Jump to content
Annons

Wavelab 7 tutorial (elements)?


ONSatan

Recommended Posts

Passade på att köpa Wavelab 7 elements för 69 USD idag (under 450 SEK) 😄

Dock, det följer inte med någon manual och om jag om fattar rätt (vill inte installera på jobbdatorn) så följer det ej heller med några videos på CD'n. MEN, det finns en hel del på Youtube. Någon som kan rekommendera några tutorials för den som vill:

1. Fatta upplägget i Wavelab 7?

2. Lära sig lite om det grundläggande kring mastring (fattar att man inte kan bli en stjärna på det om man inte ens kan lära sig mixa men i alla fall)? (btw, har Studios Mixologi-videokurs).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Annons

Tänkte göra ett inköp av WL7 Elements jag med.

Några frågor:

1. Max samplingsfrekvens? (står olika på steinbergs websida och manualen)

2. Kommer Sonnox debuzzer med? (likadant där, olika på websida jmf manual)

Nu var det ett tag sen du skrev men manualen finns på Steinbergs hemsida.

Annars när det gäller mastering så finns en del intressanta guider hos iZotope under Support. Här är en länk till en artikel: http://www.izotope.com/artists/dave_moulton.asp?id=1

Förresten, fick du tag i programmet på något erbjudande eller har du någon bra rekommendation var man får tag i det till så bra pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

@OnSatan:

Steinberg har gjort 3 Mastrings dvd'er med samma person som gjorde Internal Mixing och jag tyckte personligen att serien var bra...

Jag har för mig att de var ganska djuplodande om både det ena och det andra man behöver veta i ämnet för jag blev så trött i mössan efter att ha kört 2:an och halva 3:an i ett sträck att jag somnade.. 😄

Mix and mastering with waves är ett par år gammal ( kanske uppdaterad?) och dessutom väldigt riktad åt just Waves pluggar men all information man ej läst får väl anses som bra.

@Cborg: Steinberg svarar, bara du frågar: http://www.steinberg...son.html#c61312

Link to comment
Dela på andra sajter

@Cborg: Steinberg svarar, bara du frågar: http://www.steinberg...son.html#c61312

Uppskattas Lundin, men 😎

problemet är att den jämförelsen inte stämmer överens med manualen.

Det är därför jag undrar vad som stämmer. Det som står i manualen eller det på hemsidan.

Du har möjligtvis inte Elements så att du vad som gäller?

PS. Nu ska jag väl kanske säga att det är inte avgörande för mitt köp men jag är nyfiken ändå. Man vill ju veta i jämförelse-syfte.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag i och för sig både stora Wavelab och Elements installerade, så jag vet inte vilken version det har kommit med, men jag har Sonnoxpluggarna - och det står både i jämförelsetabellen som Lundin länkade till och i manualen på skivan med Elements 7, att Sonnox-pluggarna DeClicker, DeNoiser och DeBuzzer ingår och att max samplingsfrekvens är 96kHz. Går jag in i programmet så går det också att ställa in upp till 96kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag surfade runt lite grann och fann att den länken jag följde på hemsidan (det var bara fem dagar sedan) gick till den första utgåvan av "getting into the details". Kollade upp via update sidan och fick då en nyare version där deBuzzer stod med. (Fortfarande tryckt 192kHz i kap 4.1 men skit i det.)

Tack Claes och Lundin än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...