Jump to content
Annons

Gitarr-mix-panorering


crys

Recommended Posts

Min fråga är:

Vi säger att jag har ett gitarrstycke, bara ett! Jag har hört och läst att om man panorerar ett gitarrstycke till något värde höger och vänster, så är det någon sorts mix då vad jag förstått. Min fråga är: Är det skillnad på om man har detta gitarrspår centrerat, och om man gör en kopia av spåret och panorerar det andra helt till höger och det andra helt till vänster?? Eller respektive säg till panorera till värde 60 på respektive hgöger och vänster??

Söker ett svar, förklaring om jag förstått det rätt då alltså(men ändå inte insett skillnaden 😛). Jag själv har prövat det och jag märkte ingen skillnad. Nu snackar vi bara om uppdelning och panorering höger vänster, eller bara ett spår centrerat, och ingen skillnad i EQ eller någon effekt eller så, då förstår jag att det kan göra skillnad i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ska inte bli någon skillnad om man gör som du säger då kanalerna som sagt blir identiska och därmed smälter ihop till en. För att få skillnad måste du dubba genom att antingen spela in spåret igen eller flytta det kopierade spåret lite i tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

din dub ska vara snortight, så att det fortfarande låter som en samlad enhet. Nu är jag ingen expert på ämnet, långt ifrån, men det jag skulle rekommendera dig vore att spela in dubbar med olika:

Mickpositioner

Inställningar på guran

Olika mikrofoner

Jag testade själv att spela in gitarr med en kondensator häromdagen och blandade det med min SM57a och tyckte mest jag var dum i huvudet som aldrig testat det förut, för det lät tio gånger bättre. Du får experimentera lite och försöka hitta det som passar till din musik och ditt gitarrspel, men först och främst för den enskilda låten du för tillfället jobbar med.

Har du bara ett gitarrspår så kan du förskjuta i tid, EQa och ha dig, men det blir inte riktigt samma stereobild.

lycka till!

edit: om du arbetar med olika mikrofonplaceringar, eller olika mikrofoner får du vara beredd på ett fenomen som kallas fasförskjutning. Det innebär att ena signalen är något fördröjd gentemot den andra mer eller mindre identiska signalen). Det kanske visar sig att din vänstra gitarr hamnar 1 milisekund bakom din högra gitarr, vilket innebär att det kommer att låta som att gitarren kommer från höger. Sätt på dig ett par lurar, sen tar du bort högra luren så märker du att vänstra gitarren plötsligt låter annorlunda. Då får du antingen lägga någon slags delay på vänstra gitarren eller flytta det en liten bakåt.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant Zakyath!

Nja, jag är redan på ett vis färdig med gitarrmixen för mitt projekt, och det blev inspelning genom ett externt ljudkort, så inga mickar och förstärkare denna gång för min del. Någon dag hoppas jag väl förmodligen pröva på det sättet också. Sedan så har jag tyvärr inte min gitarr, varken den nya eller begagnade, här hos mig nu om jag skulle vilja pröva på det heller... 😄.

Hade t o m en förstärkare, 30 watt för ett par år sedan, men den såldes också...

Vad menar du "förskjuta i tid " föresten...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med förskjuta i tid menar jag att du flyttar ljudspåret typ 1ms åt antingen det ena eller andra hållet.

Kör du på line-in kan du ju variera inställningarna på virtuella förstärkare och så, vilket kan ge minst like intressanta resultat (även fast jag måste säga att jag inte tycker det blir lika bra som med en uppmickad stärkare)

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Med 1ms gissar jag på att du menar 1 milisekund bak eller fram...Blir det samma effekt om man kanske lägger på delay istället, eller är det en helt annan effekt på det du nämner nu? Ska jag ta o pröva iaf.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...