Jump to content
Annons

Matcha sub med monitorer?


Becker

Recommended Posts

Ja just det! Hur viktigt är det egentligen?

Idag har jag ett par Mackie HR824 hemma och de spelar djupt och bra i basen men problemet är att de inte är mina. Själv äger jag ett par Dynaudio BM5A mkII som jag är grymt nöjd med men de är på tok för klena i basregistret. Det finns 2 lösningar på mitt problem, antingen byter jag ut mina monitorer mot större eller så köper jag en sub! Frågan är då, är det viktigt att jag matchar subben med mina monitorer? Läser man på tex Thomann så står det ju i deras beskrivning av Dynaudio BM9S så står det ju att de är byggda för just BM5 monitorerna. Problemet är att subben kostar nästan 9 laxar! Liiiiite för mycket för mig i dagsläget! Eftersom subben delar vid en viss frekvens borde väl inte tillverkarvalet vara så viktigt eller? Jag fattar att det är skillnad på sub och sub men utbudet blir ju lite annat om man kan leta begagnat! Har sett Genelecsubbar till salu för inte allt för hutlösa pengar och dessutom gillar jag deras konstruktioner så en sådan skulle jag kunna tänka mig..

Har ni koll så hjälp gärna.. Tänker mig en sub för ca 4-5,5 tusen riksdaler.. Finns det någon butik i Stockholmsområdet som har ett bra utbud på subwoofers? 4Sound i Västerås, där jag bor är helt värdelösa på den fronten och jag skulle gärna provlyssna lite! Bästa vore ju om man fick ta med sig hem för test men vem tillåter det egentligen? Hos 4Sound i Västerås får man väl i bästa fall tag på en Fostexsub vilket inte känns så jättekul...

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rummet är runt 12-14 kvadratmeter, 'kanske borde skrivit det från början. Bör tillägga att jag sedan ca 1 år håller på och bygga en studio i ett av våra uthus. Tyvärr lär det ta ett tag innan den är klar men den kommer att bli ca 25 kvadrat.. 30 kanske, är inte helt 100 på måtten! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar förresten! Jag har kikat lite på Adams billigare subbar tex Sub 8. På pappret ser det ju bra ut men verkligheten brukar inte vara det samma.. Någon som har erfarenhet av denna? Vet ju att Claes här på forumet säljer Adam? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

tänker inte involvera mig i ditt rumm eller din akustikbehandling vilket säkert flera andra kommer göra för att skriva dig på näsan att sub = problem

det viktigaste är att subben har delning både uppåt å neråt

alltså att den skär vid samma punkt vad den själv spelar å vad den skickar iväg till monitorerna

detta för att undvika att frekvenser dubbleras eller tappas

annars kan jag tycka att om du nu gillar hr824 så varför inte skaffa egna

dom är utmärkta

Link to comment
Dela på andra sajter

Sub8 är kanonbra (vad skulle jag annars säga...?😉). De har en distinkt och fast bas och är inte luddiga, som det ofta blir med billigare hemmabio-subar.

Enligt ADAM:s egen lista så skulle du klara dig med en SUB7 i din storlek på rummet - men det känns förstås bra att ha lite extra marginal också... 😉

http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/faq#696

Sedan är det förstås som DP undvek att skriva något om 😉 ; Att om du inte har tillräckligt bra akustikbehandling, så finns risken att du inte kommer att få särskilt mycket glädje av en sub. Suben kan också vara lite knepig att placera rätt - men det går förstås att fixa om man är lite envis...

Link to comment
Dela på andra sajter

HR 824 är fina i basen men jag gillar inte alls övre mellanregistret och diskanten i dem. Om jag fick bygga en egen monitor så skulle jag kombinera toppen från mina dynisar och botten från mackien.

Akustiken i rummet är visserligen inte super men inte heller helt värdelös. Efter ett par år av mixande i rummet så är jag rätt medveten om vilka brister som finns. Jag kan helt klart lägga mer tid på akustikbehandling men dynisarna har ändå en gräns för vad de klarar av 🙁 Skulle köpt större när jag ändå handlade 🙂

Jag är lite rädd för att det ska bli pannkaka med en sub men jag kanske oroar mimer än nödvändigt? Jag har ingen erfarenhet av subbar i dyrare prisklass utan bara av billigare hemmabio prylar vilka oftast mullrar mer än de gör nytta. Jag vill ha en tight bas där jag hör vad jag pysslar med annars kan det lika gärna vara. Är det något som man kan få av en förhållandevis billig sub tex sub8?

Anledningen till att jag fastnat lite för genelecs subbar är att de är "petsäkra". Barn och prylar i barnhöjd är en dålig kombination. Dörren till lekrummet ska vara stängd och låst men misstag begås av oss alla! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen är förstås att man vet att de är tillverkade med syftet att användas som system. Du kan riskera att få en liten dip eller topp precis kring delningsfrekvensen om de inte är anpassade till varandra, även om den risken nog är ganska liten när man kör med kvalitetsprylar.

Jag vill ha en tight bas där jag hör vad jag pysslar med annars kan det lika gärna vara. Är det något som man kan få av en förhållandevis billig sub tex sub8?

Alla ADAM:s subar har en fast och definierad bas och är en helt annan sak än billiga hemmabio-subar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tipsat Herr Nilsson om i hans bryderier så är XTZ's subbar väldigt prisvärda och passande för ändamålet, man delar av dom för att matcha i stort set vad som helst och gör man det på rätt sätt så får man den där lite luftiga puffen-knuffen längst ner som de flesta monitorer saknar om man inte har finfina fullrangelådor, men det gäller att inte skapa discodunk-boom-boom-box!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast idén med att ha sub och monitor på samma nivå är inte helt idiotisk... Det är ju bl.a. detta som Barefoot tagit fasta på.. Älskar deras Micromain27. Om någon monitor ska kunna ersätt min kombination av JBL4430 och NS10M så är det denna.. Låter helt otroligt bra faktiskt!

http://www.barefootsound.com/barefoot/products_mm27.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast idén med att ha sub och monitor på samma nivå är inte helt idiotisk... Det är ju bl.a. detta som Barefoot tagit fasta på.. Älskar deras Micromain27. Om någon monitor ska kunna ersätt min kombination av JBL4430 och NS10M så är det denna.. Låter helt otroligt bra faktiskt!

http://www.barefootsound.com/barefoot/products_mm27.html

Vad kostar de där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eeeh jo lite över min budget kanske! 🙂

Jag är som sagt mycket nöjd med mina dynisar så de måste bo kvar. Vore jäkligt kul att provlyssna lite subbar men frågan är vart? Måste väl finnas någon välsorterad handlare i kungliga huvudstaden? Eller så kanske jag helt enkelt ska på på Claes ord och köra på en adamsubb. 🙂

Dax att övertala frun om behovet av ny gear.... Igen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En till fråga Claes! Finns det nån form av skydd för högtalarkonen till sub8? Tycker mig ha sett det på vissa bilder. Är lite orolig för att barnet här i huset ska vara lite för närgången. Visserligen ska hon inte ha chans att vistas i mitt lekrum ensam men som vi alla vet så kan det gå fort i hockey! 😄

Har dessutom läst nåt om en medföljande fjärrkontroll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter galler framför basen från början och det är ganska lätt att plocka bort om man vill köra utan. Fjärr finns med, så att man slipper krypa ner på golvet för att ändra delningsfrekvens och volym. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad Adam's subbar kostar men dom är nog inte sådär jättebilliga antar jag, XTZ's 12" sub har ju jämförts med REL osv i 3 ggr dyrare klass som anses som bland de absolut bästa, jag hade 2 st XTZ i min gamla hifi setup och har aldrig upplevt ett mer väldefinierat och fullrange sound, i ett rum som var 60 m2 iofs så där gjorde de susen, i ett litet rum om 10 m2 etc blir ju alla dessa teser omkullkastade!

(vad jag vill säga med detta är att XTZ på intet sätt är billiga hemmabiosubbar, tvärtom funkar dom utmärkt i en studio setup också och det räcker givetvis med en sådan)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Livar upp en gammal tråd! Nu ska jag äntligen ta mig i kragen och kosta på mig en sub.. Snöat på Adam Sub 8 och det lutar nog åt en sån men en sak som förbryllar mig är att det skiljer 1200 spänn mellan en svart och en silver hos tysken vilket genast får mig att fundera om det är nån skillnad på dem? http://www.thomann.de/se/adam_sub_8_silver.htm http://www.thomann.de/se/adam_sub8.htm

På pappret ser de ju exakt likadana ut! Jag kan nog lära mig att leva med en silverfärgad sub! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...