Jump to content
Annons

Basen bara mullrar.....


pxm

Recommended Posts

Har slängt på ett LP och har ingen topp vid 100...

Ändå låter det som om basen bara mullrar och det är svårt att urskilja toner,,

Förslag på hur jag skall ratta till basen mottages varmt !!!

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Dra ned basen innan du lirar in. Det är så lätt att lura sig att tro man har gjort det tillräckligt men sen när man lyssnar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad för bas? Elbas? Bastrumman? Basfrekvenserna i mixen?

Jag kan rekommendera en aning distorsion på elbasen för att få den att höras mer i mixen. Höj också EQn lite där du hör att strängattacken befinner sig i spektrat. Filtrera bort "onödiga frekvenser" med ett "notch"-filter för att få en "luftigare" och med definerad ljudbild på basen (eller ja, på hela mixen också för den delen).

Men vad är det för bas och var finns grundinformationen (frekvensmässigt)?. Du kanske vill ha en topp vi 100Hz?

Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga utan att lyssna på det. Du har lågpassat vad jag förstår? Gå inte för lågt då. Basen behöver även diskant. Testa även högpassfilter. Provat att boosta mellan 800-1200Hz (strängljud)? Kopierat basspåren och dedikerat ett spår till att köra genom virtuell stärkare, sedan lägga en tung dist på ett annat och mixa dem två to taste?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skål!!!

Det är ett elbasljud ur HalionONE.

Jag brukar toppa det vid 100 men den här gången fungerar det inte-vet inte varför...

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skål!!!

Det är ett elbasljud ur HalionONE.

Du måste vara den enda jag hört talas om som använder H1. 😛 Alla andra skyr den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor! Är det något som behöver komprimeras så är det bas. Men inte för snabb attack.

Sedan ska man inte utesluta att problemet även kan ligga på andra håll i mixen. Har du högpassfiltrerat alla kanaler som inte behöver lågfrekvent innehåll? Om det finns basfrekvenser kvar på andra kanaler kan det "störa" basen (instrumentet) och få det att låta otydligt och illa.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...