Jump to content
Annons

Uppgradering av ljudkort (Motu + Behringer)


BluesBoy

Recommended Posts

Börjar bli väldigt sugen på att göra en uppgradering av det vi har att spela in på i vår lokal.

Har idag möjlighet till 8+2 kanalers inspelning, vilket inte känns tillräckligt då jag inte kör 4-mickars uppsättning på trummorna. 😉

Har blivit mer och mer intresserad av Motu och kommit fram till nedanstående för möjlighet till 16 kanalers inspelning simultant:

Motu 896 Mk3: http://www.emusic.se...ort&info=14237#

Behringer ADA8000: http://www.thomann.d...tal_ada8000.htm

Utöver detta behöver jag ett PCI/Firewire kort (har ingen Firewire på nuvarande dator).

Prismässigt så känns det kunna vara inom "budget", men har jag tänkt fel någonstans?

Funkar det utan problem att koppla ihop Motu'n + Behringer'n för att få 16 kanaler?

är Behringern "tillräckligt bra" för att inte sänka Motun's kvalitet?

Behöver jag kablar (ADAT), eller följer det med?

Vilka ev. problem kan ett PCI/Firewire kort orsaka?

Kan jag, om jag vill, koppla ihop allt detta med den analoga 24-kanalsmixern vi har idag?

Har jag missat något, eller finns bättre alternativ ör 16 kanaler i ung. samma prisklass?

Emotser tacksamt alla förslag, synpunkter osv osv.

Tack på förhand.

//Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en ADA8000. Den funkar kanon! Otroligt mycket för pengarna tycket jag. Inte världens roligaste preampar, men va 17, för det priset får man vara glad för att den har preampar! -De funkar bra, bara inte så "smickrande". ADAT-kabel följer inte med, men kostar ju typ 50 spänn hos Kjell.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ärlighetens namn hade jag litat mer på Behringer än på MOTU... Nämnde min soppa med 828:orna för en återförsäljare i en av de större kedjorna, och han sa ett de knappt haft anat än problem med dom. Funkar annars skitbra om man haft tur med sitt ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....ok. Någon som haft "tur" med Motu?

Bluesman, tack för Behringer infon. Behringer har ju alltid haft en mindre bra stämpel på sig, men vad jag förstår så har den börjat bli utsuddad mer och mer. Smickrande eller inte, struntar jag som sagt i, bara grejerna funkar bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör motu 24i/o. Funkar fantastiskt! Orkar inte riktigt kolla upp vad du hamnade i för prisklass, men jag kan definitivt rekommendera denna om det råkar vara i samma. Vi kör det via en analog mixer också, och det är gött som fan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Jag kan tyvärr inte svara på om grejerna du länkar till är bra men tänkte nämna att jag säljer ett firewirekort. Texas Instruments chipset (som de flesta rekomenderar). Hej!

Länk till min annons här på forumet: https://www.studio.se/index.php/topic/90332-prissankt-firewirekort-pcie-f-261-med-ti-chipset/

Redigerat av Jonterocks
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

*bump*

En fräck liten bump för att ställa frågan om Focusrite Saffire Pro40 istället för en Motu 896:a.

Prisskillnaden är ju ganska stor, men är den "praktiska" skillnaden mellan de båda så stor att den motsvarar skillnaden i pris?

Skulle jag lika gärna kunna komma undan med en Pro 40 + en Behringer ADA8000?

Det som kanske är lite dåligt är ju att Pro 40:an inte har valbar fantommatning på separata kanaler.

Man blir lite småtokig på att kolla runt efter "passande" kort hela tiden. 😛

En annan bra sak med Motu'n är ju att man kan använda den som standalone mixer/effektenhet.

Hjälp mig bestämma mig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har förstått att RME är mycket bra grejer, men det blir "bara" 10 kanaler mot 16. Väljer jag Pro 40:an + Behringer har jag ju 16 kanaler till halva priset mot RME'n.

Har svårt att tänka mig att prisskillnaden motsvarar skillnad i kvalitet + antal kanaler......eller?

Likaså prisskillnaden Motu 896 kontra Saffire Pro 40.

Var någonstans i "kvalitetsligan" förhåller sig Motu/Focusrite? Vad jag förstår är väl RME snäppet (eller några snäpp) vassare.

Jag vill ha 16 kanaler, något bättre än "ok" kvalitet till bra kvalitet, till ett "vettigt" pris och mellan 5-10k är i dagsläget vettigt.

Skulle ett Saffire Pro 40 + ADA8000 kunna motsvara de förväntningarna?

Varför är Motu'n mellan 3,5-4k dyrare än Pro 40?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag kastar mig in i leken med en fråga. Vad har du för mikar? Det kanske inte är värt att köpa ett dyrt ljudkort (RME) om du sitter på mikar i budgetklassen.

Jag vill ha 16 kanaler, något bättre än "ok" kvalitet till bra kvalitet, till ett "vettigt" pris och mellan 5-10k är i dagsläget vettigt.

Snabbt svar: detta får du med MOTU + ADA8000. Focusrite kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på SM57:or såklart. 😉

Oktava MK 012. matchat par.

Röde NT2-A

AKG D112

Sennheiser E604

Beyerdynamic (kommer ej ihåg modell)

SM58

+ lite annat skräp. 🙂

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket möjligt.....

Jag är mest intresserad om någon vet varför prisskillnaderna är så stora och vari specifikationerna skillnaden består, eller är det ett sån't där "namn-fenomen" att enbart märket kostar 4000:-? 😉

Skulle vara mycket spännande att höra om Pro 40:an och ifall den funkar bra med Behringern. Om så är fallet har man ju 16 kanaler för lite drygt 5kkr. Det låter ganska oslagbart i mina öron......

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Hmmm....ok. Någon som haft "tur" med Motu?

Haft mitt Motu 828mk3 i tre år nu tror jag. Funkar klockrent, aldrig strulat. Inte samma du frågar efter, och inte heller kört det tillsammans med Behringern, men jag skulle iaf rekommendera märket som sådant.
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, kul att höra. 🙂

När man kollar runt lite verkar det som att Motu's preamps inte är så "roliga"? Såg en test också där sista 10% av gainen var totalt oanvändbara då det brusade som f-n.

Focusrite skall tydligen ha bra mycket bättre? Å andra sidan använder Focusrite tydligen DICE-II chipset som massor gnäller på........

Mycket knepigt det här......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....ok. Någon som haft "tur" med Motu?

Jajamän, jag kör både 8PRE och 828mk3 i livemiljö. Ibland tillsammans med ADA8000 på ADAT-länk. Funkar ypperligt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack, Linus. 🙂

Är det någon som kör Hybrid-modellerna? Verkar som att man går/gått över till den modellen. Läste någonstans om att man skulle hålla sig undan för dem.....

En annan fråga, angående kHz hit och dit och vad det egentligen innebär.

Motu 896: "24-bit 192 kHz analog recording and playback"

Motu 8PRE: "24-bit 96 kHz converters"

Behringer: "Processes 44.1 and 48 kHz sample rates"

Det står ju lite olika på allt, vad betyder detta egentligen? Om man kopplar ihop tex Behringer med någon av Motu's, "försämrar" man på något sätt kvaliteten på det som är inkopplat på Motun, eller jobbar den fortfarande på 192Khz?

Eller är det där 44.1/48kHz sample rate på Behringern något som har med synkning att göra?

Edit: småjusteringar

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kopplar ihop tex Behringer med någon av Motu's, "försämrar" man på något sätt kvaliteten på det som är inkopplat på Motun, eller jobbar den fortfarande på 192Khz?
Jag är tveksam över att du behöver något annat än 44.1kHz (ev. 48kHz om du ska göra filmmusik/ljudläggning av film).

Så även om MOTU-korten jobbar med 96 eller 192 kHz tror jag att du vill köra på 24 bitar och 44kHz ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, jag misstänker att det inte behövs mer än så.

Jag var nog mest intresserad om de menade samma sak fast skriver på helt olika sätt. 🙂

Edit: Fråga borttagen

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...