Jump to content
Annons

Trycka Cd eller plastpapper med nedladdningskod?


Teo

Recommended Posts

Godkväll allesammans.

Jag sitter här och funderar lite, skulle behöva lite tips från er om ni har.

Ska ju ha releasefest på en platta om en månad cirkus och har en plan om att printa ut små "cd-omslag" i samma storlek som en Cd på nåt lite hårdare plastpappersmaterial (Typ sånt som magazineomslag har) och på baksidan ha en länk tillsammans med en kod där man kan gå in och ladda hem plattan for free.

Tänkte alltså dela ut såna här till folket där, kanske printa upp 100 stycken.

Fick dock ett sug på att printa upp riktiga Cds. Typ 100st med tryck på och en sån här pappersficka med omslaget på istället för något hårdplastomslag.

Om det är någon där ute som har gjort detta någonstans i Stockholm så får ni gärna komma med tips om vart och vad det kostade!

Frågan är väl egentligen om det är värt det. Vill ju bara ha 100ex att dela ut då och kan inte tänka mig att det kostar så mycket att printa ut små plastpapper, men vad kostar det med bara 100 tryckta cd ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

www.polintacd.se har schyssta erbjudanden och brukar vara snabba....

Kolla här... http://www.cdexpress...ng/erbjudanden/

Det där tycker jag verkar vara hur bra som helst om vi ska spela in en tunggung cd. Att slippa försöka göra sig förstådd med Taiwan, och att jävlas med betalning dit, fy fan i helvetet, tänk att slippa det! laugh.gif Pappficka med en flik och tryck på både cd o papp. Hur cool som helst. Påminner om de gamla LP-fodralen De vanliga plast cd-askarna är ju bara jävla skit. Inte nån av de cd jag spelar ofta är hel, vilket ja skräp. Att den skiten fortfarande tillverkas! De är ju känsliga som de gamla stenkakorna, och hala som satan, de åker alltid i golvet... Pappfodral måste vara bättre at ha i bilens handskfack mm...

Är priserna där exklusive moms?

Håkan Pappskalle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där tycker jag verkar vara hur bra som helst om vi ska spela in en tunggung cd. Att slippa försöka göra sig förstådd med Taiwan, och att jävlas med betalning dit, fy fan i helvetet, tänk att slippa det! laugh.gif Pappficka med en flik och tryck på både cd o papp. Hur cool som helst. Påminner om de gamla LP-fodralen De vanliga plast cd-askarna är ju bara jävla skit. Inte nån av de cd jag spelar ofta är hel, vilket ja skräp. Att den skiten fortfarande tillverkas! De är ju känsliga som de gamla stenkakorna, och hala som satan, de åker alltid i golvet... Pappfodral måste vara bättre at ha i bilens handskfack mm...

Är priserna där exklusive moms?

Håkan Pappskalle.

Är det sån här du tänkt dig då, "Two fold digifile"? Stoppar man IN skivan i ena sidan på dem, eller måste du fästa den med en plastplupp, sån som du hatar?

Tänk på att du kan köpa vit INNERPÅSE till cd-n också - precis som hos en riktig LP.

Innerpåsar i vitt med fönster och med plast inuti eller helt i vitt eller i vitt med fönster utan plast.

Eller i vilken färg som helst förresten...

digifolds6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där tycker jag verkar vara hur bra som helst om vi ska spela in en tunggung cd. Att slippa försöka göra sig förstådd med Taiwan, och att jävlas med betalning dit, fy fan i helvetet, tänk att slippa det! laugh.gif Pappficka med en flik och tryck på både cd o papp. Hur cool som helst. Påminner om de gamla LP-fodralen De vanliga plast cd-askarna är ju bara jävla skit. Inte nån av de cd jag spelar ofta är hel, vilket ja skräp. Att den skiten fortfarande tillverkas! De är ju känsliga som de gamla stenkakorna, och hala som satan, de åker alltid i golvet... Pappfodral måste vara bättre at ha i bilens handskfack mm...

Är priserna där exklusive moms?

Håkan Pappskalle.

Är det Polintacd.se du menar så verkar man där (lite osäker) ha bytt namn till cd express och då är det ju samma företag som vi pratade om i den andra tråden, under Allmänt.

För 500 pressade cd med en vikbar flik, inkl glasmaster, offsettryck, frakt är 5850 kr. Tullavgift 10% tillkommer och sedan mervärdesskatt på den summan med 25%.

5850 kr x 1,1 x 1,25 = 8044 kr. Tänk på att även om det står svenskt företag så sker produktionen i Malaysia. De står inte för eventuella fraktskador heller.

Men jag tycker de verkar bra. Dock var det väl dyrare än det som framkom i den andra tråden (som kallades CD Express där)? Men det är väl den där filken som gör det, jfr med 7114 kr? Du får jämföra och kolla själv. Så Mobineko är inte intressant längre? Hos CD Express/Polintacd kunde man iaf uttryckligen få hjälp med att de lägger in ISRC-koder om du har det. Det kanske går hos Mobineko med?

Annan intressant info jag hittade hos dem:

CD Tryck, CD Pressning samt CD Tillverkning syftar på skivor som skapas som en perfekt kopia av en Glas Master. Vid upplagor mindre än 500 st så är det klokt att använda sig av CD Bränning, då blanka skivor kopieras och man oftast klistrar på designen på skivan istället för att trycka Offset .

De menar alltså att de klistrar på en etikett på själva cd-n vid cd-bränning, eller? Konstigt, de kunde väl ha skrivit ut med bläckstråleskrivaren på dem? Självhäftande etikett är hursomhelst inte bara igår, det är såå i förrförra veckan! Efter ett tag kan etiketten börja släppa, bubbla sig och inte gå att spela i vissa cd-spelare. Bara att det är en självhäftande etikett i sig påsatt på skivan kan räcka för att den ska vara oläslig. De kan även med lite slarvigt språkbruk med "skiva" ha menat själva förpackningen - eller både ock. Troligen skriver de ut info på papper som sedan klistras på konvolutet.

För egen del har jag inga problem med vare sig jewel box eller super jewel box. Dock tror jag det verkar som om de transparenta oftare går sönder än de mörkgrå/svarta. Men värst är ju digipaks i papp med såna där "trays" i transparent plast och som går sönder, för hur gör man då, så det blir snyggt att byta ut hela pastbrickan som sitter som berget?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Vi pressade 1000st cd med fyrfärgstryck i plastficka, alltså bara tryck på plattan, det kostade då (ett par år sen) 4.50:- /st + tullavgift på en femhundring.

Gick snabbt, var billigt och enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

250 pund för 100st. Det var fan dyrt. Så dyrt trodde jag inte det var

😳

Snarare så billigt att man undrar var fallgropen finns...

Tänk på att det tillkommer tullavgift och mervärdesskatt.

Så runt 3330 kr blir det - för 100 ex.

När jag för några år sedan frågade ett presseri i Sverige vad de skulle ta

för 100 ex så var det 18300 kr (och 21500 kr för 500 ex). Men då var det iofs

tal om en booklet på 20 sidor också och en del hjälp med den i så fall.

Spela in och mastra skulle jag göra själv. Sedan la de ned tydligen, enligt

wellness music.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi pressade 1000st cd med fyrfärgstryck i plastficka, alltså bara tryck på plattan, det kostade då (ett par år sen) 4.50:- /st + tullavgift på en femhundring.

Gick snabbt, var billigt och enkelt.

Är det det där Polintacd.se - som nu verkar heta CD Express, du menar. 4225 kr tar de för CD pressning av 1000 exemplar, inkl glasmaster, frakt och repro för screen och inplastning. Kan inplastning varit plastficka i ditt fall? Hursomhelst 10% i tullavgift och på den summan, 25% i moms tillkommer.

4255 x 1,1 x 1,25 = 5810 kr.

Prisökning; 810 kr på två år.

Bra pris ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan la de ned tydligen, enligt

wellness music.

Sista CD-sprutan som var i drift i Sverige var Dicentias. Den flyttades ner till Danmark för några år sedan men numera samarbetar dom med Sony och alla deras skivor görs i Österike. För små volymer och för dålig lönsamhet att pressa CD:s i Sverige helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Är det det där Polintacd.se - som nu verkar heta CD Express, du menar. 4225 kr tar de för CD pressning av 1000 exemplar, inkl glasmaster, frakt och repro för screen och inplastning. Kan inplastning varit plastficka i ditt fall? Hursomhelst 10% i tullavgift och på den summan, 25% i moms tillkommer.

4255 x 1,1 x 1,25 = 5810 kr.

Prisökning; 810 kr på två år.

Bra pris ändå.

Minns inte exakt, men vi snackade med en kille där om vad vi ville ha och så fick vi ett bra pris.

Det var sjukt kul att ge bort 600 gratis cd på Arvikafestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista CD-sprutan som var i drift i Sverige var Dicentias. Den flyttades ner till Danmark för några år sedan men numera samarbetar dom med Sony och alla deras skivor görs i Österike. För små volymer och för dålig lönsamhet att pressa CD:s i Sverige helt enkelt.

DICENTIA? Var det inte de som hette Digitalfabriken förut?

Jag fick en hänvisning till dem för ett bra tag sedan

om att komma dit direkt och snacka och leverera.

Enligt webbsidan finns det kvar på Hisingen, Gbg som

besöksadress och även ett i Stockholm.

Men skivorna görs i Österrike alltså?

Dicentia

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sån här du tänkt dig då, "Two fold digifile"? Stoppar man IN skivan i ena sidan på dem, eller måste du fästa den med en plastplupp, sån som du hatar?

Tänk på att du kan köpa vit INNERPÅSE till cd-n också - precis som hos en riktig LP.

Innerpåsar i vitt med fönster och med plast inuti eller helt i vitt eller i vitt med fönster utan plast.

Eller i vilken färg som helst förresten...

digifolds6.jpg

Det var den här varianten jag tänkte mig,

http://www.basementa...p?id_product=14

Man kan ju köpa samma pappomslag fast med bränd cd, då blir det billigare. Fast klistrad etikett på skivan låter inte helt bra. Fast en annan cd vi gjort, Raw-Blues 2001 har såna tejpade etiketter, de har inte släppt eller krånglat i några spelare vad jag vet.

Trummis o basist är 100 % säkra på att det går hur bra som helst att sälja cd. Nu har vi även deras kompisars åldersgrupp som vi kan pracka på den usla skivan som ingen kommer att lyssna på. laugh.gif

Edit: Här står att deras brända cd har "bläckstråletryck på yta". Det låter ju inte alls som nån klistrad tejpbit

http://www.basementality.net/shop/product.php?id_product=7

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var den här varianten jag tänkte mig,

http://www.basementa...p?id_product=14

Man kan ju köpa samma pappomslag fast med bränd cd, då blir det billigare. Fast klistrad etikett på skivan låter inte helt bra. Fast en annan cd vi gjort, Raw-Blues 2001 har såna tejpade etiketter, de har inte släppt eller krånglat i några spelare vad jag vet.

Trummis o basist är 100 % säkra på att det går hur bra som helst att sälja cd. Nu har vi även deras kompisars åldersgrupp som vi kan pracka på den usla skivan som ingen kommer att lyssna på. laugh.gif

Edit: Här står att deras brända cd har "bläckstråletryck på yta". Det låter ju inte alls som nån klistrad tejpbit

http://www.basementality.net/shop/product.php?id_product=7

Basementality, heter de så? Ännu ett företag... Verkar var dags att bena ut snart igen vilka företag som finns.

Nej, det stämmer, t.o.m. en del vanliga bläckstråleskrivare har ju insatser som gör att man kan skriva ut direkt på den printbara cd-ytan.

Så då borde de väl ha anammat detta också i sin massproduktion.

Mobineko

CD Express / Polinta?

Baltic Disc

Dicentia / Digitalfabriken?

Basementality / CD Express?

Boulevard Media

Media Plant

.

.

.

😆

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson,

7575 kr tar Mobineko för 500 pressade CD, i tryckt pappficka med 1 vikt blad, om man lägger på 10% i tullavgift och 25% i moms, som man skulle på andra ställen, kan det stämma? Plötsligt var de inte billigast då. För deras priser är väl sådana att UK o USA quotes bara gäller för UK o USA förstod jag det som, sedan tillkom avgift o skatt. Taiwan made. £569 x 10,29 (valutakursen 2011-09-01) x 1,035 (tullavgift icke-EU-land) x 1,25 (mervärdesskatt) = 7575 kr.

8044 kr tar CD Express by BaseMentality (som de tydligen heter) för samma produkt - pressad cd 500 ex - med one fold pappficka till cd-na. Är detta också företaget CD Express och Polinta cd? Sedan tillkommer moms 25%. Malaysia made.

p.s. Kontrollräkna själv. d.s.

😄

Uppenbarligen är det så att Mobineko är billigast på cd-pressningen av de två, medan Basementality/CD Express tar avsevärt mindre för pappfickorna med tryck. Hos Mobineko kan man köpa enbart cd-pressningen om man vill, utan konvolut, men om man bara kan köpa pappfickorna hos Basementality förtäljer inte webbinformationen hos dem. Kan man det och priset är detsamma för pappfickorna även om man inte pressat cd-na hos Basementality också, så blir det bara 5977 kr totalt (skivor hos Mobineko, pappfickor hos Basementality).

Zzzzzzzzzzzzz...... //:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Basementality och CD Express är pretty much the same vad jag förstått. Har pressat några grejer hos CD Express och tycker det har funkat bra...

Ja, de kallar ju sig CD Express by Basementality såg jag. Sedan hamnar man på samma sida om man sökt via Polintacd.se också eller via cdexpress.se.

Mobineko hade någon slags lägstaprisgaranti, undrar om inte Basementality/Polinta/CD Express kör med det också.

Sedan undrar jag varför ett skrev att tullavgiften är 3,5% för ett icke-EU-land och det andra att det är 10%.

Good night!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tullavgiften blir en del, men inte tokmycket imo. På en order jag betalade nästan 13.000 för fick jag en räkning på 4000 spänn och 3300 av det var införselmoms som jag sen fick tillbaka (eftersom jag har F-skatt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tullavgiften blir en del, men inte tokmycket imo. På en order jag betalade nästan 13.000 för fick jag en räkning på 4000 spänn och 3300 av det var införselmoms som jag sen fick tillbaka (eftersom jag har F-skatt).

Okay! Frågan är om det finns olika tullavgift för olika icke-EU-länder, i klartext om det är skillnad på Taiwan och Malaysia? Det slår ju på priset om det är 3,5% eller 10% och man vill göra exakta prisjämförelser. Företag är ju alltid ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsats: Det blir alltid dyrare att bränna och skriva ut booklets och fixa med boxar själv, jämfört med att låta ett företag ta hand om det och göra en riktig cd-pressning, såvida det inte handlar om en MYCKET liten upplaga, de har ju stordriftsfördelar. Som privatperson köper man ju bläckpatroner, bläckstrålepapper, cd-r, boxar osv till konsumentpris i regel.

Mobineko verkar vara absolut bäst prismässigt om man ändå vill göra en pressad cd i liten upplaga.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde själv nyligen en liten upplaga på 50 fabriksbrända plattor hos CD Express med tryckta pappfickor, utskriven label... 995 spänn (exkl moms/tull) Blev snyggt, tycker jag. Jag gjorde det som komplement till en skiva som var tänkt att annars bara ges ut digitalt. Några av dom som brukar handla musik av mig vill hemskt gärna ha just CD + att det är smidigt att ha med på gig. Alla kan ju spela upp CD-skivor liksom. Men jag har funderat, precis som trådskaparen, på nån slags kod som berättigar till nån download nånstans.

Å ena sidan är CD rätt ute, å andra sidan finns inget riktigt bra alternativ imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...