Jump to content
Annons

Hemstudiobygge!


John NT

Recommended Posts

Tjosan! Har just flyttat till ny lägenhet, och tänkte förvandla detta rum till hemstudio. Hemstudio har jag haft länge men nu tänkte jag lägga lite tid och kosing på att få det "optimalt" och dessutom så jävla snyggt så man vill skjuta sej själv i foten 🙂

Här är rummet före nya väggar och golv:

313813_10150420546080482_582240481_10627045_1723031214_n.jpg

Rummet efter nya väggar och golv:

316564_10150425911330482_582240481_10658404_1788564544_n.jpg

Skrivbordet med lite mer stuff på det, och med EPISK backlight-LED från Clas Ohlson som styrs med fjärrkontroll 🙂

296043_10150426360030482_582240481_10660587_1858317446_n.jpg

Så vare sångbåset då. Slank förbi Byggmax idag (kanonservice, för övrigt!) och inhandlade 4 spånskivor på 120x250 cm. Min plan var att båset skulle vara 1x2m, men för enkelhetens skull eftersom jag bara hade en fogsvans att jobba med, så fick det bli en gammal hederlig svensk kompromiss på 120x200 cm. Lite väl stort kanske med tanke på rummet i övrigt men nu får man å andra sidan plats med två sångare därinne för körinspelning 🙂 Akustisk gitarr är noll problem 🙂

302549_10150433220505482_582240481_10703745_1295517453_n.jpg

Med ett par skruvar i:

300984_10150433220645482_582240481_10703748_104246134_n.jpg

En vägg till:

313776_10150433220910482_582240481_10703751_482330938_n.jpg

Och slutligen, dörren (4 gångjärn för säkerhets skull, 2 kvadratmeter spånskiva är nämligen tungt).

299644_10150433221410482_582240481_10703755_2002431538_n.jpg

Kvar att göra imorron: MÅLA DET SVART! 😎 Samt sätta upp akustikbehandlingen. Dörren måste pallas upp på hjul för att kunna hålla sej upprätt (antingen det eller skruva fast båset i väggen, men det undviker jag helst. Givetvis ska den få ett dörrhandtag också, och i sann utedassanda, en hasp 🙂

En annan dag ska jag installera ett fönster (ca. 40x70 cm), en hylla för t.ex. vatten, texter och snus åt sångaren, men också så att jag själv kan lägga tangentbord och mus där och styra min dator inifrån båset när jag spelar in mej själv. Jag ska också installera lite lysen och borra hål för hörlursuttag och mikrofonkablar.

Själva skrivbordet ska få några uppgraderingar också, men det tar vi sen 🙂

Skål på er!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis til din nya lägenhet och ett fint rum!

Nu vet jag inte riktigt vad du har för syfte och mål med ditt bås och du kanske redan är medveten att storleken och formen på ditt bås inte är optimal. Rigga upp en mick och spela in en snutt därinne redan nu, så får du en uppfattning om vilka problem som uppstår med ett bås i det formatet.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis til din nya lägenhet och ett fint rum!

Nu vet jag inte riktigt vad du har för syfte och mål med ditt bås och du kanske redan är medveten att storleken och formen på ditt bås inte är optimal. Rigga upp en mick och spela in en snutt därinne redan nu, så får du en uppfattning om vilka problem som uppstår med ett bås i det formatet.

Hälsningar / Björn

Berätta gärna hur du tänker 🙂 Jag är helt klart grön när det gäller akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att det är kul att följa sådant här så tycker jag dessutom att din lägenhet är jävligt snygg!

Som sagt; fortsätt gärna och så vore det ju ball att få höra någonting som du spelat in i ditt nya sångbås 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna hur du tänker 🙂 Jag är helt klart grön när det gäller akustik.

Jo, det jag menar är att ett så litet rum, med så liten luftvolym, är oerhört svårt att få till ett bra ljud i. Ju basigare röst desto större problem i små bås. Även om du sätter upp 100 mm bredbandsabsorbenter med luftspalt bakom (vilket kommer att behövas), kommer du att mest troligt att uppleva ljudet som väldigt burkigt (kamfiltereffekt, basförstärkning m.m) och denna karaktär brukar tyvärr träda fram ännu mer när ljudet sedan komprimeras. Av döma från bilderna är båset 120x120 vilket ger ett invändigt nettomått på 80 x 80 cm efter akustikbehandling vilket blir väldigt trångt.

Du verkar vara målmedveten och satsar hårt på kvalitet i det du gör och därför är jag rädd för du inte kommer bli nöjd med slutresultatet. Båset kommer ju i stort sett inte ge någon ljudisolation ut mot dina grannar - däremot minskar du ljudutbredningen lite grand i ditt rum. Mitt råd är att hellre satsa på en juste akustikbehandling av hela rummet och spela in sången där istället. Dessutom behåller du rummet symetriskt.

Om du ska köra med båset tycker jag att du ska klä det i en ljus färg som gör att det känns större. Hoppa över rutan då den kommer ge dig ej önskvärda reflektioner.

Hälsningar / Björn

EDIT: Du kan ju bygga absorbenterna i två sektioner på höjden. På så sätt har du ju färdiga stommar för skärmväggar om du inte skulle bli nöjd med ditt bås.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det jag menar är att ett så litet rum, med så liten luftvolym, är oerhört svårt att få till ett bra ljud i. Ju basigare röst desto större problem i små bås. Även om du sätter upp 100 mm bredbandsabsorbenter med luftspalt bakom (vilket kommer att behövas), kommer du att mest troligt att uppleva ljudet som väldigt burkigt (kamfiltereffekt, basförstärkning m.m) och denna karaktär brukar tyvärr träda fram ännu mer när ljudet sedan komprimeras. Av döma från bilderna är båset 120x120 vilket ger ett invändigt nettomått på 80 x 80 cm efter akustikbehandling vilket blir väldigt trångt.

Du verkar vara målmedveten och satsar hårt på kvalitet i det du gör och därför är jag rädd för du inte kommer bli nöjd med slutresultatet. Båset kommer ju i stort sett inte ge någon ljudisolation ut mot dina grannar - däremot minskar du ljudutbredningen lite grand i ditt rum. Mitt råd är att hellre satsa på en juste akustikbehandling av hela rummet och spela in sången där istället. Dessutom behåller du rummet symetriskt.

Om du ska köra med båset tycker jag att du ska klä det i en ljus färg som gör att det känns större. Hoppa över rutan då den kommer ge dig ej önskvärda reflektioner.

Hälsningar / Björn

EDIT: Du kan ju bygga absorbenterna i två sektioner på höjden. På så sätt har du ju färdiga stommar för skärmväggar om du inte skulle bli nöjd med ditt bås.

Härligt med lite hjälp från nån med uppenbar erfarenhet av detta, det uppskattas 🙂

Ljudisolering har jag inte haft några planer på, mitt främsta mål med detta projekt är som ett relativt billigt experiment som kan förbättra mina inspelningar, eller inte. Rummet låter faktiskt ganska bra för att vara betong, det är kvadratiskt på nånstans mellan 12 och 16 kvadrat. Det enda jag spelat in här hittills är en imitationsmix till högskolan, inget reverb på sången så här hörs tydligt hur (lite?) rummet påverkar rösten:

I sololyssning hör man dock ett par halvkul reflexer som vore sköna att slippa. Jag ska helt klart göra som du föreslog och spela in lite test för att kolla hur det låter redan nu 🙂

I övrigt: Ägnade dagen åt att rodda scen åt australiensiska cirkusartister, men fick ändå nån timme över att installera handtag och hjul på dörren.

315502_10150434477480482_582240481_10711012_1922776980_n.jpg

294805_10150434477950482_582240481_10711018_200122697_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en testinspelning! 🙂 Nu är absorbenterna förvisso inte fastlimmade utan bara ståendes på varann i ett någorlunda balanserat och heltäckande mönster, så ett färdigt resultat kan inte väntas än 😛 Jag gjorde lite basavskärning av typen "common sense", men noterade iaf att subfrekvenserna i Logics frekvensanalysator mot förmodan var svagare och lät "tajtare" än rummets. Men det kan vara min rösts variation också såklart. Dock spelar det ingen större roll, då jag förmodligen aldrig kommer spela in något basigt därinne. Bra att veta dock 🙂

Här är testen:

På starkare toner hörs vissa reflexer i båset, troligtvis från det öppna taket och kanske från de otäckta ytorna i båset. Så där kan jag inte dra några riktiga slutsatser än. Nåt som däremot står helt klart är att rummet har långt mycket mer reflexer och ett i största allmänhet mindre varmt och behagligt ljud.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få bästa ljud för sången, så håller jag med Wellness, att ett litet bås oftast lämnar annat att önska. Jag hade hellre förespråkat ett sånghörn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Invigde (inveg?) båset idag, låter faktiskt kanon 🙂 Om man knäpper med fingrarna runt lår-höjd så hör man snabbt fluttereko, men i huvudhöjd (låt oss säga 150 cm och uppåt) är det flutterfritt så det påverkar varken sång eller gitarrspel. Båset i sig låter snäppet "burkigare" än det yttre rummet, men eftersom tanken var att isolera direktljudet från sångaren och slippa reflexer in i micken till största möjliga mån, så är båset en succé! 🙂 Den väl tilltagna glasrutan (50x70 cm) och det öppna taket tror jag bidrar till att båset känns lite mer levande och naturligt, och inte fullt så dött som det hade gjort om det suttit absorbenter överallt. Kort sagt så är båset i det närmaste fritt från reflexer (åtminstone oönskade reflexer), samtidigt som EQ:n inte påverkas hörbart.

Nu återstår egentligen bara att installera en hylla, samt måla alltihop. Jag ska också försöka komma på en roligare lösning för belysningen.

Hahaha

Kul va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Svängde ihop 2 st 2U-hyllor att ställa monitorerna på, samt rymma min Axe-Fx, ljudkort, backupdisk och lite annat.

295733_10150440069080482_582240481_10743938_1617674434_n.jpg

Sätt någon sorts absorbent mellan monitorerna och skivan (budgetlösning: sönderklippt polyeten-liggunderlag i ett par lager) - och fyll gärna mellanrummet mellan bordet och hyllan med något lämpligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt någon sorts absorbent mellan monitorerna och skivan (budgetlösning: sönderklippt polyeten-liggunderlag i ett par lager) - och fyll gärna mellanrummet mellan bordet och hyllan med något lämpligt...

Yes, har ett par Auralex mopads under monitorerna 🙂

Hyllor in action:

318555_10150440220805482_582240481_10745637_1496739673_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...