Jump to content
Annons

Frivillig sångdist, tips?


Brannstrom

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om det är någon som kan tipsa om någon plugg eller dylikt som ger den där snygga, väldigt diskreta disten på sången som ofta hördes på 60-70-talet?

Har spelat in sång som jag är väldigt nöjd med med en Neumann TLM-67, och den låter svinbra, men jag skulle ändå vilja ha lite av det där "raspet" som är så snyggt. Just nu är det nästan för rent...

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske skulle ha använt en Golden Age Pre-73 preamp till din mik och skruvat ljudet åt det hållet med ingångskänsligheten och utgångsvolymen. De som skruvar ljudet helt och hållet från sitt daw ( Cubase för PC eller Logic för Mac ) kanske kan ge dig andra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Driva en LA-610 hårt kan ge riktigt trevliga resultat. Men den kostar ju en del. På pluginfronten skulle jag tipsa om Voxengo Voxformer, URS Saturation och kanske Soundtoys Decapitator. Om du sitter på Logic och inte vill lägga ut pengar så funkar det faktiskt rätt bra att ta bort delayet ur Tape Delay funktionen och använda den inbyggda overdriven. Slider för den finns om du trycker fram de "gömda" funktionerna via pilen nere till vänster tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

plus att du kan blanda dry/wet signal

vilket inte är så dumt alla gånger!

Nej, det är ju nåt man saknar emellanåt! Alternativet är ju att lägga disten som en send, eller kanske dubba sitt sångspår och ha det ena spåret rent och det andra distat och sen mixa tills man är nöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...