Jump to content
Annons

Beroendetråden


Martin

Recommended Posts

Annons

Jo då-jag tar dig på allvar och tror på dig och musiken.

Keep the Good work up , broder !!!!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

I brukssamhällen som Ljusne är det inte många som dricker med måtta. Vi bor ju i "högrusbältet" som går från Ryssland, över norra Sverige och mot Skottland, här gäller det att dricka så mycket och så fort som möjligt.

Jag har slutat rusa mig sen nån gång i somras. Jag har aldrig varit så alkoliserad att jag supit varje dag, fre o lör har räckt bra. Men nu är jag less på det. Beror till stor del av insikten att nästan ingen har kul när de super, det har jag sett hur mycket bevis på som helst när jag spelat på krogen. Av hundra som sitter o super är det väl fem som tjoar och skrattar. Resten sitter o ser dystra ut och glor efter ett roligare liv i sina I-phones. Det är ofta inte roligt alls att vara full. Kanske de första 15, 20 minuterna, sen blir i alla fall jag mest seg. Men hur sprit påverkar oss är ju olika för alla.

Att se andra regla omkring nästan medvetslösa är en sak som fått mig att lessna. Att jag trivs bra med mig själv är en annan sak.

Ska man dra ner eller sluta med drinkandet måste man ha nåt annat att göra i stället. Musik o hemstudios är kanon. Lägg till en till hobby, tex nån där man kommer ut i naturen så är det lättare.

En tråkig sak med att komma ifrån drinkarborden är att man mer eller mindre eller helt måste klippa banden med de som fortfarande tillbedjer rusdrycksdjävulen flera ggr i veckan.

På Anonyma Alkisars möten kan man träffa skitroligt folk, gå dit! För den som aldrig varit där kanske det låter som nåt jobbigt, skamligt eller nåt sorts nederlag, men det är tvärtom, där finns väldigt många helt vanliga och ofta roliga personer som också är less på spriten.

Det finns visst ingen behandling som är lika effektiv som att bara gå och träffa andra som inte heller kan dricka lagom. Och hur många kan det? Jag har sett så mycket från scenen att jag nog kan påstå att de flesta INTE kan dricka lagom. När klockan är ett på natten har nästan alla supit för mycket. Spriten funkar så, man ger sig fan på att nästa gång ska jag fan inte tappa minnet, inte prata en massa skit o skämma ut mig. Sen blir det för mycket i alla fall, så är det för de flesta.

Att vara lite halv eller helalkis ingår i allmänbildningen, brukar jag skämta ibland. Många ser det nog som fullständigt hopplöst att komma till rätta med eländet, men skulle ni sett allt supande jag sett skulle ni förstå hur extremt vanligt det är, ni är inte ensamma. Och jämfört med många andra sjukdomar kan man ju komma ur det helt helskinnad. Diabetes, krossad ryggrad eller andra grejer kommer man aldrig ifrån, men det går att göra med supandet.

Till sommarn kanske jag köper en säck starköl igen, eller en hela Paddy eller Bombay Sapphire, men just nu är det göttast med bara saft och popcorn. Och en Neumann att hålla om.

Kan tillägga att jag har både en bra fru sen 13 år, hon låter mig hålla på ohejdat med det jag gör, tex tre timmars gitarrpålägg i rummet bredvid tvn där hon sitter, har en dotter jag kommer mkt bra överens med. Har bra jobb med. Mår bra för det mesta, så har det inte alltid varit. man kan kanske ändra lite i taget på saker i sitt liv, sånt man inte är nöjd med. Fast spriten är ju så lömsk att somliga blir alkisar vid första ölen, hur bra barndom och fru de än har. är man en sån människa måste man först ta till sig att det tyvärr är så för min del, även om alla polarna, brorsan mfl kan dricka o bli lite lagom pratsamma, sen låta bli i två veckor fast det finns både visky o starköl hemma. Sen får man också inse att de som kan dricka bara lite, och sällan, vissa av dem kan nog aldrig fatta hur det är när man inte kan hantera drinkandet. De tycker bara att drinkaren är en skit som borde ha stryk. Svårt att göra nåt åt...

En bra start är i alla fall att börja diskutera det hela. Och nuförtin är det ju väldigt avdramatiserat också, det är inget konstigt alls att säga nej, jag tål inte det där. Jag får en större och bakisfri kick av att spela gitarr, eller att göra technomusic.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, det blev kanske lite hjärtlöst där, men många tidigare inlägg har jag uppfattat som ganska trolliga. nu får vi anta att det här är på fullt allvar helt enkelt.

Det är inte så lätt att uttrycka sig rätt alla ggr. Inte ens för mig som seglat rätt så långt. Jag tycker Martin skriver roligt och direkt ur hjärtat. Drinkarna är ofta roliga. Jag känner bra många som supit ohyggligt i typ 10 15 år och lagt av sen 10 år igen. Deras humor och de bra sidor de hade när de söp har de kvar än. De dåliga sidorna är mestadels borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte helt lätt att ta dig på allvar faktiskt, men är du seriös så lycka till med tillfrisknandet.

ett typiskt plumpt inlägg herr frekvens, men som vanligt vänder kappan så fort det blir lite opinion, smidigt schnubbe du*

Martin jag hyser sympati för dig och dina inlägg, att supa har man väl gjort så det räcker i sina dar, personligen har jag tröttnat för 1000 år sedan men då och då återfallit, helst om sommaren då det är svårt att låta bli en god pilsner men som tur är kör jag yrkesmässig trafik och har så gjort de senaste 4 somrarna utom 2010 då jag bodde i Bretagne och då var det ett långt, naturligt skönt party eftersom alla där lever så...

Musik skapar man bäst fräsch och fin i kroppen och knoppen det är inget snack, samma sak med mixning och tracking det går liksom inte ihop i skarpt läge även om musikerna sitter och ölar eller vinar och div annat, som tekniker/producent måste man va klar i huvet, att jamma med polarna är en annan sak men jag skiljer på dom världarna!

Ett annat beroende jag märkt på mig själv som är rätt sjukt det gäller behovet av att förhäva sig och delta i en massa trådar på ett forum, så nu tar jag en timeout eftersom jag märker på mig själv att det tilltar för var dag, ett slags symptom och det är ofrånkomligt att inte mötas av dissidenter och antipatiska individer och i mitt fall är jag funtad så att jag inte kan knipa käft om någon börjar blaja etc och det kan ta sig oproportionerliga uttryck i förlängningen och så står man där och undra...varför sa jag sådär??? den andra sa ju si och då kan jag bara inte svälja den skiten och måste säga så osv osv, helt galet ju och inte som jag är funtad IRL även om just du Herr Nilsson tror det, idag har det gått för långt hursomhelst och jag bör nu fokusera på musik istället, det kanske även vore ett passande tips till vissa andra i detta apträd, kreativiteten måste flöda och i toner, inte i bortslödade timmar och ord, ha det gott alla!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort lycka till och var inte "rädd" för att be kunniga personer om hjälp.

Tack så mycket herr BluesBoy. Jag föredrar att göra detta själv.

Jo då-jag tar dig på allvar och tror på dig och musiken.

Keep the Good work up , broder !!!!

mvh

Tack det värmer. Musiken framför allt!

Jag tycker Martin skriver roligt också, alla uttrycker vi oss olika och tur är ju det annars hade det la vatt trist 🙂

Exakt, jag skriver som jag gör, det är ungefär som att börja spela enklare rytmer för att publiken inte förstår en...

Tack för allt stöd alla (Florian också, och Nilsson). Bifogar en demo jag gjorde som en hyllning till en låt som heter En vän Med en bil.

Väldigt kantigt, men den fångar lite av känslan av att streta och vara på väg, och lämna vägen bakom sig...

Denna gjorde jag förra hösten, när jag på allvar bestämde mig för att ge musiken en ärlig chans.

http://snd.sc/sUDzEO

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag inte beroende av något förutom möjligtvis datorn, fast det är mer för att jag utövar alla mina hobbys på datorn så det blir ju lite oundvikligt att inte sitta vid datorn hela dagarna ☺️ Har aldrig riktigt förstått det här med beroenden hit och dit, känner en del personer som är beroende av ditten och datten fast de egentligen inte vill vara det. Förstår inte varför det ska vara så svårt att sluta 😐 Har iof aldrig tagit några droger eller liknande så man vet ju inte vad man kanske missar 😉 Men jag har inte saknat någe i mitt liv iaf. Skulle kunna skriva en hel uppsats inom det här ämnet då jag alltid tyckt det mänskliga psyket varit intressant och ofta funderar kring såna här banor men jag sparar er den läsningen tills vidare, är ju ett faktiskt forum för musikskapande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom hela tråden, men mitt största missbruk och beroende är socker, och eventuellt choklad.

Det kanske inte låter så allvarligt, men det är fan inte lätt att dra ner på det...

När jag och min familj var magsjuk förra veckan så kände jag efter kanske tre dagar en oerhört tung nedstämdhet, vilket höll i sig ett par dagar till tills jag åt någon chokladbit; då släppte det.

Det handlar inte om att äta stora mängder, men att konstant känna suget kan leda till diabetes en ovacker dag 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst igenom hela tråden, men mitt största missbruk och beroende är socker, och eventuellt choklad.

Det kanske inte låter så allvarligt, men det är fan inte lätt att dra ner på det...

När jag och min familj var magsjuk förra veckan så kände jag efter kanske tre dagar en oerhört tung nedstämdhet, vilket höll i sig ett par dagar till tills jag åt någon chokladbit; då släppte det.

Det handlar inte om att äta stora mängder, men att konstant känna suget kan leda till diabetes en ovacker dag 🙁

Har haft det jag med, och det är väldigt väldigt vanligt. Kunde bli nedstämd flera dagar, och arg.

Dock så har jag bytt ut det behovet emot annat.. Började med att dricka te, och mineralvatten.

Te, när jag är hemma. Och vatten ute, finns inget bättre än Ica's kolsyrade vatten med smak av äpple/päron. Du borde prova 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har problem med beroenden... vad var det som fick er att inse att ni var beroende? var det en uppbyggande ångest under en lång period som till sist helt enkelt fick er att ändra era vanor? var det något som någon sa? förlorat jobb, partner, etc...

sysslar med droger mer än jag borde, men försöker vara så försiktig som möjligt... därför jag är nyfiken 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag får en större och bakisfri kick av att spela gitarr, eller att göra technomusic.

+1. Dricker sällan nu för tiden. Många gånger man festat har efteråt tyckt att det hade nog varit bättre vara hemma istället. Trots att man passerat 40-strecket får man ofta frågan om man ska ut och festa i helgen. Tröttnar aldrig folk på att fråga det? Som om det var det enda man ska ha helger till. När man säger nej eller att jag knapp dricker blir man genast ifrågasatt och får frågan jaha vad gör du då på helgerna? Finns hur mycket som helst att göra annat. Jaha vad då? Har folk ingen fantasi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har aldrig riktigt förstått det här med beroenden hit och dit, känner en del personer som är beroende av ditten och datten fast de egentligen inte vill vara det. Förstår inte varför det ska vara så svårt att sluta 😐

För att du inte har fattat(än)hur människor fungerar och de bakomliggande orsakerna.

Skulle kunna skriva en hel uppsats inom det här ämnet då jag alltid tyckt det mänskliga psyket varit intressant och ofta funderar kring såna här banor men jag sparar er den läsningen tills vidare, är ju ett faktiskt forum för musikskapande 🙂

Får hoppas du är bättre på göra musik istället. Får nog ta och lära dig bra mycket mera innan du ens funderar på att skriva nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har problem med beroenden... vad var det som fick er att inse att ni var beroende? var det en uppbyggande ångest under en lång period som till sist helt enkelt fick er att ändra era vanor? var det något som någon sa? förlorat jobb, partner, etc...

sysslar med droger mer än jag borde, men försöker vara så försiktig som möjligt... därför jag är nyfiken 😐

Gör en ekvation av det:

Vad du får ut av det? Glädje, Rus, Kick osv.

Minus

Vad spenderas? Tid, pengar osv

Minus

RIsken och annat som det orsakar.

= Värt det?

Om svaret är något annat än ett solklart ja! Så äre bara dra ur fingret ur röven och kämpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en ekvation av det:

Vad du får ut av det? Glädje, Rus, Kick osv.

Minus

Vad spenderas? Tid, pengar osv

Minus

RIsken och annat som det orsakar.

= Värt det?

Om svaret är något annat än ett solklart ja! Så äre bara dra ur fingret ur röven och kämpa.

Hmm, såna där saker är ju knepiga. Jag spenderar ju tid som jag skulle kunnat lagt på mer vettiga saker, men jag hade troligtvis ändå gjort det. En del pengar spenderas såklart, men jag täcker "alla" måsten och har ändå relativt mycket pengar att röra mig med. Jag klarar såväl jobb som studier, även fast jag kanske hade presterat bättre utan droger. Men jag gör ändå inget som känns särskilt "viktigt" för mig, jag läser endast strökurser (heltid, så jag får studiebidrag) som inte kommer att leda vidare till jobb, och jag har ingen fast anställning och jobbar lite titt som kurs.

Men hur som man egentligen argumenten mot varandra? Och borde inte någon som faktiskt är fast i ett missbruk rationalisera, och se sitt missbruk ur ett annat ljus? så att man inte kan på ett objekt sätt kan bedöma huruvida man är i ett missbruk eller inte? att vara objektiv är även annars väldigt svårt för oss människor.

frågorna är många... svaren är få :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd.

Jag får föregå med gott exempel och dela med mig av mina beroenden som jag inte är så stolt över. Jag är dock högst seriöst även om det kan verka tramsigt.

1. Coca Cola. Jag försöker ta mig ur sockerträsket så gott det går men det enda som hittils fungerat är de gånger jag varit arbetslös och inte haft någon inkomst. Dessvärre har jag en tjej som kan göra dessa inköp åt mig under dessa svåra tider.

2. Pizza. Jag håller formen och är hyfsat fit men drar mig aldrig för att proppa i mig denna delikata form av måltid. Det finns inget bättre. Har jag ekonomi till det drar jag mig inte för att ta en om dagen, eller fler. Det har börjat gå så långt att jag får ångest över att veta om att jag behöver flytta i Mars, för då kommer jag ju antagligen behöva lämna min favoritpizzeria. Eller när jag funderar över mina mål i livet, att jag då känner att jag vill få en pizza uppkallad efter mig på just min lokala pizzeria.

3. Lite mer allvarligt. Jag är beroende av kontroll. Jag tror att jag har ett sjukt kontrollbehov när jag tar mig an utmaningar osv. Framförallt när det kommer till att samarbeta med andra. Det är påfrestande rent psykiskt att hela tiden känna att jag inte kan lita på att andra gör sitt jobb lika bra som jag hade gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

När somliga dricker bildas det ett ämne i kroppen som säger till att de ska ha mer och mer sprit. För de flesta är det inte så.

Min bild av hur mycket det sups på krogen är sann, men den stämmer ju inte på hela befolkningen. Det är de mest törstiga som dras till krogen för att bränna av en massa pengar. Och många andra går aldrig dit eftersom det är en så jobbig miljö.

Man kan hyra mindre ställen utan varken sprit eller öl och ha konserter eller musikcafeer, då kan det komma väldigt många som är musikintresserade men inte pallar den vanliga krogsvängen. Det här går mycket bättre att göra nu, iom Facebook är det så lätt att nå ut till de man känner, och vänners vänner. Och man behöver inte alls vara överjävligt bra på att spela och ha dyrt PA, folk tycker det är supertrevligt ändå. Jag brukar spela på IOGT NTO ibland, där är det blandat med unga nyktra alkisar och riktigt gammalt folk som ofta varit nykterister hela livet. Och de här gamla nykteristerna ser inte alls ned på de som har problem med sprit fast de själva aldrig haft det. Långt tillbaka kanske det var lite så, men inte nu längre. Och till IOGT NTO kan man gå och fika utan att vara varken alkis eller nykterist. I Söderhamn kommer det även såna som kan dricka med måtta. Inget dramatiskt alls. Men trevligt att sitta och fika utan att höra det vanliga fylletugget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket herr BluesBoy. Jag föredrar att göra detta själv.

Tack det värmer. Musiken framför allt!

Exakt, jag skriver som jag gör, det är ungefär som att börja spela enklare rytmer för att publiken inte förstår en...

Tack för allt stöd alla (Florian också, och Nilsson). Bifogar en demo jag gjorde som en hyllning till en låt som heter En vän Med en bil.

Väldigt kantigt, men den fångar lite av känslan av att streta och vara på väg, och lämna vägen bakom sig...

Denna gjorde jag förra hösten, när jag på allvar bestämde mig för att ge musiken en ärlig chans.

http://snd.sc/sUDzEO

Bra låt fint med instrumental musik tycker jag.

Du skriver lite ursäktande att låten är lite kantig. Sånt ska man försöka tvinga sig till att sluta säga har jag hört, det triggar en att tro att man är dålig. Själv håller jag på lika, jag säger att jag är totalidiot och sånt där, när jag letar telefonen i timtal varje dag. Svårt som fan att bryta såna mönster... Men det går nog om man tar lite i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, jag som hört att den bästa publiken är en full publik 😉 det kanske beror lite på vad man är ute efter

Det kan det nog vara, då kan det bli drag i lokalen. Men om det är en vanlig krog, hur många har gått dit enbart för att lyssna på det band/trubadurer som spelar just den kvällen, och hur många har gått dit för att öla och ragga?

Att spela på nyktra tillställningar där varenda en i publiken kommit dit enbart för att höra just dig spela eller sjunga, och sen sitter och lyssnar noggrant är en fantastisk och samtidigt väldigt märklig upplevelse om man bara är van krogen och fylletugget om Who the fuckin Alice"... En nykter publik är suveränt att spela för.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett typiskt plumpt inlägg herr frekvens, men som vanligt vänder kappan så fort det blir lite opinion, smidigt schnubbe du*

Martin jag hyser sympati för dig och dina inlägg, att supa har man väl gjort så det räcker i sina dar, personligen har jag tröttnat för 1000 år sedan men då och då återfallit, helst om sommaren då det är svårt att låta bli en god pilsner men som tur är kör jag yrkesmässig trafik och har så gjort de senaste 4 somrarna utom 2010 då jag bodde i Bretagne och då var det ett långt, naturligt skönt party eftersom alla där lever så...

Musik skapar man bäst fräsch och fin i kroppen och knoppen det är inget snack, samma sak med mixning och tracking det går liksom inte ihop i skarpt läge även om musikerna sitter och ölar eller vinar och div annat, som tekniker/producent måste man va klar i huvet, att jamma med polarna är en annan sak men jag skiljer på dom världarna!

Ett annat beroende jag märkt på mig själv som är rätt sjukt det gäller behovet av att förhäva sig och delta i en massa trådar på ett forum, så nu tar jag en timeout eftersom jag märker på mig själv att det tilltar för var dag, ett slags symptom och det är ofrånkomligt att inte mötas av dissidenter och antipatiska individer och i mitt fall är jag funtad så att jag inte kan knipa käft om någon börjar blaja etc och det kan ta sig oproportionerliga uttryck i förlängningen och så står man där och undra...varför sa jag sådär??? den andra sa ju si och då kan jag bara inte svälja den skiten och måste säga så osv osv, helt galet ju och inte som jag är funtad IRL även om just du Herr Nilsson tror det, idag har det gått för långt hursomhelst och jag bör nu fokusera på musik istället, det kanske även vore ett passande tips till vissa andra i detta apträd, kreativiteten måste flöda och i toner, inte i bortslödade timmar och ord, ha det gott alla!!!

🙂

Inte behöver du ta nån timeout bara för att inte jag gillar att bli kallad en massa skit. Men jag gillar det ändå inte.

Bortslödade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...