Jump to content
Annons

Allergisk reaktion av glasull i absorbenter


Dippen

Recommended Posts

Hallå!

Jag har precis byggt lite nya sköna hörnabsorbenter.

Jag får ett riktigt skönt och balanserat ljud av dessa rackare men jag har märkt att det kliar förskräckligt i luftvägarna och på knoppen nu. Jag har inte gjort någon avgränsning av glasullen förutom ett tunt tyg som sitter på utsidan. Jag fick tipset att spraya glasullen med spraylim innan jag fäste tyget men tog inte det till mig tyvärr. Är det någon som har testat det? Skulle det hjälpa någonting?

Mitt andra alternativ är att använda industriplast innan runt absorbenten innan tyget fästs. Har ni några bra tips?

Mvh Emanuel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Perew (oregistrerad)

Glasull i all ära men det är inge bra att andas in de små fina partiklar som det avger men tyget borde ifs hindra detta, själv tänker jag göra absorbenter av gamla madrasser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på att tillverka absorbenter själv av glasull, har då funderat på att klä dem med plastfolie innan jag sätter snyggare tyg på, så det kanske kan vara ett tipps, samtidigt som jag kapar tråden och frågar om det kommer bli någon märkbar reflektion i form av tidig reflex som jag inte vill ha. (?)

Mvh

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

vad har du använt för glasull? det skiljer i kvallite, och om det är speciellt för akustik så är det inga problem.

man kan använda exempelvis ecopon modus 45mm och tjockare isover(träregelskiva) bakom.

modus är vanlig undertaksskiva så den har ett tuntlager glasfiberväv på ena sidan så det är inga problem att det blir nått galsull far runt i luften.

markisolering och och liknande ska man undvika då det inte finns några krav på att det inte ska kunna släppa fiber.

madrasser funkar inte, är inte äns värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glasull skall man inte låta leka fritt i luften men samtidigt går det att isolera in om man bygger smart, jag har använt den sorten som dom säljer på Bauhaus typ space-slabs som dammar mindre etc dessutom avgränsat i hörnabsorbenterna med råge, bilder kommer snaet ok!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

madrasser funkar inte, är inte äns värt att testa.

Jo det funkar för mig jag brukar ha en madrass som jag ställer lite här och där motverkar många fula transienter ljudet blir bättre, ingen placeboeffekt alltså.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på att tillverka absorbenter själv av glasull, har då funderat på att klä dem med plastfolie innan jag sätter snyggare tyg på, så det kanske kan vara ett tipps, samtidigt som jag kapar tråden och frågar om det kommer bli någon märkbar reflektion i form av tidig reflex som jag inte vill ha. (?)

Mvh

plast kan vara bra om det är regält djup konstruktion och själva tanken är att inte absorbera högfrekvens. men då ska plasten va väldigt tunn, mer som svart sopsäck än byggplast.

om man ska absorbera tidiga reflektioner(istället för att vinka bort) så ska man inte ha plast.

hörn absorbent kan man klä med plast men då bör den ha ett djup så det blir absorbering en bra bit under 500hz(typ där tunn plast börjar bli transparent).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mineralull (sten & glasull) funkar bra för de flesta och det är dessutom ett billigt material med bra absorptionsegenskaper om rätt flödesresistivitet / densitet väljs. Som adrumdrum skriver så har både ecopon (glasull) och parafon (stenull) plattor som med antingen limmade ytskikt eller målade ytskikt för att förhindra fibersläpp. Funkar som sagt för de flesta MEN om man har allergiska problem så finns det mycket bättre alternativ eftersom både glas och stenull avger emisioner och innehåller kemiska bindemedel.

Är du allergisk så rekommenderar jag dig att kika på polyesterabsorbenter istället. Likvärdiga absorptionsegenskaper som mineralull men den är helt luktfri, innehåller inga kemiska bindemedel och emitterar inget. Materialet är gjort utav återvunna PET-flaskor.

Det bästa materialet för ljudabsorbtion "ECOSUND" hittar du här 🙂 :

www.akustikmiljo.se

Link to comment
Dela på andra sajter

plast kan vara bra om det är regält djup konstruktion och själva tanken är att inte absorbera högfrekvens. men då ska plasten va väldigt tunn, mer som svart sopsäck än byggplast.

om man ska absorbera tidiga reflektioner(istället för att vinka bort) så ska man inte ha plast.

hörn absorbent kan man klä med plast men då bör den ha ett djup så det blir absorbering en bra bit under 500hz(typ där tunn plast börjar bli transparent).

Ja okej, plastfolie är ju tunnare än sopsäckplast. Det är ju sån plast man sätter på matskålar i kylen, För jag vill ju inte att det ska bli någon märkbar reflektion.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, tack för alla bra tips! Så plast is the way to go. Mina hörnabsorbenter är 60cm djupa och är triangulära till formen.

Ingen som har provat med spraylim?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du reagerar allergiskt på glasullen i luften är det svårt att veta om du reagerar på en halt som behöver vara relativt hög eller om du reagerar redan på liten partikelkoncentration. Således är det inte säkert att det hjälper att kapsla in med tyg eller liknande - det antal partiklar som smiter ut kan räcka om du har otur.

Är du 100% säker på att det är glasullen då? Det är ju minst sagt allergiska tider, om man säger så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du reagerar allergiskt på glasullen i luften är det svårt att veta om du reagerar på en halt som behöver vara relativt hög eller om du reagerar redan på liten partikelkoncentration. Således är det inte säkert att det hjälper att kapsla in med tyg eller liknande - det antal partiklar som smiter ut kan räcka om du har otur.

Är du 100% säker på att det är glasullen då? Det är ju minst sagt allergiska tider, om man säger så...

Jao jag har ju också funderat på om det är pollen men jag har aldrig reagerat mot det förut och det här började när jag tog in absorbenten i rummet tyvärr så allting pekar mot den. Tror du det skulle hjälpa att kapsla in den med plast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao jag har ju också funderat på om det är pollen men jag har aldrig reagerat mot det förut och det här började när jag tog in absorbenten i rummet tyvärr så allting pekar mot den. Tror du det skulle hjälpa att kapsla in den med plast?

Ok, då är jag med. Ja, det verkar ju som att det skulle kunna vara absorbenterna. Jag vill dock påpeka att allergiska reaktioner kan uppkomma senare i livet, utan att man besvärats av det som barn. Hur som helst, om du ska kapsla av dem från rummet så tror jag att plast är det enda rätta. Vet ej hur det påverkar deras absorbtiva förmåga dock. Det får ett absorbentproffs svara på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då hänvisar jag i vanlig ordning till en undersökning som BBC utförde för länge sedan, där de konstaterade att upp till runt 700Hz påverkar plasten (0.14mm tjock plast) inte absorptionen nämnvärt, men sedan blir det värre...

http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-11.pdf - kolla på sidan 4, figur 9 (sidan 10 i PDF-dokumentet). 🙂

Angående allergier, så är det ett svårt allergiår i år med extra stora mängder pollen, så det är nog många som inte har reagerat tidigare, som har upptäckt att de plötsligt har blivit allergiska...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det funkar för mig jag brukar ha en madrass som jag ställer lite här och där motverkar många fula transienter ljudet blir bättre, ingen placeboeffekt alltså.

fick för mig när jag skrev tidigare att madsrasser är closed cell foam, madrasser är väl open cell foam, som skummabsorbent? kan nog funka hyffsat.

closed cell foam funkar iaf inte som absorbent, det kan man till och med lättviktsdiffusorer bygga diffusorer av(om det är högre densitet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Perew (oregistrerad)

fick för mig när jag skrev tidigare att madsrasser är closed cell foam, madrasser är väl open cell foam, som skummabsorbent? kan nog funka hyffsat.

closed cell foam funkar iaf inte som absorbent, det kan man till och med lättviktsdiffusorer bygga diffusorer av(om det är högre densitet).

Vad menar du med closed foam?? Jag menar en helt vanlig skummadrass som är vågig på ovansidan jag har märkt att det låter mycket bättre om man ställer den förytor som reflekterar mycket ljud som garderober eller andra släta ytor i rummet,

Äldre typen av glasull är helt hemsk att handskas med och måste vara rent olämplig och hälsovådlig att använda som absorbent, den nyare sorten som ser ut som råttpäls och är gjord av återvunna petflaskor är mycket trevligare och troligtvis blir det mycket mindre partiklar av den, det bäste är förståss att köpa sådana där plattor (men även dyrast förståss).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanlig skumplast består av slutna celler vilket innebär dålig absorptionsförmåga. Återvunna PET-flaskor återfinns i vissa polyesterabsorbenter.

Det som påverkar en friktionabsorbents absorptionsförmåga är A/ materialets flödesresistivitet och B/ materialets tjocklek (+ ev. luftspalt bakom). Är flödesmotståndet för högt reflekteras ljud tillbaka och är motståndet för lågt passerar ljudet igenom utan energiförlust.

Skumplast med slutna porer, typ skumgummimadrass är helt förkastlig som ljudabsorbent om vi vill absorbera bredbandigt. Skumplast med öppna porer kan uppnå en hyfsad absorptionskurva beroende på leverantör. Dock är det viktigt att komma ihåg att mätdata är något som går att trixa med och dom leverantörer som gör det talar aldrig om hur mätningen är gjord. De material som uppvisar de bästa absorptionsegenskaperna är mineralull och polyester.

B/ För att absorbera en viss given frekvens behöver materialet vara lika tjockt som 1/4 våglängd av den givna frekvenser. Detta kan kan vi utnyttja genom att ha en luftspalt bakom absorbenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Claes, det var ju inte så inspirerande. Är det någon som har ett bättre förslag än plast?

Jag vill ju inte sitta och klia mig i ansiktet när jag är i studion..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inkapslade mineralullsabsorbenter att köpa. Inkapslingen är gjord med en tunn svetsad plastfilm. Används i hygienutrymmen tex. Dock så börjar dessa plastinklädda absorbenter att krokna väldigt brant från ca 2kHz och uppåt. Har man allergiska problem är Polyester det klart vettigaste valet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Att använda väggisolering som ljudabsorb. är som att spela roulette!

Du kan aldrig veta vad en Space slab eller UNI skiva har för ljudvärden.

Det är alltid ojämna klumpar av limm glasull/stenull och att jämföra det med akustikskivor som är uppbyggda av flera tunna lager med stapelfibrer med olika densitet för olika egenskaper.

Akustikskivor som inte kliar och med naturliga bindemedel är Tyska AMF.

THERMATEX Acoustic Range.

Skivorna tillverkas av modern biolösling, mineralull, lera,stärkelse och perlit.

Skivan förses med en osynlig perforering och anpassas

därmed till de akustiska kraven. Därefter överdras den med akustikväv som ger en vit eller färgad och slät yta

maximalt absorberande skivor med komplett spektra ljudabsorption (αw = 0,15 till 1,00) med en enda yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av samma skäl ville jag inte släpa in mineralull i huset. Om du ändå måste så svep in mineralullen i "Plant cover" en fiberduk som finns hos ClasO och som är till för att skydda jordgubbslandet mot frost. :-) Det släpper genom luft och är starkt.

Annars rekommenderar jag en träfiberskiva med en flödesresistans som passar perfekt till ljudabsorbenter. 18 kPa s/m2

http://www.multisol....eeling_wood.pdf

Bläddra till sista sidan för datablad.

För att räkna på tjocklek och luftspalt mot vägg så har jag använt "Porous Absorber Calculator" http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

För akustisk mätning använder jag REW.

Redigerat av arha
Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag köpte en SE mickscreen av Musikpunkten så föreslog dom upphängda duntäcken som alternativ istället för mickscreen av sämre märke. Mickscreenen funkar rätt bra tycker jag.

Duntäcken som absorbenter: bu eller bä?

...Får mig att fundera på att hopvikta duntäcken bakom paneler i hemmastudion även går att använda om man får övernattningsgäster. Jag vill inte låta dom sova på glasull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med spraylim kan jag säga fungerar förvånansvärt bra! Kör det och dubbla lager tyg (ett vanligt vitt och ett finare som man ska kolla på båda från IKEA) och jag märker inte av någonting!

Det tar en dag att bli av med spraydoften dock. Men det kan man stå ut med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Det finns ju en hel del att finna på Internet:

Nytt larm om isocyanat i vanlig mineralull

Mineralull framställs i en mycket energikrävande process och ger en dålig, dammig arbetsmiljö med skadliga fibrer. Otillräckligt inkapslat kan materialet också avge fibrer i huset.

Det kan vara mycket besvärligt att få glas- eller mineralull i ögonen. Ofta gnider man sig i ögonen och då blir det hela ännu värre. Fibrerna gnager sig in i bindehinnan och måste tas bort med pincett.

Finns hur mycket som helst.. googla på och du skall finna att det kanske inte är jättebra att vare sig arbeta med mineralull utan skyddskläder eller att ha det inomhus bakom ett tyg som enda skydd. Framförallt inte inne i rum där man spenderar mycket tid såsom vardagsrummet eller på jobbet.

Sedan vet ju tillverkarna själva, förstås:

Rockwool_advice.jpg

Från Rockwools egen sida. Se punkt sex: De rekommenderar bra mycket mer än handskar: Även andningsskydd och långärmade kläder.

Och detta alltså från en producent av materialet. Vill du ha det bakom en bit tyg i ett rum där du, kanske dina barn, vänner med mera skall vistas mycket?

***

Det här med Ecose handlar om att produkten är tillverkad utan formaldehyd och det är ju bra. Men de elaka små fibrerna är fortfarande precis lika små & elaka.

.

Sedan finns det ju dom som tillverkar basabsorbenter och liknande utan att använda mineral- eller glasull. Ett exempel på sådana absorbenter finnes här

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj detta verkar ju inte alls bra.. Men det är väl flera medlemmar här som har byggt egna absorbenter med t ex. isoverskivor eller rockwoolskivor? Har ni upplevt några problem?

Inga som helst problem - varken själv eller andra som jag känner. Man får förstås vara försiktig när man jobbar med materialet, men efter lite tunt med spraylim på ytan, så blir det ingen partikelflykt eftersom man binder fast de lösa fibrerna med limmet. Oftast använder man dessutom hela skivor, så det blir inte mycket som man skär sönder så att det blir fler brottytor.

Med tanke på att jag har både astma och allergi, så borde jag verkligen ha reagerat på det om det var så farligt som det framställs på vissa håll...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga som helst problem - varken själv eller andra som jag känner. Man får förstås vara försiktig när man jobbar med materialet, men efter lite tunt med spraylim på ytan, så blir det ingen partikelflykt eftersom man binder fast de lösa fibrerna med limmet. Oftast använder man dessutom hela skivor, så det blir inte mycket som man skär sönder så att det blir fler brottytor.

Med tanke på att jag har både astma och allergi, så borde jag verkligen ha reagerat på det om det var så farligt som det framställs på vissa håll...

Aah okej det var ju bra. Behöver man ha nån form av skyddsutrustning när man jobbar med det? Jag har tänkt såga lite i skivorna för att kommer ner under 3 m i omkrets så att de får plats i en ram av en stålregel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...