Jump to content
Annons

Arrangera gospelkör?


PeglegJonka

Recommended Posts

Hej!

Vi är ett gäng grabbar som spelar in en skiva och har planer på att ha en gospelkör på en av våra låtar.

Finns det någon här som har erfarenhet av just gospel? Jag har ganska bra koll på hur man skriver ett vanligt kör-arr men inte superkoll på gospeln direkt..

Ligger hemligheten i att använda särskilda toner på särskilda platser? Ska det vara 4-stämmigt som bäst eller fler/färre? Jag tänkte annars tanken att det kanske löser sig automatiskt om man använder sig av duktiga musiker(de improviserar stämmorna)?

Tar hemskt gärna emot alla tips i världen!

/ Jonka

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oftast trestämmigt. Finns nästan aldrig renodlade basar i gospel utan tenorerna får fixa hela biffen. Det viktigaste är att få till klangerna i rösten. Jag tycker viktigaste skillnaden från vanlig klassisk kör är att man sjunger generellt starkare och att stämmorna är arrade så de ligger mer i bröstklang för tjejerna, till skillnad från klassiska körer där sopranerna sjunger i präktig huvudklang. Det innebär att man inte kan lägga stämmorna allt för högt. Sedan är det oftare viktigare att ha en energirik dirigent än vad det är i klassisk musik eftersom klassiska sångare ändå bara står och glor i notarket. Så ställ dig framför kören och veva utav helvete och gör grimarser så kommer det bli kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

I vanliga fall vill man undvika att alla stämmor förflyttar sig parallellt åt samma håll. Detta kan dock låta ganska fett i gospel om stämmorna ligger relativt tätt. Lägg täta treklanger med sopran, alt och tenor och låt dem sedan förflytta sig parallellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast trestämmigt. Finns nästan aldrig renodlade basar i gospel utan tenorerna får fixa hela biffen. Det viktigaste är att få till klangerna i rösten. Jag tycker viktigaste skillnaden från vanlig klassisk kör är att man sjunger generellt starkare och att stämmorna är arrade så de ligger mer i bröstklang för tjejerna, till skillnad från klassiska körer där sopranerna sjunger i präktig huvudklang. Det innebär att man inte kan lägga stämmorna allt för högt. Sedan är det oftare viktigare att ha en energirik dirigent än vad det är i klassisk musik eftersom klassiska sångare ändå bara står och glor i notarket. Så ställ dig framför kören och veva utav helvete och gör grimarser så kommer det bli kanon!

Imponerande kunskap man bjuds på här!

För en kort sekund läste jag "viktigt med enrgidrink"...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

tamb gav en mycket bra beskrivning men jag vill tilläga att oftast har alten en viktig roll då många partier bygger på denna stämman. Dock bör man tänka på att inte lägga tenoren för högt. Vanligen brukar man köra i b-tonarter så att den högsta tonen aldrig blir högre än Ass ovanför mitten C. Visserligen förekommer det att tenoren sjunger högre men det bör undvikas då alla stämmor kommer att hamna för högt för att sjungas i bröströst. I Tensta Gospel Choir som jag sjunger i ligger vi som tenorer mycket och gnetar i registret kring g och ass men vi sjunger även låtar där man måste ta a och b i bröströst. Att lägga stämmorna för högt är dock inte bra då tenorstämman sällan består av renodlade tenorer. Som tamb sa är det vanliga att man inte har några basar och att man som tenor förväntas kunna sjunga även lägre toner men framförallt med en mörkare klang.

Edit: Vill bara tillägga att även om 3 stämmor är det vanliga är man fullständigt fri att dela upp sopran, alt och tenor i fler stämmor på vissa ställen. Detta görs också då och då. Kan tex. bli Sop1 &2, alt 1&2, tenor 1&2. Dock har jag aldrig varit med om att man gör detta i en hel låt. Utan bara i vissa partier. 3 räcker gott och glöm inte att unisont kan vara oerhört fint. Det blir ett särskilt skimmer när många röstklanger sjunger samma sak.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag inte borde lägga ut detta då man inte var helt nöjd. Bara en råtape på en live-upptagning från vår julkonsert. Själv tycker jag att det blev ganska grymt men det är klart att inte alla frekvenser är på plats.

Så här låter vår kör i alla fall. Tensta Gospel Choir. Hoppas att det kan ge i alla fall lite inspiration.

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fsoundcloud.com%2Ftenstagospelchoir%2Ftensta-gospel-choir-medley&h=kAQFbD0Q9

Hälsa grabbarna i Glommers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...