Jump to content
Annons

Beroendetråden


Martin

Recommended Posts

Jag har kikat i den här tråden lite då och då. Kul att se att den växer till sig och att fler vågar vara öppna med sina demoner. Jag har funderat på att klargöra mitt egna mörker men känslan av ältande har blivit för starkt. Nu har jag dock druckit en (två) öl. 😉

Jag gillar inte tanken på att bli sedd eller att se mig själv som ett offer eller på något sätt hävda att mitt helvete är värre en någon annans. Vi har alla vårt personliga helvete.

Till följd av stressig barndom pga ett medfött fel och all sjukhusvistelse det innebar utvecklade jag vid 6 års ålder ett magsår. Behandlingen blev att äta syrahämmande tabletter i flera år så redan där började ett tablettmissbruk. Ont i magen? En tablett. Orolig i magen? En annan tablett osv osv. Känslan av utanförskap som drabbar de flesta unga fick mig att börja dricka vid 13 års ålder och jag drack i perioder friskt tills jag var 21 år, en söndersupen och nedrökt kock som fick köras till psykakuten titt som tätt pga "depression, svår ångest, dödsångest och vanföreställningar".

Visst levde jag ohälsosamt men jag är idag övertygad om att ett miljöbyte, nytt jobb och intensiv samtalsterapi kunde ha hjälp mig bättre än:

7 år på olika antidepressiva och ångestdämpande "mediciner" som periodvis ledde mig att bli beroende av olika bensopreparat. Ett piller för att göra mig större, ett för att göra mig mindre och ett annat för att komma över morsans pillermissbruk. Ett evigt jämkande från myndigheter och stödpersoner utan adekvat utbildning.

Visst kunde jag gjort mer för att påskynda mitt tillfrisknande. Jag gav fan i alkoholen i 7 år men jag rökte periodvis ganska ofta.

För 4 år sedan intog jag en bra dos av det mest hallucinogena ämnet vi känner till och sen dess har det bara gått uppför, allting vände. Naturligt så började jag röka mindre cannabis och röker inget idag. Jag dricker som en svensson. Jag slutade självmant och ganska så tvärt med alla antidepressiva "mediciner". Jag kunde börja jobba och gjorde så. Jag tog kontakt med farsan som jag inte sett på 15 år och har allmänt fått en bättre relation till min familj. Min förmåga till att känna empati har utvecklats. Jag har ett annat driv idag och är mer målmedveten. Jag har kämpat lite med att hitta ett vettigt jobb de senaste månaderna men det får väl vara mitt största bekymmer idag. Jobbar jag så mår jag bra. Jag vet vad jag måste göra och det är att sluta förlita mig på den yttre världen ska stå för underhållningen. Jag är snudd på dödsallvarlig i min övertygelse att vi har svåra år framför oss och jag vill inte vara beroende av något eller någon.

Jag är ingen survivalist, inte heller någon större konspirationsteoretiker även om jag ser uppenbara brister i samhället och hur det styrs. Bara jag kan göra mig själv fri. Inte staten och inte läkemedelsföretagen.

All lycka åt alla, beroende som oberoende.

Blev jag långrandig nu?

Fuck it. 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och det är inte så speciellt konstigt att folk ser upp till missbrukande musiker med tanke på alla mainstream hitalbums som släpps av just missbrukare sedan 60 talet.

Tror nästan jag får lyssna lite på jimmi hendrix tråden till ära 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du delar med dig, Drivkraft, och skönt att det vände för dig 🙂

Jag har ju rökt gräs av och till i 30 år men aldrig lidit av det och inte heller upplevt det som ett missbruk, även om samhället och okunniga gärna kvickt är där med stora missbruksstämpeln. Jag är väl förtrogen med vad missbruk är och hur det fungerar.

För den som fastnar i någon drog vad det än må vara så är det väldigt tragiskt, delvis också därför att det finns så lite kunskaper i samhället om hur man hanterar missbruk och varför folk fastnar i det. Allmänna konsensus är fortfarande att det bara handlar om att skärpa till sig, vilket förstås ofta stjälper mer än det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du får inte glömma det att den missbrunkande miljonärs musikern går på omfattande läkarkontroller varje eller var tredje månad och det gör ju knappast benke på plattan. Keith richards skullu tex varit död annars. Samma sak med kändisar som tar steroider deras läkare räknar ut vad dom kan ta per vecka utan att det skadar det är lite skillnad mot johan på gymmet som kör 2ml decca durabolin och en massa ryssfemmor i veckan .

Mvh

Nu menar jag missbruket i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev bara om mig själv Bodhi och du får inte för en sekund tro att jag dömmer dig, absolut inte på något vis.🙂

Jag är fullt på det klara med många människor faktiskt klarar av att bara vara brukare.

Anledningen till att jag slutade röka cannabis var att jag helt enkelt inte blev fokuserad av det längre och av att vara ofokuserad ger mig ångest idag. Jag blev inte heller alls kreativ av det längre så det gav mig inget.

Allmänna konsensus är inte vad det borde vara. ödmjukhet, medkänsla och respekt.

Fridens

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här med spriten kan man skriva mycket om.

Igår hade vi julfest på jobbet. Eftersom jag var på fest även i tisdags (var och såg "ljust och fräscht" och åt och drack gott innan föreställningen) så tänkte jag ta det lite "lagom". Till saken hör att jag bor på landet och om jag vill ha hämtning vid tågstationen bör jag anlända runt 23-tiden om frugan ska hämta mig, annars väntar en promenad på 35 minuter över blåsiga fält och genom mörka skogar...

Men festen drar igång, bra trubadur, grym gitarrspelare, whoo-hoo vad kul vi har! Obegränsat med öl, bara hämta. Sjunger med! Musiktävling, skitkul. Tar en virre till kaffet. Sjunger mera! Alla har så jäkla kul. God virre, en till. Mmmm. Babblar med alla. älskar alla. Alla älskar mig. Dags att åka om jag ska ha hämtning vid stationen. En virre? Chefen frågar. Jaförfan! Jag kan lika gärna gå från stationen, det är bara nyttigt med frisk luft. åh fyfaan, den här låten är så jävla grym! En öl till. HA HA HA sjukt kul! Jaså du gillar mig? Ah fyfaan jag gillar dig också! HELVETE sista tåget går om sexton minuter...Sveper vinet i glaset! VIN? åh fy fan vems var det? Halvspringer till centralen. Hinner med tåget, Phhuu! Polaren ringer, hann du? Ja, ha ha fan vad kul vi hade!

Tempot i kroppen sjunker, drar på lite skön musik i lurarna....

HALLå! HAAAAALLå ! ! ! Jag fattar inte riktigt vem som står och skriker i örat på mig. öppnar ögonen, var är jag? Två tågvärdar upplyser mig om att tåget inte går längre än så här, och ska tas ur trafik. Jag är helt ensam på tåget, virrar ut på perrongen som är helt tom..

Fattar att jag somnat och sovit förbi min station, och åkt vidare till ändstationen. Ut i det lilla samhället för att leta taxi. Allt är mörkt svart och tomt på folk. Blir tvungen att ringa hem till min fru och be henne hämta mig.

Hon kommer (i nattlinnet) en låååång stund senare och hämtar upp mig. Kommer i säng alldeles för sent och istället för att jag var trött imorse var vi två jättetrötta som åkte till jobbet tidigt denna morgon.

Så alkoholen förstör inte bara för den som dricker den, utan även för de närmaste.

Spola kröken, som det hette på 70-talet!

/R

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev bara om mig själv Bodhi och du får inte för en sekund tro att jag dömmer dig, absolut inte på något vis. 🙂

Det gjorde jag inte, verkade det så i mitt inlägg? Närå, jag vet att du är en soft snubbe 🙂 Mitt inlägg var bara några spridda tankar kring drogbruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat på IOGT-NTO en gång i tiden och där fanns alla slags människor bland alla dessa nykterister, infödda alkohatare eller nyblivna, en sak är säker:

-jag har aldrig mött så många weirdos i livet innan eller efter, där fanns helt klart en högre kvot illasinnade och fake kristna varelser än i verkliga livet dvs på en normal arbetsplats eller skola etc, jag har mött dom och sett dom med egna ögon, på möten i föreningar och på kongresser, tanken är givetvis god men...

Man måste ha en inre styrka, är man snekörd i nåt drog eller alkoträsk så måste man ta sig ur skiten själv, kan man inte det så behöver man hjälp och det är väl inte så värst gott ställt med den i vårt land utan stjälper oftare än den hjälper har jag förstått, man måste förnedra sig själv inför vidriga sobril/valiumknaprande soc-kärringar och instanser och hem med deras 12-stegsmetoder, min morbror var fullfjättrad alkoholist och hamnade till slut på härbärget för han vägrade gå med på vissa av deras instrument för han var en tänkande och kreativ intelligent person, deras BS funkade inte på honom i alla fall, finns nog fler som upplevt detta...

Alltså man är sin egen lyckas smed och det är ingens fel trots trasig barndom, ingen tvingar dig att ta flarran till munnen eller kanylen i armvecket etc, självömkan är din värsta fiende, kasta den på tippen och begrav den och gå vidare, ensam är stark!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde jag inte, verkade det så i mitt inlägg?

Så tokigt det kan bli. 🙂

Jag tolkade dina spridda tankar som ett försvar mot något jag skrivit. Blev lite fundersam på om jag kanske vart kall på något vis.

Skrivna ord saknar ofta ton. My bad! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tokigt det kan bli. 🙂

Jag tolkade dina spridda tankar som ett försvar mot något jag skrivit. Blev lite fundersam på om jag kanske vart kall på något vis.

Skrivna ord saknar ofta ton. My bad! 😉

Näföfan, ingen kyla alls 🙂 Tycker det är starkt att du delar med dig. Man får ta i bra ordentligt om man ska få mig att känna mig kritiserad för att jag röker gräs - och även om jag kanske verkar ta lätt på den grejen, så har jag all respekt för att det inte är för alla och kan ställa till med bekymmer om man inte mår bra. De perioder som jag har det tufft i livet röker jag inte. Jag vill inte hamna i något slags flyktmentalitet som kan vara svårt att ta sig ur, det räcker med att jag redan kämpat med mitt sockerberoende, och när jag var yngre mitt konsumtionsberoende (var helt hopplös med pengar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...