Jump to content
Annons

2004/2005 års vinklar på piratkopiering


Recommended Posts

Ville bara dela med mig av min ödmjuka åsikt i frågan, även om den i stort redan finns representerad i andra inlägg.

Om det inte vore för piratkopierade program skulle mitt intresse för musicerande ganska snabbt ha dött av ren frustration över att p.g.a. ekonomiska skäl tvingas välja alternativ som skulle ha begränsat min skapargläde och kreativitet ENORMT. Tack vare piratkopierade program kunde mitt intresse hållas vid liv, ända tills jag gick ut gymnaiset och så småningom började få en så pass stadig inkomst att jag kunde göra en del investeringar.

Idag har jag spenderat runt 100.000 sek på musikutrustning, både mjuk och hårdvara. Dessa pengar hade med största sannolikhet berörda företag aldrig sett röken av om det inte vore för piratkopierade programs lättillgänglighet.

Jag ska erkänna att jag använder en och annan plugin som jag (ännu) inte betalat för. Men de står på inköpslistan, var så säkra! 😏

Just nu väntar jag på att hitta DFH superior från svenska toontrack i brevlådan, ett företag som förutom att göra produkter av utmärkt kvalitet (kanske för tidigt att utala sig om superior med tanke på att det inte släppts, men att demon och info att döma verkar det hur bra som helst och ändå lite bättre...) också har en prissättning som är alldeles rätt!

Då det gäller programvara och piratkopiering har jag svårt att hitta tydliga rätt och fel, det finns så många aspekter. Tror dock de flesta gärna har originalversionerna av den programvara man använder, men av rent ekonomiska skäl tvingas många prioritera bort dom, tills vidare.

Vad gäller mp3:or har jag en betydligt mer frisläppt inställning. Är något av en hjärtefråga för min del, och jag tror på sikt att piratkopieringen av musik kommer att innebära mycket gott för musikindustrin som helhet (artister, mångfald, konsumenter o.s.v.), dock inte för de FEM. Är en alldeles för stor fråga att redogöra för här, men är någon intresserad arbetar jag för tillfället på en artikel som jag kommer att publicera någonstanns på nätet, kan återkomma med adress...

Redigerat av the_minstrel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag tror att en sak som mjukvaruföretagen gör som verkar bra men som igentligen ligger dem i fatet är det ständigt nya versionerna av programmen. Ta t ex Cubase SX. Man har köpt programmet för typ 8000 spänn och sen går det något år och så finns SX2 helt plötsligt. Man kan ju tycka att har man lagt ut 8000 borde man få en gratis uppgradering men inte. Eftersom dom är så generösa får man punga ut med säkert 4000 till för den versionen. Detta gör att många tycker det känns lite menigslöst att köpa tror jag. Det skulle vara väldigt svår att hålla sig från att ladda ner SX2 när man köpt SX1.

Det blev lite rörigt men någon kanske förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att skivbolagen de senaste åren visat tydliga tecken på kris. De går ihop till större bolag för att kunna överleva. Vore det inte för att marknaden de senaste åren vuxit till att omfatta andra delar av världen (inte bara EU och USA) skulle de flesta vara borta vid detta lag. De bolag som finns kvar måste hitta andra vägar att få ut sin musik (tex Fame Factory).

Men vad händer när Marknaden är global och omfattande men piratkopieringen ändå ökar? Ser vi kanske slutet för musikproduktion och distribution som den är idag? Sant är nog att nyare former kommer att dominera för att pengar ska trilla ned till musiker, och även mjukvaruproducenter.

I framtiden kanske alla mjukvaror är gratis men fulla med reklam som pop-ups efter varje inspelat audiospår, eller namn som "McDonalds reverb" eller "CocaCola Flanger". Musiken kanske ser liknande utveckling med företagsnamn i texterna.

Detta är låter ju förstås rätt konstigt men det är ju viktigt att tänka på hur framtiden kommer att te sig med den fart piratkopieringen ökar. För det är inte nyttigt i längden...iaf inte om vi vill ha program som ser ut som de gör idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå att mjukvaruföretagen släpper uppdatering på uppdatering är förstås en strategi från företagens sida. Hur många program finns ig enbart i version 1? inte många. Men det är ju så det kommer fortsätta vara och så är det med allt som kan laddas ned, tex spel.

Jag tycker piratkopieringen kan liknas med SL (för de som bor i sthlm) Eftersom många "tjuvåker" höjer SL priset med den ända följden att fler tjuvåker. Det SL gör då är att höja priset ännu mer, och vad man fått är en ond cirkel som bara slutar i ....ja hur slutar det?....det vet vi förstås inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Saikano (oregistrerad)
Mjukvaruföretagen kanske skulle anställa vakter som åker runt och spöar folk som använder piratkopior 🙂

(appropå jämförelsen med SL)

Ja då hade dom väl iallafall haft ett heltidsarbete som heter duga 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjukvaruföretagen kanske skulle anställa vakter som åker runt och spöar folk som använder piratkopior 

(appropå jämförelsen med SL)

*plingplong* (det ringer på dörren)

- Ja, godmiddag, jag kommer från Steinberg och skulle vilja kolla lite i din dator.

- eh...va? ok...

- Men vad är det här? Cubase SX2? Det var lustigt, enligt mina anteckningar är du registrerad på Cubasis 1?

- eh...ja, alltså...

- Oroa dig inte. Jag skriver ut en räkning här på 8000 spänn. Har du inte betalat i morgon så tar jag med mig min kollega Biffen och avinstallerar programmet. Och blir det bråk så avinstallerar vi dig med.

*plingplong*

- Ja, godmiddag, det var från Native Instruments...

Link to comment
Dela på andra sajter

En reflektion på tråden, som för övrigt är signifikant för resten av samhället, är detta otroliga intresse för vad någon/något INTE står för... Jag finner det mera intressantare att veta vad någon faktiskt står för.

Jämför med att någon köper sig ett nytt ljudkort. Med kortet följer ett A4 ark och en telefonkatalog. A4an beskriver hur du använder kortet och telekatalogen ger en uttömmande bild av vad som INTE är avsikten med kortet...

Det går säkert att med varje nummer av STUDIO bifoga en telekatalog över vad tidningen INTE uppmuntrar till. (kanske något för den bifogade CD:n?)

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ju tyvärr så att folk är jävligt tystlåtna så länge de är nöjda, men så fort något krånglar eller visar sig ha begränsningar dröjer det inte länge förrän någon är där och gnäller.

Vad gäller SL är den enda hållbara lösningen att göra kollektivtrafiken gratis. De förlorar mer pengar på att justera sina spärr- och biljettsystem en gång i kvartalet än de gör på folk som plankar.

Dessutom är det ju lite jävligt att de höjer priserna i samma veva som man inför trängselavgifter i stan. Snart är det bara familjen Wallenberg som över huvud taget kan ta sig någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Overture8011 (oregistrerad)

Ok. Det var många inlägg i debatten.

Min egna uppfattning är någon slags hopkok av vad som redan sagts tidigare.

Först kan man plocka bort etikbiten och bara försöka vara realist.

Här tror jag att de eventuella företag som byggt sin affärsidé på att många privatpersoner ska köpa dyra program går fetbort ganska omgående. Privatpersoner kommer i allmänhet att piratkopiera om de får chansen. Alltså är det inget de framgångsrika företagen räknar med. För dessa är, som tidigare påpekats, privatpersonerna en språngbräda för att få företag att köpa. Se till exempel på Microsofts dominans vad gäller ordbehandling och kalkylprogram. Det är idag näst intill otänkbart för ett företag att inte ha licenser för Microsoft Office (det finns uppstickare, men de är ofantligt små). Förutsatt då förstås att inte även företaget piratkopierar.

Det andra gäller priser. Jag tror faktiskt det är så att ett högt pris är smart. En piratkopierare bryr ju sig i allmänhet inte om ifall programmet kostar 10000:- eller 100:-, det är ett bekvämt klick iväg i alla fall. Däremot byggs det upp en bild av att programvaran faktiskt är väldigt mycket bättre (även om det givetvis _egentligen_ inte är prislappen som bestämmer det). Sedan går piratkopieraren till sitt företag och tycker att det här programmet är så himla bra och vill givetvis även använda det här. Här hade det ena företaget tjänat 100:- på en licens. Det andra har tjänat 10000:-.

Ok. Sedan lägger man dit etikbiten

Det är fel att piratkopiera. Hade ett företag verkligen velat ge bort sitt program gratis så hade de gjort det. Det faktum att de tjänar på piratkopieringen har ingen betydelse, det är företaget självt som ska avgöra det. Den stora frågan är faktiskt varför alla företag inte ger bort gratisversioner av sina program till privatpersoner för det hade de tjänat på. Nu blir samtliga piratkopierare etiska bovar med dålig moral trots att företagen tjänar på dem. När man tänker på det är det en absurd situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tycker fortfarande att shareware är det bästa som hänt (efter freeware då...). Man har en period på sig att använda ett program, bestämmer sig för om man gillar det eller ej, sedan pröjsar man en inte alltför stor summa pengar för att få full tillgång till programmet.

Jag har själv insett det rätta i att stödja programmakare som gör för mig användbara program. De SKA ha credit för det.

Genom åren har jag använt olagliga kopior som jag sedan bestämt mig för att byta mot betalda kopior. Exempelvis AcdSee, WinRAR, Panda Antivirus m.fl. Kort sagt program jag använder mycket och har gjort så under lång tid...

Att någon skulle ha råd, att för sig själv och sina intressen, spendera många tiotusentals kronor på program som MS Office, Adobe Photoshop (och andra utmärkta Adobe-produkter), Cubase SX etc etc, kan jag inte förstå.

Det är för mig helt enkelt för höga priser. Därför är det utmärkt att det finns alternativ för många, t.ex Cubase SE.

Generellt anser jag att mindre, oberoende programmakare ska stödjas så länge de gör bra produkter som inte kostar för mycket.

Företag i nästintill monopolställning som blivit för stora för sitt eget bästa kan gott finansieras av företag...

Redigerat av pandemon
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Faktum är att skivbolagen de senaste åren visat tydliga tecken på kris.

...

Vilka skivbolag då?

Att det går dåligt för Sony är en sak, dom har ju medvetet satsat på att avlöna mellandirektörer istället för att syssla med musik.

Gillar dom ens musik på Sony, förresten?

Oberoende bolag (som inte ägnar all kraft åt Simon & Garfunkel-reissues) klarar sig bra och är inte alls påverkade av den påstådda krisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Jag har själv insett det rätta i att stödja programmakare som gör för mig användbara program. De SKA ha credit för det.

...

Själv skulle jag vilja ta tillfället i akt att ge lite credit åt grupper som H2O, Oxygen och Damn.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Jag har själv insett det rätta i att stödja programmakare som gör för mig användbara program. De SKA ha credit för det.

...

Själv skulle jag vilja ta tillfället i akt att ge lite credit åt grupper som H2O, Oxygen och Damn.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar alla som köper sina program, annars hade jag aldrig hade haft arbete idag. Dock kanske hade fler arbeten skapas om alla var ärliga och betalade..

Klart vi är ju ett företag och många anser att det helt ok att "låna" våra produkter.

Tänk om all warez användare hade lagt ner pengarna på de billigare programmen då hade jag nog haft fler trevliga kollegor. Men jag kan förstå att folk hellre kör ferrai fast de bara kör i städerna hela dagarna. Även om en Smart bil är lätt pakera och lämpar sig mer för stan. Klart vi vi vill alla vara racerförare. Tro det ligger i oss att försöka ha de bästa av allting även om vi inte använder det till begränsningarna.

Mer om ni visste hur många mjukvaruföretag som kunde varit betydligt större.

Det jag inte kan förstå att folk laddar hem en plugg som kostar 20 dollar, tar man 20 dollar kan man ju inte klaga att det är dyrt. Men klart det kanske bara duger med ett onämt 8000 kr program med surround möligheter som aldrig kommer till bruks.

Jag kan förstå att om man är ung o bor hemma att inte har plånboken till sedlar. Men det finns ju så många billiga alternativ i vissa fall helt gratis. Kanske inte det grymmaste men hur mycket använder du av programmet.

Jag har vänner som har privat photoshop och använder det bara för att göra .jpg bilder till internet. Overkill är temat 😉

Men det är ju upp till var än vad man har för moral. För det alltid diskussioner om piratkopering handlar om. Är det Ok at stjäla från företag när man inte stjäler en fysik produkt. Klart allt är ju enklare moraliskt.

Jag radar upp de vanliga argumenten att stjäla digitala produkter:

1. Företaget tjänar pengar på oss, de klarar sig

2. Jag hjälper företaget genom använda deras produkter

3. Deras dyra program är för dyra

4. De tjänar ändå så mycket

5. Det är ok för hemmabruk, vem skadar det

6. Jag är snål

hehe detta är såklart åsikter från Daniel Sunebring som person och inte mitt företag så ta inte detta som ett officellt uttalande.

Köp gärna era program, jag skulle tycka om att ha massor kollegor..

Redigerat av Sunesha@mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej forum medlemmar.

Jag precis varit och dragit i mej en fet lunch HELT gratis.

Såg ett inslag på nyheterna (TV4 tror jag) igår att det var ”ok” med “springnota”. Eftersom det ändå var så många som betalade på krogen (fullsatt) så tyckte jag att jag kunde skita i det idag. Jag hade en så stor elräkning denna månad och har lite ebb i kassan så måste det vara OK att ta “springnota”. Jag är ju trotts allt en privatperson med en ganska stram ekonomi just nu eftersom vi är ett hushåll på två personer med bara en lön just nu.

Nej jag har inte rökt på, bara ätit lunch! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Eftersom det ändå var så många som betalade på krogen (fullsatt) så tyckte jag att jag kunde skita i det idag. Jag hade en så stor elräkning denna månad och har lite ebb i kassan så måste det vara OK att ta “springnota”.

...

Taskigt mot restaurangägaren tycker jag.

Han har ju köpt in råvarorna du gratisätit och betalt hyra och personal och så bara struntar du i din del av överenskommelsen ni träffade i och med att du beställde din feta lunch.

Oklart dock varför du berättar om dina matvanor här i en tråd som handlar om piratkopiering. Kanske finns det andra forum för diskussioner om just springnotor?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Dock kanske hade fler arbeten skapas om alla var ärliga och betalade..

...

Vanligt tankefel.

Alla piratanvändare är inte presumtiva kunder som du och ditt företag går miste om.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag kan summera vad jag tycker om dom som kör pirat.

Jag får inget seriöst intryck av dom. Det är amatörer som är patetiska bara. Så anser jag.

Jag cyklar pro bmx oxå. Men inte fan jag har snott mina cyklar. Inte heller kläderna som jag åker i.

Ganska kul de där med dessa hobbyfantaster. Dom sitter och vet inte ens vad ordet kvantisera betyder men ändå måste dom ha SX2 och alla fetaste pluggarna som finns. Inte använder ni dom heller? Nej då, bara grejen att ha allt som släppts typ. Händer väl nångång att nån mjuksynt dras in i projektet.

Jag tycker det är jättetråkigt. Det är därför jag får betala 10000 för mina program oxå, och 200 spänn för mina musikalbum.

Jag får en helt annan typ av respekt när jag går in i en studio och ser alla kartonger från varenda plug som används. Har varit i skolor och installerat hårdvara då jag sett att dom har hela Waves Diamond bundle installerat på datan. Jorå, tjena.

Jaja, det kommer alltid vara så här. Så denna tråd kan lika bra läggas ner.

Emagic räddade mig från pc träsket iaf.

/C/

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag kan summera vad jag tycker om dom som kör pirat.

Jag får inget seriöst intryck av dom.  Det är amatörer som är patetiska bara. Så anser jag.

Jag cyklar pro bmx oxå. Men inte fan jag har snott mina cyklar. Inte heller kläderna som jag åker i.

Ganska kul de där med dessa hobbyfantaster.  Dom sitter och vet inte ens vad ordet kvantisera betyder men ändå måste dom ha SX2 och alla fetaste pluggarna som finns. Inte använder ni dom heller?  Nej då, bara grejen att ha allt som släppts typ.  Händer väl nångång att nån mjuksynt dras in i projektet. 

Jag tycker det är jättetråkigt. Det är därför jag får betala 10000 för mina program oxå, och 200 spänn för mina musikalbum.

Jag får en helt annan typ av respekt när jag går in i en studio och ser alla kartonger från varenda plug som används.  Har varit i skolor och installerat hårdvara då jag sett att dom har hela Waves Diamond bundle installerat på datan. Jorå, tjena.

Jaja, det kommer alltid vara så här.  Så denna tråd kan lika bra läggas ner.

Emagic räddade mig från pc träsket iaf.

/C/

Jaha, nu när du levererat din patetik så ska tråden läggas ner?

Ursäkta men jag tror vi är några som inte är lika färdiga.

Så du har inte snott kläderna du har på dig när du är ute och kör cykel?

Näha.

Jag har inte knyckt skorna jag har på mig idag men fram till alldeles nyss var det ingen upplysning jag trodde någon annan skulle ha glädje av.

Allvarligt talat så undrar jag vem det är som är patetisk när det är du som blir imponerad av originalkartonger i en studio. Nog är det väl skapandet och resultatet som är det viktiga och inte vilken maskin eller vilka program man använder?

Och återigen undrar jag vad exakt du och alla andra moraltanter här i tråden har att göra med vilka program folk har installerade?

Ingen tvingar ju dig att använda warez, eller hur?

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag cyklar pro bmx oxå. Men inte fan jag har snott mina cyklar. Inte heller kläderna som jag åker i.

Nja, ska vi tala om sakernas sammanhang i större skala betyder dina konsumtionsvanor att människor i tredje världen svälter. Du stöder en resursfördelning som är helt åt pipan, ett moraliskt ställningstagande som är betydligt mycket sämre än att inte betala för sina program, så kom inte här och snacka.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Dock kanske hade fler arbeten skapas om alla var ärliga och betalade..

...

Vanligt tankefel.

Alla piratanvändare är inte presumtiva kunder som du och ditt företag går miste om.

Jag får väl kommentera ditt inlägg. Jag har väl gjort inlägg i en debatt där allting lätt blir infekterat. Nej det handlar inte bara om inte mitt företag faktiskt. Jag har själv varit med och gjort mjukvaruinstrument så jag vet vilka pengar det rör sig om. Det är inte fantiskt..

Jag måste erkänna helt tydligt att jag har gått i debatten mest för att uttrycka mina personliga erfarenheter och åsikter. Alla piratanvändare använder inte våra produkter dagligen. Men jag är övertygad det används av hel del dagligen av vissa användare som inte är ägare av dem. Då det finns billigare alternativ så hade dessa kunnat passa dem om de tyckte det var värt att betala för något de använder varje dag.

Visst jag är färgad av branchen, men jag har växt upp utanför branchen. Jag har vänner som kör piratgrejer..

Men jag drar mig ur debatten, då det hela kommer upprepa sig 😉 Jag har varit i sådana här debatter i 6 år på internet 😉

Men jag tackar för åsikterna.

Mvh

Daniel Sunebring

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Jag har väl gjort inlägg i en debatt där allting lätt blir infekterat. Nej det handlar inte bara om inte mitt företag faktiskt.

...

Det förstår jag, och jag vill också föra en sansad debatt.

Det jag menade i mitt inlägg var, som påpekats tidigare i tråden, att piratanvändare inte automatiskt skulle köpa produkten dom snikar på, ens om den var billigare.

Alltså kan man inte säga att mjukvaruföretagen förlorar pengar varje gång någon tankar warez.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nja, ska vi tala om sakernas sammanhang i större skala betyder dina konsumtionsvanor att människor i tredje världen svälter. Du stöder en resursfördelning som är helt åt pipan, ett moraliskt ställningstagande som är betydligt mycket sämre än att inte betala för sina program, så kom inte här och snacka.

Lysande inlägg! Stilpoäng!

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Jag har väl gjort inlägg i en debatt där allting lätt blir infekterat. Nej det handlar inte bara om inte mitt företag faktiskt.

...

Det förstår jag, och jag vill också föra en sansad debatt.

Det jag menade i mitt inlägg var, som påpekats tidigare i tråden, att piratanvändare inte automatiskt skulle köpa produkten dom snikar på, ens om den var billigare.

Alltså kan man inte säga att mjukvaruföretagen förlorar pengar varje gång någon tankar warez.

Håller med hela vägen på det. Mer att jag känner att folk inte ser de billiga programmen och vissa bra gratisprogram. Alla skall köra ferrai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade i mitt inlägg var, som påpekats tidigare i tråden, att piratanvändare inte automatiskt skulle köpa produkten dom snikar på, ens om den var billigare.

Alltså kan man inte säga att mjukvaruföretagen förlorar pengar varje gång någon tankar warez.

Jag tror det kan vara sant när det gäller t.ex. spel, men om man faktiskt använder en produkt och det inte hade funnits möjlighet att piratkopiera så tror jag inte samma gäller för lite mer kreativa program. Jag kan tänka mig att t.ex. FL Studio förlorar köpare på att så många kör piratkopior på Reason, vilker leder till att även om propellerheads inte förlorar pengar så finns det förlorare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det alla icke-pirat-användare stör sig på är att de flesta tror att företagen forlorar pengar eftersom vi kör piratprogram. Det stämmer INTE.

Om jag jag inte kört ett Cubase pirat så skulle jag inte kört ett Cubase över huvud taget. Vad förlorar Stienberg på det?

Om jag jag till exempel skulle haft 200 album nedladdade på min dator, tro inte fan att jag skulle ha gått och köpt dem om inte internet eller mp3´or skulle funnits.

Stienberg och Native Intruments borde istället vara glada att jag har haft möjligheten att se hur bra deras program är.

Det är en perfekt marknadsföring som de tjänar massor på, och de behöver inte betala en krona i kampanjer och annan marknadsföring.

Skulle inte jag ha kunnat testa Stienbergs och Native Intruments produkter pirat skulle jag med största sannolikhet aldrig brytt mig om deras produkter.

Men nu när jag har så kommer jag att köpa Cubase SL så fort jag kan och har råd.

Utan pirat-program hade de inte haft mig som kund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...