Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Okej, veckans tramsigaste frÄga, men vadÄ, man mÄste vÀl fÄ fantisera!?

SÀg att du fick vara fluga pÄ vÀggen pÄ en (ja, just det en enda) i dina ögon/öron legendarisk skivinspelning - vart hade du styrt din tidsmaskin?

Motivera gÀrna!

Om jag nu sjÀlv ska svara pÄ en sÄ korkad frÄga sÄ mÄste jag först tÀnka efter en stund. Okej, nu har jag tÀnkt.

Jag tror, rent vibbmÀssigt sÄ hade nog Exile med Stones varit spÀnnande, men tekniskt sett sÄ skedde ju inspelningen av sÄngen i Kalifornien, plus just det faktum att det var kanske liiite för bra vibbar - sÄ den gÄr bort.

Stevie Wonder nÄn 70-72...mm, ja kanske.

NÀ va fan. Ry Cooder : Chicken Skin Music, 1976, fÄr det bli. En av vÀrldens bÀsta gitarrister, och samtidigt underbar sÄngare, ett gÀng oerhört skickliga musiker - som vad jag tror Ätminstone la det mesta live.

Ok - vilken inspelning hade du valt?

Annons
Postat

Hade gÀrna Äkt med pÄ den turné med Jackson Browne dÀr man spelade in vad som i mina öron Àr den bÀsta liveplattan - Runnin' On Empty.

Postat

Hade gÀrna Äkt med pÄ den turné med Jackson Browne dÀr man spelade in vad som i mina öron Àr den bÀsta liveplattan - Runnin' On Empty.

Ah! JÀklar, sÄ bra!

Postat

Under inspelningen av Depeche Modes Construction time again 1982-1983 nÄngÄng. TÀnk att för första gÄngen fÄ uppleva magin med samplers..

pme (oregistrerad)
Postat

Hammersmith odeon 22 - 23 juli 1983.

Postat

Det hÀr svaret Àr nog lite ovÀntat, men inspelningarna av Bon Jovis These days frÄn 1995. Varför? Jo för att det var en pÄkostad och vÀlproducerad platta frÄn den tiden nÀr det Ànnu var möjligt att plöja ned fantasisummor pÄ inspelningar. DÄ kunde man fortfarande spendera förmögenheter pÄ studiotid och att hyra in musiker, sÄ fungerar det ju inte riktigt idag. Dessutom fÄr man kÀnslan av att de hade extremt kul nÀr de spelade in den.

Jag avskyr att sÀga att det var bÀttre förr, men det Àr fÄ av dagens album som man fÄr den dÀr kÀnslan av.

Postat

Rent nostalgiskt skÀl: Destroyer (KISS). Annars kanske ... Led Zeppelin IV eller AC/DC Back in Black.

Postat

LÀtt att det skulle bli nÄgon valfri inspelningsssession av Pet Sounds (1966) med the Beach Boys (inte helt och hÄllet sant men jag kommer till det senare).

Samtidigt Àr det svÄrt att pin pointa en session dÄ hela skivan var ett enda stort lapptÀcke av sessioner. En del höll pÄ i en kvart medan andra drog ut pÄ flera dagar. Brian Wilson kallade in the Wrecking Crew (en samling otroligt duktiga studiomusiker som redan dÄ var legendariska för sina insatser pÄ bl a Phil Spectors produktioner) ibland för hela backing tracks eller bara enstaka pÄlÀgg.

Anledningen till att jag vÀljer Pet Sounds Àr att det hade varit sÄ oerhört intressant att fÄ se Brian jobba med bÄde musikerna och med produktionerna. Nu var det mesta redan klart i hans huvud men att fÄ se och höra honom förmedla musiken och kÀnslan i lÄtarna till musikerna hade varit hur kul som helst.

För mÄnga Är sedan köpte jag Pet Sounds Sessions och det Àr i princip masterbanden som man re-mastrade och gav ut pÄ hela tre skivor fullproppade med sessions highlights. Vissa lÄtar "lÄter" som pÄ skivan medan andra Àr mer sparsmakade versioner. SjÀlva bandet kom in senare, lyssnade igenom materialet och lade stÀmmorna. Herr Wilson sjÀlv hade lagt skissartade lead- och stÀmpartier men det var hela bandet som sjöng in det slutgiltiga resultatet. Men det var alltsÄ the Wrecking Crew och, framför allt, Brian Wilson som stod för huvuddelen av Pet Sounds.

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Rolling stones exile on mainstreet, pÄ den franska Rivieran.

Eller inspelningen av the wall med Pink Floyd.

Det var svĂ„rt men nĂ„got av dom, fast jag skulle inte villja vara en fluga, utan snarare en mĂ€nniska av kött och blod sĂ„ jag kunde festa och umgĂ„s och lĂ€ra mig nĂ„got 🙂

Liksom lite tradigt att vara pĂ„ nĂ„gon av ovanstĂ„ende inspelningar och vara en fluga och bara flyga rundor och leta efter gammal mat eller nĂ„gon gammal hundskit att sitta och mumsa pĂ„ 🙂

Postat

LĂ€tt 1975/1976 under inspelningsessionerna av ABBA:s Arrival. DĂ„ skrevs ett stycke historia.

Fast, mitt val Àr inte uteslutande fÀst vid musiken, utan Àven vid atmosfÀren överlag. Jag lider nÀmligen av den smÄtöntiga uppfattningen att Ären runt mitten av 70-talet var de bÀsta i musikstudio-historien. Allting var sÄ fritt och otvunget, och alla fick vara sina egna bÀsta bedömare. Vill du ha en virre till gitarrpÄlÀgget? VarsÄgod! Vill du dra en lina innan du lÀgger sÄngen? Vassego! Ja, vi ska snart lÀgga körerna, men först ska vi boinka jÀrnet pÄ dass... Och ÀndÄ satt musiken!

Idag Àr studios lika obehagliga som sjukhus. Och teknikern/producenten Àr din mamma.

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Jakob Hellman "...och stora havet" -88

Ted GĂ€rdestad "Undringar" -72

Rod Stewart "Every picture tells a story" -71

T-Rex "Electric warrior" -71

T-Rex "The slider" -72

T-Rex "Tanx" -73

KISS "Rock n roll over" -76

Slade "NobodyÂŽs fools" -76

Och en hel drös andra!

Oj, fick bara vÀlja en:

DĂ„ blir det:

T-REX "The Slider".............sÄ cool!

Redigerat av aROCKER
Postat

ÅtergĂ„r det hĂ€r till en tĂ€vling om vem som kan rĂ€kna upp antingen den mest creddiga inspelningen eller den mest udda (för att visa vilken koll man har pĂ„ musikhistorien)?

Postat

ÅtergĂ„r det hĂ€r till en tĂ€vling om vem som kan rĂ€kna upp antingen den mest creddiga inspelningen eller den mest udda (för att visa vilken koll man har pĂ„ musikhistorien)?

Javisst, Jackson Browne.

Postat

Undrar du för att du sjÀlv sitter inne med den creddigaste alternativt mest udda inspelningen, eller för att du bara ville vara sÄdÀr asdryg och trollig som du annars sÄ gÀrna krÀker galla över att andra Àr?

Postat

Är det en inspelning?

FörstÄr inte frÄgan, men Jackson Browne Àr en amerikansk singer/songwriter som 1977 gav ut plattan "Runnin' On Empty" som spelades in under en turné. Skivan innehÄller bara tidigare nya lÄtar, som har spelats in live pÄ scen, pÄ hotellrum, i turnebussen etc. Ett mÀsterverk tycker jag. HÀr Àr "The Loudout/Stay" som fanns med pÄ plattan frÄn en senare koncert i London 1978.

http://www.youtube.com/watch?v=jtuvXrTz8DY

Postat

Undrar du för att du sjÀlv sitter inne med den creddigaste alternativt mest udda inspelningen, eller för att du bara ville vara sÄdÀr asdryg och trollig som du annars sÄ gÀrna krÀker galla över att andra Àr?

Fel och fel.

Kanske bara min uppfattning som Àr feljusterad, men jag fÄr ofta uppfattningen att nÀr man ska rÀkna upp musik, dÄ försöker mÄnga brÀcka varandra i sÄ svÄra musikreferenser som möjligt..

Nu ska jag ivÀg och öva med kören. Bajbaj!

Postat

jag fÄr ofta uppfattningen att nÀr man ska rÀkna upp musik, dÄ försöker mÄnga brÀcka varandra i sÄ svÄra musikreferenser som möjligt..

Nja, det Àr nog bara för dig som det Àr "svÄrt". Bara för att du inte kÀnner till en viss referens, sÄ betyder det ju faktiskt inte att majoriteten inte heller gör det.

Se det "svĂ„ra" som tips istĂ€llet – inte som en "tĂ€vling".

• Gilla 1
Postat

Dark Side of the moon knÀcker vÀl allt?

The Who, WhoÂŽs next.

"Dark Side Of The Moon" skulle vara trevligt. I en fin studio, Abbey Road, och med en bra tekniker, Alan Parsons.

Postat

Steven Tyler och Joe Perry skulle vilja ha varit med nÀr dom spelade in "Draw the line"...dom var "waisted, hm!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.