Jump to content
Annons

Jag får "överslag" när jag spelar in


jonasandersson

Recommended Posts

Annons

Vid inspelning på varje kanal så håller jag mig inom rimlig nivå enligt "Channel", dvs under den rekommenderade markeringen, men när jag spelar upp ljudet tillsammans med två dubbade spår så går jag i alla fall över gränsen i Stereo Out på mixern i Cubase. Jag kan ju också höra att nivån blir för hög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer att man kan skapa ett "headroom" genom att ligga på typ -10dB eller något när man spelar in, istället för att ständigt försöka slicka 0dB. Om man spelar in i 24-bits upplösning så blir det ingen nämnvärd försämring av ljudkvaliteten, men väldigt mycket enklare att jobba.

Eftersom det är omöjligt att överstyra den interna bussen i Cubase, tack vare 32-bit FP intern hantering, så är det onödigt att sänka alla volymreglar. Sänk bara på master-regeln istället, så att det blir hanterbart för ljudkortet. En liten fördjupning i ämnet: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup

Om det blir överstyrt in till ljudkortet, så är det bara att sänka volymen in eftersom det inte går att fixa i efterhand - men det går inte att göra i Cubase då, utan det måste förstås göras på ljudkällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...