Jump to content
Annons

Klara hela produktionen med Macbook Pro i7?


aniah

Recommended Posts

Hej,

Har lyckats ta mig igenom nästan en hel skivproduktion med en Macbook Pro 2.66 GHz i7 och 4 gb ram.

Man har lärt sig att bounca ner saker när det går, stänga av effekter osv.

Nu är det upp till 80 spår på vissa låtar och det ska mixas. Effekter och annat måste på men datorn får flipp och hackar och krånglar.

Finns det något jag kan köpa till för att hjälpa den stackaren (macen) att orka igenom ända till slutet?

Det är väl processorn som får spel? Då hjälper inte att köpa till mer ram eller hur funkar det?

Det är inte fullständigt främmande att investera i en ny dator heller, men denna är redan relativ ny, samt att som jag jobbar behöver jag bärbara lösningar.

Tacksam för råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför är det bättre att köra spåren från en extern? Det är ju inte svårt att ordna i så fall. Vilken disk vore bäst i så fall? Har massor som jag använder för backup..

Jag kör både Logic och Cubase men ska nog mixa bara i Logic. Vill du berätta mer om hur man använder två macar ihop och vad man tjänar på det? Det var nytt för mig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du några felmedelande? Jag får ibland "Disk is too slow or system overload (-10010)"

När jag spelar för många spår på min interna hårdisk på min MBP Mid 2010.

Extern Hårdiskar att rekomendera är firewire (eller thunderbolt) disk med mist 7200 varv.

Jag har testat USB disk men det har inte funkat så bra för mig, har råkat ut för "disk too slow" där också.

Se till att stänga av energispar funktionen (Put the hardrisc(s) to sleep when possible) annars tar det en stund för hårddisken att varva upp om man inte har använt den på en stund. Vilket gör att logic hackar till när man ska spela upp ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart kör du audiospåren ifrån? Hoppas du har en extern hårddisk och kör alla projekt från den.

Vad kör du med för daw? Logic? Isf kan du ju alltid låna en till mac och köra node mellan dom.

jo... angående hårddisken. Har några olika och undrar..

går det bra om strömförsörjningen är genom firewire eller tar det på kraften på något sätt?

och gör det något om den är krypterad (truecrypt)? Då låser man ju i så fall upp krypteringen innan man kör igång så som jag förstår rätt håller den inte på och krypterar under tiden.. eller?

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jo... angående hårddisken. Har några olika och undrar..

går det bra om strömförsörjningen är genom firewire eller tar det på kraften på något sätt?

och gör det något om den är krypterad (truecrypt)? Då låser man ju i så fall upp krypteringen innan man kör igång så som jag förstår rätt håller den inte på och krypterar under tiden.. eller?

Tack på förhand 🙂

Oj?! Det har jag ingen koll på det där med krypteringen?! 🤪

Och att det går ström genom firewire känner jag inte till. Har du ingen strömadapter?

Link to comment
Dela på andra sajter

och gör det något om den är krypterad (truecrypt)? Då låser man ju i så fall upp krypteringen innan man kör igång så som jag förstår rätt håller den inte på och krypterar under tiden.. eller?

Tack på förhand 🙂

Du får sämre prestanda med en krypterad disk, truecrypt har vad jag vet lite issues på den biten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att kör pluginnsen utanför burken med en

http://www.uaudio.co...uad-omni-6.html

Jag har själv ingen aning om det funkar bättre.

själv har jag stoppat i en SSD hårddisk

http://www.komplett....aspx?sku=634168

den ska skyffla 500MB/s men min early 2011 thunderbolt macbook pro den hackar till i 15 sekunder ibland troligtvis något problem med kylningen till grafik kortet på dessa datorer.

Och jag funderar på att köpa en sådan här

http://www.komplett....aspx?sku=645881

som avlastar min "Mybook"? western digital som blir överbelastad.

Det första som hände när jag skulle börja spela in på min western disken (2007) var att det kom upp hack i alla 10 spår som jag spelade in dvs det försvann 1 sekund mitt i låtarna när jag spelade in (tror att där ligger ett stort problem i att hitta bra diskar som klarar av att skyffla ordentligt med ljud)

Jag upplever att datorn fryser oftare när jag "kör Freeze " på spåren då datorn bouncar ner spåren på disk.

Men jag antar att du kör

latency på 1024 i mixläge

64 bit logic

har proppat fullt med ram.

dra ur eventuella externa skärmar där kan du sänka temperaturen en hel del

Ett annat för den händiga det är att byta ut kylpastan på CPU och GPU inne i datorn .

jag sänkte min temperatur med 10 grader idle.

Om ni inte har någon som helst vana att skruva datorer så Glöm det! 🙂

OBS!!!! jag tar inget ansvar om ni tar sönder era prylar

http://www.ifixit.co...eat-Sink/5896/1

// Anders Ekengren http://www.ljudredigering.se

Redigerat av kakelugn
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att kör pluginnsen utanför burken med en http://www.uaudio.co...uad-omni-6.html Jag har själv ingen aning om det funkar bättre. själv har jag stoppat i en SSD hårddisk http://www.komplett....aspx?sku=634168 den ska skyffla 500MB/s men min early 2011 thunderbolt macbook pro den hackar till i 15 sekunder ibland troligtvis något problem med kylningen till grafik kortet på dessa datorer. Och jag funderar på att köpa en sådan här http://www.komplett....aspx?sku=645881 som avlastar min "Mybook"? western digital som blir överbelastad. Det första som hände när jag skulle börja spela in på min western disken (2007) var att det kom upp hack i alla 10 spår som jag spelade in dvs det försvann 1 sekund mitt i låtarna när jag spelade in (tror att där ligger ett stort problem i att hitta bra diskar som klarar av att skyffla ordentligt med ljud) Jag upplever att datorn fryser oftare när jag "kör Freeze " på spåren då datorn bouncar ner spåren på disk. Men jag antar att du kör latency på 1024 i mixläge 64 bit logic har proppat fullt med ram. dra ur eventuella externa skärmar där kan du sänka temperaturen en hel del Ett annat för den händiga det är att byta ut kylpastan på CPU och GPU inne i datorn . jag sänkte min temperatur med 10 grader idle. Om ni inte har någon som helst vana att skruva datorer så Glöm det! 🙂OBS!!!! jag tar inget ansvar om ni tar sönder era prylar http://www.ifixit.co...eat-Sink/5896/1 // Anders Ekengren http://www.ljudredigering.se

10 grader?!! Coolt 😄 (vitsigt), vad hade du för idle-temp innan och efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

ligger jag på 60 grader med logic på slaget samt en 24 tums extern skärm via thunderbolt.

testar

och nu ligger jag på 50 grader utan logic utan extern 24 tum skärm

med mycket lägre varvtal på fläktarna.

slutsatsen är att logic drar massa kräm samt extern skärm dra också det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ligger jag på 60 grader med logic på slaget samt en 24 tums extern skärm via thunderbolt. testar och nu ligger jag på 50 grader utan logic utan extern 24 tum skärm med mycket lägre varvtal på fläktarna. slutsatsen är att logic drar massa kräm samt extern skärm dra också det.

Jaha ok, min ligger på 32-34 idle, Macbook pro 2011 15" dubbla ssd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, min mac pro ligger konstant på 40°C alla 4 diskarna och bägge cpu. Och dom går inte ens upp i temp när Logic är igång och kör för fullt!

Säger ju rätt mkt om ventilationen på en sån burk. Inte heller går fläktarna upp i varv!

Annat var det med min Powermac G5. Den kunde jag grädda sockerkaka på. Med Logic så låg den runt 75°C och peakade på 95°C då när logikkortet höll på att ge sig!

Och fläktarna dånade som värsta electrolux. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

glömde tilläga att jag flyttade över min 7200 rpms interna till cd slotten därav lite högre värme utveckling 🙂

2 ssd fan va FETT 🙂 !!

Ja, jag beställde med en ssd från början sen beställde jag en sån där optibay och slänge i en till. 🙂

Hehe, min mac pro ligger konstant på 40°C alla 4 diskarna och bägge cpu. Och dom går inte ens upp i temp när Logic är igång och kör för fullt!

Säger ju rätt mkt om ventilationen på en sån burk. Inte heller går fläktarna upp i varv!

Annat var det med min Powermac G5. Den kunde jag grädda sockerkaka på. Med Logic så låg den runt 75°C och peakade på 95°C då när logikkortet höll på att ge sig!

Och fläktarna dånade som värsta electrolux. ☺️

Ja en mac pro jaa! den kostar ju saatani! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jäklar 😮 min tråd har blivit kidnappad:)

I alla fall, tillbaka till externa disken. Jag menade t.ex. den här http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10177

Strömförsörjning sköts via firewire så man behöver inte elkontakt, smidigt, men jag undrar om det gör något i detta sammanhang?

Annars får jag väl köpa ännu en ny.... funderar på t.ex. de här (som också är krypterade..):

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=420

http://www.mstore.se/m4n?seid=etailer-product&cat1id=111&prodid=336896&famid=0&cat2id=102&viewMode=1&manid=75&catgr=0

Förbaskat synd att höra om att skärmen också kan dra kräm, jag som just tänkte avancera till en stor extern inför mixningen... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Har lyckats ta mig igenom nästan en hel skivproduktion med en Macbook Pro 2.66 GHz i7 och 4 gb ram.

Man har lärt sig att bounca ner saker när det går, stänga av effekter osv.

Nu är det upp till 80 spår på vissa låtar och det ska mixas. Effekter och annat måste på men datorn får flipp och hackar och krånglar.

Finns det något jag kan köpa till för att hjälpa den stackaren (macen) att orka igenom ända till slutet?

Det är väl processorn som får spel? Då hjälper inte att köpa till mer ram eller hur funkar det?

Det är inte fullständigt främmande att investera i en ny dator heller, men denna är redan relativ ny, samt att som jag jobbar behöver jag bärbara lösningar.

Tacksam för råd!

MBP med I7 2,66 Ghz är väl ungefär så fett bärbart man kan köra nuförtiden? 😕

Om du kör 80 spår med mycket pluggar och instrument redan under produktion kan jag iofs tänka mig att den närmar sig max prestanda. Men förhoppningsvis går det att frigöra en hel del resurser inför mix.

Sträva efter att ta så många beslut som möjligt inför mix. På så sätt får du ned mängden alternativa tagningar, alternativa spår etc. Målet är att ha ett så rent projekt som möjligt, med så få redigeringar, crossfades och externa pluggar som möjligt inför mix.

  • Spara en ny version av projektet som du döper till mix och frys eller bounce to track alla mjukvarinstrument. Det kan frigöra en hel del processorkraft.
  • Detsamma med spår med förstärkarsimulatorer eller andra resurskrävande modelleringar.
  • Bounca också ut alla spår med Melodyne och liknande pitchkorrigeringar.
  • Bounca även ut alla spår som använder flexverktyg och liknande.
  • Under mix, lägg parallella pluggar som reverb, delay och modulerande effekter bussar/effektkanaler. Det håller ned antalet pluggar.
  • Skicka liknande kanaler till bussar/grupper och lägg pluggar där istället för på dom separata spåren. Ett flerspårigt kör-arr drar snabbt iväg och blir 6 spår eller mer. Genom att lägga kompressor och eq på bussen istället för på de separata spåren använder man bara en sjättedel av resurerna, eller mindre.
  • Vänta med att lägga pluggar på mastern. Även om de är få till antalet kan de vara rätt resurskrävande.
  • Öka bufferstorleken. Det är sällan man märker av en lite högre fördröjning under mix.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det framgick inte, men du kör väl i 44,1/24? Det finns ingen anledning att göra mer avancerade projekt än så. Problemen med mixen är inte värd den minimala vinst man gör i ljudkvalité.

Annars är ett gott råd att göra submixar på så mycket som möjligt i separata projekt, och sedan göra ett nytt projekt där du mixar submixarna mot varandra, vilket innebär betydligt färre spår (det var ungefär så man fick göra på den gamla jobbiga tiden med ADAT, men det funkar, och det är ju huvudsaken).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för alla bra tips och förslag!

Funderar fortfarande på detta med extern hårddisk. Kanske en dum fråga men jag kör ju mitt ljudkort via firewire och det finns bara ett uttag... kan man seriekoppla det med hårddisken och tar det då inte på kraften...?

Jag funderar på att skaffa mig my passport studio från western digital, men kan välja någon annan med. Eftersom jag hela tiden flyttar på mig är det dock viktigt att det ska vara en bärbar och någorlunda smidig lösning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för alla bra tips och förslag!

Funderar fortfarande på detta med extern hårddisk. Kanske en dum fråga men jag kör ju mitt ljudkort via firewire och det finns bara ett uttag... kan man seriekoppla det med hårddisken och tar det då inte på kraften...?

Jag funderar på att skaffa mig my passport studio från western digital, men kan välja någon annan med. Eftersom jag hela tiden flyttar på mig är det dock viktigt att det ska vara en bärbar och någorlunda smidig lösning...

Bumpar den frågan eftersom jag undrar samma sak men har motsatt situation. Sitter med FW-hårddisk och funderar på ett FW-ljudkort.

Redigerat av tamb
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...