Jump to content
Annons

Akustikbehandling av mitt sovrum! Hoppas jag


Naymari

Recommended Posts

Tjena!

Jo nu är det såhär att jag tänkt arbeta ut lite bättre akustik i mitt rum då det låter lite taskigt, och är svårmixat.

Och mitt rum är förmodligen en katasrof! 😛

Jag började med att lokalisera lite frekvenser i mitt rum enligt F=V/L formeln jag hittade på nätet och blev uppmärksammad på under akustiklektionen i skolan. Rummets mått ligger på 4.32 x 4.04 x 2.61. Så det gav mig att rummet skulle ha problemfrekvenser vid 79-80 Hz på längden 85Hz på bredden och 132Hz på höjden. Jag har dock inte gjort någon mätning i rummet då jag avsaknar mätmikrofon. Jag laddade dock ner REW och försökte testa men jag förstår inte mycket alls. Och rummet läcker ganska mycket ljud utifrån antar jag att det blir knasigt?

Jag bifogade en bild nedan på mitt rum. (vissa av måtten stämmer förmodligen inte exakt! Och jag suger på sketchup) Det röda är tänkt att vara hörn absorbenter (dessa finns alltså inte) byggda enligt http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm principen. De svarta sakerna är prylar som inte går att flytta, då skåpen på den bakre väggen sitter fast i väggen och lådan på högra väggen är ett akvarium som är svårflyttat. Det blåa är min säng som kan sättas var som helst egentligen! Och det gula är skrivbord/ev. mixplats. att placera monitorerna vid fönster är ju inte det bästa, men jag antar att det blir bäst eftersom det är väl bättre än att ha dem vid sidan? Fönstren är också insänkta i väggen med 30 cm.

Hur ska jag göra på väggarna? Vad blir bäst? En skiva stenull i en ram med luftspalt bakom repeterat några gånger? Och utsatta i monitorhöjd via spegelmetoden? Varianterna på länken ovan tror jag är för stora, eller?

Och slutligen. Då jag har begränsad ekonomi och allergiproblem, Finns där några andra alternativ än mineralull som fungerar på samma sätt? Det ska helst inte kosta skjortan då jag lever på 1000:- studiebidrag.

Tackar på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har ett nästan fyrkantigt rum. Du kommer få problem med axiala moder. Skulle satsa på att försöka sprida riktningen på ljudet med hjälp av diffusorer. Håller själv på med detta just nu.

Att bara försäka döda rummet med basfällor kommer inte lösa alla problem. Polycylindrar är billiga att tillverka då board är jäkligt billigt:

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/virke-obeh-tra/tralist-innepanel/board-mdf-panel/1007/oljehardad-board

Med mineralull andtar jag att du menar glasfiber?

Stenull funkar men inte lika effektivt pga av dess densitet.

Du kan bygga vinklade eller raka paneler på väggarna där du tillexempel har en ram med en hård relativt tunn yta pårun 1cm tjock, luftspalt som är ungefär den samma som den reflekterande skivans yta, en 45 skiva sten ull mot väggen.

sam0620b.jpgsam0621o.jpg

Om du bygger dem lite vinklade så att den reflekterande skivan går från ramens djup (in mot väggen) till ramens ytterkant så får du några graders vinkel som kan hjälpa till att reflektera bort en del ljud.

Flutter eko och en reflektionsfri lyssningsplats är A och O.

Så se till att sprida ljudet i rummet. Inte bara döda rummet med en massa isolering. Absobtion är mycket men inte allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det gula är ditt skrivbord så skulle jag skjuta in det mot väggen för att komma så långt ifrån mitten av ditt rum som möjligt. Det är det första du ska göra.

Vad använder du för monitorer när du lyssnar/mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! 🙂

Vad menas med axiala moder?

Okej jag ska sikta på diffusering med andra ord? Polycylindrar, Det är bara att spänna upp en masonitskiva mellan 2 reglar? Kommer dessa inte resonera? Eller ska man dämpa bakom?

Är det inte meningen att man ska ha den höga densiteten från stenull för att vara effektiv i lågbasen? Har för mig att jag läste detta någonstans här på forumet.

Göra vinklade absorbenter känns som en smart grej. Det är liknande dem på länken jag postade? Bara att man kan göra dem mindre. Och ha varierande spalter mellan skivorna så de börjar absorbera?Ska man ha luftspalt mot väggen också?

Hur ska jag placera absorbenterna/diffusorerna? Spegelmetoden på första absorbenterna? Vart ska diffusorerna sitta?

Monitorerna jag lyssnar genom är Alesis M1 Active 520. Inte de bästa, men är planerat att uppgraderas inom en framtid. Men de stannar ett tag till då jag är van vid dem och inte har råd helt enkelt 😛

Jag fick även tipset av att om man trär in dem i ett tjockt tyg så att de inte släpper ut fibrer i luften. Det kanske kan funka? Men tyget måste fortfarande släppa igenom luft i och för sig.

Mycket frågor. Men man måste börja någonstans. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Både glas och stenull kan användas. Det som är avgörande är materialets flödesresistivitet och här är inte bara densiteten avgörande utan också fibrernas struktur och hur de är lagda. Du kan gå in på de olika leverantörernas hemsidor och jämföra uppmätta absorptionsvärden.

Har du problem med allergier så finns polyester (Dacron) som har utmärkta absorptionegenskaper och avger vare sig lukt eller emissioner / fibersläpp. Materialet är dock dyrare jämfört med mineralull.

Vad gäller polycylindriska diffusorer / absorbenter har jag ingen egen erfarenhet av dessa i ett kontrollrum och små mått. Däremot så vet jag att en membranabsorbent inte jobbar på ett linjärt sätt. Att jobba med difusion i små rum är fullt möjligt men jag ställer mig tveksam till om polysar är rätt väg att gå. Jag hade nog byggt enligt din första idé och då även kompletterat med traps i tak/väggvinkel samt bredbandsabsorbent vid första reflektionspunkt (väggar och tak). Mängden absorption/reflektion i de övre registret kan du styra med tex. hålperforerad masonit eller liknande. Bygger du polysar ska dessa ha isolering på väggen bakom och ju tjockare isolering desto lägre ner i frekvens absorberar du.

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart kan man få tag på dacron?

Det med bredband absorbenter vid första reflektionspunkt på väggarna var en plan från första början. I taket hade jag inte ens tänkt på. Men det kan ju vara riktigt smart! Jag antar att de ska hänga ner likt en ljuskrona?

Hur kan jag även på bästa sätt fästa absorbenterna? Klarar vanliga vinkelbeslag grejen? med pluggar in i mina tegelväggar?

Funkar det förrästen med tjockt typ gardintyg som skydd för mineralullet utan att förlora dess funktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att min poly grejj kanske inte är optimal, för att inte säga korkad.

Dock tycker jag inte att vinklade absorbenter är en dum ide.

Typ på detta sätt fast med en lite brantare lutning.

SonoraSoundShim1.png

Men jag skulle råda dig att göra mätningar i rummet och bifoga resultaten här på forumet så kan du säkerligen få tips om vad som är viktigast att åtgärda.

Använd typ REW för att göra mätningar (obs har du mac och använder firewire interface får du hitta på ett annat liknande program för det fungerar inte pga av en bug. FuzzMeasure är ett alternativ).

Här har du lite nyttig läsning. Att ha en reflektionsfri lyssningsplats är av yttersta vikt.

Sen jobba på alla 90° vinklar. vägg-vägg, tak-väg och vägg-vägg-tak

Ehm du har väl inte tegel på innerväggen? Oavsätt så skulle jag säga att en 6mm betongborr med en 6mm plugg och en skruv borde fungera alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...