Jump to content
Annons

Halvdefekt gammal laptop


Vallhagen

Recommended Posts

Hej datorkunniga forumister!

Förutom min nya (halvårsgamla) musikdator så äger jag en laptop från 2007, en HP/Compaq nx9420. För sin tid en ganska hyfsad maskin med stor 17" skärm. Den tjänstgör inte som DAW längle, men prestandamässigt så räcker den med självklarhet för "alla andra" behov jag har hos en dator hemma (skriva, räkna, surfa, titta på streamad film, spotify...).

Så jag tycker det är vettigt att kunna hålla den vid liv, om det inte innebär orimliga reparationspengar.

Den började balla ur för något år sedan. Den blev fruktansvärt varm och hängde sig med blåskärmar. Då bytte jag ut hårddisken i steg ett, och det verkade funka rätt bra. Men värmen kvarstod ju. Sen, efter en tids "halv-användning", så skruvade jag isär den och rengjorde kring fläkten, där det var rejält igendammat. Sedan dess så har den gått "normalt sval" igen. (Inom parentes: Märkligt struligt att dammrensa och städa ur... det krävdes lite ingenjörskonst och servicemanual-koll... Det här måste ju vara ett dilemma som alla laptops råkar ut för?) ... Sen ominstallerade jag windows XP och det funkade hyggligt. Lite "märkliga" grejer; det GICK inte att köra Internet Explorer, men Mozilla Firefox har funkat bra...

En annan märklig grej: Batteriet är visserligen gammalt, men kan hålla maskinen vid liv någon halvtimme; MEN om jag rycker ur batteriadaptern i "datoränden" så dyker maskinen direkt. Om jag drar ur den i "väggänden" och låter ormen sitta kvar i datorn, så beter den sig "som vanligt".

Nu härom dagen så rasade den ihop igen. Blåskärm och tokvägran att starta i "felsäkert läge". Då ominstallerar jag win XP igen, men den här gången så verkar mera vara dött. Jag försöker installera något program (MS Word), men den verkar inte svälja installationen, jag får helt enkelt inte igång det. Många felmeddelanden. Dock kommer jag ut på nätet och firefox (men inte explorer) funkar.

Min fråga: Jag tror att det är HDD-n som ballat ur (igen?). Trots att den är hyfsat ny (bytte ju för ett år sen) så kanske den tog skada av överhettning? Om ni läser min diagnos ovan, kan det vara ngt annat än HDDn? Jag har kört mem-test på RAM-minnet och det skall vara ok.

tjing

***

Edit: Rimligen bör jag ju köra ngt HDD-diag-program innan jag frågar. As we speak så rullar nu "Western Digital Data Lifeguard Diagnostics". Och se: Jag får felpopup:

"quick test did not complete!

Status code=07 .... Failed Read test element ...

...

"

...ska jag springa och köpa en HDD?

***

Edit igen: 9420. inte 9820.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får väl för bövelen ta fram lite RIKTIGA verktyg, KWS:

205762%282%29.jpg

***

Jag blir lite konfunderad; när jag kört "extended test" så får jag resultatet "errors repaired". Sen när jag kör "quick test" igen, så får jag fortfarande "read element failure". Hur skall man tolka det? Fixar diagnostikprogrammet nåt fel liksom, men det kvarstår ändå, eller...? Eller kan man tolka det som att själva disken ändå inte är knas, däremot kretsarna som läser till/från HD-n?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ledsen, men min erfarenhet är att laptops helt enkelt inte håller. Jag har använt bärbara så gott som dagligen de senaste 13 åren och jag har kört ASUS, Acer, HP och Dell i ett antal olika varianter i prisklasserna 5000-35000 kronor. Samtliga har efter ett tag blir överhettade och så har de slutligen gått i graven med fel relaterade till batterier eller laddare. Av alla dessa datorer har i stort sett ingen någonsin varit användbar efter två år, i snitt skulle jag vilja påstå att de bara håller ca ett och ett halvt år med daglig användning. Uruselt. Ju dyrare laptop desto sämre hållbarhet verkar det som dessutom.

Min slutsats är att samtliga tillverkare bygger laptops med syftet att de ska gå sönder lagom tills det inte är lönt att tjafsa om garantiåtgärder längre. Vid det laget har man dessutom fyllt den medföljande hårddisken och det är inte acceptabelt att vara utan dator i flera månader för att få den servad, varpå man tvingas köpa en ny. Skulle man mot förmodan ändå skicka in sin 15000-kronorsdator på service så försvinner den först några veckor i statussystemet på webben, sedan ligger den och väntar på delar i 6 månader (dessa slutade ju tillverkas en vecka efter att datorn nådde handeln eller så) varpå leverantören hoppas att man ska ha givit upp för länge sen och skaffat en annan dator (det har man garanterat!) och helt enkelt glömma bort det hela. Om man ändå tar sig tiden att ringa och tjata en gång i veckan i ytterligare några månader så får man till slut en helt ny dator. Den här gången får man en som i handeln kostar 7000 kr. Lagom tills den fyller 1,5 år börjar allt om igen..

Nä, nu fattar jag snart eld. Inte för att jag är förbannad, trots att man kanske borde vara det. Utan för att den exklusiva datorn i lasergraverat aluminiumchassi jag skriver på håller ca 60 grader på ovansidan där man lägger handlederna. Den här köpte jag i början av sommaren och jag använder en rejäl Zalman aktiv kylplatta för att hålla temperaturen uthärdlig. Vi får väl se hur länge datorn håller.

Btw så byggde jag en ny studiodator per ett par veckor sen i ett 4U rackchassi. Tyst, stabil och håller temperaturen fenomenalt bra. Dock aningens mindre mobil än laptopen.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir lite konfunderad; när jag kört "extended test" så får jag resultatet "errors repaired". Sen när jag kör "quick test" igen, så får jag fortfarande "read element failure". Hur skall man tolka det? Fixar diagnostikprogrammet nåt fel liksom, men det kvarstår ändå, eller...? Eller kan man tolka det som att själva disken ändå inte är knas, däremot kretsarna som läser till/från HD-n?

tjing

Ja, det verkar ju konstigt. Har du garanti kvar lr ett mail till supporten är väl vad jag skulle fundera på. Och du skulle ju kunna göra en nyinstallation och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ledsen, men min erfarenhet är att laptops helt enkelt inte håller. Jag har använt bärbara så gott som dagligen de senaste 13 åren och jag har kört ASUS, Acer, HP och Dell i ett antal olika varianter i prisklasserna 5000-35000 kronor. Samtliga har efter ett tag blir överhettade och så har de slutligen gått i graven med fel relaterade till batterier eller laddare. Av alla dessa datorer har i stort sett ingen någonsin varit användbar efter två år, i snitt skulle jag vilja påstå att de bara håller ca ett och ett halvt år med daglig användning. Uruselt. Ju dyrare laptop desto sämre hållbarhet verkar det som dessutom.

Är det verkligen så illa?

Jag skaffade ny laptop alldeles nyss. Inte för att min fyra år äldre inte funkar utan för att mjukvaran jag använder och mitt arbetssätt ställer större krav än den kan prestera.

Tänkte att det vore synd att begrava en fullt funktionell laptop så jag kollade andrahandsmarknaden. Visade sig att liknande modell gick för mellan 4000-6000 på blocket.

Man kan alltså få pengar för isn fyra år gamla laptop? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ledsen, men min erfarenhet är att laptops helt enkelt inte håller.

...

/ Martin

Jag är nog den förste att svära mig blå över prylar som krängs med slitoslängmentalitet, men när det gäller laptops så har jag nog haft större tur än dig. I min närhet finns min gamlagamla hp nx7010 från 2003 och min gamlagamlagamla Toshoba M1 (typ stridsvagn) som är tio år gammal, och de rullar fortfarande, om än sakta pga åldrad prestanda...

Fast det där med värme är lurigt. Det slog mig när jag nu (snarare relativt nyligen, se förstaposten) rensat fläkten på nx9420 och därmed omedelbart sänkte temperaturen till "normalnivå", att det är LARVIGT svårt att rengöra den. Knappast något man kan begära av "normalanvändaren". Det borde kunna lösas med två skruv och lite vardagshändighet. Ungefär som att byta batteri eller HDD.

***

Peter: Nyinstallation är utförd (ett par gånger), och det blir inte så mycket roligare än nuläget. Får väl se hur jag går vidare.

Tack för hjälp o tips!

Tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog den förste att svära mig blå över prylar som krängs med slitoslängmentalitet, men när det gäller laptops så har jag nog haft större tur än dig. I min närhet finns min gamlagamla hp nx7010 från 2003 och min gamlagamlagamla Toshoba M1 (typ stridsvagn) som är tio år gammal, och de rullar fortfarande, om än sakta pga åldrad prestanda...

Fast det där med värme är lurigt. Det slog mig när jag nu (snarare relativt nyligen, se förstaposten) rensat fläkten på nx9420 och därmed omedelbart sänkte temperaturen till "normalnivå", att det är LARVIGT svårt att rengöra den. Knappast något man kan begära av "normalanvändaren". Det borde kunna lösas med två skruv och lite vardagshändighet. Ungefär som att byta batteri eller HDD.

***

Peter: Nyinstallation är utförd (ett par gånger), och det blir inte så mycket roligare än nuläget. Får väl se hur jag går vidare.

Tack för hjälp o tips!

Tjing

Kom på, försök att söka på WD faq/forum på dina felkoder.

http://community.wdc.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltså få pengar för isn fyra år gamla laptop? 😮

Märkligt. ☺️ Jag skulle dock inte våga köpa en. Hårddisken har ju snurrat 324.000 varv i timmen den har varit igång (eller, om man har "tur" och det är en snabb disk -minst 432.000 varv i timmen). I och för sig kan man ju byta den till en ny (SSD!). Men datorn har ju också samlat en hel del damm redan och kanske burits runt en del och inget chassi är nog tillräckligt styvt för att inte hårdvaran ska påverkas på något sätt av allt bärande.

Det ska dock sägas att mina laptops är igång i snitt kanske 10-15 timmar per dygn, ibland betydligt mer. Vi har också ett antal pälsdjur hemma, det bidrar säkert till eländet (extremt mycket damm)..! Problemet med bärbara är att de är så små och ska vara så tysta. Det finns helt enkelt inte utrymme för ordentlig kylning och dessutom trängs komponenterna på mindre yta. Lite damm på det så har man snart latenta värmefel i diverse kritiska kretsar. Och som jag skrev tidigare, jag tror inte tillverkarna bryr sig om att bygga saker som ska tåla den här värmen. Idag är det ju ekonomiskt självmord att tillverka produkter som håller...!

Att tänka på vid köp av begagnat: Om det finns latenta fel i någon komponent så kanske datorn fungerar perfekt vid "kallstart", t.ex. om man snabbtestar vid ett köp. Felen visar sig först när datorn blivit ordentligt varm (dvs när man är mitt i någon viktig inspelning eller vad man nu sysslar med) och materialet i komponenterna utvidgar sig etc, då dyker datorn med blåskärm, BSOD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...