Jump to content
Annons

Någon mer än jag som inte tror på detta?


lonewind

Recommended Posts

En av de mest virala videorna på länge... Min feed på Facebook flödar över av denna just nu. Och försöker man läsa kommentarerna på Youtube så hinner man knappt med för de ramlar in så fort.

Jag vill inte vara missunnsam, de har trots allt lyckats med något magiskt vad det gäller viral marknadsföring. Arret och allt är skitsnyggt. MEN, det är lite störande att folk köper rakt av att detta är framfört live... Ni andra som håller på med inspelning och vet vad man kan göra kanske har lite bättre insikt och håller med mig? Bara av att lyssna på t ex sångljudet men framför allt hur (antagligen melodyne) processad sången är så hör man ju att det inte är live.

Så, någon som håller med?

http://www.youtube.com/watch?v=d9NF2edxy-M&context=C3926502ADOEgsToPDskKMVQ3d05ArexMTtlXNMOQ4

Edit:

Och för att förtydliga mig så är det alltså inte låten, arret eller videon jag stör mig på utan att folk gapar om vilka genier de är som klarar av att framföra låten så exakt och allt sånt när det (i mitt huvud iaf) är oehört lätt att höra att det är tillrättalagt.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller viral marknadsföring är det ett måste att framhålla att det är helt och hållet "live", och inget "fusk". Det är lite fånigt, för det är nog ytterst sällan det är helt och hållet live. Här hörs det exempelvis att sången är dubbad. Det är bra, men det är inte live, men PR-värdet blir givetvis större om det påstås vara "live".

Det finns en annan känd video med en kille som ligger på en säng och "gör musik" med sin iPhone. Den gör ett stort nummer av att det är "live" och "not edited", men jag tror inte att den heller är äkta.

(Låter inte låten förresten störande lik "Blinka lilla stjärna"?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte sant tycker jag.

3 olika mickar med olika karaktärer på, men sångljudet låter väldigt homogent trots detta.

Innan 1.38 så hör man ett tydligt rumsreverb från gitarren, sedan när sångaren i mitten kommer in så försvinner reverbet magiskt, tycker det borde bli mer reflektioner.

Låter om dom spelat in låten först, sedan spelar dom upp den och musikerna "jammar" med i låten.

Orginalet så vitt jag vet:

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns ju ett gäng möjliga sätt att göra detta... Troligast känns ju ändå att de faktiskt bara "läppsynkar" allt till en version där de spelat in allt separat. Lite väl bra separation för att något annat ska vara troligt. Men som sagt. Sången är melodynad så inibängen så riktigt på riktigt är det garanterat inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker dom suger kuk, överpreantiösa bortskämda snorungar som inte kan hålla i en gitarr på ett vettigt vis. edit: jag är jätte avundsjuk..... oh jaaaaaaa

men jag gilla dock kärleken i det hela.

men fortfarande är dom dumma i huvudet, man ser ju hur dom mår dåligt av det dom gör, att dom egentligen inte vill

okej jag vill också göra så. fuck it. jag erkänner.

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

blir förbannad på den här jävla låten, och den här jävla sången, sjungandet, jag förstår inte varför

det här är onda krafter vi har att göra med, dom här ungdomarna har ingen kontroll på det dom gör.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Titta på det första klippet igen fast på Youtube och läs kommentarerna från alla blåögda som utbrister WOW och köper skiten. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta på det första klippet igen fast på Youtube och läs kommentarerna från alla blåögda som utbrister WOW och köper skiten. 😄

Jo, det är ju det som stör mig lite.

Själva låten, framförandet och arret är väldigt snyggt. Men inte live...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Originalet var grym!

Kul ide med den virala videon men behållningen är originalet.

Sicken rysarlåt!

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=Ey3SlKtrSGI

Hade en kanal förut som hette Voom-HD. Och på Lördagar körde dom ett program som hette "Soundstage" med en massa olika artister. Bla Alison Krauss Union Station

Kolla från 5:30.. Acapella, sen ställer bassisten bort ena miken och så kör dom sista extranumret med EN mik!

Detta är live och det hörs väl. Men ändå, snacka om att ha koll på vart dom ska stå.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Sånt här gör jag varje kväll med katten på kör. Vi har lite fler än två harmisar i våra låtar dock, favoharmisen = cega hö och så ere bara löööööööööve till vi smälter.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom ska hålla sig borta från burn one down. snacka om att förstöra.

gillar inte sån här glättigt och falskt, såna här hipsters och tumbdlr folk eller vad fan det heter.

det tillför världen 0.0%, inget positivt alls, att ha medelhavet som en backdrop och göra nån jävla "hej kom och hjälp oss" röka cannabis wannabe udda, jag är med i "style magazine" fuskdubb och ljuga ihop det och lägga upp på youtube, och tjäna pengar på det.. nej det är otyg och hemskt.

såna här mäniskor är anledningen till att musikindustrin går så dåligt, allt är så jävla "mysigt" och trevligt att jag vill ärligt talat fråga dom om dom nånsin kopplat ur sig från deras jävla väggmodem i väggen?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

.. det som framförallt är väldigt tydligt är ju att sången är alldeles för 'nära' för att vara inspelad med en mikrofon så långt ifrån 🙂

Känner igen låten. Har inte originalet spelats på P3 en del?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fy fan vad bittra ni är! Att ni orkar med er själva...

Otroligt bra allt som lagts upp, jag har njutit, men whina vidare ni!

Jag bara väntade på den 🙂 Så fort man ifrågasätter något tillhör det naturlagarna att det ska komma någon som inte anser att man får ifrågasätta det hela. Det tog dock längre tid än jag trodde den här gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte på sånt här alls längre. Gissar på att det är inspelat i förhand och sen lipsyncat till videon. Inget fel i det, alla gör det ju.

Sant. Felet ligger ju helt och hållet i att man till varje pris måste hävda att det är "live", istället för att bara låta det vara en bra* låt och en kul video.

(*När jag säger att låten är bra kämpar jag för att bortse ifrån att den liknar en viss barnvisa. Ovanligt klumpig stöld alternativt ogenomtänkt lån.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara väntade på den 🙂 Så fort man ifrågasätter något tillhör det naturlagarna att det ska komma någon som inte anser att man får ifrågasätta det hela. Det tog dock längre tid än jag trodde den här gången.

Ifrågasätter du mitt ifrågasättande av ert ifrågasättande? Man kan inte trotsa naturlagarna!

Jag tror på det. Jag vill ha en konkret avslöjande miss. Jag hittar ingen, inte någonstans. Följde baskillen, trumnissen och sångrörelserna. Så bra är ingen, och framförallt inte så många så mycket hela tiden utan klipp. Sen må det vara processat. Men jag tror det är "live".

Ett tag till i allafall.

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Men först och främst, de påstår inte någon stans att det ska vara äkta och live och allt.

+1

Hittade heller inte något sådant påstående från dem. Men jag tror nog de gillar diskussionen. "There's no such thing as bad press" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men först och främst, de påstår inte någon stans att det ska vara äkta och live och allt.

Exakt, trodde jag hade skrivit precis det i min trådstart men inser nu att det måste varit på Facebook jag skrev det.

Och för att förtydliga mig så är det alltså inte låten, arret eller videon jag stör mig på utan att folk gapar om vilka genier de är som klarar av att framföra låten så exakt och allt sånt när det (i mitt huvud iaf) är oehört lätt att höra att det är tillrättalagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...