Jump to content
Annons

Thomann garantifråga...


Martin

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Har jag svårt att tro och med tanke på hur de mer och mer börjar bete sig så tror jag knappast. Men går alltid maila dem och fråga. Det är ju bara de som kan svara på den frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Fick du något svar från Thomann? Är i motsatt situation (d.v.s. jag ska sälja en pryl och vill att garantin ska följa med) och därmed också nyfiken på vad svaret blev.

Svarar på min egen fråga, då även jag mailade Thomann (och ifall någon annan hittar denna tråd och behöver svar på samma sak):

Svaret från Thomann (29 sept 2011) var kort och gott: "Det går inte att föra garantin vidare till en annan person."

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp och belägg här! Thoman är återförsäljare av varor med varierande fabriksgaranti. Om du får första köparens kvitto då du köper en sådan begagnad men inom garantitid vara så kvarstår fabriksgarantin! Ingen tvekan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp och belägg här! Thoman är återförsäljare av varor med varierande fabriksgaranti. Om du får första köparens kvitto då du köper en sådan begagnad men inom garantitid vara så kvarstår fabriksgarantin! Ingen tvekan!

...Om inte fabriksgarantin från tillverkaren är begränsad till "original purchaser", vilket blir vanligare och vanligare numera. Då är garantin begränsad till den köpare som köpte produkten ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp och belägg här! Thoman är återförsäljare av varor med varierande fabriksgaranti. Om du får första köparens kvitto då du köper en sådan begagnad men inom garantitid vara så kvarstår fabriksgarantin! Ingen tvekan!

Såhär, tror jag:

Vid försäljning butik till privatperson så har egentligen ALLTID en rent personlig garanti gällt, om man är juridiskt petig. I verkligheten har det dock inte varit så, man har haft som praxis att kvitto på prylen liksom motsvarar garantin, och kvittot har inte varit personligt, och kan alltså följa med varan som kan byta ägare. Tänk julklapp.

I verkligheten är det väl så, att om Thomann eller annan butik vägrar låta garanti gälla bara därför att det är någon annan än originalköparen som åberopar garantin, så är de rättså röviga.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättligt fungerar det som så, att vid köpet så ingår säljare och köpare automatiskt ett avtal om ansvar för produkten och det är ett avtal som grundas på konsumentlöplagen om det är en privatperson - eller på Köplagen om det är ett företag som är köpare.

Om produkten säljs vidare, så gäller inte längre avtalet som ingicks med butiken, eftersom eventuella avtal inte kan ingås med en ovetande tredje part, utan bara mellan säljare och köpare. Svårare är det egentligen inte.

Att det sedan oftast behandlas som garanti ändå om man har det ursprungliga kvittot, handlar alltså om goodwill-service och är inget som är tvingande enligt lag, som det är för den ursprunglige köparen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättligt fungerar det som så, att vid köpet så ingår säljare och köpare automatiskt ett avtal om ansvar för produkten och det är ett avtal som grundas på konsumentlöplagen om det är en privatperson - eller på Köplagen om det är ett företag som är köpare.

Om produkten säljs vidare, så gäller inte längre avtalet som ingicks med butiken, eftersom eventuella avtal inte kan ingås med en ovetande tredje part, utan bara mellan säljare och köpare. Svårare är det egentligen inte.

Att det sedan oftast behandlas som garanti ändå om man har det ursprungliga kvittot, handlar alltså om goodwill-service och är inget som är tvingande enligt lag, som det är för den ursprunglige köparen.

Bra info där. Inressant då, när man börjar tänka på alla blocketannonser där det står "kvitto med garanti finnes!".

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättligt fungerar det som så, att vid köpet så ingår säljare och köpare automatiskt ett avtal om ansvar för produkten och det är ett avtal som grundas på konsumentlöplagen om det är en privatperson - eller på Köplagen om det är ett företag som är köpare.

Om produkten säljs vidare, så gäller inte längre avtalet som ingicks med butiken, eftersom eventuella avtal inte kan ingås med en ovetande tredje part, utan bara mellan säljare och köpare. Svårare är det egentligen inte.

Att det sedan oftast behandlas som garanti ändå om man har det ursprungliga kvittot, handlar alltså om goodwill-service och är inget som är tvingande enligt lag, som det är för den ursprunglige köparen.

Detta kan inte vara sant ! det måste väl följa med produkten dvs inköpsdatum ? Hur går det då ,om man köper en bil och säljer den efter ett halvår, typ 200000 för en beg volvo och ingen garanti efter ett halvår det skulle inte finnas handlare eller privatpersoner som hade fått sina bilar sålda i affär eller på begagnadmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan inte vara sant ! det måste väl följa med produkten dvs inköpsdatum ? Hur går det då ,om man köper en bil och säljer den efter ett halvår, typ 200000 för en beg volvo och ingen garanti efter ett halvår det skulle inte finnas handlare eller privatpersoner som hade fått sina bilar sålda i affär eller på begagnadmarknaden.

Det är alltid säljaren och köparen som ingår avtal om ansvar - och eventuell garanti följer därför inte med produkten enligt KKL utan är alltid beroende av det ursprungliga köpeavtalet. De flesta handlare låter som sagt ändå samma avtal gälla om den nye köparen har originalkvittot, men de är alltså inte tvungna enligt lag att göra det.

Mellan privatpersoner gäller Köplagen, som inte är tvingande på samma sätt som Konsumentköplagen, som gäller när ett företag säljer till en privatperson. När man har köpt av en privatperson så kan man därför inte heller få hjälp av Konsumentvägledare, utan eventuell tvist måste lösas i Tingsrätten om man inte kan komma överens...

När en handlare säljer något begagnat till en privatperson, så regleras det förstås också av Konsumentköplagen, men inte i samma omfattning som när man köper nytt.

På bilar gäller dessutom oftast inte delar av garantin ens för den ursprunglige ägaren om inte bilen har servats på märkesverkstaden med föreskrivna intervall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann börjar fucka ur. Mailade en fråga till dom som ev var lite obekväm för dom (relaterat till det här med att sälja beggade produkter som nya), fick aldrig svar. Frågar man om de har någon viss produkt i sortimentet, ja då är dom käcka och snabba på att svara. Off-topic, men ändå. De är påväg utför, som många företag när de blir för stora.

Redigerat av Soxic
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det finns en musikaffär här i stan som inte lämnar garanti på produkter dom importerar från USA. Jag är lite tveksam till om en butik kan säga ifrån sig det.

Jag har aldrig handlat i den butiken själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma konsumentköplag i hela EU? Jag är lite tveksam. Vad vet du om det Vallhagen, du verkar vara säker. När jag läste juridik var det inte så men det var på stenåldern.

Kolin

När det gäller hela EU så får jag passa, jag vet inte. Men här i sverige är det så. Claes uttryckte det nog ännu tydligare än mig.

Å andra sidan; igen: Det jag kallar praxis och Claes kallar goodwill gäller ju liksom hos vettiga handlare. Det är ju inte alltid (snarare sällan) som själva köpet signeras av bägge parter mot uppvisande av legitimation. Det finns sas ingen handling som knyter varje produkt till specifik köpare. Då blir det orimligt att kräva att ägaren till kvitto och vara måste vara förstahandskund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en musikaffär här i stan som inte lämnar garanti på produkter dom importerar från USA. Jag är lite tveksam till om en butik kan säga ifrån sig det.

Jag har aldrig handlat i den butiken själv.

Helt omöjligt.

Enligt svensk lag måste de lämna samma vilkor för importerade varor också. Undantaget är om det räknas som förbrukningsvara eller om det är begagnat.

Annars är det minst de vanliga villkoren enligt KKL som gäller med 6 månaders ansvar där det är upp till handlaren att bevisa att det inte är vad som kallas "ursprungligt fel", om de inte vill ta det som ett garantifel - och resterande 2½ år där det är upp till kunden att bevisa att felet är ursprungligt. KKL är tvingande och man kan aldrig ge sämre villkor än detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättligt fungerar det som så, att vid köpet så ingår säljare och köpare automatiskt ett avtal om ansvar för produkten och det är ett avtal som grundas på konsumentlöplagen om det är en privatperson - eller på Köplagen om det är ett företag som är köpare.

Om produkten säljs vidare, så gäller inte längre avtalet som ingicks med butiken, eftersom eventuella avtal inte kan ingås med en ovetande tredje part, utan bara mellan säljare och köpare. Svårare är det egentligen inte.

Att det sedan oftast behandlas som garanti ändå om man har det ursprungliga kvittot, handlar alltså om goodwill-service och är inget som är tvingande enligt lag, som det är för den ursprunglige köparen.

Oj oj oj, vad många svar och reaktioner!

Jag tycker det Claes skriver låter mycket rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Helt omöjligt.

Enligt svensk lag måste de lämna samma vilkor för importerade varor också. Undantaget är om det räknas som förbrukningsvara eller om det är begagnat.

Nja det finns en databutik här i sthlm som skiter i allt vad konsumentlagen säger. De bryr sig inte alls. Det är asiater som driver den och den som fått mest klagomål. Men å andra sidan finns det inget som hindrar en att stå utanför butiken med plakat och varna för butiken och deras policy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När det gäller hela EU så får jag passa, jag vet inte. Men här i sverige är det så. Claes uttryckte det nog ännu tydligare än mig.

Å andra sidan; igen: Det jag kallar praxis och Claes kallar goodwill gäller ju liksom hos vettiga handlare. Det är ju inte alltid (snarare sällan) som själva köpet signeras av bägge parter mot uppvisande av legitimation. Det finns sas ingen handling som knyter varje produkt till specifik köpare. Då blir det orimligt att kräva att ägaren till kvitto och vara måste vara förstahandskund.

Om man ska hårdra det så är det precis som Claes säger. Allt för många konsumenter tror att det som är goodwill från säljaren är detsamma som konsumentlagen. Bara en sak som att om en vara står för ett pris som inte ändrats så är det priset i kassan som gäller. Att man av goodwill låter dem få för priset som stått inne i butiken är bland det vanligaste att tro det tillhör konsumentlagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man behöver utnyttja garantin kan ju origialköparen sköta kontakten med Thomann. Annars är det ju så klart kört.

På mitt jobb brukar vi samköpa för att slippa betala vars en skickeavgift. Vid reklamationer mm får jag fixa det eftersom sett ur säljarens synvinkel är det jag som har köpt allt. Återbetalningar tex sker bara via mitt bankkonto.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...