Jump to content
Annons

Det är gött när det rullar på!


Romarn

Recommended Posts

Är nu igång med inspelning av bandet jag är med!

Grunderna till två låtar är satta och det låter fett och tungt som vi vill ha det.

Använder Reaper för första gången och det funkar smidigt.

Nu återstår bara att sätta ett gäng låtar till och sedan göra påläggen.

Ifall ni nu undrade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Blev också nyfiken då detta är presenterat i "analog inspelning" och titeln säger att det "rullar på" så jag trodde ironin i titeln innebar att ni spelade in med rullbandare.. Men tji fick jag! 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde också att det skulle handla om bandmättnad och kapstanrullar.

Vilseledande marknadsföring, Romarn 😄

Vänligen,

CHAE

PS Men good for you att det puttrar på med inspelningen 🙂 DS

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ja sorry felplacerad tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tolkat den här tråden som "inspelning av analogt ljud", och allt ljud är ju faktiskt analogt innan det digitaliserats genom en AD-omvandlare, så med andra ord tycker jag inte att den här tråden var så felplacerad.

Kul att det flyter på! 🙂 Det är en härlig känsla att vara i en studio och känna sig nöjd när man lyssnar på det man spelat in. Har spenderat många helger i studion, och då önskar man verkligen att helgerna var mycket längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tolkat den här tråden som "inspelning av analogt ljud", och allt ljud är ju faktiskt analogt innan det digitaliserats genom en AD-omvandlare, så med andra ord tycker jag inte att den här tråden var så felplacerad.

Kul att det flyter på! 🙂 Det är en härlig känsla att vara i en studio och känna sig nöjd när man lyssnar på det man spelat in. Har spenderat många helger i studion, och då önskar man verkligen att helgerna var mycket längre.

Ja det är ju inte midi vi pysslar med nu i alla fall. Analoga gubbar som står rakt upp och ned och spelar helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får stå hur rakt upp och ner som helst men så fort ni spelar in på ett digitalt medium så är det inte en analog inspelning! 🙂

Javisst! Och spelar det någon större roll? Tråden är redan gjord och några tycker det är fel andra inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får stå hur rakt upp och ner som helst men så fort ni spelar in på ett digitalt medium så är det inte en analog inspelning! 🙂

Är det inte vägen fram till inspelningsmediet som är det intressanta? Spelar man in midi är det ju digitalt hela vägen (och hör inte hemma här), men om man spelar in analogt ljud har jag svårt att tänka mig en bättre kategori än den här (även om det är till ett digitalt medium).

Om man exempelvis har frågor som har med själva inspelningssituationen att göra blir det ju konstigt att lägga tråden i en programspecifik kategori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ändra kategorin till "Inspelning" så det inte blir några frågetecken om analogt/digitalt? 😱

Håller med! (Om jag inte minns helt fel hette den så förut, men jag tror att titeln ändrades för att det dök upp för många frågor om specifika DAW, som inte hörde hemma här.)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

man kan säga att man tappade tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...ny här o vet inte riktgt hur det funkar, hur gör man för att börja ett eget inlägg här på forumet ?

Sen har jag gått o funderat på hur stort intresse det kan finnas för att folk som spelat in på hårddiskt vill köra genom sin inspelning på ett rullband efter en slutmix ?

Har en Ampex ATR 102.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...ny här o vet inte riktgt hur det funkar, hur gör man för att börja ett eget inlägg här på forumet ?

Sen har jag gått o funderat på hur stort intresse det kan finnas för att folk som spelat in på hårddiskt vill köra genom sin inspelning på ett rullband efter en slutmix ?

Har en Ampex ATR 102.

Vad vill du ha för att göra det? Siktar man på att göra så bör man väl vara snålare än vanligt på kompressionen av masterspåret, eftersom bandkompressionen tillkommer. Svårt att veta för oss som inte varit med i bandarstudiosar i flera år. Men det låter ju fint att kunna göra det.

Jag tog en gång med några digitala backtrax till en studio med en 24-spårs Studer och la på sång o elgitarr på dem till en demoskiva. Och absolut, själva backtracket blev mkt trevligare i soundet efter att ha varit in på tejpen o vänt. Det blev även mastrat i Cubase efteråt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Ja, som sagt, det lägger sig en skön hinna över allt efter det gått genom den bandaren, men jag tror inte det nödvändigtvis måste snålas på kompressionen innan, iallafall inte om man har den läggningen jag har, älskar kompression (blink)

Vad det gäller priset så beror det på. Om vederbörande har egen tape, och då helst Quantegy GP9 som bandaren är trimmad till så blir det ju lite billigare, 700kr.

Skall jag använda mina egna taper så vill jag ha 1200kr.

Trevlig dag på er/ Vi hörs...D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det med inspelningen?

Vi har tagit oss igenom alla livegrunder och håller på att välja vilka versioner vi ska jobba vidare med. Vi spelade in mellan 5-16 versioner av varje låt (8 låtar + några jam) så har en del att gå igenom. Vidare ska gitarrpålägg, sång, percussion och eventuella bakgrundsljud spelas in. Förhoppningsvis är plattan inspelad innan man går i pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...