Jump to content
Annons

Vi som saknar riktiga amplifiers, vilket är det bästa alternativet?


NutCase

Recommended Posts

Alla har ju så klart inte möjlighet att spela in elgura med en uppmickad Marshall superlead i ett grymt rum med en U87:a som rumsmick. Vi får helt enkelt klara oss med andra alternativ så därför frågar jag vilket ni anser är det bästa alternativet att köra hemma?

Jag har testat Amplitube, Revalver och Guitar Rig, men jag tycker ärligt talat de låter skit allihopa. Platt, digitalt och tråkigt. Finns ingen riktig punch heller. Testade CLA:s gitarrplugg och den var ok, men det finns ju inte så mycket valmöjligheter.

Vilka andra alternativ finns det? Är det bättre att skaffa en POD eller liknande? Kan inte påstå att jag har råd med denna, men om jag skramlade, skulle det vara värt det tror ni? Nån som testat? http://www.thomann.de/se/line6_pod_hd500.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Både Guitar Rig och Amplitube är riktigt bra pluggar. Om det låter platt så beror det snarare på bister i den analoga kedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tror inte det handlar om direkta brister. Jag har tillgång till bra gitarrer, bra hörlurar, bra preamp. Jag har lyssnat hos vänner med ännu bättre utrustning, men jag tycker inte det kommer ens i närheten av the real thing. Satt precis och lyssnade på lite demos på Line6:s hemsida och tycker det låter mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet flera som kan få till riktigt bra ljud med pluggar men själv har jag alltid misslyckats fatalt, det låter som du skrev alldeles platt och fruktansvärt tråkigt. Den digitalt positive säger då att det ljudet kan man alltid skruva till efteråt medan jag personligen inte kan spela med sånt ljud - all känsla försvinner totalt. Något som funkar bättre för mig är Pod-serien, jag kör med en PodXT. Man får jobba en hel del med den för att få fram ett bra ljud dock... eller så är man lat o laddar ner 500 presets, hittar de som passar dig bäst och finjusterar dem. 😊 De nyare Pod:arna verkar ju dock låta ännu bättre... jag var på väg att köpa en HD men det blev en analog rörförstärkare istället - så nu ska man bara lära sig att micka upp den! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan varmt rekommendera racklösningarna Axe-Fx och Eleven Rack. Bland det bästa jag ägt. När man får ut processingen utanför datorn får man ofta bort det mikrodelay som gör att det känns disksvamp om gitarrspelet.

Skillnaden på Podarna är anslutningsmöjligheter och storlek på effektbiblioteket. Och displayen och interfacet, om jag inte minns fel. Förstärkaremuleringarna är de exakt samma.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man verkligen behöva en preamp i 20.000:- klassen för att en VST gitarrplugg ska låta ok? Hänger ljudet på preampen eller pluggen egentligen?

Pluggen. Jag har kört mestadels Amplitube med mitt Apogee Duet i åratal och aldrig haft problem. Men då tog det ett tag att lära sig skruva pluggarna också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan alltid köpa en preamp som Blackstar HT-Dual eller Engl e530. Gillar man mycket effekter så är det bättre med HD pod eller Eleven rack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Pluggen. Jag har kört mestadels Amplitube med mitt Apogee Duet i åratal och aldrig haft problem. Men då tog det ett tag att lära sig skruva pluggarna också.

Fel!

Det är ALLTID kvalitén på signalen in sätter gränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på Vintage Amp Room då du nämnde Marshall i trådstarten. Vintage har en Marshallemulation som jag tycker är den bästa i den "billiga" mjukvarumarknaden. Enda negativa jag kan se är att man inte kan bypassa kabinettet och använda egna impulser. Och kanske att det inte finns många valmöjligheter jämfört med säg Amplitube eller AmpFarm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är iof ingen "riktig" gitarrist men använder mig av Amplitube, Sansamp och Eleven Free i ProTools när jag skriver och proddar låtar. På senare tid har jag dock plockat fram min gamla Line6 POD (den första modellen). Känslan när man spelar in är bättre med den än med pluggar enligt mig. Sen är det ibland bättre att sätta soundet direkt istället för att ha miljoner möjligheter att i efterhand byta. Man blir liksom aldrig färdig då.

Har sneglat en del på Eleven Rack då en del funktioner i den är väldigt intressanta samt att den enligt uppgift inte har den typiska fördröjningen som annars upplevs med digitala prylar.

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 1 plugg har gett mig den där känslan av att gitarren lever i hörlurarna, liksom nästan vibrerar hörluren utan att behöva dra på en massa bas och det var CLA Waves gitarrplugg, men det finns ju knappt några inställningsmöjligheter på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fel!

Det är ALLTID kvalitén på signalen in sätter gränsen.

Jag GARANTERAR att en pre-amp på 20.000 jämfört med mitt Apogee Duet inte gör lika stor skillnad i resultat som hur väl man kan sina pluggar och hur van man är att ratta dem.

Det spelar ingen roll hur välsignat ren och skir signal du har in i datorn om du inte vet hur du ska ställa in pluggarna som behandlar signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det spelar ingen roll hur välsignat ren och skir signal du har in i datorn om du inte vet hur du ska ställa in pluggarna som behandlar signalen.

Nu var det ju inte det som det handlade om. Jag förutsätter ju att man vet vad man håller på med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju inte det som det handlade om. Jag förutsätter ju att man vet vad man håller på med.

Jag hävdar ändå att en dålig plugg gör större skada för slutresultatet än en billig pre-amp i det här fallet.

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag hävdar ändå att en dålig plugg gör större skada för slutresultatet än en billig pre-amp.

Hur vet du det? Har du provat en bra preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ibland bättre att sätta soundet direkt istället för att ha miljoner möjligheter att i efterhand byta. Man blir liksom aldrig färdig då.

Håller med dig till 100% där.

Jag tycker också att man anpassar sitt spel och dynamik efter ljudet så att hålla på att ändra och testa andra sound än det man spelade in med brukar vara helt meningslöst, tycker jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör genom en blackstar 5 w som jag linar och det låter bra tycker jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...