Jump to content
Annons

Dyra mikrofoner till hemmastudio? Värt?


Brannstrom

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om det är någon som kan ge lite vägledning i detta? Alltså, om pengar finns och man vill ha exempelvis en AKG vr12, är det då värt, rent ljudmässigt, att köpa den till sin hemmastudio då? Eller behövs det övrig superutrustning för att få ut det bästa ljudet?

Krångligt formulerat, men jag tror att ni förstår.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Skall du lägga pengar på ingångsdelen i din hemstudio så är det på micken du skall fokusera.

Preamp och ADDA gör mycket liten skillnad.

Akustiken är oftast största problemet hemma, men det får man ofta leva med eftersom man faktiskt skall bo där man spelar in, eller hur man ser på saken....

Link to comment
Dela på andra sajter

själv skulle jag säga att det är värt. tycker man om mikrofonen i fråga(och är sugan som fan på att köpa den 😛 ) kan det ju vara riktigt trevligt med en bättre mik tillsammans med lite "sämre" micpreamps. blandningen kan bli bra med andra ord.

jag menar, bara för att man sitter på sjukt bra micpreamps så använder man ju inte bara dyra mikrofoner. sm57'an används ju även i proffssammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på hur rummet låter. Har du ingen akustikbehandling, så kan det vara all idé att titta över det också, om du ska få full glädje av din investering.

Som jag ofta har tipsat om tidigare, så är det enkelt och ger bra resultat att fixa ihop ett sånghörn - och det behöver inte bli för mycket problem att få ihop det i ett hem heller: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustikbehandling först, mic sen 🙂 Visst låter en vr12 bra, men det kan en Röde nt2a också göra. Man behöver inga supergrejer för att göra bra inspelningar. Inga mickar eller preamps i världen kan rädda en taskig sångtagning eller den dålig låt.

Så för att svara enkelt på din fråga: Nej, för det mesta är det inte värt det.

/Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Akustikbehandling först, mic sen 🙂 Visst låter en vr12 bra, men det kan en Röde nt2a också göra. Man behöver inga supergrejer för att göra bra inspelningar. Inga mickar eller preamps i världen kan rädda en taskig sångtagning eller den dålig låt.

Så för att svara enkelt på din fråga: Nej, för det mesta är det inte värt det.

/Jon

+1 på det.

Proffsmick och dålig akustik....vad säger man...Ferrari på grusväg? 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är intresserad av teknik och har råd tycker jag att du ska köpa den. Lycka går faktiskt att köpa för pengar 😉.

Många svar förutsätter att du har dålig akustik, vilket vi inte vet någonting om, men det kan också var en grej att fundera över för att ev. få till dom inspelningar du strävar efter.

Lycka till.

//Bedlam

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...