Jump to content
Annons

Fråga ang. FX Channel i Cubase 5


ramoand

Recommended Posts

Annons

Du har en FX kanal där du skickar 100% av signalen till en gruppkanal där det ligger syntar? Vad har du mer för processing på gruppkanalen då? och vad ligger efter gruppkanalen?

Är det Cubase du kör och någon av de "inbyggda" delayerna skall Mix vara på 100 inte 0, annars går ju 100% torr signal igenom vilket blir samma sak som att duplicera en audiokanal med exakt samma information vilket ger en dramatisk ökning i volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag skickar mina syntar till en grupp och skapar en FX channel med delay. På delayeffekten (Kjaerhaus Classic Delay) har jag dratt ner dry/wet till 0% och output till lägsta möjliga (dvs ingen volym). Men trots det ökar volymen när jag lyssnar på gruppen och effektkanalen samtidigt. Om jag ökar till 100% på dry/wet så blir det massa delay hela tiden även fast outputen är i botten.

Det jag vill göra är att automatisera in delay som en effekt. Typ när låten slår av så ska det ligga lite delay kvar från syntarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skickar din signal till en gruppkanal och en FX-kanal?

Skickar du 100% signal till en gruppkanal och från gruppkanalen skickar du en send till en fx-kanal för att alla signaler i gruppen skall behandlas med samma effekt? Eftersom en send är en parallell signal måste mottagande kanal vara 100% wet annars kommer du få en delvis torr parallell signal vilket kommer öka ut-nivån.

Det du frågar efter kan göras på lite olika sätt men jag har inte Cubase igång att jag kan förklara hur du skall göra. Återkommer om ingen annan hinner före. Det är en ganska enkel procedur egentligen.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa en FX-kanal och lägg ditt delay på med 100% wet men automatisera din SEND från synthen, eller volymen på FX-kanalen, så att den bara låter när synthen slutat spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...