Jump to content
Annons

Få till gemensam profil inför ett album/EP.


Potchipoo

Recommended Posts

Hej!

Sitter här med 12 låtar/mixar, som jag har vill försöka få en gemensam profil på. Jag har pre-mastrat dem lite försiktigt individuellt på varje låts stereo out-buss.

Vad jag gör på mastern:

1. En lätt kompressor inställd med ganska långsam attack (ca 65-80 ms), och lång release (1000-2000 ms). Reducerar / trycker ned ca 1-2 db. (Försöker lyssna efter att det inte pumpar oönskat.)

2. Faslinjär EQ, där jag jag gör små justeringar i lågbas, lågmid och diskant. Det handlar inte om galna justeringar, utan 1,5 db upp eller ner. (Vissa låtar får jag höja i lågmiden för att få värme och vissa måste jag sänka lite för att få upplevt tryck.)

3. Adaptive Limiter, där jag trycker upp allting till en vettig nivå. (Här är jag mycket osäker på hur mycket jag ska pressa. Om jag bör mäta peak/rms, eller bara lyssna efter missljud... eller båda helt enkelt.)

Nu är det dock såhär.. att jag vill skapa en gemensam albumprofil för dessa låtar, då jag tänkt bränna en liten skiva till nära och kära. Hur kan man gå till väga? Läste i studios mixologi-nr att man kan dra varje spår till ett nytt projekt och därifrån mastra alla låtar på samma gång i masterbussen.. Men är detta så bra, eftersom jag upplever att jag måste mastra dem olika med EQ.n?

Bör man kanske börja i förväg planera detta i mixen? I så fall, vilket tänk ska man ha?

Har varit i tankarna att eventuellt skicka dessa till proffessionell mastering någon gång, men det känns inte så aktuellt just nu.

Om ni känner att det skulle vara roligt att lyssna på låtarna jag snackar om så finns dessa på min soundcloud. http://soundcloud.com/andyjonsson

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

För att vara tydligare.. enkelt förklarat, så vill jag kunna känna mig säker så att låtarna är i harmoni med varandra. Att ingen låt är högre än den andra osv. Få till en helhet. Låtar som fungerar med varandra på ett album. Antar att det är en masteringsfråga..?

Ur detta kom tanken.. bör man mäta så att varje låts RMS-värde är på samma nivå? Kan det vara ett sätt att få låtarna i nivå med varandra? (Är inte så noga med att volymen är pressat till max dock.. bara de funkar tillsammans.)

Någon som har erfarenhet av detta dilemma?

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så du mixar varje låt utan effekter på masterbussen, sedan drar du in samtliga till ett nytt projekt, där du mastrar alltihop på samma gång, och därigenom får du samma "profil" på dem?

Hamnar de automatiskt i nivå med varandra då, eller behöver du hålla extra koll på något särskilt spår/låt så att den inte pressas sönder i limiteringen? Eller justerar du kanske volymen på låtarna under projektets gång, i fall något upplevs vara högre i volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det blir ganska krångligt att mastra alla låtar i samma projekt. Det enklaste är nog trots allt mastra låtarna en i taget och sedan kontrollyssna dem gentemot varandra och notera om någon av låtarna sticker ut på något sätt (för låg RMS, för mycket bas etc.) Det finns nog inga genvägar är jag rädd. Mastering handlar nästan mer om att lyssna än att justera inställningar. Det kan ta ett tag att få till.

Viktigt att tänka på är att man ser till att ha samma nivå på sin lyssning hela tiden, annars kan det bli fel. En annan sak att ha i åtanke är att om det är svårt att få fason på en låt är det bättre att mixa om den än att kämpa med att försöka rädda den i masteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Jo, jag antar att man till slut hittar sin metod. Och mycket riktigt, som Jetblack säger, så handlar det nog mycket om mixingen i grund och botten.

Har "problem" med att två låtar sticker ut för mycket i volym. Fast egentligen är det kanske alla andra mixar som är obalanserade, är jag rädd för. Det låter ju logiskt. Är fortfarande i den fasen att jag går igenom mixarna succesivt. Men 12 låtar tar sin tid trots allt. Det är många som är otroligt obalanserade, och det beror väl främst på att jag fått mera kunskaper under mixandets gång. Men får jag kläm på dessa, så kanske det ordnar sig.

Men matnyttig information om att ha samma nivå på lyssningen. En ganska självklar grej man kan tycka, men faktum är att jag inte tänk på det, egentligen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men matnyttig information om att ha samma nivå på lyssningen. En ganska självklar grej man kan tycka, men faktum är att jag inte tänk på det, egentligen. 😎

Det var en tekniker på Cutting Room som lärde mig det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Så du mixar varje låt utan effekter på masterbussen, sedan drar du in samtliga till ett nytt projekt, där du mastrar alltihop på samma gång, och därigenom får du samma "profil" på dem?

Hamnar de automatiskt i nivå med varandra då, eller behöver du hålla extra koll på något särskilt spår/låt så att den inte pressas sönder i limiteringen? Eller justerar du kanske volymen på låtarna under projektets gång, i fall något upplevs vara högre i volym?

Ja, jag renderar varje låt för sig utan nåt som helst på masterregeln. Därefter plockar jag som sagt in dem i ett eget projekt och lägger det som behövs på varje spår. Sen solar jag spåren och jämför nivåer och ljudbilden sinsemellan dem. Visst händer det att jag måste justera nåt eller flera av spåren i nivå.

Redigerat av Berg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag renderar varje låt för sig utan nåt som helst på masterregeln. Därefter plockar jag som sagt in dem i ett eget projekt och lägger det som behövs på varje spår. Sen solar jag spåren och jämför nivåer och ljudbilden sinsemellan dem. Visst händer det att jag måste justera nåt eller flera av spåren i nivå.

Okej! Är ödmjukt tacksam för att ni svarar!

Hur mycket headroom är lämpligt att lämna innan masteringsprojekt?

Jag har börjat bounca ned mina mixar med max -3db i peakvärde.. (Även om den högsta peaken kanske bara befinner sig vid ett visst ställe i låten.)

Är jag rätt ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Är ödmjukt tacksam för att ni svarar!

Hur mycket headroom är lämpligt att lämna innan masteringsprojekt?

Jag har börjat bounca ned mina mixar med max -3db i peakvärde.. (Även om den högsta peaken kanske bara befinner sig vid ett visst ställe i låten.)

Är jag rätt ute?

Det där är inte så petnoga, så länge du inte "slår över nollan", dvs. når 0 dB så att mätarna lyser rött. I så fall måste du försöka sänka volymen (om det händer är det troligtvis någon kanal med mycket lågfrekvent innehåll som ligger för högt i mixen). (Det går att bara dra ned masterregeln en bit innan man bouncar, men det löser inte problemet med en obalanserad mix, så det är med andra ord bättre att försöka lösa problemet i mixen.)

Det spelar med andra ord ingen roll om du peakar på -3 dB eller -0,1 dB så länge det inte är 0 dB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är inte så petnoga, så länge du inte "slår över nollan", dvs. når 0 dB så att mätarna lyser rött. I så fall måste du försöka sänka volymen (om det händer är det troligtvis någon kanal med mycket lågfrekvent innehåll som ligger för högt i mixen). (Det går att bara dra ned masterregeln en bit innan man bouncar, men det löser inte problemet med en obalanserad mix, så det är med andra ord bättre att försöka lösa problemet i mixen.)

Det spelar med andra ord ingen roll om du peakar på -3 dB eller -0,1 dB så länge det inte är 0 dB.

Okej!

Detta leder mig dock in på nästa fråga.. Om man peakar på -0,1 i mixen, och bouncar ned.. Finns det något utrymme/headroom kvar för masterings-effekterna då? Eller räcker det att dra ned regeln lite i masteringsprojektet innan eventuella effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Detta leder mig dock in på nästa fråga.. Om man peakar på -0,1 i mixen, och bouncar ned.. Finns det något utrymme/headroom kvar för masterings-effekterna då? Eller räcker det att dra ned regeln lite i masteringsprojektet innan eventuella effekter?

Lägger du en limiter sist i effektkedjan är det inga problem. (Limiter bör man ju ha sist ändå, det har alla masteringsfirmor.) Ställ den på -0,3 dB (så är man helgarderad mot all möjlig distorsion).

Dock tror jag att man behöver åtgärda någonting om man har en mix som peakar på -0,1 före masteringen, förmodligen har man alldeles för mycket lågfrekvent material kvar, och det bör man ta bort i mixen. Omastrade mixar brukar (enligt alla mina erfarenheter) peaka betydligt lägre än så.

Edit: Förtydligade

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lägger du en limiter sist i effektkedjan är det inga problem. (Limiter bör man ju ha sist ändå, det har alla masteringsfirmor.) Ställ den på -0,3 dB (så är man helgarderad mot all möjlig distorsion).

Dock tror jag att man behöver åtgärda någonting om man har en mix som peakar på -0,1 före masteringen, förmodligen har man alldeles för mycket lågfrekvent material kvar, och det bör man ta bort i mixen. Omastrade mixar brukar (enligt alla mina erfarenheter) peaka betydligt lägre än så.

Jo, det beror väl lite på hur peakarna ser ut i förhållande till "RMS-kroppen" i och för sig. Men mycket riktigt som du säger, på en av mina "problemlåtar" låg en virvel som var gainad 6db på 200hz.. där den redan har en stark frekvens i sig, som jag dessutom inte fattar varför jag ville gaina där.

Men eftersom det var en av de första låtarna jag började min mixkarriär med, så körde jag antagligen de där nybörjarfelen då = Plussa alla dominatna frekvenser ännu mer. (Dvs, hihat dominerar i diskant, bas och kick ska ha ännu mer basfrekvenser.. och så virveln som redan hade en stark äckelfrekvens på 200hz, där jag förståss plussade på.)

Med tiden har jag lärt mig lyssna efter att skala av oönskat ljud, vilket har gjort jobbet effektivare och mer kliniskt rent. Lägga till sköna basfrekvenser kan man ju korrigera i slutet om inte annat..

(Anledningen till att jag boostat upp vissa frekvenser är nog antagligen för att jag ville "ändra" på ljuden.. Jag skulle egentligen kanske haft andra ljud helt enkelt.)

Måste erkänna att jag nog blivit alldeles för långsökt nu, i min desperation över att få låtarna i nivå med varandra... Ibland tänker jag så mycket så att logiken försvinner...

Det är ju självklart det som du säger.

Ibland lägger jag nog en limiter i mitt huvud dock.. Krånglar till allt för mycket.

Det enda som känns viktigt just nu är att få låtarna i ungefär samma nivå, och "fulmastra" samtliga på liknande sätt, så man får känslan av att allt är inspelat på samma dag, vid samma tillfälle. (ungefär)

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Det enda som känns viktigt just nu är att få låtarna i ungefär samma nivå, och "fulmastra" samtliga på liknande sätt, så man får känslan av att allt är inspelat på samma dag, vid samma tillfälle. (ungefär)

Mastering är svårt, och att lära sig att mixa så pass bra att masteringen blir enkel är precis lika svårt. Det gäller att vara envis och villig att hela tiden lära sig nya saker, och vara extremt kritisk mot sig själv. En jobbig lärdom som nog många av oss fått göra är att den mix vi gjort kanske bara låter bra i våra öron, eller i de högtalare som man mixat i. Det gäller att kontrollyssna och jämföra med andra inspelningar. Att höja frekvenser som låter schysst är ett vanligt nybörjarfel, det har även jag gjort. Till slut lär man sig att det är bättre att sänka i andra frekvensområden än att höja, det ger samma effekt men underlättar masteringen. Ska man höja bör man helst bara höja några enstaka dB, annars är det troligtvis fråga om ett fel som borde åtgärdas i mixen istället.

(Det blir samma effekt som att någon måste skrika ännu högre för att höras i ett stökigt klassrum, istället för att se till att de andra dämpar sig så att man hörs trots att man talar i normal samtalston, om du förstår min jämförelse.)

Ett knep som jag brukar använda mig av är att snabbt hoppa slumpmässigt mellan låtarna efter masteringen och lyssna igenom de första sekunderna. Då får man ofta ett hum om vilka låtar som behöver justeras ytterligare (detta förutsatt att låtarna är så pass bra mixade att de har ett sammanhållet sound som inte varierar mellan olika delar av låten).

Lycka till! 🙂 Säg till om du har fler frågor.

Edit: Stavfel

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mastering är svårt, och att lära sig att mixa så pass bra att masteringen blir enkel är precis lika svårt. Det gäller att vara envis och villig att hela tiden lära sig nya saker, och vara extremt kritisk mot sig själv. En jobbig lärdom som nog många av oss fått göra är att den mix vi gjort kanske bara låter bra i våra öron, eller i de högtalare som man mixat i. Det gäller att kontrollyssna och jämföra med andra inspelningar. Att höja frekvenser som låter schysst är ett vanligt nybörjarfel, det har även jag gjort. Till slut lär man sig att det är bättre att sänka i andra frekvensområden än att höja, det ger samma effekt men underlättar masteringen. Ska man höja bör man helst bara höja några enstaka dB, annars är det troligtvis fråga om ett fel som borde åtgärdas i mixen istället.

Helt sant!

Jag har gjort 3 försök nu. Att få låtarna i nivå med varandra gick ju hyffsat bra. Försökte ha lite koll på RMS-mätarna så de låg ungefär runt samma staplar. Fick naturligtvis justera ändå, eftersom vissa mixar ändå upplevs starkare av andra skäl. Allt handlar förståss inte om rms.

Vid första försöket, tog jag med mastrarna till bilen. (Om det känns positivt att lyssna i bilen, brukar det oftast vara rätt bra. Dvs. om det känns skönt att höja volymen i bilen, är det oftast helt ok mix/master. Om det däremot känns jobbigt att höja volymen.. att man känner att man vill sänka och fixa till det med EQn i bilen, då är det något som är galet...oftast. Men ibland är det ju förståss bara en dålig låt helt enkelt.)

Väl i bilen, kändes diskant och bas väldigt överdrivet.. kroppen saknades.

Försök 2.

Mixade om alla låtar, med fokus på att sänka alla gainade frekvenser, och köra på något som jag valde att kalla för "Flat-mix". Bara skala av frekvenser i syfte att få dem att passa ihop.

Vid lyssning i bilen kändes det bättre.. mer balanserat, dock lite för jobbigt i området 2-6000 hz. Och visst hade jag höjt där i masteringen.

Dessutom hade låtarna tappat lite av sin grundkaraktär, då jag kanske mixade om dem för kraftigt... När jag gick in och ändrade i EQ.n, så har jag ju såklart ändrat hur ljuden samverkar med varandra. Vi snackar rätt stora förändringar... In igen och börja om..

Försök 3.

Valde att köra på de gamla mixarna istället... Men mastrade om dessa utan någon som helst höjning i området 3300hz. Däremot lite topp över 9000hz.

...Väl i bilen.. Hihaten dominerar i diskanten... igen. Antingen ligger den för högt volymmässigt i mixen, eller så är den för crispy i EQn. = Jag tror båda.

Försök 4... Återstår att se. Lyssnade lite mer noga på några referens-skivor. Det slog mig då att cymbaler och hihats inte alls låter så crispy som man vill tro. De låter väldigt dämpade, de-essade, dova, och ligger ganska lågt i mixen. (Ny lärdom)

Sammanfattningsvis:

Ett bra arr/inspelning = Lättare att mixa.

En bra mix =Lättare att mastra

Bra master = Skönare att höja volymen i bilen

=)

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Försök 4... (Uppföljning)

* Jag provade att de-essa cymbaler och hihats.. Dock var det väldigt svårt att få det snyggt. Så jag testade helt enkelt att försiktigt lågpassa dessa kanaler. Det gjorde underverk!

Idag har jag lärt mig att lågpass-filtret kan vara otroligt effektivt vapen för att samla ihop ljudbilden, så att allt högfrekvent inte sticker iväg och är "överallt". Mitt problem har helt enkelt varit att vissa spår varit helt ensamma om registret 10000-20000hz. Vilket resulterat i "ej sammanhållen ljudbild".

JAG tyckte detta kändes bra.. Men det här är ju säkerligen en smaksak. Den lite diskantfattigare ljudbilden passade ganska bra till några av mina manglande rocklåtar. Jag begränsade frekvenser över 12000hz med ett, inte allt för brant, lågpassfilter.

(edit: stavfel)

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...