Jump to content
Annons

Inställningar för Multibanskompressor


ONSatan

Recommended Posts

Om man ska börja testa multibandskompressor på mastern för att ”jämna ut, feta till och trycka ihop det hela”. Vilken ”utgångsposition” / ”tumregel” är då vettig (dvs, ett läge att börja skruva ifrån).

Jag har hört följande två alternativ:

1. Ställ alla bandens treshold lika. "Kompressorn kommer då komprimera mest där det behövs" (logiskt).

2. Ställ alla banden så att de komprimerar lika mycket. "Ger en jämn och skön ljudbild" (ej så logisk?).

Vilket är "rätt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ibland vill jag att all bas, både kik och basgtr ska vara jämn i volym men att resterande frekevenser ska vara mer dynamiska, då lyssnar jag mig till de området jag vill komprimera, ofta 20 - 100/150 och komprimerar jätte mycket just där men inte alls på övriga band.

Ibland vill jag inte alls göra så utan jag vill komprimera allt ganska mycket utan pumpet man får om man bredbandskomprimerar, då komprimerar jag allt jämnt förutom basen som jag inte gör.

finns inget lätt svar men generellt sett bredbandskomprimerar jag bara om det inte är ett specifikt problemområde jag vill fixa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att dra på mig allas ilska nu, men enligt min erfarenhet (och enligt några masteringstekniker som jag pratat med) behöver man inte använda någon multibandskompressor alls på mastern om man har mixat tillräckligt bra. Som jag förstod det hela används den ofta som en form av nödlösning, eller om (framför allt) basen inte komprimerats tillräckligt i mixen.

När jag mastrade min release Wintersleep använde jag ingen multibandskompression alls (jag testade på några låtar, men den tillförde inget).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...