Jump to content
Annons

Vad ska jag ha för mick?


illerrre

Recommended Posts

Annons

Så babybottlen före en dyrare mick, tex en billigare neumann?

Förutsättningen var en gräns kring 5000:-, så dyrare är nog inget alternativ... 😉

Oavsett vilket så är Babybottle en mycket bra mick. Jag har en själv, som jag använder väldigt ofta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och förutsättning var ju främst att spela in Rap och mig veterligen har Babybottlen en aningen mustigare botten och en skönt avskuren top (ingen kinadiskant). En Neuman, även om man väljer den billgaste TLM102, har ju betydligt "vassare" diskant. Tror också att Babybottle kan vara en bra kandidat. 🙂

EDIT: En några år gammal recension jag nyss hittade men snubben jämför med betydligt dyrare Neuman och Akg mickar http://recordinghacks.com/reviews/tapeop/blue-baby-bottle/

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Så claes, lever du? 🙂 Har mailat dig. Babybottle känns som ett bra val.

Jäpp! Jag är här. 🙂

Det har nog inte kommit fram, så testa att maila igen.

Babybottle är absolut ett bra val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Röde NT2a i helgen. Jag kan inte så mycket om mickar (OBS-Jag är helt novis), men den skulle inte ha en så kallad "kinadiskant" som billigare mickar kan ha, enl personalen i butiken.

Väl hemma testade jag med några andra mickar: SM57, AT-shootgunmick, inbyggd mick i Apogee one och tycker Röde låter rätt bra.

De andra mickarna har en rätt vass diskant och mycket bumlighet i basen som kan låta öppet och bra, men s-ljud och konsonanter skär lite för mycket i öronen. Går väl att EQ-a bort antar jag. Jag tror jag slipper sånt med Röde - ingen antydan till vassa s-ljud.

Med enbart gitarr (linad) och nära sång lät den väldigt naturlig (med 80Hz-cut). I en "disco"-mix där jag tog i mer i sången med större mickavsånd så lät den/jag för ljust (kanske pga 80Hz-cutten?), vilket kanske är ett skäl att undvika mickar som har den så kallade "kinadiskanten".

(Jag körde på 8:a med mick-screen och 80Hz-cut när jag testade. I butiken föreslog dom att jag skulle testa omni då det kunde låta öppnare. Jag tyckte att rums-lekaget lät "bäst" med 8:a då jag switchade mellan lägena.)

...Jag upprepar att jag är amatör på mickområdet.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ytterst intressant tråd med tanke på att efter sommarens sommarjobb blir ett mikrofonköp från min sida, just nu är det enda jag har hemma en TSM MT87 och snart även en Line Audio CM3.

Behöver en allround mikrofon, rappar en del så kommer troligen bli 65% rap och 35% sång som användningsområde.

Har ingen behandling i mitt rum så funderat på en sång hörna tills ja hörde detta om dynamiska mikrofoner 🙂 innan trodde jag att kondensator mickar är det bästa eftersom dynamiska ofta kräver mycket högre gain osv 😮 Men återigen har man fel 😄

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1209904&artno=179326

www.4sound.se/itempg.aspx?id=23032&artno=225756

Funderat på nån av dessa här men nu fick jag upp ögonen för babybottle och nu börjar grubblandet igen.. Vill som sagt ha en allround som är bra till sång och rap :/ Funkar babybottle till sång också? eller r det dynamisk som gäller? Min hjärna blir mos snart av beslutångest inför sånna här köp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid använt mig av en samson co1 den kostar typ 600kr. Den funkar bra till det mesta, Men jag använder den mest till sång. Enda negativa är att det ibland blir sssss ljud när man sjunger men det finns deesser så det går att ordna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid använt mig av en samson co1 den kostar typ 600kr. Den funkar bra till det mesta, Men jag använder den mest till sång. Enda negativa är att det ibland blir sssss ljud när man sjunger men det finns deesser så det går att ordna.

Du kan prova att ändra vinkel lite grand också - eller sjunga lite grand bredvid micken istället för rakt på, så kan du få bort en del sådana problem. 🙂 Ibland kan de-esser få det att låta som om man läspar, beroende på hur hårt man ställer den och vilken de-esser man använder, så det kan vara bättre att försöka hitta sätt att lösa det redan vid inspelningen...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hoppar in i tråden lite. Är inne på att köpa mig antingen en TLM 102 eller en BBB. Kommer användas till sång, rapp och akustisk gitarr. Rummet är obehandlat så antar att BBB skulle passa mig bättre. Gillar dock klarheten som är i TLM. Vad ska jag välja? Så segt att man inte kan låna hem och testa själv..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...