Jump to content
Annons

Plectrum? Not so much...


Nikolaus

Recommended Posts

Jag läser senaste musiktidningen och gitarr-kitet innehåller ett plektrum.

Wow! Men är det något man verkligen behöver?

Jag kan förstå vissa som inte vill välja en röd hajfena istället för en vit för att man vill uppnå ett visst sound. Men att man hellre spelar med en femkrona än att ta till fingrarna, det förstår jag inte!

http://youtu.be/UIVNmhlnNGc

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beror lite på hur man spelar vilken spelstil man har, förut körde jag alltid med plektrum nu nästan aldrig då är det endast för aka. Elgitarr använder jag fortfarande men det är ganska självklart sen beror på spelstilen där också.

Elgitarr: JA

Stål Både och skulle jag säga mest utan dock.

Nylon: Aldrig

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att fingrar fungerar bra också på elgitarr dock är det lite tightare mellan strängarna. Framförallt tycker jag man vinner i dynamiken, eftersom det går att variera på så många sätt. Allt från plockande till övertoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar vissa partier i låtarna, (elgitarr) utan plektrum. Somligt går bättre utan, annat går inte att spela alls utan plektrum.

Ångrar att jag inte började med tumplektrum när jag började spela, visste inte att det fanns alls förrns jag var vuxen. Med tumplektrum har kan man spela på bägge sätten samtidigt. Man kan ju hålla det med både tumme och pekfinger oxå. Men det känn väldigt avigt de ggr jag provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt börjat lägga undan plektrumet när jag lirar blues. Mest som ett litet projekt ska sägas, men min frasering blev 110% mer "blues", när jag väl vant mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder alltid både och. Även med plektrum så har man ju tre fingrar över. Går inte att få samma attack utan plektrum och vill man åt de där elaka ringande övertonerna när man lirar blues så tycker jag inte man klarar sig utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder alltid både och. Även med plektrum så har man ju tre fingrar över. Går inte att få samma attack utan plektrum och vill man åt de där elaka ringande övertonerna när man lirar blues så tycker jag inte man klarar sig utan.

Billy Gibbons lärde mig att få till sjuka övertoner utan plektrum. Riktigt nice feeling får man också. Det bör dock flikas in att detta ej skedde man to man, utan via youtube ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar 99% Blues och jag kör både med och utan och det är samtidigt alltså. 😉

Brukar köra mycket finger på ljus e samt h-sträng under solopartierna.

Edit: AnthonyS, har du länk? 😉

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser senaste musiktidningen och gitarr-kitet innehåller ett plektrum.

Wow! Men är det något man verkligen behöver?

Jag kan förstå vissa som inte vill välja en röd hajfena istället för en vit för att man vill uppnå ett visst sound. Men att man hellre spelar med en femkrona än att ta till fingrarna, det förstår jag inte!

http://youtu.be/UIVNmhlnNGc

Killens t-shirt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar 50/50 ungefär. Ett riktigt rockriff bör i min mening inte köras utan plektrum, men det finns så mycket dynamik att upptäcka med fingerplock som inte går att komma i närheten med med ett plektrum!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det finns inget antingen eller här det är givetvis olika beroende på vad man vill göra och hur det ska låta om man kör med plektrum eller ej. Även vilken typ av plektrum man kör med är ju beroende av detta. Vill man köra båda teknikerna på en gång så kör man med tumplektrum så kan man välja.

Det går allt att få övertonerna med fingrar eller rättare sagt kombinationen skinn och naglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...