Jump to content
Annons

Tremolo före eller efter delay på pedalbordet? [LÖST]


CHAE

Recommended Posts

Hej forumet!

Har suttit och fnulat på en sak men vi tar det från början; har fått ett bra pris på ett stereotremolo (som låter kalasgött och är stereo I/O) men min RPT-1 (delay) har bara stereo ut 🙁

Då kan man ju tycka att det är en tämligen smal sak att sätta tremolot efter delayet för att uppnå de där sköna trem-panningarna 🥰 men jag är rädd för att jag kanske bommar på någonting viktigt typ ton, volym etc 😕

Kära pedalbordsägare, i vilken ordning har ni delay och tremolo?

Skulle uppskatta olika infallsvinklar, pros and cons, do's and don'ts, vad missar jag, vad vinner jag... Ja, ni fattar ☺️ Jag har tyvärr inte möjlighet att A/B-testa det "nya" tremolot men som sagt; vore kul att höra vad ni anser om detta 🙂

Pedalkedjan ser f ö ut såhär: gitarr -> wah-wah -> stämmis - > kompressor - > 2x OD + en dist i noise supressor-loop - > EQ - > tremolo (mono) - > delay (stereo ut) - > reverb (stereo I/O).

Ha en fortsatt bra dag!

Vänligen,

CHAE

Om tråden ligger alldeles jättegalet så får hemskt gärna någon mod flytta det till någon lämplig avdelning

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där är svårt. Lägger du delay efter tremolo får du ju delay på hela darr-svansen, men det kan bli rörigt i öronen att höra både delay-lina och tremolo på det. Lägger du å andra sidan tremolo efter delay får du ju darr på hela delayeffekten, med repeats och allt. Det kan nog låta coolt, men det är svårt att gissa. Jag har nog aldrig lirat med både och. Skulle kunna slänga ihop en patch i datorn i morgon och kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är svårt. Lägger du delay efter tremolo får du ju delay på hela darr-svansen, men det kan bli rörigt i öronen att höra både delay-lina och tremolo på det. Lägger du å andra sidan tremolo efter delay får du ju darr på hela delayeffekten, med repeats och allt. Det kan nog låta coolt, men det är svårt att gissa. Jag har nog aldrig lirat med både och. Skulle kunna slänga ihop en patch i datorn i morgon och kolla.

Intressanta tankar, AnthonyS!

Åh det vore heltrevligt om du kunde göra det 🙂

håller med AnthonyS, det blir rörigt med delay efter tremolot

fast det kanske är det du söker åandra sidan

tremolo är guld annars.. hoppas du blir nöjd när du får pedalen 🙂

Mjo, det är ju det där med att risken för ihopgrötning känns överhängande.

Mm, det är ju det där med att det kanske skulle tänkas bli tämligen rörigt.

Varför inte ha tremolo före delay och sedan tremolo igen, eller tvärtom. Man ska aldrig va rädd för att va innovativ.

Spontant så känner jag; skön idé men två tremolon får inte plats på pedalbordet 😱

Tack som fan för input.

Jag provade ytterst lite med delay/tremolo contra tremolo/delay i GuitarRig igår men det vart helt enkelt inte samma sak 😕 Dessutom hade hade jag mäjlighet att köra två stärkare simultant.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast som gammal analog hårdvarusnubbe tänker jag.. Det är ju en smaksak.. Testa vad som låter bäst. Som sagt Delay efter tremolo innebär ju att även tremolots sound delayas.. Tremolo efter delay blir ju lite som "side chaining" som blivit så populärt nu.. Påverkar ju även det delayade soundet. Lättare att kontrollera i mixen.. Men det handlar ju om vad som låter bäst. Testa vet ja! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast som gammal analog hårdvarusnubbe tänker jag.. Det är ju en smaksak.. Testa vad som låter bäst. Som sagt Delay efter tremolo innebär ju att även tremolots sound delayas.. Tremolo efter delay blir ju lite som "side chaining" som blivit så populärt nu.. Påverkar ju även det delayade soundet. Lättare att kontrollera i mixen.. Men det handlar ju om vad som låter bäst. Testa vet ja! 🙂

Som yngre hårdvarusnubbe som gillar att plocka från både det digitala och det analoga håller jag fullständigt med. Det klart att man ska testa om tillfälle finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar inte att ha wahwah före overdrive/dist. Då förstärks wahwahns oljud rejält av distpedalen.

Jag kör gitarr - TC stämdosa - MXR fuzz - Hotcake dist - Vox wah wah - EBS tremolo - input på Hotrodden.

Tremolot är (tror jag) stereo, men det använder jag inte, har bara en gitarrcombo.

Och delay är ett krångel, om man som jag oftast rattar ner volymen på gitarren så blir det konstigt med delay kopplat på stärkaringången. Delay funkar bara bra på send/return, och overdrivegrejer bäst på ingången. Det blir för mycket dribbel med kablar tycker jag.

CHAE, har du två gitarrförstärkare, eller hur får du stereo? Jag tycker rent allmänt att gitarren tappar tryck med panoreringsdelay. Man kan dra in panoreringen ganska mycket, då blir det fetare än med full utpanorering.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

...Påverkar ju även det delayade soundet. Lättare att kontrollera i mixen.. Men det handlar ju om vad som låter bäst. Testa vet ja! 🙂

Som yngre hårdvarusnubbe som gillar att plocka från både det digitala och det analoga håller jag fullständigt med. Det klart att man ska testa om tillfälle finns.

Håller med om att det är heltrevligt att blanda analogt och digitalt.

@både AnthonyS och hegobald: mjo, jag ska för söka testa så mycket jag kan när jag väl får hem prülarna. So mjag menade på var ju mer om jag får gigantiska volym- och/eller tonförluster.

[...]

CHAE, har du två gitarrförstärkare, eller hur får du stereo? Jag tycker rent allmänt att gitarren tappar tryck med panoreringsdelay. Man kan dra in panoreringen ganska mycket, då blir det fetare än med full utpanorering.

Jag kommer att ha en förstärkartopp inom kort (Blackstar HT-1H) och den kommer jag att köra tillsammans med min gamle hederliga Marshall-combo. Än så länge är jag begränsad till GuitarRig 5 och jag visst kan jag testa där men jag känner att det inte blir i närheten av samma sak (so mmed att prova med två riktiga stärkare).

Hm, jo visst kan det uppstå tryck- och volymförlust med både delayer och tremolo. Exempelvis så tappar du mer volym desto mer "depth" du rattar på en tremolopedal.

Tack så mycket för att ni tar er tid 🙂

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Nitt EBS-tremolo har en "hemlig" volympot inuti, den kan man ha på noll, så funkar de flesta tremolon, men även höja vollen lite. Då upplever man inte att ljudtrycket blir svagare när man stompar igång den, även med mycket depth på. Skön vintage effekt. Allt de kom på under 50 o 60-talet är det som gäller.

FUZZ RULES - 55.

Link to comment
Dela på andra sajter

för mig funkar följande ordning bäst:

Stämmare/ OD/ Fuzz/ WahWah/ Tremolo/ Delay

Det kan också bero lite på vika pedaler du kör

Tremolon kan ju skilja sig åt mellan olika märken

Den här layoten menar att man bör ha wah wah

före od

http://guitarpedalbo...459/order-order

Ha där ser man; wah-wah "sent" i kedjan alltså 😮

Tremolpedalen det gäller är en Hardwire TR-7

TGR222.hardwire1-460-80.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Mitt tremolo funkar och låter bäst före delayet som jag nämnde.

Tycker det blir en "mjukare, varmare" i det läget. Har ett high end

tremolo som jag kan rekomendera. Fulltone Supa-trem

Link to comment
Dela på andra sajter

Nitt EBS-tremolo har en "hemlig" volympot inuti, den kan man ha på noll, så funkar de flesta tremolon, men även höja vollen lite. Då upplever man inte att ljudtrycket blir svagare när man stompar igång den, även med mycket depth på. Skön vintage effekt. Allt de kom på under 50 o 60-talet är det som gäller.

FUZZ RULES - 55.

Hm. Kollade in några demos på Tuben och jag måste säga att EBS:en verkar vara en mycket kompetent liten rackare. Kanske ska ta och kolla upp om jag kan få låna hem någon och prova själv.

Hand i hand (kanske med EBS)? -79:a

Mitt tremolo funkar och låter bäst före delayet som jag nämnde.

Tycker det blir en "mjukare, varmare" i det läget. Har ett high end

tremolo som jag kan rekomendera. Fulltone Supa-trem

Supa-Trem är verkligen inte kattskit men är (vad jag kan se) "bara" ett monotrem 😕

Först Supa, sen Trem. (darrningar och fyllfrossa) Den ordningen går ej att byta plats på.

😄

* * *

Huruvida TR-7:an är high-end eller inte har jag ingen åsikt om men det kanske finns någon annan som provat och har ett second opinion om den?

Själv tyckte jag att den lät otroligt bra i alla fall.

Återigen tack som fan för otroligt värdefull input

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som är rätt coolt är att ha Wahwahn efter delayet. Men det funkar inte i alla lägen 😑

Var tvungen att prova och det lät faktiskt inget vidare imo. Men kanske skulle vara ball för effektens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej (igen)

Efter att ha laborerat å det grövsta så kom jag fram till att tremolot gör sig bäst före delayet.

Vill också passa på att tacka alla i tråden för visat intresse 🙂

Vänligen,

CHAE

PS Efter att ha provat ett gäng med stereotrems så har jag bestämt att det blir MXR Tremolo. Har visserligen bara provat den gamla varianten men jag förutsätter att de fortsätter sin inslagna bana på att tillverka grymma effektpedaler DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...