Jump to content
Annons

Spela in trummor i mono - pros & cons


FreddeHstd

Recommended Posts

Hej fellow forumare.

Sitter och klurar på att inleda ett nytt inspelningsprojekt under våren tillsammans med en trummis och en basist.

Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av att spela in trummor i mono, och vad ni i så fall anser "makes or breaks" en schysst inspelning.

Nu kan man givetvis ifrågasätta varför man skulle vilja spela in i mono, men då hänvisar jag bara till musikhistorien som är full av lysande exempel på monoinspelningar, så det här är inte tråden att diskutera mono eller inte, utan chippa istället in schyssta tankar OT.

För att ge lite mera info om inspelningen:

Trummor, kontrabas, elgitarr och sång (jag på de två sistnämnda) och allt läggs live. Kanske några pålägg, men annars är tanken att allt ska sitta live.

Skitigt, lite bluesigt 50-tal med en touch av country och doowop. Nej, kanske inte doowop.

Men tänk lite Pete Molinari, James Hunter, Middle Brother, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast, de lysande monoinspelningarna som du talar om gjordes högst sannolikt pga att möjligheten till stereo inte fanns! Det är urjobbigt att lyssna på inspelningar där alla trummor är i mono. Lyssnar man på låtar där det finns mixar i både mono och stereo hör man vilken skillnad det är.

Det är enkelt att romantisera gammal teknik, men man glömmer alltid att det inte nödvändigtvis var så att de som tvingades använda den tekniken var särskilt förtjusta i den. De hade inga alternativ!

Baskaggen bör vara i mono och centrerad, men övriga delar av trumsetet låter definitivt bättre när de är panorerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag tror det är en bra idé med tanke på influenserna. Det kommer ge mer plats åt kontra och gitarr.

Att spela in i mono behöver inte betyda att man använder en mick...

Vad som låter "bättre" är väl högst objektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är till stor del nybörjare vad gäller inspelning, men jag finner frågeställningen lite konstig. Men rätta mig gärna om jag har fel!

Om man mickar upp virveln så gör man väl inte det med två mickar för stereoeffekt?

Om man mickar upp kaggen så gör man väl inte det med två mickar för stereoeffekt?

Inte heller om man mickar upp pukorna?

Däremot kan man väl mycket väl micka upp överhänget med två mickar för stereoeffekten, det låter rimligt.

Sen hur man panorerar ut de olika trummorna är väl inte en inspelningsfråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite för pragmatisk för att hemfalla åt fixa ideér, så det är inte omöjligt att jag sejfar och slänger upp nån extra mick på överhänget och på rummet för att, när det blir dags för mix, kunna skapa en stereobild.

Jag kan tycka att ljudbilden av trummor inte nödvändigtvis behöver vara så bred som den ofta är i moderna produktioner. Till den rätta låten, med den rätta sättningen (kanske helst en sparsmakad) så kan trummorna "överleva" även i mono, tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite för pragmatisk för att hemfalla åt fixa ideér, så det är inte omöjligt att jag sejfar och slänger upp nån extra mick på överhänget och på rummet för att, när det blir dags för mix, kunna skapa en stereobild.

Jag kan tycka att ljudbilden av trummor inte nödvändigtvis behöver vara så bred som den ofta är i moderna produktioner. Till den rätta låten, med den rätta sättningen (kanske helst en sparsmakad) så kan trummorna "överleva" även i mono, tänker jag.

Precis!!! Följ ett råd, följ inte med i mainstream(hur det skall/bör vara). Kör mono, det e coolare 😉.

En smaksak, ja vet... Så jag inte blir flamberad nu bara.

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

M/S-mikning på rummet vid truminspelning är the shit tycker jag (dvs om du har ett bra rum). Det ger en skön rymd och naturlig stereo utan att låta artificiellt brett (man kan i efterhand kontrollera hur brett man vill ha det). Får man till det snyggt så låter det helt enkelt som när man står några meter ifrån och lyssnar. Ljudet från trumsettet kommer från EN specifik plats i rummet, men man har ändå en stereoupplevelse.

Sen är det helt monokompatibelt också :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

M/S-mikning på rummet vid truminspelning är the shit tycker jag (dvs om du har ett bra rum). Det ger en skön rymd och naturlig stereo utan att låta artificiellt brett (man kan i efterhand kontrollera hur brett man vill ha det). Får man till det snyggt så låter det helt enkelt som när man står några meter ifrån och lyssnar. Ljudet från trumsettet kommer från EN specifik plats i rummet, men man har ändå en stereoupplevelse.

Sen är det helt monokompatibelt också :-)

Ah, det är rätt intressant det du skriver: jag har provat m/s-mickning på rummet, men då har det varit när jag spelat in trummor i ett litet rum. Ett förvisso bra mix- och sång/gitarrrum, men defintivt inte ett bra trumrum.

Det fina med M/s är ju att man kan steka side-micken vid mixning utan någon förlust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fina med M/s är ju att man kan steka side-micken vid mixning utan någon förlust.

Exakt. Det kostar ju liksom inget att slänga upp en sidemik också om man har en mik med 8-upptagning och en ingång över. Är ju finfint att man kan välja i efterhand hur mycket stereoinformation man vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

M/S stereo kan vara flott.... Med bara kontra och en gitarr går det ju att göra så mycket stereo på dem, bägge två borde ligga i mitten, om det nu är en ensam gitarr.

Är lokalen ganska torr borde det gå att spela in trummorna med enbart de två M/S mickarna, snett framför/ovan trummorna. Lagom go komprimering på det sen så blir det nog ett fint gammaldags sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

M/S stereo kan vara flott.... Med bara kontra och en gitarr går det ju att göra så mycket stereo på dem, bägge två borde ligga i mitten, om det nu är en ensam gitarr.

Är lokalen ganska torr borde det gå att spela in trummorna med enbart de två M/S mickarna, snett framför/ovan trummorna. Lagom go komprimering på det sen så blir det nog ett fint gammaldags sound.

Lokalen är ett L-format vardagsrum. Jag kommer nog dock icke att kunna låta bli att närmicka kick och virvel.

Närmickning på kontra (+lajnad signal för att inte strula till det) och sången i en förhållandevis avskärmad dynamisk mick.

Elgitarren uppmickad i rummet bredvid eller förhållandevis avskärmad - det hade varit jävligt gott om vi kunde göra det här utan hörlurar. Allt ska höras i rummet, och det ställer förstås sjukt stora krav på trummis, men jag tror han skulle lösa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kommer att tänka på såhär spontant.

Fördelar:

- Beatet, som är så viktigt för låten, kommer att låta precis likadant i alla anläggningar - monokompatibilitet

- Gott om utrymme för andra instrument i sidorna - man kan skapa en stereobild ändå!

- Ibland ligger trummorna i centrum eller nära centrum även på hitproduktioner, så det behöver likställas med "budget"

Nackdelar:

- Pukfills blir lite trista kanske, även cymbalcrescendon

- Låter där trummorna ska stå mer i centrum får lida

- Passar därmed inte vissa genrer, ex. jazz?

- Sången får ej det utrymme den förtjänar i vissa låtar, som ex. ballader

Jag skulle se det som en stor begränsning att behöva lägga trummor i mono på alla former av produktioner. Det kan passa/funka i vissa lägen, andra inte.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kommer att tänka på såhär spontant.

Fördelar:

- Beatet, som är så viktigt för låten, kommer att låta precis likadant i alla anläggningar - monokompatibilitet

- Gott om utrymme för andra instrument i sidorna - man kan skapa en stereobild ändå!

- Ibland ligger trummorna i centrum eller nära centrum även på hitproduktioner, så det behöver likställas med "budget"

Nackdelar:

- Pukfills blir lite trista kanske, även cymbalcrescendon

- Låter där trummorna ska stå mer i centrum får lida

- Passar därmed inte vissa genrer, ex. jazz?

- Sången får ej det utrymme den förtjänar i vissa låtar, som ex. ballader

Jag skulle se det som en stor begränsning att behöva lägga trummor i mono på alla former av produktioner. Det kan passa/funka i vissa lägen, andra inte.

Gott - lite input att fundra på! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att det känns som att lyssna på en halv låt när man hör en låt i mono. Man har kastat bort hälften av sitt utrymme! Att försöka lyssna på när alla instrument ligger och grötar ihop sig i mitten känns för mig rent plågsamt.

Om mono nu hade varit så fantastiskt skulle Beatles (som ju var verksamma precis i "skiftet" mellan mono och stereo som standard) ha gjort monomixar på sina tre sista album också. Det gjorde de inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viss musik låter så bra i mono, att jag inte har upptäckt att jag lyssnat med monitorkontrollen i mono från gårdagen, förrän flera låtar senare. Man vänjer sig. Det gäller bara att musiken är ordentligt monokompatibel. Jag blev hur som helst rätt paff när jag insåg vad jag lyssnade på och slog igång stereo - som en fräsch vind som drog över ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...