Jump to content
Annons

Mobilstörningar, hur jord fungerar, och var missljud uppstår i ljudkedjor


Martin

Recommended Posts

Hej. Jag får in mobilstörningar i mina monitorer i dagsläget. Om man skaffar jordade kablar, kommer felet då avstå? Och om man skaffar jordade kablar, måste man då jorda elen också, för att jorden ska skickas upp hela vägen? Det låter mest logiskt. Annars är skyddet inte fullgott...?

Var nånstans i monitor-kedjan, (kabel, intern elektronik, högtalarespole m.m.) uppstår vanligtvis denna mobilstörning, som signaturmässigt uppstått vid de mest pinsamma tillfällen, både vid stora konserter och små events...

Minskar också brus från Preamps, vid användning av jord (Gain-steget), eller är det bara ute i det "fria" (långa kablar, interna kablar, mikrofoner) som störningar tas upp? Lite luddigt formulerat, men jag hoppas du som läser det här förstår vad jag menar.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, exakt... är inte balanserade kablar skapta för att leda jorden då? = Jordande kablar?

Inte riktigt...

http://wiki.kontroll....com/Balanserad

Att man också bör har jordade elurtag för att allting helt säkert ska fungera enligt spec, är en annan sak - men också viktigt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Elurtaget innehåller en fas och en nolla. Nollan är alltid 0V, medan fasen svänger mellan +230V och -230V med 50Hz frekvens. Om man har jordat urtag, så finns det skyddsjord också - något som ger ett bättre skydd, helt enkelt och som garanterar att det verkligen är 0V i chassin etc.

Efter likriktningen i nätdelen så får man ut olika spänningar - och även en "jord" - alltså en nollreferens som blir gemensam med signaljorden i kablar o dyl.

Utsläckningen sker genom att de två signalledarna i den balanserade kabeln fasvänds. Själva utsläckningen där är alltså jorden egentligen inte inblandad i, utan den finns bara med som en referens.

Blanda inte ihop elens skyddsjord med signaljord - för det är olika saker även om det heter nästan samma...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! Jag förstår nu. Tack.

Vart kommer mobilljudet in i mina monitorer då (och på stora konserter...)? Och om jag skaffar balanserade kablar, kommer det avstå då?

Om man jordar en gitarrstärkare, blir telesladden mindre som en antenn då? Eller måste man skaffa en panzerkabel med bättre skydd mot magnetiska kablar?

Sista frågan. Skaffar man balanserade kablar, måste man då skaffa skyddsjord, d.v.s är det big no no, att blanda signaljord utan skyddsjord?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Balanseringen funkar utan skyddsjord också (och tvärtom), eftersom det ju skapas en signaljord på sekundärsidan (alltså i apparaten). Skyddsjorden gör att det blir mindre risk för olika störningsproblem också och gör att man har en äKTA nollreferens - men skyddsjord och balansering är alltså olika saker och är inte beroende av varandra.

överföringen från gitarren till stärkaren är däremot alltid obalanserad, så den kommer alltid att innebära en risk för störningar, liksom själva gitarren om man har singlecoil-mickar, som är väldigt bra på att fånga upp saker man inte vill fånga upp...

När man kör obalanserat, så är skärmningen i kabeln alltid extra viktig, så där är ett av de få ställen det är lönt att skaffa dyra kablar.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår nu. Tack för kraften och hjärtat du lägger i dina svar! Jag förstår hur viktigt en äkta nollreferens är i stora el-installationer och på stora konserter.

Du säger här "Skyddsjorden gör att det blir mindre risk för olika störningsproblem " har du några exempel på sådana?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska vanligt att få in radiostörningar om det är ojordat. I våra trakter brukar det vara Radio Moskva, eftersom de sänder ohyggligt starkt... 😉

Har du en radioamatör i närheten, så kan det lätt komma in därifrån också.

Sedan finns det andra fördelar med skyddsjord också. Exempelvis så fungerar inga strålningsfilter i skärmar om det inte är jordat - och de flesta apparater är egentligen byggda för att kopplas till jordat, så för att vara helt säker på att allting verkligen fungerar på bästa möjliga sätt, bör man också ha jordat. Det gäller både studioprylar, datorer och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet förtydligande bara. Mäter du spänningen mellan nolla/jord så ska den vara 0 V. Potentialskillnaden (spänningen) mellan fas och nolla/jord är 230 V. Mellan faserna är spänningen 400 V. I centralen är nollskenan sammanbunden med jordskenan. Det helt klart bästa livförsäkringen i en elanläggning är jordfelsbrytaren som sätts över nollan och dess funktion är att summera strömmen som går genom nolledaren. Om avvikelsen är större än ca. 30 mA bryts nollkretsen så att strömmen inte kan ta fel väg (ex vis genom kroppen) vidare till jord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, ser allt framför mig. Jag brukade få in grannens TV genom min första förstärkare i mitt ungdomsrum på Nobelgatan lol. Tyckte det var ganska roande, för det kändes som jag på något sätt var i "etern" och hade en chans att nå ut med min musik. (Fast egentligen nådde grannens TV in i MIN musik), men jag har en tendens att vända på saker och ting, därav detta intresse för elens värld. Haha. Gött äre! 🙂 är det också riktigt att överslagsskydd, och liknande saker helt kan sluta fungera utan en äkta nollreferens?

Och som sagt, var i helvete kommer mobilsignalerna in i mitt fall? Vet du det? är det monitorn som är dåligt skärmad, eller kablaget som tar upp mobilen?

Wellness: Coolt!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Men, EN fråga som fortfarande hänger i luften är, var kommer störningarna från mobilen in i mina monitorer? Kommer det avhjälpas med balanserade kablar?

Troligtvis inte. Jag har balanserade kablar och får väldiga störningar om mobilen ligger på bordet framför dom. Jag tror det kan leta sig in lite överallt och har nog mycket att göra med monitorernas konstruktion. De flesta typer av förstärkeri är väl känsligt för sådant här.

Den bästa lösningen är nog trots allt att införa mobilförbud vid inspelningar och att lägga mobilen i ett annat rum eller längre bort för att slippa höra det när man mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...