Jump to content
Annons

Studiobygge


Greenlight

Recommended Posts

Hej hej

Här är några bilder på mitt studiobygge, om någon är intresserad.

Här är liverummet.

Akustiken är inte klar. Nu är det en tillfällig lösning med industrifiltar på varjer runt om för att det ska gå att repa där.

Filtarna tar bort helt fel frekvenser. Låter garderob. Planen är att den bortre halvan av rummet ska bli "levande" med diffusorer och reflektorer, och den andra halvan ska bli "dead end" med bara absorbenter. Hur vet jag inte riktigt än. Planerar att bygga ramar med isolering som ska sitta på väggar och tak. Tunt tyg framför och luftspalt bakom.

Bakre väggen funderar jag på att göra en enda stor diffusor panel.

e4201135718PMbc7a.jpg

Här är början till stomme för första halvan av väggen. Till höger ska det in en dörr är det tänkt.

29201141614PMc1e6.jpg

Början på första lagret med gips. Det går sakta men osäker framåt. Väggen lutar 15 cm in i överkant.

Akustiksnubben sa att det skulle vara så för att undvika stående vågor.

Sen ska det bli en likadan vägg till med 40 cm luftspalt emellan.

9f201142030PM05e5.jpg

Kom gärna med tips på förbättringar. Jag har ingen aning om vad jag håller på med 🤪

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ser lovande ut, intressant lokal. Kan tänka mig att det är lite meckigt att bygga mot det där taket, men det ser ut att lösa sig fint ju. Ser fram emot att se hur det blir när det blir klart.

Tack

Jo det är supermeckigt att få till dels en "rak lutning" och dels mot ett runt och ojämnt tak. Men inget ska ju vara lätt här i livet.

Lokalen är en källare. Lite för lågt i tak kanske. Men det får duga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen va häftigt!

Kommer bli väldigt spännande ljud där inne.

Antagligen ett jäkla meckande med att hitta vilka frekvenser som sticker iväg för dig.

Undvik att spela in instrument i mitten av rummet bara så blir det kanonkul grejjer av det här!

Kul bygge och lycka till!

/Crunch'

Ok tack :-)

Men varför inte spela in i mitten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ett spännande projekt! Påminner om min första studio jag byggde där det var välvt tak. Minns att jag basade (blötte upp) reglarna som jag skruvade fast i valvet. Sedan isolering och perforerad masonit. På väggarna körde jag 50 mm absorbenter upp till 2 meters höjd. Ingen matematisk uträkning på den tiden men faktum är att rummet lät jäkligt bra, speciellt tal och sång. Hade drygt 3 meters takhöjd vill jag minnas.

Lycka till med ditt spännande bygge!

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack :-)

Men varför inte spela in i mitten?

Det går säkert jättebra att spela in i mitten med ha ha ha!

Men man ska vara lite försiktig vid välvda tak som är så låga.

Ljudet centreras starkt i mitten

Tänk dig hur en parabol fungerar till satelit-TV.

Alla reflexer leder in mot centrum.

Du får testa dig fram men jag kan tänka mig att ljudet blir ganska nasalt vid centrum.

En puckel mellan 400 - 900 Hz.

Ska bli kul att se och höra dina mätningar senare!

Piiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går säkert jättebra att spela in i mitten med ha ha ha!

Men man ska vara lite försiktig vid välvda tak som är så låga.

Ljudet centreras starkt i mitten

Tänk dig hur en parabol fungerar till satelit-TV.

Alla reflexer leder in mot centrum.

Du får testa dig fram men jag kan tänka mig att ljudet blir ganska nasalt vid centrum.

En puckel mellan 400 - 900 Hz.

Ska bli kul att se och höra dina mätningar senare!

Piiz!

/Cruncharn'

Aah . . bra tänkt. Det här ska utredas och åtgärdas. Nån slags diffusor eller absorbent i mitten på något sätt kanske . . .eller i taket 😳

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Med välvt tak, utan tvekan, diffusering.

Betänk...

Valvet fokuserar ljudet, vi ljudgubbar vill diffusera ljudet för att fylla spektrumet.

Allt det fokuserade ljudet kommer kräva tokstora absorbenter om dom ska ha någon effekt!

Vilken typ som passar bäst i taket tror jag är QRD men är osäker.

Björn kan svara på detta!

Piiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Med välvt tak, utan tvekan, diffusering.

Betänk...

Valvet fokuserar ljudet, vi ljudgubbar vill diffusera ljudet för att fylla spektrumet.

Allt det fokuserade ljudet kommer kräva tokstora absorbenter om dom ska ha någon effekt!

Vilken typ som passar bäst i taket tror jag är QRD men är osäker.

Björn kan svara på detta!

Piiz!

/Cruncharn'

Ok. Ja tanken är att halva rummet ska vara dead end med bara absorbenter på värrar och tak. Andra halvan ska bara ha diffusorer. Några fluttbara väggar med diff på ena sidan och abb på andra. Kan det funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är lågt i tak så tror jag att en kombination av absorption och reflektion i taket kommer funka bra. Det du gör är att placera absorbenterna "omlott" dvs. vänstersidans absorbent speglar en reflekterande yta på höger sida osv.

Hälsningar / Björn

Verkar sunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...