Jump to content
Annons

Att använda demosångare. Någon som gjort det?


staxxon

Recommended Posts

Annons

Jag har lite erfarenhet av det, och det bästa är att alltid göra upp innan något påbörjas. Alltså om det ger ersättning och vilken ersättning osv, vad är tanken med projektet osv. Jag vet dock inte om det finns några standard regler att gå efter när det gäller på vilken nivå ersättningen skall ligga på.

Den kan säkert dom som varit med länge svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

henberg77: hur betalde du och hur gjorde du med sångfilerna, fick dom skickade till dig via mail eller skickade på riktigt, ex rekommenderat brev eller? Blev du nöjd med det? Gick det bra att 'ställa lite krav' och så där, vid inspelningen. Ah typ kan du ta om det , jag är inte nöjd med sticket.

Link to comment
Dela på andra sajter

henberg77: hur betalde du och hur gjorde du med sångfilerna, fick dom skickade till dig via mail eller skickade på riktigt, ex rekommenderat brev eller? Blev du nöjd med det? Gick det bra att 'ställa lite krav' och så där, vid inspelningen. Ah typ kan du ta om det , jag är inte nöjd med sticket.

Jag var den som skulle demo sjunga och dom var väldigt oseriösa. Dom skickade en demo till mig på hur dom ville ha det med en sång men dom ville inte att jag skulle följa det. Utan typ sjung så som du vill att det skall låta. Så jag gjorde det och det blev ganska så bra. Dom blev nöjda och skickade fler låtar i olika stilar där dom ville att jag skulle tolka låtarna på mitt sätt med min röst. Men då misstänkte jag att dom bara ville ha mig till att hjälpa till att ändra på låtarna så jag drog ut på det. Och sen fick jag bara ett mail att dom var tvungen att lägga ner allt, det var skit skumt. Men jag blev lovad att det skulle släppas digitalt överallt och vad skall man säga det skulle bli något.

Och detta var bransch folk

Så därför är det bra att ha allting klart för sig innan man börjar för det är inte så kul att lägga ner en massa tid och bli lovad en massa. Jag var helt ny och hade precis börjat spela in så så kan det gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... vad är en demosångare, och varför tar man in en sådan?

Många sångskrivare använder sig av demo sångare till sina låtar, som dom sedan skickar runt till dom olika förlagen/skivbolagen som jobbar åt den artist dom tänkt sig låten skall passa.

Valle: En demosångare kan du som låtskrivare/producent använda dig av om du vill presentera och sälja in en låt till t ex ett förlag eller en artist.

Du hann före

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig hört talas om "demosångare" på marknaden och då har jag varit med sedan 1987 i studiovärlden....demotape etc är ju en grej men demosångare nääääe...

Att man lägger en slasksång som demo inför en tilltänkt sångare är en grej, och då gör man det ju själv typ för att påvisa hur melodin och fraseringen etc skall bli, sedan låter man den sångare/sångerska som man vill ha och som färgar in bra på låten göra jobbet, oftast är detta en person man träffat och lärt känna lite innan och som delar vissa musikaliska visioner etc och givetvis så testar men det face to face i studion för då har man en bra kontakt och kan korrigera direkt, att skicka filer och aldrig träffas är väl bra om den ena bor i Jokkmokk och den andre i Brantevik typ, jag föredrar äkta möten!

Money is not an issue*

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många duktiga demosångare/sångerskor att jobba med över nätet. Problemet är ju såklart att du inte själv kan sitta med utan måste lita på att denne "gör rätt". Det kommer förmodligen bli bra, men har man en vision... Paypal känns dock som en tämligen populär betalningsmetod för denna typ av tjänster. Det är då vad jag sprungit på oftast.

Det bästa du kan göra är ju dock att hitta bra demosång från personer du kan ta in i studion. Om du vill få ut låtar på andra artister så är det här en vital del av det hela. Inom branschen cirkulerar det vissa guldkorn som används otroligt ofta. Proffsen jobbar ju väldigt fort och det blir alltid sjukt bra. Många kan du i princip bara sätta en loop på, så fixar de en lead, dubbar och stämmor rakt av. Men det kostar ju sina tusenlappar för de timmar de lägger ner. Studion jag satt i i Stockholm hade Nanna Hedin som någon typ av "in house demosångerska", och det kostade sina pengar...

Men, ett tips är ju att du försöker hitta vanliga duktiga sångare som kanske aspirerar till att bli artister själva. Då kan ni utbyta tjänster. Tex så lägger han/hon demosång på din låt i utbyte mot att du spelar in dennes egna demolåt, eller mixar eller vad det nu kan vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

^ +1

Det finns ju några "professionella" demo sångare/sångerskor i Sverige som de stora låtskrivarna brukar anlita. En jag känner använder sig av en av dessa då de skriver låtar som de sedan pitchar till förlag, för att tillslut säljas till artister. Och som Labrea skriver kostar det några tusen isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite inne på samma spår som den arga fransosen ovan.

Om man som låtskrivare/producent inte kan sjunga en ton rätt själv och dessutom inte känner någon som kan (tänkas) sjunga, då är det väl kanske dags att börja knyta lite kontakter...

För en "demosångare" kan ju vara hur duktig som helst, men med stor sannolikhet kommer han (för det är ju en han vi talar om) inte att vara "rätt" nog för att göra ens låt rättvisa.

Visst, många erfarna branschmänniskor, som får in en si sådär två miljarder demos i veckan, kan "analysera bort" det mindre intressanta i en låt samtidigt som de kan förstå det potentiella i låten. Men sådant hade man mer tid med under musikförlagens storhetstid på 60- och 70-talet. Idag är utbudet så jävla stort och tekniken så förenklad (förbättrad) att helhetsintrycket får gå före i kön. Man vill hellre hitta något som är bra, snarare än något som skulle kunna bli bra.

Å andra sidan, ur "demosångarens" perspektiv: Jävlar vilken cool affärsidé! Vilket tillfälle till marknadsföring av sig egen prestation. Jag menar, en "demosångare" som får många uppdrag får ju gratis marknadsföring när deras prestationer regelbundet skickas till bolagen... En dag reagerar något bolag och tänker, "WOW! Vilken röst, den måste vi göra något av..."

OK, nu lät ovanstående kanske lite hjärtlöst gentemot TS. Men jag menar bara att det är viktigt att så tidigt som möjligt i sin musikkarriär knyta personliga kontakter. Det är inte svårt, behöver inte heller ta särskilt lång tid, och du kommer att få ut mer av det än att vända dig till engångsannonser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite inne på samma spår som den arga fransosen ovan.

Om man som låtskrivare/producent inte kan sjunga en ton rätt själv och dessutom inte känner någon som kan (tänkas) sjunga, då är det väl kanske dags att börja knyta lite kontakter...

För en "demosångare" kan ju vara hur duktig som helst, men med stor sannolikhet kommer han (för det är ju en han vi talar om) inte att vara "rätt" nog för att göra ens låt rättvisa...OK, nu lät ovanstående kanske lite hjärtlöst gentemot TS. Men jag menar bara att det är viktigt att så tidigt som möjligt i sin musikkarriär knyta personliga kontakter. Det är inte svårt, behöver inte heller ta särskilt lång tid, och du kommer att få ut mer av det än att vända dig till engångsannonser.

Hej Valle, jag är varken arg eller Fransos, huge misconception there, annars var det bra skrivet ditt inlägg, ha en glad Nationaldag alla!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Valle, jag är varken arg eller Fransos, huge misconception there

Fattar jag väl att du inte är. Men jag förstår nu att din ironidetektor behöver lämnas in på service. Wink wink wink...

annars var det bra skrivet ditt inlägg, ha en glad Nationaldag alla!!!

Tack! Och en najs nationaldag (vad man nu ska med den till, det är ju så jävla 1800-tal) till dig med!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar en del med demosångare när jag skriver låtar. Då brukar vi helt enkelt byta tid med varandra. Över nätet är det så klart svårt att få saker exakt som man vill men om man jobbar med någon vars röst och musikalitet man gillar är det nog bra om man tillåter lite influenser och kreativitet från denne också, speciellt om det handlar om att försöka pitcha en låt till en annan artist.

Handlar det om ett eget projekt där man själv är artisten som vill ha full koll över musiken förastår jag om det känns jobbigt att jobba på distans, men även då tycker jag man kan försöka lyssna på influenser från den man har valt att sjunga sin låt...

Link to comment
Dela på andra sajter

intressanta inlägg. Det där med att dona med andras grejor i utbyte är jag inte ett skit intresserad av. Det är ju det som är poängen med att betala för det. Varken tid eller lust med sådant. Givetvis är personliga kontakter bästa, kan du få en polare att ställ upp och göra jobbet så är ju det bättre. Och billigare 🙂. Men just nu finns det inte tillfälle till det.

Det var bara ett test, för att kolla läget. Och det är ett specifikt tillfälle det gäller

Och hur många har egentligen fått lagt sång genom att fråga folk på hobbynivå. Hö hö..-.sorry inte min stil, sorry har inte tid, sorry..osv.

valle: tror precis tvärtom när det gäller sk 'demosångare'. Dom bränner sitt krut i bägge ändarna, folk vet inte vem dom är i slutändan. Ena dagen lägger dom hårdrockssång, andra dagen, en reagge. Vem är du säger dom? Vad skall vi göra med dig, du har ingen identitet. Till sist blir dom anonyma, ja det är en bra röst men inte mer.

Jag kan 'sjunga', för att visa melodi men det är f-n precis, låter liksom inte något. Och passar bara till en viss typ av musik.

Skall du upp på en nivå där du skall presentera demos för riktiga artister så får man nog steppa upp nivån lite.

Florian: Skicka över över en demosångare när du ändå är igång....................

Farmer boy: Vad menar du med byta tid? Scratch yours, scratch mine?

Link to comment
Dela på andra sajter

valle: tror precis tvärtom när det gäller sk 'demosångare'. Dom bränner sitt krut i bägge ändarna, folk vet inte vem dom är i slutändan. Ena dagen lägger dom hårdrockssång, andra dagen, en reagge. Vem är du säger dom? Vad skall vi göra med dig, du har ingen identitet.

Hoppas ingen "demosångare" läser din inställning till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...