Jump to content
Annons

Axe FX


ApeTrooper

Recommended Posts

Tjaa!

Är det nån som har koll på Axe FX?

Som jag fattar det är det en pre-amp(?) Inte en gitarr topp? Används den bara i studio samanhang? Eller rättare sagt, i vilket sammanhang används den på bästa sätt?

Får för mig att den kan användas som effekt också? Typ om man spelar in en ren signal och sen re-ampar via Axe FX?

Någon som kanske har använt en eller har någon direkt kännedom kring den och dess användningsområde?

Nu blev det en jävla massa frågor ser jag. Om det redan finns en tråd som diskuterar detta ämne är man tacksam för hänvisning dit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har järnkoll!

Här är en länk till en recension jag skrev av Axe-Fx II. Där finns sedan en länk till min recension av Axe-Fx Ultra.

https://www.studio.se/index.php/topic/91752-recension-av-axe-fx-ii/

För att förklara det hela väldigt kort så är Axe-Fx en kombinerad förstärkar- och kabinettmodellerare, en effektbox och en pre-amp. Den kan emulera en hel signalkedja med förstärkare, effekter och högtalarkabinett + mikrofon och skicka ut linjesignal till PA / ljudkort eller via USB (bara Axe-Fx II) direkt till dator. Den kan också användas som pre-amp och skicka ut förstärkarmoddelering till en riktig effektförstärkare och sedan genom ett vanligt högtalarkabinett. Den kan också användas som multieffekt till gitarr, bas, sång, trummor och allt annat du kan vilja lägga effekter på.

EDIT: Glömde länka 😛

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Kemper amp är det som är bäst just nu! Billigare än axe fx också men överlägset bättre.

Definiera "bättre", snälla. För du har väl provat bägge..?

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Definiera "bättre", snälla. För du har väl provat bägge..?

Har du en ordbok hemma ?

Det är väl ganska uppenbart att Kemper är en helt ny nivå ?

Om man nu helt bortser från effekterna. Kemper Amp handlar inte om effekter.

Jag säger inte att man kan få väldigt snarlika resultat med båda i vissa fall, men det är bara Kemper som kommer så nära orginalet vilket gör det nästintill omöjligt att höra skillnad på orginalet och kemper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar Kemper i praktiken? Hur riggar man upp den? För den ska "väl läsa av" originalstärkaren? Och sen simulera! Sitter det även ett slutsteg i den?

Och finns det färdiga ljud i den? Eller måste låna in en massa utrustning man diggar så man kan "sno ljud"?

Finns det nån vettig sida där det förklaras en hel del?

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Kemper har en ny teknologi som verkar väldigt bra på papperet (men som jag personligen tyvärr inte tycker funkar lika bra i praktiken.. just nu), men att säga att den är överlägset bättre än Axe FX menar jag är direkt fel. Det är en smaksak. Har du, Ekstasis testat Axe II + Kemper? Axe II firmware 6 kommer snart och den ser VÄLDIGT bra ut på papperet 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som inte funkar lika bra i praktiken menar du ?

Ser bra ut på pappret.. låter bra i mina öron iallafall. Detta är iallafall för mig första gången jag hör något som gör en vanlig uppmickad stärkare helt meningslös. Detta är produkten jag har väntat på sedan den första PODen kom, jag kunde aldrig föreställa mig att vi skulle vänta till 2012 tills vi fick produkten vi alla har väntat på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat den eller Axe II?

Vad spelar det för roll ? Men om du får AXE FX att låta bättre så är det pga av kombination av alla effekter, men kopplar du ur alla effekter så kan den inte mäta sig med Kemper. Du tillhör en väldigt liten minirotet av personer som tycker axe fx låter bättre... men visst använder du alla effekter osv..kan du nog få ett fetare/multi layer sound. Men för mig så skiter jag fullständigt i effekterna då jag vill ha en extern effekt processor.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en ordbok hemma ?

Det är väl ganska uppenbart att Kemper är en helt ny nivå ?

Om man nu helt bortser från effekterna. Kemper Amp handlar inte om effekter.

Jag säger inte att man kan få väldigt snarlika resultat med båda i vissa fall, men det är bara Kemper som kommer så nära orginalet vilket gör det nästintill omöjligt att höra skillnad på orginalet och kemper.

Frågan är relevant eftersom vi talar om två väldigt olika produkter. Det är ganska svårt att kalla en av dem "bättre" då. Speciellt om man aldrig har testat grejerna i fråga...

Du tillhör en väldigt liten minirotet av personer som tycker axe fx låter bättre...

Om det nu skulle vara så spelar det väl ingen som helst roll i sammanhanget? Tycker minoriteter automatiskt fel för att de är färre än majoriteten? Däremot tillhör TUFFTUFFTUFF den minoritet som faktiskt provat både Axe-Fx II och Kempern. Du kanske skulle vänta med att berätta för folk vilken som är "bäst" innan du faktiskt också verkligen provat dem, och fram till dess vara öppen med att du sitter och gissar, baserat på youtube-klipp? Det är liksom lite ärligare att skriva "Baserat på det jag hört på nätet verkar Kempern låta mer realistiskt" än att skriva:

"Kemper amp är det som är bäst just nu! Billigare än axe fx också men överlägset bättre."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll ? Men om du får AXE FX att låta bättre så är det pga av kombination av alla effekter, men kopplar du ur alla effekter så kan den inte mäta sig med Kemper. Du tillhör en väldigt liten minirotet av personer som tycker axe fx låter bättre... men visst använder du alla effekter osv..kan du nog få ett fetare/multi layer sound. Men för mig så skiter jag fullständigt i effekterna då jag vill ha en extern effekt processor.

Där har du fel, jag kör amp + cab + enhancer + EQ. Det är det presetet jag använde på hela vår senaste platta medans Kempern stod på gästrummet. Inget effektorama, vi spelar punkrock. För mig var det inget svårt val att bestämma mig för vilket av de två jag skulle använda. Men andra tycker tvärtom, jag tvivlar dock starkt på att jag skulle tillhöra en minoritet som tycker att Axe låter bättre 🙂 . Hur kan du skriva att Axen inte kan mäta sig med Kempern om man inte räknar med effekterna och att Kempern är överlägset bättre än Axen, om du inte har prövat någon av de och vill att det ska uppfattas seriöst?

Angående om det spelar roll om du har använt den eller inte så var jag intresserad av att veta om du begrundar dina åsikter på hands on experience eller om det bara är pga det du har läst och hört på internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är relevant eftersom vi talar om två väldigt olika produkter. Det är ganska svårt att kalla en av dem "bättre" då. Speciellt om man aldrig har testat grejerna i fråga...

Om det nu skulle vara så spelar det väl ingen som helst roll i sammanhanget? Tycker minoriteter automatiskt fel för att de är färre än majoriteten? Däremot tillhör TUFFTUFFTUFF den minoritet som faktiskt provat både Axe-Fx II och Kempern. Du kanske skulle vänta med att berätta för folk vilken som är "bäst" innan du faktiskt också verkligen provat dem, och fram till dess vara öppen med att du sitter och gissar, baserat på youtube-klipp? Det är liksom lite ärligare att skriva "Baserat på det jag hört på nätet verkar Kempern låta mer realistiskt" än att skriva:

"Kemper amp är det som är bäst just nu! Billigare än axe fx också men överlägset bättre."

Jag baserar inte det på vad jag LÄST på internet utan vad jag har HÖRT med mina två öron. Finns mängder med videos med båda kemper och axe fx på youtube, i mkt bra ljudkvalité. Mina öron säger iallafall att kempern är överlägsen. Idag med youtube som behöver man inte längre prova produkten själv för att bilda sig en EGEN uppfattning...

Det finns endel fanboys också, t.e.x de som äger axe fx, givetvis vägrar dom acceptera att kempern är bättre osv..utan kommer försvara axe fx även om dom vet innerst inne...att kempern är bättre..

Ska bli spännade och se vad 6.0 har att erbjuda dock... Jag tror ändå mer på kemper...

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du fel, jag kör amp + cab + enhancer + EQ. Det är det presetet jag använde på hela vår senaste platta medans Kempern stod på gästrummet. Inget effektorama, vi spelar punkrock. För mig var det inget svårt val att bestämma mig för vilket av de två jag skulle använda. Men andra tycker tvärtom, jag tvivlar dock starkt på att jag skulle tillhöra en minoritet som tycker att Axe låter bättre 🙂 . Hur kan du skriva att Axen inte kan mäta sig med Kempern om man inte räknar med effekterna och att Kempern är överlägset bättre än Axen, om du inte har prövat någon av de och vill att det ska uppfattas seriöst?

Angående om det spelar roll om du har använt den eller inte så var jag intresserad av att veta om du begrundar dina åsikter på hands on experience eller om det bara är pga det du har läst och hört på internet.

Min åsikt är värd lika mycket som din, även om du provat dom i verkligheten så handlar det mkt om tycke och smak och hur BRA man är som person att ratta fram bra ljud, vad vet jag, du kanske inte är bra på att ratta fram bra ljud ? som sagt, din åsikt är inte värd mer bara för att du provat på youtube finns det hur mycket som helst, och det är en klar minioritet även om det fortfarande är rätt många som föredrar axe (speciellt de fanboys som äger en redan). Jag har lyssnat på många videos på youtube, och jag jag har inte blivit alls imponerad av axe fx på samma sätt som Kemper. AXE FX är bra för ett speciellt sorts sounds dock, typ DJENT/Meshuggah soundet, men utöver det tycker jag inte axe låter lika övertygande som kemper alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är värd lika mycket som din, även om du provat dom i verkligheten så handlar det mkt om tycke och smak och hur BRA man är som person att ratta fram bra ljud, vad vet jag, du kanske inte är bra på att ratta fram bra ljud ? som sagt, din åsikt är inte värd mer bara för att du provat [...]

Nej, den är inte värd mer. Men den är tusen gånger mer intressant att ta del av. Och vem lyssnar du själv ärligt talat helst på när det gäller studiprylar - personen som har erfarenhet av sakerna eller personen som hört dem på youtube?

Hur du än vrider och vänder på det så har du aldrig testat prylarna ifråga. Det bör du tänka på innan du berättar för andra vad som är "bäst".

Link to comment
Dela på andra sajter

på youtube klippen är det DI/Direct input signalen vi hör. alls är det precis samma sak som man hör om man har boxarna på riktigt... det är förövrigt DI signalen som är det enda intressanta.

Så tycker inte det spelar någon roll om jag har hör signalen som någon annan spelat än om jag spelat in den själv. Men visst, hade gärna rattat lite också... Men tycker ändå att Kemper låter soklart bättre och har mer potential.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det finns endel fanboys också, t.e.x de som äger axe fx, givetvis vägrar dom acceptera att kempern är bättre osv..utan kommer försvara axe fx även om dom vet innerst inne...att kempern är bättre..

Sluta snacka skit. Du kan aldrig veta eller avgöra för andra vad de tycker låter bäst. Vad är det man säger? Kung i sin egen värld och en dåre i övriga världen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta snacka skit. Du kan aldrig veta eller avgöra för andra vad de tycker låter bäst. Vad är det man säger? Kung i sin egen värld och en dåre i övriga världen. :rolleyes:

Trampade jag på en öm tå ? har för mig det var du som var axe fx fanboy ???

För mig spelar det ingen roll iallafall, direct input signalen låter lika för alla, oavsett om det är jag själv som spelar eller någon annan går inte att fuska där även om du verkar inbilla dig det..att det skulle låta annorlunda bara för att man rattar den själv ?..förstår inte riktigt vad ditt problem är riktigt, men jag antar som sagt att du tar illa vid dig att jag rackar ner på axe fx.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är värd lika mycket som din, även om du provat dom i verkligheten så handlar det mkt om tycke och smak och hur BRA man är som person att ratta fram bra ljud, vad vet jag, du kanske inte är bra på att ratta fram bra ljud ?

Nej, min åsikt är såklart inte mer värd än din, men det är en sida som du inte får med när du lyssnar på Youtube, och det är känslan av hur det är att spela med den. Det är en helt annan sak att spela på den själv än att höra andra personer spela. Jag tycker att det är lite konstigt att du skriver att den ena är överlägsen den andra, när du samtidigt menar att det beror på tycke och smak. Jag är inte Axe fan-boy men man jag måste ju få försvara en bra produkt 🙂 .

Jag är inte något duktig på att skruva ljud, eller det är nog snarare så att jag inte har lust att sitta och skruva. Jag har lust att det ska låta bra så att jag kan spela istället för att skruva. Det är just det jag tycker om med Axe II, att man inte behöver vara duktig på att ratta för att få till ett bra ljud. Jag har egentligen skruvat väldigt lite på den.

det är en klar minioritet även om det fortfarande är rätt många som föredrar axe
Du tillhör en väldigt liten minirotet av personer som tycker axe fx låter bättre.

Vad har du egentligen fått det här ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, min åsikt är såklart inte mer värd än din, men det är en sida som du inte får med när du lyssnar på Youtube, och det är känslan av hur det är att spela med den. Det är en helt annan sak att spela på den själv än att höra andra personer spela. Jag tycker att det är lite konstigt att du skriver att den ena är överlägsen den andra, när du samtidigt menar att det beror på tycke och smak. Jag är inte Axe fan-boy men man jag måste ju få försvara en bra produkt 🙂 .

Jag är inte något duktig på att skruva ljud, eller det är nog snarare så att jag inte har lust att sitta och skruva. Jag har lust att det ska låta bra så att jag kan spela istället för att skruva. Det är just det jag tycker om med Axe II, att man inte behöver vara duktig på att ratta för att få till ett bra ljud. Jag har egentligen skruvat väldigt lite på den.

Vad har du egentligen fått det här ifrån?

Ja känslan skulle väl vara det enda då. Men vad jag hört ska känslan vara riktigt bra.

Så jag förväntar mig inget annat.

Läser man på forum osv, verkar det vara ganska fåtal person som hävdar att axe fx låter bättre, utan det verkar snarare som att många säljer sina axe fx och köper kemper.

Men vi kanske hänger på olika forum 🙂

Finns också personer som hävdar att Axe FX 1 låter bätter än 2an, då ettan hade en RIKTIG tube, medans 2an hade en emulerad tube. Jag tycker av det jag hört så låter 1an bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns också personer som hävdar att Axe FX 1 låter bätter än 2an, då ettan hade en RIKTIG tube, medans 2an hade en emulerad tube. Jag tycker av det jag hört så låter 1an bättre.

Var i hela fridens namn har du fått det ifrån? Du vet verkligen inte vad du snackar om. Det har aldrig funnits rör i Axe-Fx. Du kanske borde tagga ner lite nu och läsa på innan du tappar ansiktet fullständigt...

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja känslan skulle väl vara det enda då. Men vad jag hört ska känslan vara riktigt bra.

Så jag förväntar mig inget annat.

Allt man hör stämmer inte vettu 🙂 .

Läser man på forum osv, verkar det vara ganska fåtal person som hävdar att axe fx låter bättre, utan det verkar snarare som att många säljer sina axe fx och köper kemper.

Men vi kanske hänger på olika forum 🙂

Ja, då hänger vi på olika forum, he, he. De flesta som säljer sina Axe FX Standard/Ultra säljer nog för att uppgradera till Axe FX II. Detta gäller såklart inte alla som säljer, men det finns inte många begagnade Axe II att få tag på här i Norge och de få begagnade Axe II som finns, säljs för det de kostar att köpa nya. Som ett (dåligt?) exempel så kan jag ju berätta att jag först försökte sälja min Kemper istället för att använda mig av pengarna-tillbaka-garantin. 1 intresserad snubbe. När jag hintade till att jag kanske kunde vara intresserad av att sälja AXE II (pga att jag inte fick USB-tillkopplingen till att fungera på min PC) så fick jag MASSA mail.

Finns också personer som hävdar att Axe FX 1 låter bätter än 2an, då ettan hade en RIKTIG tube, medans 2an hade en emulerad tube. Jag tycker av det jag hört så låter 1an bättre.

Ja du, som AnthonyS redan är inne på, det här blir du nog tvungen till att förklara lite närmare 🙂 .

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Trampade jag på en öm tå ? har för mig det var du som var axe fx fanboy ???

För mig spelar det ingen roll iallafall, direct input signalen låter lika för alla, oavsett om det är jag själv som spelar eller någon annan går inte att fuska där även om du verkar inbilla dig det..att det skulle låta annorlunda bara för att man rattar den själv ?..förstår inte riktigt vad ditt problem är riktigt, men jag antar som sagt att du tar illa vid dig att jag rackar ner på axe fx.

😆 :lol: 😆 Var fan får du allt ifrån? Sitter och påstår nåt som jag aldrg har sagt ens. Du lever verkligen i en fantasivärld. Släkt med glaskatten? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...