Jump to content
Annons

Reharmonisering.


pxm

Recommended Posts

Läste på ett annat forum om musikteori där någon förelsog sus på 3:an,4:an ,5:an, 6:an eller 7:an istället för ett

G7b9 i II-V-I.

Jag undrar om detta är korrekt och om det går att göra så ????

(själv har hag ladrig hört det förslaget förut.)

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Litet (säkert okomplett) snabbsvar. En del ackord flyttar 3an och kallas sus 2 (nedåt) eller sus 4 (uppåt) men låter rätt lika de ackord där 3an används men där lägger man till motsvarande ton och de kan då heta något med add X beroende på var sus X skulle vara för X. Dessa ackord kan ibland vara enklare att ta på gitarren / ibland svårare. Att add skulle resultera i en tvåa istället för en nia är nog bara en inversion. Motsvarande resonemang i andra tonarter.

Att använda en sus istället för add är nog rätt OK i de flesta situationer då sus varken är dur eller moll. Lite osäkrare åt andra hållet då det då är viktigare att hålla reda på dur eller moll.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite svårt att förstå vad du menar?

Antar att du är i tonarten Cm eftersom du använder G7b9 som en dominant.

Är det korrekt uppfattat att du vill byta ut dominanten i en II-V-I till ett sus4ackord med grundtonen Eb, F, G, Ab eller Bb? Då är svaret, självklart! Det är inte förbjudet. Men det kan låta ganska märkligt i vissa av fallen.

Eller frågar du ifall man istället för G7b9 kan skriva G7sus3, G7sus5, G7sus6 osv? Då är svaret: Nej!

Sus betyder suspended, att tonen är en förhållningston till just tersen. Skriver man bara sus menar man oftast "suspended 4". Annars kan man skriva sus2 och då är det en "suspended 2" som förhåller sig till 3:an. En ters är ju redan en ters och alltså ingen förhållningston, inte heller kvinten, sexten eller septiman kan räknas som förhållningstoner till tersen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Instämmer med Quoman ovan.

Och "Korrekt" det beror även på vilken genre man talar om, t.o.m. vilken skola inom en given genre.

I den wienklassicistiska- och romantiska skolan är sus-ackord en "prolongering", dvs en förlängning av grundackordet. Man lägger en anspänning som i oftast ska (ortodoxt) upplösas till dur/moll ters i samma ackord, eller (icke ortodoxt) bli den begynnande delen av en modulation.

I Jazz/blues däremot hade sus-ackordet en liknande (men mindre ortodox) tillämpning ända tills efter Bebop/cool jazz tiden. Efter den tiden betraktas sus-ackord som ett helt fristående ackord (behövs ej upplösas) som används som effekt. Ett exempel på det är Herbie Hancocks "Maiden Voyage" http://www.youtube.com/watch?v=hwmRQ0PBtXU

Så jag tror inte du behöver vara så rädd för musikpolisen. Betydligt fler musiker som blivit stora genom att bryta mot reglerna, än följa dom 😉

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Suveränt - tack för bra svar och att ni delar med er.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...