Jump to content
Annons

Oönskad fasvänding på ena kanalen?


Dorffy

Recommended Posts

Har snickrat ihop ett orkesterstycke i FL Studio som ska säljas vidare till ett företag.

Har endast använt mig av EWQL symphonic orchestra till alla instrumentljud.

Enligt killen som ska ha låten så har det dock blivit en fasvänding på ena kanalen (första gången jag ens kommer i kontakt med ordet fas, är rätt så vilse i mastringskogen). Efter att ha provat att panorera ut masterspåret så kan jag konstatera att det låter riktigt jävla risigt och burkigt i högerkanalen, vänstern är dock som den ska.

Han tror att det beror på nån plugg som ligger och spökar nånstans i mixern, en stereobreddare eller liknande. Dock så har jag endast eq och reverb inlagt på mina instrumentspår. Efter att ha stängt av alla effekter så är burkigheten i högerkanalen inte riktigt lika framträdande, men problemet verkar ändå finnas kvar.

Är det någon som vet var felet kan sitta? Som sagt använder jag Fl Studio och EWQLs orkesterpluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saxat från Gearslutz (Etch-A-Sketch, inlägg #2 i tråden):

"The only time you might run into phase issues is if you are using any of the "round robin" [labeled RR] patches and are using multiple mic positions of that same patch. For example, if you are using Marc UpDn RRx3 Close AND Full mic positions, and you somehow triggered one but not both before playback, then the samples will be out of sync and phase shifting can occur. It mentions this in the manual too.

As far as panning goes, you should be able to pan each instrument in the plugin window to place it where you want it, and MIDI pan automation should work for you.

Since you are using the gold, I'm not sure how you could encounter phase issues since you really don't have a lot of the "C" (Close) or "S" (Surround) mic positions. But, if you are encountering phase issues, just check to make sure you aren't using the same articulation at two different mic posiitions... The mic positions were designed to be played together by a single part. You have to think of them as mic positions of the same performance. If you have the C position of an articulation playing one line and the F position playing a different line, then you could potentially get phasing."

http://www.gearslutz.com/board/post-production-forum/362422-ewql-symphonic-orchestra-gold-phase-problems.html

Med andra ord, kolla mikpositionerna i EWQL! Någon typ av analyzerplugg bör kunna hjälpa visuellt att hitta problem, men då du kan höra burkigheten bör du inte heller ha några problem att hitta rätt med hörseln om du fipplar runt lite - kan dock vara bra att dubbelkolla så att det inte återstår problem du kanske inte hör rakt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla alla ljud du använder var för sig. Det är svårt att säga vad det kan vara utan at höra hur det låter. Burkighet kan det bli om du skickat ljud till en bus som pga av latency från plugin skapar kamfilter, men du hade stängt av alla sends och effekt returer?

Det kanske helt enkelt är något av ljuden du använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren!

Har dock inte lyckats hitta någon lösning på problemet än. För det första så har jag laddat jag EWQL biblioteket genom Kontakt 4, så jag hittar inga inställningar för micpositioner däri, dock så tror jag att problemet ligger någon annanstans eftersom det blir samma problem med ljudet även fast jag spelar ett instrument solo. Och som sagt så är det samma skit med alla effekter i mixern avstängda.

Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska prova härnäst. Det är i stunder som dessa som jag önskar att jag var mera producent och mindre låtskrivare.

Kanske är värt att prova att ladda om alla ljud genom EWQL symphonic orchestras egna plugg istället för genom Kontakt 4 dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

EastWest har sin egen player, som heter Play - men om du har köpt ljudbiblioteket där NI-playern följer med, så kan du inte använda det i Play, utan då måste du uppgradera till Play-versionen.

Jag är inte säker på om det där med olika mick-positioner var uppfunnet när NI-playern var aktuell (eller möjligen om det fanns i den medföljande playern - men det vara i så fall bara i Platinum och inte i de mindre versionerna) - men NI-playern övergavs för ett par år sedan till förmån för EastWests egen motor när det började komma 64-bitsversioner av operativ och program, eftersom NI var sega med 64-bitskompatibiliteten...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Går det inte att bounca spåren separat någorlunda torrt och sen ta in dom igen och mixa med dom effekter och plugins du vill ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...