Jump to content
Annons

Vilket är det bästa musikprogrammet för PC


G Bango

Recommended Posts

Annons

Det går naturligtvis inte att svara på, då vi alla har olika tycke och smak. Personligen skulle jag för ditt fall rekommendera Reason, eller om du ska spela mycket live Ableton. Vidare om du vill ha ett mer "vanligt" inspelningsprogram med fokus på både audio och midi så är Reaper en riktigt stark kandidat, billig och väldigt bra.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här typen av diskussioner tar visst aldrig slut.

Välj valfritt program och lär dig det utan och innan, bli riktigt bra på just det programmet.

I dagens läge spelar val av program mindre betydelse, det hela handlar om hur man använder det.

De flesta programmen där ute har liknande funktioner för att lösa uppgifter.

Välj ett program som du känner att du snabbt kan lära dig.

(Välj ett DAW som stödjer 3:e parts plugins, VST eller AU)

Mvh

Johan / WAGolfer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela handlar om att övning ger färdigheter. Som sagts blir resultatet densamma med i stort sett vilket daw du väljer. Det hela handlar om dig!! Dom har olika utseende och workflow, jag gillar inte daw som är uppbyggda som tex fl studio och ableton live.

Jag gillar cubase mixcraft reaper

Vissa är dyra som sören och vissa är nästan "gratis" tex reaper. Jag gör så gott som all min elektroniska musik i mixcraft och för att göra beats använder jag bla beatcraft. Jag tror jag betalade 600kr för både mixcraft och beatcraft i en bundle, som jag köpte och laddade ner på deras hemsida.

Edit: jag tror du kan ladda hem dom flesta daw som prova på från deras hemsidor

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Det program där man trivs bäst i användarmiljön, är det som är bäst. Cubase i mitt fall.

Ibland kan man också säga att det som kompisarna har är bäst, eftersom man då lättare kan få hjälp om man kör fast någonstans. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tillägga att jag använder Cubase Essential 5 som huvudprogram när jag gör elektronisk musik, och det fungerar fint. Men som andra säger så är det ju en smaksak.

Ett varningens finger angående Reason dock är att om du en dag skulle vilja koppla ihop din programvara med externa synthar m m så går inte det direkt i programmet.. Man får synca det till en annan host då först, som i sin tur kan skicka ut midisignaler..

Link to comment
Dela på andra sajter

När du säger "som tex FL Studio och Ableton Live" låter det som att du tycker att dom är uppbyggda på samma sätt, missförstår jag dig nu?

Om ja, vad är det du inte gillar med program som är uppbyggda som Ableton Live (Fruity Loops förstår jag)?

Det kanske var en klumpig formulering. Men jag gillade inte det sättet som ableton live och fl studio (fruity loops) daw är uppbyggda på. Jag gillar daw som har samma utseende/layout som tex cubase,mixcraft

Jag gillar när det är enkelt framför mig med audio spåren direkt till vänster och play rec osv under det sista spåret. Och lätt som plätt att komma till mixer vst osv.

En smaksak helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

urb (oregistrerad)

Vill man ha ett program som är intuitivt resurssnålt och driftsäkert skaffar man Reason6.

Önskar man VST-pluggar till det så skaffar man sedan Reaper och kör det tillsammans med Reson via Rewire. Bergis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa programmet är det som känns mest intuitivt för dig - eftersom du då får mest gjort på kortast tid.

Vad behöver du av programmet? Styra MIDI? Spela in ljudspår från t ex mikrofoner? Kunna använda ett specifikt speciellt mjukvaruinstrument eller effekt, och isåfall vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om du ska göra elektronisk musik så rekommenderar jag ett program som är skrivet för det ändamålet. Många (antagligen de flesta) har skrivits med fokus på inspelning och "traditionell musik" och där blir arbetssättet lidande om du vill göra annat. Jag skulle rekommendera Ableton Live. Du kan naturligtvis göra musik i vilket program som helst, men du kommer förmodligen känna att arbetssättet blir mer naturligt om programmet är skrivet för det du vill använda det till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Vilket är det bästa musikprogrammet för PC

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...