Jump to content
Annons

Adam A7X, hur högt kan dom spela? När går dom sönder?


Martin

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Nix, dom har ju inte det. Det är bara en förbannad grön lampa som jag tejpat över!

jag blir bara lite orolig att jag skulle spela sönder dom... det är ju inget PA, men älskar att dra på ibland!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ADAM A7 som är föregångare till A7X. Du får förlita dig på din hörsel när du spelar högt, försöka lägga märke till när det låter illa, hårt, distat och skruva ned volymen lite så att du inte grillar talspolen i basen eller får banddiskanten att haverera. Om du vill spela högt med monitorerna bör du komplettera med en sub för att få mera "stamp" i musiken. Jag tycker att ljudnivån räcker till för övrigt med monitorerna, men det vore fint att få mera punch när lusten faller på. Alla högtalare har sina kompromisser, men A7 är jag nöjd med. Behöver inte höra vad som finns under 35Hz och så är det för de flesta musikkonsumenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack mycket för ditt svar min gode Herre. Hur snabbt går det att grilla talspolen? Eller banddiskanten? Jag hör ju ingen skillnad direkt, jag kan väl inte ha spelat sönder dom eller något? Ska tänka på volymen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har grillat talspolen ska det vara tyst eller låta lite skrapljud eller skramla när basrik musik spelas. Diskanten delas vid 2200 Hz eller däromkring. Du borde kunna höra om diskanterna fungerar om du skärmar av bas/mellanregister elementet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hahhahaha. Ja 2500 delar dom vid! Så döv är jag inte 🙂 Det låter prima här! Spela dom väldigt högt på nyår... det var då jag blev lite orolig i efterhand! Men dom låter bra. Det är nog inga som helst problem. Nån annan herre kanske kan förklara lite mer hur slitage på högtalarspolar och annat jux påverkar ljudet på lång sikt? vore kul att veta... 🙂

När jag spela så där högt på nyår... det dista ju aldrig, det var bara ett jäääävla tryck. Och man hörde hur högtalarna verkligen jobba för att flytta all luft... det lät jäkligt gött!!

som ett litet PA-system utan subbar! 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är trevligt att kunna dra på lite extra när man kommer i stämning. Eftersom det låter trevligt vill man prova ☺️ . Håller med dig att det låter gött även när man spelar högt. Högtalarspolar bara går och går tills de får för mycket effekt eller misshandlas av en förstärkare som får spela över sin specade effekt. Då produceras likström och andra orenheter i signalen. Det tål inte högtalare eftersom den inte blir av med värmen när den får arbeta under sådana omständigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

När slutsteget inte orkar så plattas topparna i sinusvågen ut och signalen förändras till fyrkantsvåg.

Diskantelementen har tunnare spoltråd än övriga element så den är känsligast för det här. Eftersom fyrkantsvågen behåller sin maximala amplitud under längre intervall än sinusvågen så blir tråden i spolen så varm så den efter en tid smälter av och elementet upphör att låta som följd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett par alternativ till, på hur en högtalare förstörs:

1. Talspolen i högtalarelementet hamnar utanför sitt linjära arbetsområde (när konen slår för långt), vilket resulterar i power compression - ungefär samma resultat som när steget inte orkar driva så som Kulturellt Figur ovan säger. När spolen hamnar utanför magnetfältet i högtalarmotorn omvandlas inte effekten längre till rörelse utan enkom värme - tråden i spolen brinner av om detta pågår för länge.

2. Mekanisk död. Spolen överlever, men upphängningar eller konen själv går sönder av de allt för våldsamma slagen. Detta sker när den linjära slaglängden är för hög i förhållande till den maximala mekaniska slaglängden, eller vid våldsamt överskridet effektuttag (konen får kraft och hastighet nog inom det linjära fältet, att fortsätta sin rörelse även efter spolen hamnat utanför magnetfältet).

3. En spole kan brinna även om förstärkaren är kraftfull nog, samt konrörelsen håller sig inom linjära fältet. Då är spolen underdimensionerad, och brinner alltså av värmeutvecklingen. Alternativt är kylningen för dåligt tilltagen, så att värmen ackumuleras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Ett element kan också mekaniskt förstöras om man driver elementet med avsedd effekt då man demonterat elementet ur högtalarlådan. Det beror på att det luftmotstånd elementet får genom porten inuti lådan, förloras då man kör elementet utanför lådan och konen kommer då att bottna och man förstör hela upphängningen för konen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till trådens rubrik : hur högt kan ADAM A7X spela ?

Kopierat från tekniska data om högtalaren från hemsidan. Long term output ≥106 dB Max. peak ≥114 dB

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det inbyggt skydd i dem - men som andra redan har skrivit, så finns det gränser ändå.

Om man spelar väldigt högt under lång tid, så kan (förutom det som redan har nämnts) exempelvis bandet i banddiskanterna smälta för att det inte får tillräcklig kylning (har inträffat ibland, men mer sällan än man kunde befara), men det är något som, såvitt jag vet, inte har hänt med den nya generationen diskanter, så förmodligen har skyddet ändrats eller så är det den nya konstruktionen av diskanten i AX-serien som gör att det har blivit mindre risk för sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
  • 6 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...