Jump to content
Annons

Hur mycket RAM kan Cubase 5 använda?


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att uppgradera datorn lite grann då mina Cubaseprojekt tenderar att bli väldigt tunga numera. Jag har för närvarande 6 GB RAM och Windows 7 64-bit med Cubase 5 32-bit. Kan jag uttöka till 8 GB RAM eller är det helt onödigt? Hur mycket kan Cubase uttnyttja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja men då kan jag inte använda rewire med Reason 4... Plus att alla pluggar funkar väl inte med 64-bit?

Om du uppgraderar till Cubase 6, så innehåller det en mycket bättre 32-bits bridge, än vad 5:an gjorde - så det behöver inte vara något jättestort problem att köra med dina befintliga pluggar.

Om du vill köra 32-bitspluggar med 64-bits Cubase 5, så rekommenderas att du skaffar jbridge och kör med det istället för den inbyggda 32-bits bridgen, eftersom den inbyggda är buggig.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 eller 64-bit har inget med hastigheten att göra - så om datorn är för slö för att hantera alla pluggar du vill köra, så kommer den att vara lika mycket för slö om du kör 64-bit.

Skillnaden är att det funkar i 64-bitsmiljön och att man därför kan använda mer RAM.

Att göra freeze, handlar om att spara CPU-kraft genom att göra om instrumentspår till audiospår, så det har inte heller något med buss-storleken att göra.

Hur mycket RAM du kan använda i 64-bitsmiljön är i princip ointressant i nuläget, eftersom det handlar om betydligt mer RAM än vad som stöds av dagens moderkort... 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Okej men tror ni det kommer göra stor skillnad med Cubase 6 64-bit och reason 6 64-bit? Hur mycket mer RAM kan jag använda då?

Finns det inga andra trix, typ köra freeze på midi-spår med mycket automation t ex?

Har samma problem, jag löste det med att köpa UAD 2 kort. Rekommenderas :rolleyes:

Vad gäller 64bit kan jag berätta mer om några veckor eftersom jag precis ska bygga ny dator. Cubase 6 64bit kommer installeras. Man får hoppas övergången går smidigt...

Redigerat av Mr Zorro
Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma problem, jag löste det med att köpa UAD 2 kort. Rekommenderas :rolleyes:

Vad gäller 64bit kan jag berätta mer om några veckor eftersom jag precis ska bygga ny dator. Cubase 6 64bit kommer installeras. Man får hoppas övergången går smidigt...

Tyvärr blir ju UAD-pluggarna bryggade i Cubase 6 64-bit då de bara är 32-bits i dagsläget och dessa skakar om operativet så det blåskärmar ibland när man i övrigt kör med 64-bits VSTier och effekter i tyngre projekt.. så spara ofta för att vara säker. Och ja, det är bara UAD pluggarna som är 32-bit i datorn så jag är tämligen säker på att det är dem ihop med bryggan som gör att det blåskärmar.. men nej, det är inte alltid det händer.

Men ack så trevligt det är att ha 16GB RAM att kunna slösa med och kunna ladda pluggar tills man får kramp i muspekarfingret.. mm..mmm..mmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...