Jump to content
Annons

Vilken Orange?


HALMIS

Recommended Posts

Vill ha en topp och låda, eventuellt en kombo för ca 10 000. Har funderat på en dual terror och en 2x12 låda, eller en thunderverb 30. Har ingen aning, ni kan väl ge mig era åsikter om lite olika Orangestärkare.

Eller borde jag köpa en gammal marshall jcm, jvm, tsl och allt vad dom heter?

I alla fall ska det låta 70-tals hårdrock om grejerna

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur högt ska du låta? Jag spelade på en marshall

http://www.marshallamps.com/product.asp?productId=177

Lät väldigt 70 tal. Dock inte så högt genom en 4-tolva. Du gör nog bättre i att köpa en hardwired tiny terror på 15 watt i stället för dual. En marshall 2-tolva till det är du nog hemma. Men se till så att det inte är vintage 30 element i, för de är så jävla överskattade...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

för mig är frågan lite som att välja conversedojjer. vilken färg ska jag ha idag..?

det är väldigt olika ljud på allt. och allt är väldigt subjektivt gällande tycke och smak. jag har bara ägt två orange. en ad30 90talare och en or120 topp från 74. väldigt olika ljud i dem. marshall skulle jag inte ens ta i med tång... men sån är jag. jag gillar ju hiwatt

jam har alltid bra utbud på orangestärkare. iallafall i storstäderna

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla Marshall är Jmp, jag har en 79a. Bästa är att åka in till en affär och testa, jag testade

allt med orange här om veckan (nästan allt). Tyckte dual var rätt ok men kände mig rätt

begränsad med inställningarna. Sen tyckte inte jag lådorna var så kul, sitter väl v30 i dom.

1 x 12 är gjord i kina.

Link to comment
Dela på andra sajter

olika högtalare i lådorna. kan också hålla med om att V30 (vintage 30) inte låter någon vidare. när de fortfarande gjordes i england var de riktigt bra. vad jag vill minnas är ändå lådorna från orange ganska tjocka och robusta så det är rätt trist att de har valt att trycka i v30s. de blir ju grymma ifall man byter högtalare.

vill du ha 70s sound kan det nog inte gå fel på att skaffa någon marshalllåda med 25w greenback eller g12H30. (var tvungen att kolla upp dem)

sen tycker jag du kan fundera ut funktionen också på stärkaren. behöver du två kanaler eller tre? kanske bara en? reverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ha den i repan och vi spelar ganska högt.

Varför Tiny ist för Dual?

Är Marshall lådorna bättre än Orange?

Jag menar den förfinade Hardwire tiny terrorn. Det blir mindre klånkigt ljud. Inte för att den vanliga låter dåligt!! Men kvalitet före kvantitet? Och om du kör den på kl 12 gain och volym så går inte det utan öronproppar endå. 15 watt till 30 watt skiljer väldigt lite i volym, det är så min tankegång är.

Angående kabinett, det är mest för den extra kostnaden att få BRA ljud om du skulle köpa orange är ju dessa jävla element v30 du kan nog hitta någon marshall med G12H ? element, det är det man "ska ha"

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...