Jump to content
Annons

Problem med melodyne


Thome

Recommended Posts

Hej!

Sitter och redigerar sångspår till en rockprodduktion i melodyne. Allt är klart och det är dags för export tillbaka in i Logic Pro 9. Problemet är, att leadsången har fått sig en konstig skada mot slutet av låten, detta hörs även i Melodyne innan Bunce. Som en form av hack, blandat med någon form av bit-lösningsproblem låter det som. Någon här som har liknande problem med melodyne studio 3?

tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"töjjer" du en ton för mycket så kan det låta som du säger.. Bitreducerat och hackigt.. Melodyne (och andra autotuners) klarar inte av att hantera allt för extrema justeringar faktiskt! Skit in skit ut du vet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är på ett ställe där det rör sig om en editering på ett par cent, så det bör inte vara några problem gentligen.. knepigt!

För övrigt så tycker jag melodyne är ett utmärkt verktyg för att framförallt rena till sångdubbar, även fast det låter bra utan korrigeringarna så uppnår man ett tightare och renare resultat om man har behandlat tex dubbar. tänk dig själv att du har en prodd där det ligger 24 sångspår i refrängen. Där är det kliniskt som gäller!

Självklart ska det låta bra från början, men att förbättra en sångares prestation för att den inte nådde hela vägen (och inte hade kunnat nå hela vägen) tycker jag är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag vet vad du menar och det händer mig lite då och då. Jag vet inte om det är en bug i Melodyne eller något i sångfilen (knäpp, dist eller dyl.) som gör att Melodyne "glappar".

Det hände mig faktiskt senast igår. Jag testade att överföra just den skadade meningen igen. Samma glapp/hack. Efter fyra försök fick jag in ordet utan glapp. I och med att det funkar till slut borde felet inte uppstå pga skadad orginalfil.

Det jag noterat är att det endast händer i sista ordet i en mening, på ord som är utdragna. Det kanske kan vara en amplitudsfråga? Ungefär som en gate.

Nu kanske vi inte har samma problem, men irriterande är det. Så vore fint om någon hade en lösning eller ett svar.

sjung om sjung rätt och lev efter devisen i din signatur!

Hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just vid rocksång kan man få problem, speciellt i partier där man kör skriksång, kryssnoter eller vad man vill kalla det. Då brukar ofta melodyne dela upp en ton i flera delar där den ofta har svårt att veta vilken oktav tonen åsyftar. Då får man gå in och "berätta" för melodyne var tonen är tänkt att vara. Det brukar lösa vissa dylika problem.

Om rösten är väldigt "kryssad" så brukar även pitchlinjen försvinna bitvis och bara blobben syns. Flyttar man en sådan ton ens bara lite så uppstår ett väldigt konstigt bitcrush-liknande ljud.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för hjälpen alla. Har löst problemet på samma sätt som Kokain, importerade den skadade frasen om och om igen tills den lät ok. trist bara när man betalar ganska stora pengar för ett verktyg. Det som fortfarande förbryllar mig är hur jag aldrig har varit med om detta tidigare, jag har 4-5 projekt varje månad i studion och aldrig varit med om detta. Skumt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...