ramoand Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Har lite funderingar pĂ„ hur ni jobbar med parallellkompression nĂ€r ni mixar? Jag brukar anvĂ€nda det mest pĂ„ trummor. - AnvĂ€nder ni det pĂ„ hela trumsetet eller bara delar? - AnvĂ€nder ni det pĂ„ gitarr, bas o sĂ„ng med? - Gör ni nĂ„t mer Ă€n att komprimera, t ex. EQ:a bussen för parallellkompression? - AnvĂ€nder ni det nĂ„t nĂ€r ni mastrar? Vet att det Ă€r olika frĂ„n mix till mix osv men skulle vara kul och höra hur ni tĂ€nker generellt kring detta đ
lonewind Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Har lite funderingar pĂ„ hur ni jobbar med parallellkompression nĂ€r ni mixar? Jag brukar anvĂ€nda det mest pĂ„ trummor. - AnvĂ€nder ni det pĂ„ hela trumsetet eller bara delar? - AnvĂ€nder ni det pĂ„ gitarr, bas o sĂ„ng med? - Gör ni nĂ„t mer Ă€n att komprimera, t ex. EQ:a bussen för parallellkompression? - AnvĂ€nder ni det nĂ„t nĂ€r ni mastrar? Vet att det Ă€r olika frĂ„n mix till mix osv men skulle vara kul och höra hur ni tĂ€nker generellt kring detta đ Det hĂ€r var ett bra Ă€mne. Har provat lite lite nĂ€r jag mastrat men inte riktigt fĂ„tt klĂ€m pĂ„ hur jag ska anvĂ€nda det för att förbĂ€ttra min master. Generellt för min del blir det oftast sĂ„ nĂ€r jag fĂ„r för mig att prova nĂ„got nytt trick. Brukar pĂ„minna mig sjĂ€lv att det Ă€r bĂ€ttre att först ha en idĂ© om hur jag vill att det ska lĂ„ta, sen tĂ€nka ut hur jag tror att jag ska kunna Ă„stadkomma det och sedan ge mig pĂ„ det. I fallet med parallellkompression har jag givit mig pĂ„ det utan att ha en aning om vad jag vill (eller vad jag kan förvĂ€ntas) fĂ„ ut av det. SĂ„ tills jag har mer kött pĂ„ benen angĂ„ende detta sĂ„ fĂ„r jag avvakta. Hoppas nĂ„gon dyker upp hĂ€r som kan upplysa parallellkompressionsmörkret en aning.
drloop (oregistrerad) Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 (redigerat) SÄ hÀr tÀnker jag nÀr runt p-kompression.Komprimera en ljudkÀlla men ÀndÄ behÄlla transienter och kÀrna frÄn grundljudet, oavsett ljudkÀlla.Eller fÄ mer transienter med p-kompression.GrundtÀnket Àr ju vad jag vill uppnÄ och kompressor typ och dess instÀllningar pÄverkar soundet.Kötta till virvelkagge, fÄ nÀrhet i sÄngljud och körer.... listan kan göras hur lÄng som helst. Jag har provat att sidechaina p-kompressor med en synt som inte hörs i liten utan bara styr kompressionen (eller sidechaina med annan ljudkÀlla) för att skapa annorlunda dynamik och effekter, automatisera, köra kompressorkanalen genom bandpassfilter för att skapa ett visst ljud, det finns massvis med coola trick man kan göra. Redigerat 21 oktober 2011 av drloop
Jon Rinneby Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 (redigerat) Parallelkompression, Àven kallat NY Compression, Àr ju ett vÀlkÀnt knep för att limma mixen nÀr man mastrar. Har testat det lite till och frÄn, men utan att bli direkt överförtjust. Tror man uppnÄr ett mycket bÀttre resultat om man jobbar direkt i mixen istÀllet sÄ att sÀga. Har hunnit testa ett gÀng kompressorer under Ären och för just parallelkompression skulle jag rekommendera The rocket frÄn Stillwell. Funkar kanon pÄ rocksÄng och bas. Som du mycket riktigt skriver Àr parallellkompression populÀrt pÄ trummor. Det bÀsta resultatet uppnÄs (enligt mig) om du du skickar baskagge och virvel till gemensam bus och komprimerar dÀrifrÄn. Ger man sig pÄ hela trumkittet Àr risken stor att du fÄr ett swishande överhÀng som sticker i öronen. För er som undrar varför man anvÀnder parallellkompression, sÄ handlar det helt enkelt om att man kan "blanda" en vÀldigt komprimerad signal med grundljudet och pÄ detta sÀtt uppnÄ en (om man sÄ önskar) naturligare kompression. En annan fördel Àr ocksÄ att man fritt man kan styra hur mycket av komprissionen som "ska höras". mvh Jon Redigerat 21 oktober 2011 av Yllet
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Vid mastering kan man uppnÄ vÀldigt bra resultat med m/s komprimering eftersom man dÄ fÄr kontroll över stereobilden. Komprimerar man sidorna hÄrdare Àn mitten sÄ hamnar transienterna mer i mitten medan man ÀndÄ har de smÄ nyanserna i sidorna.
Demonproducenten Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 p-kompression Àr överskattat och dom flesta skulle jag pÄstÄ inte riktigt vet vad det tillför till skillnad frÄn vanlig kompression 3
Jon Rinneby Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 (redigerat) p-kompression Àr överskattat och dom flesta skulle jag pÄstÄ inte riktigt vet vad det tillför till skillnad frÄn vanlig kompression Fast dÄ kan man lÀsa mitt eller drloops inlÀgg, sÄ förstÄr man förhoppningsvis lite bÀttre. Det Àr inte alls komplicerat egentligen. mvh Jon Redigerat 21 oktober 2011 av Yllet
Valle Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 (redigerat) Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare, that's it liksom... Jag förstĂ„r inte vitsen med parallellkomprimering idag, med tanke pĂ„ hur DAW-koncepten ser ut, annat Ă€n att det Ă€r sĂ„ de gamla farbröderna gör, och dĂ€rför mĂ„ste det vara rĂ€tt. Edit: VARFĂR UPPTĂCKER MAN ALLTID DESSA JĂVLA STAVFEL FĂRST EFTER MAN SUBMITTAR... JĂVLA PISS! Redigerat 21 oktober 2011 av Valle
Jon Rinneby Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 (redigerat) Om man vill göra det enkelt för sig kan man dubblera, lĂ„t sĂ€ga tex ett sĂ„ng spĂ„r, komprimera det stenhĂ„rt och försiktigt blanda in efter smak. Vips din egen parallellkompression đ Men jag hĂ„ller med Valle och anvĂ€nder sjĂ€lv mycket sĂ€llan p-komp. Fast vad han menar med "Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare, that's it liksom..." fattar jag inte riktigt, det gĂ€ller vĂ€l all kompression. PoĂ€ngen med p-komp Ă€r ju delvis att behĂ„lla dynamiken. /Jon Redigerat 21 oktober 2011 av Yllet
Valle Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Fast vad han menar med "Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare, that's it liksom..." fattar jag inte riktigt, det gÀller vÀl all kompression. PoÀngen med p-komp Àr ju delvis att behÄlla dynamiken. "Han" menar vad "han" sÀger... Om du tÀnker efter sÄ handlar "vanlig" komprimering om att göra starka signaler svagare, inte tvÀrtom.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare, that's it liksom... Jag förstĂ„r inte vitsen med parallellkomprimering idag, med tanke pĂ„ hur DAW-koncepten ser ut, annat Ă€n att det Ă€r sĂ„ de gamla farbröderna gör, och dĂ€rför mĂ„ste det vara rĂ€tt. Edit: VARFĂR UPPTĂCKER MAN ALLTID DESSA JĂVLA STAVFEL FĂRST EFTER MAN SUBMITTAR... JĂVLA PISS! Bara för att vissa inte förstĂ„r varför man parallellkomprimerar sĂ„ betyder inte det att det Ă€r fel att anvĂ€nda det. đ
Valle Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Bara för att vissa inte förstĂ„r varför man parallellkomprimerar sĂ„ betyder inte det att det Ă€r fel att anvĂ€nda det. đ Jag tycker inte att det Ă€r "fel att anvĂ€nda [parallellkompression]" bara för att vissa inte förstĂ„r varför man parallellkomprimerar, utan helt enkelt för att förfarandet Ă€r förlegat och bakĂ„tstrĂ€vande. Men jag förstĂ„r att du tycker det Ă€r "rĂ€tt" att anvĂ€nda. SĂ„ för all del, knock yourself out.
Jon Rinneby Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 "Han" menar vad "han" sĂ€ger... Om du tĂ€nker efter sĂ„ handlar "vanlig" komprimering om att göra starka signaler svagare, inte tvĂ€rtom. đ Jo precis, p-komp handlar ju i grund och botten om att man minskar det dynamiska omfĂ„nget genom att höja de svagaste ljuden, vilket ger en mer detaljerad ljudbild i brist pĂ„ bĂ€ttre uttryck. /Jon
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 (redigerat) Jag tycker inte att det Ă€r "fel att anvĂ€nda [parallellkompression]" bara för att vissa inte förstĂ„r varför man parallellkomprimerar, utan helt enkelt för att förfarandet Ă€r förlegat och bakĂ„tstrĂ€vande. Men jag förstĂ„r att du tycker det Ă€r "rĂ€tt" att anvĂ€nda. SĂ„ för all del, knock yourself out. SĂ„ja Valle! Jag anser att det inte finns nĂ„gra rĂ€tt eller fel. Var och en hittar arbetssĂ€tt som man trivs med. SĂ„ lĂ€nge man nĂ„r sina mĂ„l sĂ„ finns det ingen anledning att lyssna pĂ„ nĂ„gon som sĂ€ger att det Ă€r fel. đ Redigerat 21 oktober 2011 av Analogfreak
Valle Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 đ Jo precis, p-komp handlar ju i grund och botten om att man minskar det dynamiska omfĂ„nget genom att höja de svagaste ljuden, vilket ger en mer detaljerad ljudbild i brist pĂ„ bĂ€ttre uttryck. SĂ„ dĂ„ Ă€r vi alltsĂ„ överens: - Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare - "Vanlig" komprimering gör starka signaler svagare Som jag sa.
Valle Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Jag anser att det inte finns nÄgra rÀtt eller fel. Oh, nÀ! xxxxx!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Oh, nĂ€! xxxxx! Vad lĂ€ckert att du lyfter ut nĂ„gra ord ur sitt sammanhang. đ
Valle Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Vad lĂ€ckert att du lyfter ut nĂ„gra ord ur sitt sammanhang. đ Det gjorde jag faktiskt inte... Jag Ă€r inte alls av din Ă„sikt nĂ€r det gĂ€ller "insignaler" â i alla fall inte sĂ„ som du la upp det. Jag har spelat in och producerat och fĂ„tt beröm för produktioner som enligt din mĂ„ttstock Ă€r tillverkat pĂ„ skitprylar. En av produktionerna har du sjĂ€lv lovordat (om du nu menade det, vill sĂ€ga). Sorry för OT.
Jon Rinneby Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 (redigerat) SĂ„ dĂ„ Ă€r vi alltsĂ„ överens: - Parallellkomprimering gör svaga signaler starkare - "Vanlig" komprimering gör starka signaler svagare Som jag sa. AlltsĂ„ en dynamisk (vanlig) kompressors uppgift Ă€r att jĂ€mna ut dynamiken - dvs minska skillnaden mellan starka och svaga ljud. En parallellkompressors uppgift Ă€r som jag tidigare skrev att man blandar en (ofta) vĂ€ldigt komprimerad signal med grundljudet och pĂ„ detta sĂ€tt uppnĂ„ en (om man sĂ„ önskar) naturligare kompression och om man anvĂ€nder den pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt Ă€ven fĂ„r ett mer detaljerat ljud pĂ„ köpet (eftersom de svaga signalerna förstĂ€rks). SĂ„ nu ska jag va tyst đ /Jon Redigerat 21 oktober 2011 av Yllet
Valle Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 En parallellkompressors uppgift Àr som jag tidigare skrev att man blandar en (ofta) vÀldigt komprimerad signal med grundljudet och pÄ detta sÀtt uppnÄ en (om man sÄ önskar) naturligare kompression Vad Àr, och hur lÄter, en naturlig kompression?
drloop (oregistrerad) Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 Valle, har du praktiserad parallellkompression? Ăr du en parallellkompressionninja?
Valle Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 Valle, har du praktiserad parallellkompression? Det hade vĂ€l varit ganska pinsamt, för min del, om jag inte har gjort det med tanke pĂ„ hur jag gĂ„r loss i frĂ„gan. SĂ„, jo; dĂ€rav mina Ă„sikter om par-komp (... pallar inte skriva parallellkompression). Ăr du en parallellkompressionninja? Fuckin' ey... đ NĂ€.
Jon Rinneby Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 (redigerat) Vad Ă€r, och hur lĂ„ter, en naturlig kompression? Ett konkret exempel: Det Ă€r sedan lĂ€nge kĂ€nt att vĂ„ra öron naturligt komprimerar ljud ju starkare det blir. Det Ă€r just av denna anledning det inte Ă€r rekommenderat att mixa pĂ„ för stark volym, eftersom vĂ„ra öron dĂ„ komprimerar ljudet du hör. Men nu Ă€r vi inne pĂ„ ett helt annat spĂ„r... Parallellkompression: Det mĂ€nskliga örat Ă€r ocksĂ„ kĂ€nsligt för höga ljud som plötsligt minskar i volym, men inte lika kĂ€nsligt för svaga ljud som blir starka. Det Ă€r hĂ€r tanken om p-komp kommer in i bilden, eftersom man dĂ„ behĂ„ller de snabba transienterna, en mer "levande ljudbild" uppstĂ„r. Det Ă€r ocksĂ„ pga detta som man kan stĂ€lla en mycket mer aggressiv kompression utan att det stör (beroende pĂ„ vad man vill uppnĂ„ sĂ„klart). Wiki Ă€r nog bĂ€ttre pĂ„ att förklara Ă€n jag đhttp://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_compression mvh Jon Redigerat 22 oktober 2011 av Yllet
lonewind Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 (redigerat) Nu Àr jag en tekniska analfabet. Men jag gör lite som jag tycker det lÄter bra, oftast utan att veta egentligen helt vad jag faktiskt gör. I vilket fall. Denna trÄden gav mig idén hur jag skulle lösa ett par problem jag ofta tampas med. 1. Plockad akustisk gitarr. Först stÀller jag ett vanlig fint ljud som jag vill ha det. Oftast blir jag tvungen att kompromissa en del sÄ det blir ofta inte speciellt krispigt. Nu bussar jag det ljudet till en buss dÀr jag eq:ar bort allt jag redan Àr nöjd med i orignalsignalen. FörstÀrker Àven runt 10khz dÀr jag vill fÄ fram lite krispighet och fingerljud. Sen snordödarkomprimerar jag signalen. StÀller en tid sÄ de snabba transienterna slÀpps igenom. Sen blandar jag med orignalsignalen för att i slutresultatet fÄ en gitarr som Àr jÀmnt och fint komprimerad men utan att förlora "krispighet" eller att bli obehagligt vass. 2. SÄng. UngefÀr samma grej hÀr. Dock sÄ dödade jag mellanregistret pÄ bussen innan komprimering. Detta för att fÄ en fin botten i sÄngen utan bullrighet. Höjde Àven mellan 5 och 10 khz för att fÄ fram lite mer nÀrhet. Funkade lÄÄÄÄngt över förvÀntan pÄ första försöket. Nu kan jag tÀnka mig att det finns mer Àn ett sÀtt att fÄ till dessa effekter men det hÀr sÀttet kommer jag nog hÄlla mig till ett tag. Redigerat 22 oktober 2011 av lonewind
Valle Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 Parallellkompression: Det mĂ€nskliga örat Ă€r ocksĂ„ kĂ€nsligt för höga ljud som plötsligt minskar i volym, men inte lika kĂ€nsligt för svaga ljud som blir starka. Det Ă€r hĂ€r tanken om p-komp kommer in i bilden, eftersom man dĂ„ behĂ„ller de snabba transienterna, en mer "levande ljudbild" uppstĂ„r. Det Ă€r ocksĂ„ pga detta som man kan stĂ€lla en mycket mer aggressiv kompression utan att det stör (beroende pĂ„ vad man vill uppnĂ„ sĂ„klart). Wiki Ă€r nog bĂ€ttre pĂ„ att förklara Ă€n jag đhttp://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_compression Tack, jag vet vad par-komp Ă€r đ Det jag var nyfiken över var den "naturliga" kompressionen. Om jag förstod dig rĂ€tt sĂ„ handlar par-komp om att efterlikna den kompression som vĂ„ra öron utför; detta var en intressant vinkel... och en koppling jag aldrig har gjort sjĂ€lv (och förmodligen aldrig skulle ha gjort ens om jag trippade pĂ„ nĂ„gon 60-talsdrog).
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 AlltsÄ en dynamisk (vanlig) kompressors uppgift Àr att jÀmna ut dynamiken - dvs minska skillnaden mellan starka och svaga ljud. En parallellkompressors uppgift Àr som jag tidigare skrev att man blandar en (ofta) vÀldigt komprimerad signal med grundljudet ---(eftersom de svaga signalerna förstÀrks). Och dÀrmed jÀmnar man ut skillnaden mellan svaga och starka signaler. Samma sak, fast pÄ tvÄ olika sÀtt. Att parallellkompression skulle vara naturligare Àn vanlig förstÄr jag inte vad du menar med. Skillnad kan du förstÄs fÄ om man pÄ nÄt annat sÀtt Àndrar ljudsignalen som endera komprimeras eller inte, för att sen blanda ihop dem.
Jon Rinneby Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 (redigerat) Och dÀrmed jÀmnar man ut skillnaden mellan svaga och starka signaler. Samma sak, fast pÄ tvÄ olika sÀtt. Att parallellkompression skulle vara naturligare Àn vanlig förstÄr jag inte vad du menar med. Skillnad kan du förstÄs fÄ om man pÄ nÄt annat sÀtt Àndrar ljudsignalen som endera komprimeras eller inte, för att sen blanda ihop dem. Det Àr helt enkelt en smaksak hur man vill jobba. Fördelen med parallelkomprssion Àr ju att man kan behÄlla mer av grundljudets dynamik, upplevelsen blir dÀrmed "mer naturlig", eller "levande" om man nu önskar det. Eftersom man lurar örat. DÀrmed inte sagt att det ena Àr bÀttre Àn det andra. /Jon Redigerat 22 oktober 2011 av Yllet
crillemannen Postat 22 oktober 2011 Postat 22 oktober 2011 jag anvÀnder det alltid i princip pÄ trummor nÀr jag mixar rock Ä metal. Jag lÀgger en 1176 pÄ en AUX i PT sen skickar jag ivÀg den pÄ t.ex virvel gruppen eller kick gruppen. Jag PK aldrig cymbaler utan brukar hÄlla mig till kicken Ä virveln. De fÄr lite mer punch (beroende hur mycket man blandar signalen) och Àven mer sustain, som Àr gött pÄ virveln Men man kan Àven PK mixen som vissa har beskrivit i trÄden. Vill du fÄ en jÀmnare signal kan du testa pÄ t.ex Bas, sÄng etc. AnvÀnd dina öron.
Demonproducenten Postat 24 oktober 2011 Postat 24 oktober 2011 đ Jo precis, p-komp handlar ju i grund och botten om att man minskar det dynamiska omfĂ„nget genom att höja de svagaste ljuden, vilket ger en mer detaljerad ljudbild i brist pĂ„ bĂ€ttre uttryck. /Jon hur skiljer sig det mot att man sĂ€nker dom höga ljuden och sen drar upp utvolymen sĂ„ dom svaga ljuden i förhĂ„llande till dom höga blir högre Ă€n innan?
Demonproducenten Postat 24 oktober 2011 Postat 24 oktober 2011 Fördelen med parallelkomprssion Àr ju att man kan behÄlla mer av grundljudets dynamik, upplevelsen blir dÀrmed "mer naturlig", eller "levande" om man nu önskar det. Àr inte det avhÀngigt hur hÄrt man komprimerar och i vilken grad signalerna blandas mot varann?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.