Jump to content
Annons

2004/2005 års vinklar på piratkopiering


Recommended Posts

Tokas:

Som många redan sagt så FINNS det möjlighet att testa ALLA program i form av deras demo-versioner. Varför tror du de gör demoversioner? Det är inte för att de anställda ska ha nåt att göra mellan kaffe-breaken. Nä...det är för att såna som du ska bli lockad och sen eventuellt köpa produkten (vilket de tydligen inte lyckats med på dig trots att du haft "hela" programmen)

Det som de "ärliga" personerna, som köper produkterna lackar på är förstås att de betalar flera tusentals kronor på något som andra fixar genom ett par musklickar. Man måste förstå deras missnöje!

Vad som är rätt eller fel är förstås svårt att avgöra, men alla kan ju vara överens om att de (få) som försöker göra vinst på piratkopiering genom att sälja förtjänar ett högt straff!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Skulle inte jag ha kunnat testa Stienbergs och Native Intruments produkter pirat skulle jag med största sannolikhet aldrig brytt mig om deras produkter. Men nu när jag har så kommer jag att köpa Cubase SL så fort jag kan och har råd.

En del av det problem som Steinberg dras med är att det sällan (eller aldrig) finns 100% fungerande crack och detta får ofta Steinberg skit för. (Märkligt att dålig cracks kan vara problem!!) 😠

Nisse: "Jag testade det ny SX2, inte så stabilt på min PC"

Bosse: "Vilken version"

nisse: "DELiRiUM, tror jag"

😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, ska vi tala om sakernas sammanhang i större skala betyder dina konsumtionsvanor att människor i tredje världen svälter. Du stöder en resursfördelning som är helt åt pipan, ett moraliskt ställningstagande som är betydligt mycket sämre än att inte betala för sina program, så kom inte här och snacka.

Hej Royen

OK, låt oss göra en deal!!! Det gäller bara dej och bara en vecka fr.o.m. idag!!!

1. Du sätter in 1000:- på Radiohjälpens PG 901950-6.

2. Skicka mej kvittot på insättningen. (ej kopia)

3. Jag skickar dej en SL2.0 NFR (NFR=Not For Resale) helt gratis. (ej kopia)

Har vi en deal?

Redigerat av fredrik @ mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Det alla icke-pirat-användare stör sig på är att de flesta tror att företagen forlorar pengar eftersom vi kör piratprogram. Det stämmer INTE.

Det är ju faktiskt så, att om du vill skapa musik med hjälp av ett så bra program som Cubase är - och om du inte hade möjlighet att ladda hem en piratkopia, så hade du säkert inte köpt Cubase SX eftersom det är väldigt dyrt - men du hade säkert köpt Cubasis eller Cubase SE, som kostar ca 1000:- resp. 1500:- - eller så hade du sett till att köpa ett ljudkort där Cubasis är bundlat, så att det blir ett billigt paket. Du hade klarat dig gott och väl på dessa mer nedbantade program - och Steinberg hade fått in pengar för dessa licenser.

Steinberg förlorar alltså minst de licenspengar som de annars hade fått in för ett bundlat Cubasis, varje gång en musiker bestämmer sig för att köra med en piratkopia av något av deras sequencerprogram. Självklart inte varje gång det tankas ner, eftersom många hämtar allt de kommer över och sedan aldrig använder programmen, men varje gång en musiker väljer att köra med en piratkopia...

Steinberg kan dessutom inte jämföras med Microsoft och liknande, som har en marknad som är större än gigantisk - och som består av alla företag, skolor och institutioner i världen - och en våldsam massa privatpersoner som åtminstone väljer att få installerat Windows OEM på sin nya dator. Likadant är det att jämföra med exempelvis Adobe, eftersom deras program köps bl a av alla tidningar och tryckerier i världen. Microsoft och Adobe behöver därför inte bry sig så mycket om piratkopieringen, eftersom de ändå har så ofantligt många kunder som inte kan ta risken att köra med piratkopior. Piratkopieringen är ett mycket större hot mot Steinberg än mot dessa giganter, eftersom den självklara marknaden där kunderna alltid betalar för musikprogrammen är mikroskopisk i jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många redan sagt så FINNS det möjlighet att testa ALLA program i form av deras demo-versioner.

Varför bara ha en demoversion istället för hela?

Vem är det som förlorar på det?

Inte företagen i alla fall, eftersom det inte är några pengar inblandade i båda fallen.

Det är ju faktiskt så, att om du vill skapa musik med hjälp av ett så bra program som Cubase är - och om du inte hade möjlighet att ladda hem en piratkopia, så hade du säkert inte köpt Cubase SX eftersom det är väldigt dyrt - men du hade säkert köpt Cubasis eller Cubase SE, som kostar ca 1000:- resp. 1500:- - eller så hade du sett till att köpa ett ljudkort där Cubasis är bundlat, så att det blir ett billigt paket. Du hade klarat dig gott och väl på dessa mer nedbantade program - och Steinberg hade fått in pengar för dessa licenser

Jag kan säga att jag hade INTE köpt Cubasis om det inte hade funnits pirat-program. Därför förlorar de inte några pengar.

En del av det problem som Steinberg dras med är att det sällan (eller aldrig) finns 100% fungerande crack och detta får ofta Steinberg skit för. (Märkligt att dålig cracks kan vara problem!!)

Det stämmer bra. Det är en av de många sakerna som skulle varit bättre om man har orginalet. 100% garanterat fungerande program, fri support, ordentlig manual, kvitto, garanti etc etc.

Det är ju inte direkt att bara gör att man skaffar ett pirat så får man lika mycket som någon som köper det.

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga att jag hade INTE köpt Cubasis om det inte hade funnits pirat-program. Därför förlorar de inte några pengar.

Om du inte hade köpt Cubasis, så hade du köpt något annat program - och då är det ju någon annan än Steinberg som går miste om intäkterna för något billigt sequencerprogram - för du hade säkert inte avstått från att göra musik om du inte kunde hämta piratkopior...

Link to comment
Dela på andra sajter

för du hade säkert inte avstått från att göra musik om du inte kunde hämta piratkopior...

Det är precis vad jag skulle ha gjort. Det finns så mycket annat inom musik som är skitkul som inte kostar skjortan. En av de stora anledningarna till att jag har fortsatt med musikinspelning är just att det finns en möjlighet att skaffa programmen gratis tills jag har pengar att betala.

Skulle det inte funnits den möjligheten skulle jag lagt hela saken på is och kanske inte tagit upp just inspelnings-intresset igen.

Men nu, bland annat tack vare pirat-programmen, har jag bestämt mig för att fortsätta med inspelning även som yrke. Jag håller på att spara ihop till en riktig inspelningsstudio med ett par kompisar just nu.

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Det som de "ärliga" personerna, som köper produkterna lackar på är förstås att de betalar flera tusentals kronor på något som andra fixar genom ett par musklickar. Man måste förstå deras missnöje!

Vad som är rätt eller fel är förstås svårt att avgöra, men alla kan ju vara överens om att de (få) som försöker göra vinst på piratkopiering genom att sälja förtjänar ett högt straff!

För det första behöver ingen idag sitta och vara bitter över att man inte kan hitta piratkopierade program; allt finns ju som bekant på nätet.

Ingen anledning till missnöje alltså, eftersom man ju inte längre är hänvisad till att alltid köpa licenser bara för att man råkar bo i Norrland och inte har de rätta kontakterna eller så.

För det andra så nej, alla tycker inte alls att man ska dömas till "höga straff" för skitbrottslighet som piratkopiering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte heller att man borde ha högre straff på piratkopiering och liknande, däremot så borde man höja straffen på mord och liknande. Finns ju massor av exempel där människor kommit undan med riktigt grova brott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte heller att man borde ha högre straff på piratkopiering och liknande, däremot så borde man höja straffen på mord och liknande. Finns ju massor av exempel där människor kommit undan med riktigt grova brott.

Ja, det finns flera fall där våldtäcksmän och pedofiler har fått lindrare straff än någon som har en massa pirat-spel/musik/program.

Helt ABSURT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, ska vi tala om sakernas sammanhang i större skala betyder dina konsumtionsvanor att människor i tredje världen svälter. Du stöder en resursfördelning som är helt åt pipan, ett moraliskt ställningstagande som är betydligt mycket sämre än att inte betala för sina program, så kom inte här och snacka.

Hej Royen

OK, låt oss göra en deal!!! Det gäller bara dej och bara en vecka fr.o.m. idag!!!

1. Du sätter in 1000:- på Radiohjälpens PG 901950-6.

2. Skicka mej kvittot på insättningen. (ej kopia)

3. Jag skickar dej en SL2.0 NFR (NFR=Not For Resale) helt gratis. (ej kopia)

Har vi en deal?

Tackar och bockar för erbjudandet, men jag blir tvungen att avböja.

Som jag redan påpekat köper jag de program jag faktiskt använder. Inlägget var ett (av allt att döma bortkastat) försök att ironisera över människor som inte kan hålla sig till den aktuella diskussionen utan tvunget måste dra till med oproportionella jämförelser för att påvisa det uppenbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte heller att man borde ha högre straff på piratkopiering och liknande, däremot så borde man höja straffen på mord och liknande. Finns ju massor av exempel där människor kommit undan med riktigt grova brott.

Ja, det finns flera fall där våldtäcksmän och pedofiler har fått lindrare straff än någon som har en massa pirat-spel/musik/program.

Helt ABSURT!

Ja verkligen. Helt sjukt om man sätter saker och ting i propotioner till varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det bör dömas ut hårda straff till de använder piratkopiering i vinstsyfte. Så du, nattvaktaren, tycker det är ok att ladda hem nya program, kopiera upp och sälja! OK...du framstår bara mer och mer som en rätt hårt kriminelt belastad person!

...sen missförstår du allt annat vad som står här på forumet! De ärliga personer som köper programen, köper dem INTE bara för att de inte hittat DC++ på nätet eller inte haft direkt tillgång till bredband. De gör de för såna anledningar som vissa har svårt att se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bara ha en demoversion istället för hela?

Vem är det som förlorar på det?

Inte företagen i alla fall, eftersom det inte är några pengar inblandade i båda fallen.

Inga pengar? Vem tror du betalar 70 programmerare och 20 betatestare på heltid? (för att nämna en del av de personer som ingår i ett mjukvaruföretag)

Hint: Det är inte Radiohjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

OK...du framstår bara mer och mer som en rätt hårt kriminelt belastad person!

...

Och du framstår alltmer som vore du anställd av antipiratbyrån.

Hem och klappa äppelgröt med dig, seså.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nattvaktaren och Sero: Lugna ner er. Inga påhopp, remember?

Ber om ursäkt.

Först nu inser jag hur oerhört tarvligt det är att antyda att meddebattören jobbar för antipiratbyrån. Förlåt så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt intressant diskussion.... Tror inte att jag tillför någonting alls egentligen, men tänkte ändå dela med mig lite av mina åsikter...

Börjar med lite bakgrund:

1. Jag använder piratkopior.

2. Jag använder aldrig piratkopior live, och demon seplas in i en kommunalt driven förening med deras studio.

3. Egen musik utanför bandet samt inför livespelningar och demo inspelningar så gör vi egna inspelningar ibland.

4. Jag har köpt hårdvara för betydligt mer än vad programmen hade kostat.

Ok, det är jag i kort...

Jag anser att företagen förlorar mer än vad dom vinner på piratkopieringen. Jag har som mål att skaffa alla programmen, speciellt nu när vi har fått en egen replokal och har satt ihop en "replokalsstudio".

Beroende på människors olika moral, kapital (möjlighet att köpa produkter) och behov så tror jag att följande punkter är aktuella (motsvarar dock inte mina åsikter om hur det borde vara):

1. Jag köper ett bra ljudkort istället för Cubase SX, för SX har jag ju redan laddat ner.

2. Cubasis? Det fungerar nog, men jag har ju redan Cubase SX, så det köper jag inte.

3. Nu när jag har ett bra ljudkort, så köper jag nog ett bra mixerbord istället, för SX har jag ju som sagt, så det kan vänta..

4. Varför köpa SX alls? Jag har det ju redan som sagt.

Positiva punkter:

1. Jag har inte råd med musik program, men jag har möjligheten att utvecklas som musiker och vet vad jag ska köpa när jag får råd (typ folk som inte har någon inkomst att prata om).

2. Jag har råd att köpa ett av tre program, så jag testar dom allihopa och köper det som jag tyckte bäst om först.

Det finns demoversioner, dom duger oftast alldeles utmärkt för att testa en produkt. Men i övrigt så tror jag att vill man ha kvar produkter som utvecklas proffesionellt och inte ideelt, med bra support och tillhörande buggrättningar och många och bra funktioner så bör man också supporta det företaget som tagit fram produkten ifråga. Allt annat är stöld.

Det finns som vi sett tidigare människor som lever på produkten. Utveklare, betatestare, marknadsförare, ekonomer och förmodligen en massa fler människor. Lokalhyror, tillverkningskostnader, arbetsmaterial, utvecklingsverktyg, testverktyg mm kostar också en massa pengar. En duktig programmerare, matematiker och musiker kan göra ett bra program ideelt på fritiden, extremen (om man går utanför musik) borde väl bli Linux. Men generellt får man nog säga att hemma hackare oftast får till ett bra program specialgjort för en viss funktion, alternativt bra men enkelt där man saknar funktioner som finns i proffsprogrammen. Återigen supporta företaget.

Jag har själv prioriterat ner programvara eftersom jag även vill ha bättre hårdvara. Men utan programvaran så hade jag inte haft något behov av hårdvaran. Min egna syn på det hela blir att det får vara ok att använda programvaran så länge som den inte används i vinst syften eller officiellt på något sätt. Detta tycker jag egentligen är fel, men jag kan leva med det. Cubase SX blir nog inköpt om ca 6-12 månader i samband med att vi skaffar mickar för att micka upp trummor och börjar göra våra demon själva.

Att en 15-20 årig grabb sitter hemma och leker med ett nerladdat proffsprogram har jag personligen inga problem med (under förutsättning att personen i fråga antingen köper programmet när ekonomin tillåter, alternativt att intresset avtar och programmet i fråga inte används mer).

Så generellt sett, all piratkopiering är stöld. Bestraffningen kanske inte borde vara jämförbar med våldsbrott, men det bör ändå vara en tydlig markering mot de som säljer piratkopior och tjänar pengar på det.

Som samhället är idag så tror jag att dom flesta som jobbar proffesionellt också betalar för sina produkter och jag tror därför att dom stora tillverkarna kommer att överleva utan större problem. Men småföretagen kan få det svårt, samt att de större företagen kan tappa intresset för hemmamarknaden och produkter som cubasis kan försvinna. Dessutom kan man ganska enkelt konstatera att om folk köper cubasis får företaget mer resurser till vidareutveckling och programmen blir bättre, får nya funktioner osv i en snabbare takt än om alla hemanvändare sitter med en piratkopierad Cubase SX.

Så jag ser det som en moral fråga helt klart. Och jag är som sagt va inte så jävla bra själv. Var man drar gränsen får var och en avgöra, det beror väl på vad man kan leva med och om man är beredd att konsekvenserna om något skulle hända...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför bara ha en demoversion istället för hela?

Vem är det som förlorar på det?

Inte företagen i alla fall, eftersom det inte är några pengar inblandade i båda fallen.

Inga pengar? Vem tror du betalar 70 programmerare och 20 betatestare på heltid? (för att nämna en del av de personer som ingår i ett mjukvaruföretag)

Hint: Det är inte Radiohjälpen.

Det är ju klart att det inte är några pengar inblandade om jag kör demos eller pirat.

Demos = Gratis, fast lagligt

Pirat = Gratis, fast olagligt

Var kommer pengarna in i bilden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska enkelt, demon är bantad på något sätt. Tidsmässigt eller funktionsmässigt. För att ge möjlighet att testa. Vill du ha hela kakan får du allt betala för dig. Det är liksom det som gör att företagen får betalt och kan utveckla programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Var kommer pengarna in i bilden?

Jag förstår inte hur du resonerar. Visst, klart att det inte sker någon pengatransaktion när du kör piratkopierat, men ditt påstående var att ingen förlorar på det. Det är denna kollektiva och i vår mening snäva uppfattning som leder just till höga priser för de få uppriktiga själar som köper programmen. Om vi för enkelhetens skull bortser från att företagen förlorar på piratkopiering, så kan du lugnt räkna med att det är ärliga människor - även de som inte gör pengar på sin musik - som drabbas.

EDIT: förtydligade

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill klargöra att jag varken jobbar för någon antipiratbyro eller sysslar med påhopp på forum som detta!

...jag får dock dålig smak i munnen när vissa som använder piratkopiering inte bara tycker det är ok utan också små-hånar de som verkligen betalar för programmen! Sjukt!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...jag får dock dålig smak i munnen...

Det är kanske så att du slickar på fel ställen, helt enkelt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt det här med piratkopiering.

För drygt ett decennium sedan blev jag indragen i ett reportage av Sydnytt om just piratkopiering, fast då med fokus på underground BBS:er (Bullentin Board Systems). Det var via BBS:er vi nördar "trejdade" programvaror på den tiden, Internet och normala människor var inte ens med i spelet. 🙂 Hur som helst hamnade jag verkligen i ett dilemma vad jag skulle säga när reportern intervjuade mig eftersom jag dels jobbade som Datakonsult (det hette så då) och var ÅF för programvaruföretagen samtidigt som jag var BBS Sysop och aktiv i underground-nätverken. 😄

Jag har för mig jag sade då vad jag fortfarande anser; att piratkopiering är fel, speciellt och definitivt vid kommersiellt bruk, men att förlusterna långt ifrån är så stora som BSA och programvaruföretagen hävdar. När BSA påstår att piratkopiering kostar programvaruföretagen si och så många miljarder per år tar de uppskattat antal kopior och multiplicerar med priset på programvaran (vad jag förstått). Detta är inte relevant eftersom om de som använder piratkopior inte haft tillgång till piratkopior, hade de ändå inte köpt programvaran. De har oftast inte råd, vilket är en av anledningarna att man använder piratkopior från första början. Dessa kopior är således ingen faktisk förlust.

Samtidigt finns det - som så många påpekat i detta forum - en positiv effekt också av piratkopierandet, nämligen marknadsföringen av att så många privatpersoner använder, behärskar, diskuterar och rekommenderar programmet i fråga. Och det man lär sig i privatlivet tar man med sig i arbetslivet. T.ex kan jag erkänna att privat använder jag ett och annat piratkopierat program, men i första hand för att utvärdera och aldrig för mitt arbete. Att jag privat laddar ner och testar en piratversion resulterar ofta i att företaget jag jobbar för köper in programvaran, i många fall flertalet licenser. När jag i min förra arbetsroll definierade mjukvarustandards för >50,000 användare såg såklart de stora leverantörerna till att man hade tillgång till all relevant programvara, men de mindre leverantörerna har ofta vunnit oss som kund via privatanvändande (och därmed också piratanvändande).

Förvisso gäller det inte studioprogram i mitt fall eftersom jag inte är musiker till yrket, men principen är relevant ändå. Piratkopiering av kommersiell programvara bland privatpersoner är långt ifrån den förlust programvaruföretagen hävdar. Piratkopiering av musik och film (som vänder sig till konsumentmarknaden) är en annan sak dock, för många av de filmer som "någon" laddar ner hade säkert "någon" hyrt på video eller sett på bio annars... 😉

Blott en åsikt i högen... 😛

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] eftersom jag dels jobbade som Datakonsult (det hette så då) och var ÅF för programvaruföretagen samtidigt som jag var BBS Sysop och aktiv i underground-nätverken.  😉

Inte för att chansen är stor - men har vi en Kalmarbo på tråden? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] eftersom jag dels jobbade som Datakonsult (det hette så då) och var ÅF för programvaruföretagen samtidigt som jag var BBS Sysop och aktiv i underground-nätverken.  😉

Inte för att chansen är stor - men har vi en Kalmarbo på tråden? 😛

Njää... 🙂 längre söderut, men visst var Kalmar bland de mest representerade orterna i BBS underground världen... hade en hel del kontakter där. 😄

Den BBS som föll offer för rättsväsendets metoder att statuera exempel höll hus i Helsingborg... det var detta som väckte medias uppmärksamhet då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Om jag hittar en hundralapp på gatan, ska jag åtalas

om jag tar upp den och köper cigg?

Om jag hittar Fruity Loops på Kassa Kazzaaa, ska jag då åtalas

om jag laddar hem den och skapar musik som hela världen kan njuta av.

Jag menar, det är ju inte jag som lagt den där 😳

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.

Om jag hittar en hundralapp på gatan, ska jag åtalas

om jag tar upp den och köper cigg?

Om jag hittar Fruity Loops på Kassa Kazzaaa, ska jag då åtalas

om jag laddar hem den och skapar musik som hela världen kan njuta av.

Haha, det är en av de konstigaste jämnförelserna jag sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...