Jump to content
Annons

Hur gör ni för att få ljuden ska smälta samman i mixen?


TripMan

Recommended Posts

Hur gör ni för att få ljuden ska smälta samman i mixen?

Tänkte om det finns några grund knep typ skicka trummor och bas till en samma buss med samma compressor eller ha samma reverb för dom olika synth ljuden.

Hur gör man ?

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är många faktorer som spelar roll, som med så mycket annat...

Men ett enkelt knep för att komma en liten bit på vägen är att använda "samma rum"/reverb (i olika skala) på samtliga instrument. Fördelaktligen ett ganska kort reverb, som ger skenet av att allt är inspelat i samma rum.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt en svagt arbetande kompressor på masterkanalen när du ställt ljudnivåerna så smälter det ihop snyggt. Det kommer ju styra dina mixnings beslut.

Bra idé. SSL-kompressorn från Waves ställd så den bara smörjer topparna lite brukar kunna göra mycket för att limma ihop en mix.

En annan grej är väl att inte solo-lyssna alltför mycket. En kompromiss kan vara att göra 3st "sub-masterbussar", en för trummor+bas, en för gitarrer+keyboards, och en för sång+körer. Istället för att solo-lyssna på en gitarr i taget så kan man istället lyssna på hela "mellanregisterpaketet" och se om det låter som det ska, istället för att försöka lyssna på enstaka spår och klia sej i huvudet. Det finns ju inget i din mix som behöver låta bra på egen hand, det ska ju bara sitta snyggt bland allt annat.

Sen kan man ju kartlägga lite var man har "Kärnan" i sina viktigaste instrument, typ kagge, virvel och sång. Lämnar man lite plats åt dessa genom att kanske holka ur lite på exempelvis 200Hz och 2kHz i gitarr+keysbussen så kanske man plötsligt kan sänka både sång och virvel utan att de försvinner, och då får man en jämnare ljudbild som resultat.

Sist är det kanske bra att nämna Fletcher/Munson-kurvan också. Olika frekvensområden uppfattas olika starka/behagliga av örat, och har man detta i åtanke när man mixar kan man få till en mix som inte innehåller några obehagliga överraskningar och låter mer "smooth" som helhet.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Sist är det kanske bra att nämna Fletcher/Munson-kurvan också. Olika frekvensområden uppfattas olika starka/behagliga av örat, och har man detta i åtanke när man mixar kan man få till en mix som inte innehåller några obehagliga överraskningar och låter mer "smooth" som helhet.

Spännande. Har du möjligtvis någon beskrivning/tutorial man kan använda sig av vid mixning. Sökte lite på Fletcher/Munson-kurvan men hittade inte så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på Fletcher - Munson. Kolla in konceptet på Wikipedia Mrpimmy. Det handlar f.ö mer om ett bioakustiskt förhållningssätt, och medvetenheten om att vi som de däggdjursamöbor vi faktiskt är, har en större känslighet och ökad perception för vissa frekvenser.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande. Har du möjligtvis någon beskrivning/tutorial man kan använda sig av vid mixning. Sökte lite på Fletcher/Munson-kurvan men hittade inte så mycket.

Det är en mätning där man lät en grupp personer lyssna på sinustoner i olika frekvenser på samma volym, och lät dem höja/sänka volymen på dessa tills de uppfattades som lika starka, dvs. "equal loudness". Ett generellt resultat av undersökningen visade att människor är långt mer känsliga för området mellan 2kHz och 5kHz än de är för allt under och över detta. Det är därför vi nästan alltid kan mäta mycket mer bas i en låt än högt mellanregister, trots att det i våra öron låter balanserat och "jämnt". Likaså blir man mindre och mindre känslig uppåt från 5kHz, och med åldern kanske man inte ens hör nåt alls efter 16k t.ex.

Detta är även bra att kunna om man vill mastra sina mixar till ninja-loudness som är så populärt idag. Då är det effektivt att kräma på i 2k-5kHz-området för där kan man göra maximal skada med minimal limitering 😉

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

Sist är det kanske bra att nämna Fletcher/Munson-kurvan också. Olika frekvensområden uppfattas olika starka/behagliga av örat, och har man detta i åtanke när man mixar kan man få till en mix som inte innehåller några obehagliga överraskningar och låter mer "smooth" som helhet.

Alltså, sorry... menar du på fullaste allvar att du beaktar den kurvan så pass att den är avgörande för hur du mixar?

Den kurvan är helt jävla meningslös att ha som referens såvida man inte producerar något som vid varje uppspelningstillfälle ALLTID ska återges med SAMMA volym och i SAMMA rum.

Krångla inte nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, Så om man vill göra en "superfantastisk plugg" så kombinerar den kompressor, limiter och eq?

Dvs den har vred som gör följande:

1. Komprimerar och då hårdast i basen (--> Vredets namn "Glue")

2. Höjer med EQ mellan 2,5 kHz och 5 kHz OCH sänker med EQ mellan 150Hz och 2 kHz samt sänker mellan 7kHz och 10 kHz( --> Vredets namn "Clearity")

3. Höjer med EQ mellan 50Hz och 125 Hz ( --> Vredets namn "Power")

4. Höjer med EQ över 12 kHz (--> Vredets namn "Modern Air")

5. Limiter, snabb brickwall. (Vredets namn "Intelligent Volume").

Vem köper? Kan få "specialpris" om ni är snälla! 😛

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, Så om man vill göra en "superfantastisk plugg" så kombinerar den kompressor, limiter och eq?

Dvs den har vred som gör följande:

1. Komprimerar och då hårdast i basen (--> Vredets namn "Glue")

2. Höjer med EQ mellan 2,5 kHz och 5 kHz OCH sänker med EQ mellan 150Hz och 2 kHz samt sänker mellan 7kHz och 10 kHz( --> Vredets namn "Clearity")

3. Höjer med EQ mellan 50Hz och 125 Hz ( --> Vredets namn "Power")

4. Höjer med EQ över 12 kHz (--> Vredets namn "Modern Air")

5. Limiter, snabb brickwall. (Vredets namn "Intelligent Volume").

Vem köper? Kan få "specialpris" om ni är snälla! 😛

Den skulle jag lätt kunna köpa! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

FM-fenomenet är bra att känna till men inget jag använder som mall när jag mixar eller mastrar. Däremot använder jag det på sätt och vis när jag ställer nivåer och då vid väldigt låg lyssningsvolym. Brukar alltid funka bra.

Vad gäller ursprungsfrågan tycker jag att många kanonbra tips gällande reverb och kompression tagits upp här. Skulle även vilja tillägga att rätt val av ursprungsljud är en nog så viktig parameter. Vi vill ju oftast ha en bra separation i ljudbilden samtidigt som rubriken lyder, att ljudebilden smälter ihop ihop på ett snyggt sätt utan att bli spretig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, sorry... menar du på fullaste allvar att du beaktar den kurvan så pass att den är avgörande för hur du mixar?

Den kurvan är helt jävla meningslös att ha som referens såvida man inte producerar något som vid varje uppspelningstillfälle ALLTID ska återges med SAMMA volym och i SAMMA rum.

Krångla inte nu!

Haha avgörande har jag aldrig sagt... "bra att nämna" skrev jag, vilket är något helt annat 🙂 Att ha koll på hur ett öra funkar kan väl inte skada när man mixar musik? Just området 2-5kHz tycker jag är stället där olika ljud lättast blir spretiga, stickiga eller distraherande, vilket jag antar är vad vi menar med att mixen inte "smälter ihop". FM-kurvan ger en vink om varför det är så, sen är den givetvis inte ett recept på kanonmix. Men som sagt, det har jag aldrig påstått heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut viktigaste (enligt mig) är att undvika frekvenskrockar i de lägre registren. Sedan är gruppkompressorer ingen dålig idé för att få ljudbilden att hålla ihop bättre. Framför allt på bas/trummor, men även andra ljud kan låta bra av att gruppkomprimeras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut viktigaste (enligt mig) är att undvika frekvenskrockar i de lägre registren. Sedan är gruppkompressorer ingen dålig idé för att få ljudbilden att hålla ihop bättre. Framför allt på bas/trummor, men även andra ljud kan låta bra av att gruppkomprimeras.

+1.

Man kan även låta bli, komprimera mer eller mindre bas med en multibandskompressor (om det inte redan är nämnt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...