Jump to content
Annons

Musikdator - köpa (så nära musikdator det går att komma)


Bluemoon

Recommended Posts

Ska slå till på ett nytt torn, PC. Jag tänker inte ge mig på att bygga ihop en egen dator, även om nån kanske vill påstå att det skulle vara lätt. Varför det ska vara pc är för att jag ska köra FL studio i just denna dator, ett program som för övrigt käkar all min cpu för tillfället. Så ingen mac, sån har jag redan till logic.

Så till spec.

64 bitar / windows 7

Så dåligt grafikkort som möjligt

8gb ram eller mer.

Stor hårdisk (1000 gb åtminstone)

Varför jag frågar denna fråga främst är ju för att de fetaste datorerna ofta är så kallad speldator. Men att ha supebra grafikkort, stör det verkligen så mycket när vi snackar 8gb ram eller mer?

Vad tror ni?

Att jag ska bygga blir säkert sista ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet med de "grymma" grafikkorten är att de kan låte en del också. Så kolla efter ettt ok grafikkort som är fläktlöst.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Min max budget är omkring 10 000kr. Helst inte mer för endast ett torn. Det är så tråkigt att de flesta feta PC datorer på marknaden är avsedda för spel. Fläktlöst är bra tips, tack:)

Om jag ändå skulle ge mig på att bygga, blir det ungefär samma pris som att köpa ett färdigt torn eller spar jag in många tusenlappar?

Tänkte annars att man kan ju alltid byta grafikkort själv annars om man köper allt färdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sådan här kanske? Lär ju vara bra för musik 🙂http://www.frostacm.com/product_info.php?products_id=18&XTCsid=vp30ovcf9c5sodn7m8q4til1q7

Annars är det väl så att om det är din processor som slår i botten så är det väl just en snabbare processor man behöver. Mycket minne behöver man väl framför allt om man har många kanaler med audio-spår. Kör man däremot mest med softsyntar och sånt så lastar det mest processorn.

Fast minne är ju å andra sidan såpass billigt nuförtiden att det kanske är lika bra att trycka i så mycket det går 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har förstått nu att det är minst lika viktigt med processorn, men jag har koll på att i7 2600 quadcore är den bästa just nu. Frosten ser ju riktigt intressant ut, ser att den är har utbyggtbart minne upp till 32gb ram, nått som inte verkar så vanligt när man kollar på datorer som HP, Asus m.m. Priset är ju helt okej också.

En sak till, Frost är väl supertyst säkert?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag aldrig köpa en märkesdator, känns som att dom tar betalt bara för att det är en märkesdator och inget hop plock. Nackdelen med en färdig märkesdator är att man får sakerna som sitter i punkt slut. Bygger man själv så får man välja lite mer vad man vill ha och framförallt vad man behöver. Sen kan dom vara kinkiga på överklockning också, dock inget ja håller på med men kan ju vara bra att pusha ut lite mer effekt om d behövs.

Nu är ja där och tjatar igen men ja skulle absolut bygga mig en egen dator eller om själva byggandet är det kluriga för dig så kan man ju låta tex inet.se bygga ihop delarna man köper till en färdig dator. Så skulle jag allafall gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig ganska totalt lost inne på inet.se. Jag vill bara ha en dator som klarar av mina tunga projekt så jag kan fortsätta göra musik. Känns som det blir en massa letande och sökande efter de bästa grejorna om jag ska bygga själv (en helt ny värld att lära sig). Frost är ju ändå skapta till att göra musik. Lite dyra kanske men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag aldrig köpa en märkesdator, känns som att dom tar betalt bara för att det är en märkesdator och inget hop plock. Nackdelen med en färdig märkesdator är att man får sakerna som sitter i punkt slut. Bygger man själv så får man välja lite mer vad man vill ha och framförallt vad man behöver. Sen kan dom vara kinkiga på överklockning också, dock inget ja håller på med men kan ju vara bra att pusha ut lite mer effekt om d behövs.

Nu är ja där och tjatar igen men ja skulle absolut bygga mig en egen dator eller om själva byggandet är det kluriga för dig så kan man ju låta tex inet.se bygga ihop delarna man köper till en färdig dator. Så skulle jag allafall gjort.

Det är ju lite vad man själv har för kunskaper och resurser. För en del kan det säkert vara värt att lägga lite mer pengar på att få något som man vet fungerar som det ska. Och om det inte gör det så får man bra support för att det ska funka.

Frost är nog annars ingen färdig märkesdator på det sättet som t ex HP och Dell som kanske har helt egna storlekar på moderkortet och vad man nu hört talas om. Tror att den är byggd på standardkomponenter, men där någon tänkt ut åt dig vilka delar som fungerar ihop på ett smidigt sätt för musikbruk.

Annars har jag själv hjälpt ganska många kompisar att komma igång med musikskapande på datorer. Och på det underlaget skulle jag nog vilja säga att det mesta funkar smärtfritt från start. Gäller allt från hemmabyggen till billiga standard-laptops från Acer.

Men då och då får man märkliga beteenden och man har ingen aning om vad det beror på. Själv bytade jag t ex från min egenhändigt byggda och ganska gamla musikdator till en något mindre gammal dator som en kompis byggt för några månader sen. Samma OS, samma ljudkort o s v. Men helt plötsligt tog det tio minuter för ljudkortets drivrutiner att starta. Och ibland inne i Cubase, om man råkade trycka på spara innan musiken klingat ut (om man tryckte på stop och datorn var hårt belastad) så försvann höger utkanal på ljudkortet. Startade man om Cubase funkade det igen.

Tjatigt, men det gick att leva med. Sen bytade jag antivirusprogram från Avast till Avira. Sen dess har jag aldrig haft något av dessa problemen 🙂

Typexempel på konstiga saker som kan strula.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte själv ny dator för ett år sedan, med ambitionen att få en hyfsat kompetent mixstation till ett lågt pris. Komplett hade då en byggsats som hette "En tyst PC" för 4000 spänn som jag utgick ifrån. Det enda jag lade till utöver den var att jag satte i mitt gamla PCI-ljudkort (ESI Juli@) och dubblade RAM-minnet till 8gb istället för fyra. Processor är en Intel i3 på 3.0ghz och grafikkortet är ett GeForce GT430 med tyst passiv kylning och 1024mb grafikminne.

Hittills har jag inte känt mig särskilt hämmad av vad datorn klarar i skarpt mixläge. Har kört projekt på uppåt 90 ljudspår med EQ, kompressor och reverb på det mesta utan att datorn säckat ihop. Dock så kör jag inte så mycket VSTi och de pluggar jag kör med är inte direkt Wavesgrejer heller.

Enligt min erfarenhet så sitter många på direkt onödig överkapacitet vad gäller datorer idag. Även inom musikproduktion. Dock så beror det ju på vart man lägger ambitionsnivån. Överkapacitet säkerställer ett professionellt arbetsflöde utan strul. Men i egenskap av hemmapulare så kunde jag inte vara mer nöjd över vilka möjligheter jag har.

/Halkbi

PS: Med pluggen GPU Impulse Reverb kan ditt grafikkort agera DSP-kort åt fina impulsreverb: http://gpuimpulsereverb.de/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Lade snabbt ihop ett paket till dig på inet.se (de bygger alltså ihop det åt dig): http://www.inet.se/kundvagn/visa/1824991/2012-05-20

Är jättelätt att ändra småsaker där om du skulle vilja det (större hårddisk, mer ram, annan CPU) men det där paketet ska fungera bra vad jag tror. Har lagt till en processorfläkt för att få datorn tystare också.

Sedan skulle det gå att få plats med det där i en mindre låda (mATX), hinner inte plocka ihop till ett sånt paket just nu men det är egentligen inga konstigheter förutom exempelvis annat moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp. Jag har bestämt mig för att köpa Frost Blushbox.

Jag har en fundering, vad är mest värt att lägga till, extra ram (16gb) eller en SSD 256gb hårddisk? Originalhårddisken är 2TB, men den är ej en SSD hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp. Jag har bestämt mig för att köpa Frost Blushbox.

Jag har en fundering, vad är mest värt att lägga till, extra ram (16gb) eller en SSD 256gb hårddisk? Originalhårddisken är 2TB, men den är ej en SSD hårddisk.

Hur mycket ram har du om du inte köper extra?

Är det Windows 7 64 bit som ingår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ingår 8GB ram. Vilket är rätt mycket. Mitt program använder sig som mest av 4GB ram, men alla pluggar och syntar använder sig av ram utöver det om man har tillgång till det.

Mina produktioner är väldigt stora, mycket pluggar m.m.

Det är Windows 7 64 bit. som ingår. Det är därför jag vill köpa ny dator också, så jag kan få ut mer ram eftersom jag har 32bit Vista nu.

Men frågan är om 16 GB ram är överflödigt och att satsa på en SSD hårddisk skulle vara av större värde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper prylarna löst kostar 8 GB RAM sådär 400 kr och en SSD på 256 GB kostar över 2000 kr.

8 eller 16 GB minne är en lyxfråga. 8 räcker för de flesta, men 400 kr är bara 400 kr. SSD däremot är härligt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD får det bli! Men om man ser över ram frågan igen, Frost, dom är inte skapta så man endast kan sätta i mer ram som dom själva säljer? Att dom har byggt burkarna så att inget annat ram passar? (säljknep) Med tanke på att deras ram är så dyrt tänkte jag på. Jag skulle såklart hellre köpa till mycket billigare ram i framtiden istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...