Jump to content
Annons

Vilken monitor har du ?


TripMan

Recommended Posts

Vilken monitor har du ?

Tänkte skapa en tråd om vilken monitor man använder och vad som är bra och dåligt med dom.

Sitter nu med Yamaha HS50.

Bra - Utmärkt för vocal mixning riktigt bra 5 point.

Dåligt - Basen är svag men den finns där om man lär sig lyssna efter den och den går till 55Hz platt sound.

Övrigt - Funderar på att skaffa en subb till men rummet är viktigt för att få ordning basen hörde en kille som skaffa en subb till sina HS50 men han mixar mest utan subb i dag. Jag tror att jag ska ska skaffa ett par Adam a7 som kompliment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Event ASP6. De är som alla lite mindre monitorer lite basfattiga, så jag har sen ett par år en Prodipe 10 sub till den. Även om det inte är nån riktig studiosub tycker jag det är kanon att ha den. Topparna spelar fullrange, subben fyller på från ca 50 hz o neråt. Utan subben vet i alla fall inte jag ett dugg vad som händer när jag skruvar kagge o elbas, med subb är det skitenkelt. Fast jag har ett ganska bra rum i en gammal träkåk med plank o spån i både väggar o golv.

Jag har precis beställt en Peavey 215 EQ för att kunna få lite mer diskant ur monitorerna. Få sen hur det utfaller. Jag har flera hörlurar Audio Technuca ATH-M50 är de jag gillar bäst, och som troligen har den rakaste kurvan. Planen med EQ på enbart monitorerna är att få ett liknande ljud i monitorerna som i lurarna, jag vill ta ner midden ca 1,5 db och spetsa toppen ca 2 db. I en annan tråd dryftas huruvida man kan göra så här. Jag tror de flesta skulle kunna få sina monitorer att låta lite bättr/rättvisare med eq enbart på monitorerna, andra tycker det är helt fel.

http://forum.studio...._1#entry1265331

Som alternativ har jag en JVC Boomblaster, en jättebergsprängare, ser ut som ett basrör till bil, den har subbar på sidorna, väldigt bra att kolla med den här att det låter normalt även i andra system. Har jag gasat minsta lilla för mycket av nån basfrekvens så dkrålar det ofelbart i bergsprängaren. Inget att lyssna i när man mixar, bara när allt är klart.

Edit: En subb kan man ju dra strömmen till så att men enkelt slår av o på den utan att behöva åla ner på golvet och kräla in till väggen för att testa att slå av/på subben. Det är väldigt lätt gjort att gasa på subbens volym för starkt, men referenslyssnar man på favvo-cd är det ganska snart gjort att hitta lagom subbvolym.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM S3X-V. Helt underbara monitorer som jag helt enkelt inte kan hitta några brister hos. 🥰 De har förstås förärats med ett par Primacoustic Recoil Stabilizers som underlag.

Ultrasone Pro2900: Grymt bra öppna lurar, som är detaljerade och bra, men har något övervikt mot basen. Elementen sitter inte centrerade i kåporna, utan är monterade så att ljudet upplevs komma mer framifrån, som med högtalare.

German Maestro GMP400: Också dessa är riktigt härliga öppna lurar. Använder dem faktiskt numera som förstahandsval när jag vet att jag kommer att sitta länge, eftersom de är otroligt lätta och bekväma. Väger nästan ingenting och har en neutral och fin ljudbild. Traditionellt centrerat element i kåporna, så jag saknar högtalarkänslan som finns hos Ultrasone, men det går att leva med eftersom de är så bekväma.

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM S3X-V. Helt underbara monitorer som jag helt enkelt inte kan hitta några brister hos. 🥰 De har förstås förärats med ett par Primacoustic Recoil Stabilizers som underlag.

Trevägs monitorer måste ju vara bäst. Tvåvägs verkar vara mer kompromiss med både lågbas o mid....

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevägs monitorer måste ju vara bäst. Tvåvägs verkar vara mer kompromiss med både lågbas o mid....

Inte måste.

En del menar numera att envägs är allra bäst. Sedan finns det ju 64-vägs också.

Påminner LITE om debatten med antalet bits i cd-spelare som trissades upp, tills

någon sa att enbits cd är bäst. Men man kan nog inte vara kategorisk.

Jag har 2.5-vägs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte måste.

En del menar numera att envägs är allra bäst. Sedan finns det ju 64-vägs också.

Påminner LITE om debatten med antalet bits i cd-spelare som trissades upp, tills

någon sa att enbits cd är bäst. Men man kan nog inte vara kategorisk.

Jag har 2.5-vägs.

Nä det är klart. Bara en känsla jag har att sångregistret blir emr exakt i en trevägare, och att basen går ner djupare. Finns det trevägs monitorer som inte är skitdyra?

Vad menar du med 2,5-vägs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån större skillnad ljudmässigt mot PRO2500 ?

Ultrasone Pro2900: Grymt bra öppna lurar, som är detaljerade och bra, men har något övervikt mot basen. Elementen sitter inte centrerade i kåporna, utan är monterade så att ljudet upplevs komma mer framifrån, som med högtalare.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

ADAM A7. Har haft dem i ett år.

Jag fick sänka basen under 150 Hz lite grann eftersom de står nära väggen.

Den justeringen görs på monitorns baksida med skruvmejsel.

Tycker de ger en jämn återgivning och går hyfsat djupt i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite ot

Jag har inga, mixar och mastrar allt med samson hörlurar och bil/iphone. Men jag skall köpa ett par, följer denna tråden för att hoppas få något gott tips.

Mvh

Det finns drösvis av mkt billiga monitorer

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gf=aktiv_naerfaeltsskaerm&sw=studio+monitor&oa=pra

Kanske lite bättre än att inte ha några alls...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån större skillnad ljudmässigt mot PRO2500 ?

Pro2900 är lite tyngre i basen, men i övrigt väldigt lika Pro2500 ljudmässigt.

De har ersatt Pro2500, som har utgått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det är klart. Bara en känsla jag har att sångregistret blir emr exakt i en trevägare, och att basen går ner djupare. Finns det trevägs monitorer som inte är skitdyra?

De brukar vara rätt dyra. Det är bara tvåvägs som finns i lägre prisklasser.

Vad menar du med 2,5-vägs?

Jag hade ett par som man kan kalla 2.5-vägs tidigare; ADAM P33A. Där sitter en diskant och en bas i vanlig ordning, men sedan är det en extra bas som bara jobbar med frekvenser under 150Hz - alltså ungefär att det sitter en extra subbas inbyggd i en 2-vägsmonitor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha HS80. Bra bas, detaljer kommer fram fint, och jag upplever dem som ganska ärliga. Problemet är snarare min miljö än monitorerna i sig, jag har dem i ett vardagsrum med sovalkov, som av utseendeskäl inte har någon större akustikbehandling. Jag kompletterar dem därför med ett par Sennheiser HD25 som jag gillar skarpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 8020 + 7050 Sub

Adam A7 + Adam Sub8

Creative Inspire T10

Köpte först bara Genelec 8020, och dom låter helt otroligt bra i sig sett till storlek och pris. Men ett år senare köpte jag till 7050 sub och det va lixom pricket över i:et 🙂. Adam grejerna skaffade jag för att ha ett komplement till Genelec, och det är grymt bra att göra A/B lyssning mellan dessa två system då dom låter väldigt olika.

MEN faktum är att det som tog mina mixar till en helt ny nivå var när jag slängde upp ett par gamla Creative Inspire T10 högtalare och kontroll lyssnade allt även där. Sanslöst bra att lyssna i nåt som låter "skit" för att kolla om mixen håller i ett vanligt system. Numera är jag helt beroende av dom då jag direkt märker om det är för mycket energi i mixen eller om det är lite grötigt. Rekommenderas starkt till alla att ni skaffar liknande högtalare som komplement!

Komiskt att man lägger 20-30 tusen på högtalare och så är det ändå högtalare för 300 kr man är mest beroende av i slutändan 🙂

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 8020 + 7050 Sub

Adam A7 + Adam Sub8

Creative Inspire T10

Grym setup! 🙂

Köper helt argumentet med lyssningen.

edit: Ska nog fasen följa det rådet så jag slipper springa iväg hem o lyssna. Liten investering jämfört med annat.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Och tack för svaret.. Då är jag nog nöjd med mina Pro2500.. Dom är tillräckligt tydliga i basen ändå! 🙂

Pro2900 är lite tyngre i basen, men i övrigt väldigt lika Pro2500 ljudmässigt.

De har ersatt Pro2500, som har utgått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett resultat av flytt till större lgh så blev mitt studioutrymme mindre. Det är ju logiskt.

Jag har flyttat ut mina trotjänande fantastiska Valutronic SQ50 till vardagsrumsstereon, och skaffat ett par mindre Alesis One MKII till studion. Alesismonitorerna är raka, ärliga och skittråkiga - precis som det ska va. Dessutom är de tokbilliga (mindre än 2000 kr), så det kändes vettigt att slå till på dem då alternativet hade varit att bygga ett par nya SQ50 till (typ samma pengar).

Å andra sidan så kan jag fortfarande inte få till en vettig mix, men det skyller jag inte på monitorerna;)

...still going no-budget.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam A5 + "Hama MB-20"

5:orna låter superbt men som de flesta högtalare i samma klass är de klena i basen. För att få lite mera byxfladder har jag snott en sub från hemmabion. Funderar fortfarande på att införskaffa en ADAM Sub8..

Hama MB-20 är ref lyssning och kanske i simplaste laget (de kopplas direkt till hörlursutgången, ingen egen stärkare) men de är kapabla att leverera LoFi närhelst jag önskar.

Det märkliga är att jag själv tycker att jag får till ett vettigt ljud. 😊

K

Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis M1 Active 520.

Helt klart bra monitorer till det priser, lite klena i basregistret

sen har jag också några dator högtalar creative grejs. mest för och höra det från ett annat perspektiv. Sen andvänder jag suben från dem till alesis monitorerna för att knuffa basregistret lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 8020 + 7050 Sub

Adam A7 + Adam Sub8

Creative Inspire T10

Köpte först bara Genelec 8020, och dom låter helt otroligt bra i sig sett till storlek och pris. Men ett år senare köpte jag till 7050 sub och det va lixom pricket över i:et 🙂. Adam grejerna skaffade jag för att ha ett komplement till Genelec, och det är grymt bra att göra A/B lyssning mellan dessa två system då dom låter väldigt olika.

MEN faktum är att det som tog mina mixar till en helt ny nivå var när jag slängde upp ett par gamla Creative Inspire T10 högtalare och kontroll lyssnade allt även där. Sanslöst bra att lyssna i nåt som låter "skit" för att kolla om mixen håller i ett vanligt system. Numera är jag helt beroende av dom då jag direkt märker om det är för mycket energi i mixen eller om det är lite grötigt. Rekommenderas starkt till alla att ni skaffar liknande högtalare som komplement!

Komiskt att man lägger 20-30 tusen på högtalare och så är det ändå högtalare för 300 kr man är mest beroende av i slutändan 🙂

Det där med Creative Inspire T10 lät grymt intressant. Kan de vara bra som "endamonitorer" också för fattiga unga nybörjare? Jag tyckte så synd om nån högre upp som bara hade en I-phone och några (billiga?) lurar att trixa med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollrummet har Genelec 1031 och Genelec 8020 som huvudlyssning samt en gammal Panasonic begssprängare som "ful-lyssning" En setup som kompletterar varandra bra.

Tycker att 8020 beter sig mer som en hemmastereo än vad 1031orna gör men det är mycket enklare att urskilja frekvenser även på låg volym med 1031orna så jag växlar mycket både mellan de olika lyssningarna ändrar även volymen ofta. I jämförelse så känns bas och lågmid lite komprimerad i 8020.

Sedan har jag ett par Alesis M1 MK2 som jag har till lite av varje. De hamnar ibland på tillfälliga arbetsstationer i tex kontoret eller gästrum eller till att spela upp ljud i inspelningsrummet men normalt tjänsgör de som stereo i gillestugan. Bra till lite av varje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Tyr II av "Rauna of Sweden" (Tyr II finns inte kvar men Tyr går att hitta på sidan).

Låter riktigt verkligt och rått med en fantastiskt stereobild. Basen är lite svag men kan kompenseras genom att ställa dem nära en bakomliggande vägg. De går ner till 22Hz och upp till 20 000Hz

Kan absolut rekommendera dem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Event 20/20 BAS: Låter som en stor maffig anläggning. Rejält med bas och en del hängmatta. Maskerar tyvärr alldeles för mycket i low-mid och mellanregistret. Låter för snyggt, polerat. Har aldrig riktigt lärt mig att få perspektiv när jag mixar i dessa, trotts att jag använt dom i runt 5 år. Skräp, kan tyckas.. Behöver dock dessa, då NS-10M som enda monitor är helt åt skogen. Roliga till filmtittande 🙂

Yamaha NS-10M: Vad folk än säger om dessa, är de ett grymt verktyg för mig. Hör precis allt det jag saknar i 20/20:na, d.v.s. punchen, transienterna, mellanregistret, bettet. Komprimering och dynamik. När jag kompletterar 20/20 med dessa kan jag få till riktigt hyggliga mixar. De saknar "low level definition", att man kan höra reverbsvansar in i absurdum och sånt där, men presenterar å andra sidan peakar och "high level detail" på ett förträffligt sätt. Kör dom med en hifi-förstärkare från 70/80-talet, och loudnessknappen intryckt (fy på mig!). Pang på! Tycker dom spelar relativt rakt med loudness intryckt, och ja - de kan spela bas under 100 Hz också.. (i ett litet rum)

AKG-240 Studio: Härliga allround-lurar som jag använder till sång/gitarr-pålägg och även för att checka mixar i. Låter det bra i både 20/20 och NS-10 kan jag nästan vara säker på att det låter fett i dessa lurarna också. Det är min tredje check, och stämmer det även här, vet jag att mixen är OK. De har ett lyft basregister runt 50-200Hz, så om mixen grötar för mycket där, faller det i dessa lurarna. I övrigt förvånansvärt neutrala lurar med en underbar len diskant, för den lilla pengen de kostar.

Beyerdynamic DT-880: Snuskiga lurar som har en upplösning från high level till low level, i princip utan kompromisser. Perfekta för att höra de intrikata detaljerna inget av ovanstående system klarar att presentera. Ger mig möjlighet att finjustera parametrar likt ett mikroskop. Öppna lurar som är väldigt raka genom hela registret, med undantag för djupbasen som kan upplevas en smula tunn. Kan därför inte mixa enbart i dessa, då det alltid slutar med för basrika mixar. Passar inte heller till sångpålägg och liknande, då de läcker som såll. De är inte varma i ljudet, utan mer kliniska. Därför avstår jag från långa lyssningspass i dessa då de tröttar ut öronen. K-240 är faktiskt mer musikaliska och njutbara i sin framtoning, även om de faller pladask vid en jämförelse på alla andra plan. Lyxlurarna ligger därför mest i sin tillhörande vadderade fake-läderväska.

Funderar på att skaffa ett par medelbra datorhögtalare som 5:e referens.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Genelec 8020. Hade möjlighet att A/B jämföra med KRK, Tapco och Fostex. Helt annan upplösning i dessa små rackare 🙂

Lurar: Beyerdynamic DT770M

Link to comment
Dela på andra sajter

Event TR6, funkar bra för mej men visst vore det kul med nya dyrare....

Har samma och tyckte de lät riktigt bra i den prisklassen då (kostade 4000kr när jag köpte dem)

Frekvensåtergivningen kändes mer rak och korrekt i jämförelse med andra i samma prisklass. En del i denna prisklass tycker jag låter alldeles för "förlåtande" men dessa känns någorlunda ärliga.

* Basen är dock svår att höra riktigt bra i de lägre frekvenserna, beror ju också på vilket rum man sitter i. Kan tänka mig att de funkar bättre med en sub till.

* Generellt tycker jag också att diskanten är grumlig och hård.. Låter inte helt 100% ren, anar distorsion.

* Upplösning känns inte lika bra som i dyrare dito, vilket dock är att vänta.

Trots sina brister så är de generellt helt OK, men när jag får pengar ska jag uppgradera till något bättre.

Jag har lyssnat en del på Focal som jag gillar bättre än t.ex genelec, men det är ju en helt annan prisklass än Event TR6.

Nyfiken på Adam, har faktiskt inte hört någon av deras lite dyrare monitorer. Event Opal är jag också nyfiken på.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Adam A7X.

Det stod mellan följande:

Adam A7X

Vilken ljudupplevelse! Mer detaljrikhet och upplösning än så här har jag inte lyckats hitta vid samma prisnivå. Botten är godkänt fast. Klar mid. Kanske något överdrivna där hög mid möter diskant (typ där cracken i virveltrumman bor), men det rättade till sej efter att ha dragit ner monitorns HighShelf-ratt med två steg. LowShelf-ratten sänktes också med två steg eftersom mitt rum är helt befriat från god "studioakustik"... Jag tog dem på öppet köp men butiken kan vara lugn. Dessa är keepers. Kul att sitta med en högtalare som är så pass detaljrik att man riktigt "ser" mixens alla element i nån slags ljudiskt 3D-bild. Ja, jag är minst sagt hänförd av dessa monitorers kapacitet. Visst, det finns säkert folk som tycker att det jag känner kan återfinnas i 50000 st andra monitorer, men jag vågar säga att så är inte fallet vid denna prislapp.

KRK VXT6

Klen bas för storleken, ännu klenare låg mid, överdrivet hög i övergången mellan hög mid och diskant (feta 80-talsvirvlar blir små och ettriga(?)). Märklig monitor faktiskt. Skulle inte vilja arbeta med den om jag så fick den gratis. Däremot god spridning på ljudbilden och det låter stort på nåt vis.

M-Audio CX8

Hittar tyvärr ingen affär att testa dessa i. Har fått bra kritik och har ett bra pris. Synd! Deras AV-40's ljudbild är helt suverän med tanke på vad man får när man just köper ett par AV-40... Om denna ljudbild/frekvenskurva infinnes i CX8 så kan de vara väldigt intressanta. Den är nämligen enormt rak.

Yamaha HS80M

Trevlig monitor utan fula/överdrivna frekvenser. Dock ingen definition i lågbasen. Allt bumlade mest omkring under 80-90 hz. Men, för pengarna de kostar så kan jag tänka mej betydligt sämre alternativ och förutom detta så låter de otroligt bra. Kanske de fungerar helt otroligt om man kör musik med tajt, tempomässigt fast och kontrollerad bas. Tex techno eller sånt där inte baskaggen fladdrar allt för mycket. Till uptempo rock höll monitorn iaf inte måttet enligt mej.

Genelec 8030

Genelec bör vara svinbra med tanke på deras rykte men deras mindre modeller är verkligen inte värda sitt pris. Det låter mest HiFi. Jämnt och platt. Dessutom är de ganska lådiga/pappiga i soundet och har medelmåttig upplösning. Klen bas och klen diskant. Kvar blir mellanregistret som tyvärr smälter samman med lådornas/kabinetternas ljud. Det låter liten högtalarlåda, pappigt och instängt.

Min lilla monitor-2011-recension :rolleyes:

Edit: Snyggade till en del konstiga meningsbyggnader samt adderade några meningar för att förtydliga.

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...