John NT Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Tjosan! Har just flyttat till ny lĂ€genhet, och tĂ€nkte förvandla detta rum till hemstudio. Hemstudio har jag haft lĂ€nge men nu tĂ€nkte jag lĂ€gga lite tid och kosing pĂ„ att fĂ„ det "optimalt" och dessutom sĂ„ jĂ€vla snyggt sĂ„ man vill skjuta sej sjĂ€lv i foten đ HĂ€r Ă€r rummet före nya vĂ€ggar och golv: Rummet efter nya vĂ€ggar och golv: Skrivbordet med lite mer stuff pĂ„ det, och med EPISK backlight-LED frĂ„n Clas Ohlson som styrs med fjĂ€rrkontroll đ SĂ„ vare sĂ„ngbĂ„set dĂ„. Slank förbi Byggmax idag (kanonservice, för övrigt!) och inhandlade 4 spĂ„nskivor pĂ„ 120x250 cm. Min plan var att bĂ„set skulle vara 1x2m, men för enkelhetens skull eftersom jag bara hade en fogsvans att jobba med, sĂ„ fick det bli en gammal hederlig svensk kompromiss pĂ„ 120x200 cm. Lite vĂ€l stort kanske med tanke pĂ„ rummet i övrigt men nu fĂ„r man Ă„ andra sidan plats med tvĂ„ sĂ„ngare dĂ€rinne för körinspelning đ Akustisk gitarr Ă€r noll problem đ Med ett par skruvar i: En vĂ€gg till: Och slutligen, dörren (4 gĂ„ngjĂ€rn för sĂ€kerhets skull, 2 kvadratmeter spĂ„nskiva Ă€r nĂ€mligen tungt). Kvar att göra imorron: MĂ LA DET SVART! đ Samt sĂ€tta upp akustikbehandlingen. Dörren mĂ„ste pallas upp pĂ„ hjul för att kunna hĂ„lla sej upprĂ€tt (antingen det eller skruva fast bĂ„set i vĂ€ggen, men det undviker jag helst. Givetvis ska den fĂ„ ett dörrhandtag ocksĂ„, och i sann utedassanda, en hasp đ En annan dag ska jag installera ett fönster (ca. 40x70 cm), en hylla för t.ex. vatten, texter och snus Ă„t sĂ„ngaren, men ocksĂ„ sĂ„ att jag sjĂ€lv kan lĂ€gga tangentbord och mus dĂ€r och styra min dator inifrĂ„n bĂ„set nĂ€r jag spelar in mej sjĂ€lv. Jag ska ocksĂ„ installera lite lysen och borra hĂ„l för hörlursuttag och mikrofonkablar. SjĂ€lva skrivbordet ska fĂ„ nĂ„gra uppgraderingar ocksĂ„, men det tar vi sen đ SkĂ„l pĂ„ er! 2
Nystrom Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Precis vad som behövs pĂ„ detta forum! Ser attans sĂ„ snyggt ut đ ska bli kul och följa! GĂ€rna mer bilder under byggandet.
wellness music Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Grattis til din nya lÀgenhet och ett fint rum! Nu vet jag inte riktigt vad du har för syfte och mÄl med ditt bÄs och du kanske redan Àr medveten att storleken och formen pÄ ditt bÄs inte Àr optimal. Rigga upp en mick och spela in en snutt dÀrinne redan nu, sÄ fÄr du en uppfattning om vilka problem som uppstÄr med ett bÄs i det formatet. HÀlsningar / Björn
John NT Postat 20 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 20 oktober 2011 Grattis til din nya lĂ€genhet och ett fint rum! Nu vet jag inte riktigt vad du har för syfte och mĂ„l med ditt bĂ„s och du kanske redan Ă€r medveten att storleken och formen pĂ„ ditt bĂ„s inte Ă€r optimal. Rigga upp en mick och spela in en snutt dĂ€rinne redan nu, sĂ„ fĂ„r du en uppfattning om vilka problem som uppstĂ„r med ett bĂ„s i det formatet. HĂ€lsningar / Björn BerĂ€tta gĂ€rna hur du tĂ€nker đ Jag Ă€r helt klart grön nĂ€r det gĂ€ller akustik.
CHAE Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 Förutom att det Ă€r kul att följa sĂ„dant hĂ€r sĂ„ tycker jag dessutom att din lĂ€genhet Ă€r jĂ€vligt snygg! Som sagt; fortsĂ€tt gĂ€rna och sĂ„ vore det ju ball att fĂ„ höra nĂ„gonting som du spelat in i ditt nya sĂ„ngbĂ„s đ VĂ€nligen, CHAE
wellness music Postat 20 oktober 2011 Postat 20 oktober 2011 (redigerat) BerĂ€tta gĂ€rna hur du tĂ€nker đ Jag Ă€r helt klart grön nĂ€r det gĂ€ller akustik. Jo, det jag menar Ă€r att ett sĂ„ litet rum, med sĂ„ liten luftvolym, Ă€r oerhört svĂ„rt att fĂ„ till ett bra ljud i. Ju basigare röst desto större problem i smĂ„ bĂ„s. Ăven om du sĂ€tter upp 100 mm bredbandsabsorbenter med luftspalt bakom (vilket kommer att behövas), kommer du att mest troligt att uppleva ljudet som vĂ€ldigt burkigt (kamfiltereffekt, basförstĂ€rkning m.m) och denna karaktĂ€r brukar tyvĂ€rr trĂ€da fram Ă€nnu mer nĂ€r ljudet sedan komprimeras. Av döma frĂ„n bilderna Ă€r bĂ„set 120x120 vilket ger ett invĂ€ndigt nettomĂ„tt pĂ„ 80 x 80 cm efter akustikbehandling vilket blir vĂ€ldigt trĂ„ngt. Du verkar vara mĂ„lmedveten och satsar hĂ„rt pĂ„ kvalitet i det du gör och dĂ€rför Ă€r jag rĂ€dd för du inte kommer bli nöjd med slutresultatet. BĂ„set kommer ju i stort sett inte ge nĂ„gon ljudisolation ut mot dina grannar - dĂ€remot minskar du ljudutbredningen lite grand i ditt rum. Mitt rĂ„d Ă€r att hellre satsa pĂ„ en juste akustikbehandling av hela rummet och spela in sĂ„ngen dĂ€r istĂ€llet. Dessutom behĂ„ller du rummet symetriskt. Om du ska köra med bĂ„set tycker jag att du ska klĂ€ det i en ljus fĂ€rg som gör att det kĂ€nns större. Hoppa över rutan dĂ„ den kommer ge dig ej önskvĂ€rda reflektioner. HĂ€lsningar / Björn EDIT: Du kan ju bygga absorbenterna i tvĂ„ sektioner pĂ„ höjden. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt har du ju fĂ€rdiga stommar för skĂ€rmvĂ€ggar om du inte skulle bli nöjd med ditt bĂ„s. Redigerat 20 oktober 2011 av wellness music
John NT Postat 20 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 20 oktober 2011 Jo, det jag menar Ă€r att ett sĂ„ litet rum, med sĂ„ liten luftvolym, Ă€r oerhört svĂ„rt att fĂ„ till ett bra ljud i. Ju basigare röst desto större problem i smĂ„ bĂ„s. Ăven om du sĂ€tter upp 100 mm bredbandsabsorbenter med luftspalt bakom (vilket kommer att behövas), kommer du att mest troligt att uppleva ljudet som vĂ€ldigt burkigt (kamfiltereffekt, basförstĂ€rkning m.m) och denna karaktĂ€r brukar tyvĂ€rr trĂ€da fram Ă€nnu mer nĂ€r ljudet sedan komprimeras. Av döma frĂ„n bilderna Ă€r bĂ„set 120x120 vilket ger ett invĂ€ndigt nettomĂ„tt pĂ„ 80 x 80 cm efter akustikbehandling vilket blir vĂ€ldigt trĂ„ngt. Du verkar vara mĂ„lmedveten och satsar hĂ„rt pĂ„ kvalitet i det du gör och dĂ€rför Ă€r jag rĂ€dd för du inte kommer bli nöjd med slutresultatet. BĂ„set kommer ju i stort sett inte ge nĂ„gon ljudisolation ut mot dina grannar - dĂ€remot minskar du ljudutbredningen lite grand i ditt rum. Mitt rĂ„d Ă€r att hellre satsa pĂ„ en juste akustikbehandling av hela rummet och spela in sĂ„ngen dĂ€r istĂ€llet. Dessutom behĂ„ller du rummet symetriskt. Om du ska köra med bĂ„set tycker jag att du ska klĂ€ det i en ljus fĂ€rg som gör att det kĂ€nns större. Hoppa över rutan dĂ„ den kommer ge dig ej önskvĂ€rda reflektioner. HĂ€lsningar / Björn EDIT: Du kan ju bygga absorbenterna i tvĂ„ sektioner pĂ„ höjden. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt har du ju fĂ€rdiga stommar för skĂ€rmvĂ€ggar om du inte skulle bli nöjd med ditt bĂ„s. HĂ€rligt med lite hjĂ€lp frĂ„n nĂ„n med uppenbar erfarenhet av detta, det uppskattas đ Ljudisolering har jag inte haft nĂ„gra planer pĂ„, mitt frĂ€msta mĂ„l med detta projekt Ă€r som ett relativt billigt experiment som kan förbĂ€ttra mina inspelningar, eller inte. Rummet lĂ„ter faktiskt ganska bra för att vara betong, det Ă€r kvadratiskt pĂ„ nĂ„nstans mellan 12 och 16 kvadrat. Det enda jag spelat in hĂ€r hittills Ă€r en imitationsmix till högskolan, inget reverb pĂ„ sĂ„ngen sĂ„ hĂ€r hörs tydligt hur (lite?) rummet pĂ„verkar rösten: I sololyssning hör man dock ett par halvkul reflexer som vore sköna att slippa. Jag ska helt klart göra som du föreslog och spela in lite test för att kolla hur det lĂ„ter redan nu đ I övrigt: Ăgnade dagen Ă„t att rodda scen Ă„t australiensiska cirkusartister, men fick Ă€ndĂ„ nĂ„n timme över att installera handtag och hjul pĂ„ dörren.
John NT Postat 20 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 20 oktober 2011 (redigerat) Gjorde en testinspelning! đ Nu Ă€r absorbenterna förvisso inte fastlimmade utan bara stĂ„endes pĂ„ varann i ett nĂ„gorlunda balanserat och heltĂ€ckande mönster, sĂ„ ett fĂ€rdigt resultat kan inte vĂ€ntas Ă€n đ Jag gjorde lite basavskĂ€rning av typen "common sense", men noterade iaf att subfrekvenserna i Logics frekvensanalysator mot förmodan var svagare och lĂ€t "tajtare" Ă€n rummets. Men det kan vara min rösts variation ocksĂ„ sĂ„klart. Dock spelar det ingen större roll, dĂ„ jag förmodligen aldrig kommer spela in nĂ„got basigt dĂ€rinne. Bra att veta dock đ HĂ€r Ă€r testen: PĂ„ starkare toner hörs vissa reflexer i bĂ„set, troligtvis frĂ„n det öppna taket och kanske frĂ„n de otĂ€ckta ytorna i bĂ„set. SĂ„ dĂ€r kan jag inte dra nĂ„gra riktiga slutsatser Ă€n. NĂ„t som dĂ€remot stĂ„r helt klart Ă€r att rummet har lĂ„ngt mycket mer reflexer och ett i största allmĂ€nhet mindre varmt och behagligt ljud. Redigerat 20 oktober 2011 av John NT
John NT Postat 21 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 21 oktober 2011 Update! Limmade upp lite absorbenter: Har man ingen sticksĂ„g fĂ„r man köra fogsvans! Ram frĂ„n Gallerix đ Shit's shaping up!
Claes Holmerup Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 För att fÄ bÀsta ljud för sÄngen, sÄ hÄller jag med Wellness, att ett litet bÄs oftast lÀmnar annat att önska. Jag hade hellre föresprÄkat ett sÄnghörn.
John NT Postat 23 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2011 Invigde (inveg?) bĂ„set idag, lĂ„ter faktiskt kanon đ Om man knĂ€pper med fingrarna runt lĂ„r-höjd sĂ„ hör man snabbt fluttereko, men i huvudhöjd (lĂ„t oss sĂ€ga 150 cm och uppĂ„t) Ă€r det flutterfritt sĂ„ det pĂ„verkar varken sĂ„ng eller gitarrspel. BĂ„set i sig lĂ„ter snĂ€ppet "burkigare" Ă€n det yttre rummet, men eftersom tanken var att isolera direktljudet frĂ„n sĂ„ngaren och slippa reflexer in i micken till största möjliga mĂ„n, sĂ„ Ă€r bĂ„set en succĂ©! đ Den vĂ€l tilltagna glasrutan (50x70 cm) och det öppna taket tror jag bidrar till att bĂ„set kĂ€nns lite mer levande och naturligt, och inte fullt sĂ„ dött som det hade gjort om det suttit absorbenter överallt. Kort sagt sĂ„ Ă€r bĂ„set i det nĂ€rmaste fritt frĂ„n reflexer (Ă„tminstone oönskade reflexer), samtidigt som EQ:n inte pĂ„verkas hörbart. Nu Ă„terstĂ„r egentligen bara att installera en hylla, samt mĂ„la alltihop. Jag ska ocksĂ„ försöka komma pĂ„ en roligare lösning för belysningen. Hahaha Kul va? đ
John NT Postat 24 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 24 oktober 2011 SvÀngde ihop 2 st 2U-hyllor att stÀlla monitorerna pÄ, samt rymma min Axe-Fx, ljudkort, backupdisk och lite annat.
Claes Holmerup Postat 24 oktober 2011 Postat 24 oktober 2011 SvÀngde ihop 2 st 2U-hyllor att stÀlla monitorerna pÄ, samt rymma min Axe-Fx, ljudkort, backupdisk och lite annat. SÀtt nÄgon sorts absorbent mellan monitorerna och skivan (budgetlösning: sönderklippt polyeten-liggunderlag i ett par lager) - och fyll gÀrna mellanrummet mellan bordet och hyllan med nÄgot lÀmpligt...
John NT Postat 24 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 24 oktober 2011 SĂ€tt nĂ„gon sorts absorbent mellan monitorerna och skivan (budgetlösning: sönderklippt polyeten-liggunderlag i ett par lager) - och fyll gĂ€rna mellanrummet mellan bordet och hyllan med nĂ„got lĂ€mpligt... Yes, har ett par Auralex mopads under monitorerna đ Hyllor in action:
Casperfren Postat 24 oktober 2011 Postat 24 oktober 2011 Kul va? đ Jag tyckte din sĂ„ngbĂ„s sĂ„ng var sjukt ball đ
John NT Postat 24 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 24 oktober 2011 Jag tyckte din sĂ„ngbĂ„s sĂ„ng var sjukt ball đ Haha gött đ Trodde först att du skrattade Ă„t alla "fel" jag hade gjort đ
Umemagnus Postat 24 oktober 2011 Postat 24 oktober 2011 (redigerat) vad Àr det för belysning du har bakom monitorn? EDIT; glöm frÄgan... hade lÀst dÄligt en bit upp... Redigerat 24 oktober 2011 av Umemagnus
John NT Postat 25 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 oktober 2011 Och sĂ„ fick bĂ„set lite fĂ€rg! đ Lessen för mörk bild, det Ă€r för att det Ă€r mörkt nu.
John NT Postat 27 oktober 2011 TrĂ„dstartare Postat 27 oktober 2011 SĂ„dĂ€r, nu har jag Ă€ntligen spelat in nĂ„t riktigt i bĂ„set đ Ni fĂ„r sĂ€ga om ni tycker det lĂ„ter illa, kan vara vĂ€rt att det Ă€r en 1000-kronorskonding vi pratar om men jag tycker det lĂ„ter rĂ€tt schysst.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.