Jump to content
Annons

Att köra live


ramoand

Recommended Posts

Hur pass duktig tycker ni man bör vara för att köra (sjunga) live? Räcker det att man sjunger rent och dubbar leaden eller behöver det vara stämsång för att det ska bli bra? Vad säger ni?

EDIT: Vi spelar rock, 5 pers. Sångaren sjunger lead och trummisen sjunger stämsång. Frågan avser oss andra i bandet som inte är så duktiga på att sjunga.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Live? Har du en enäggstvilling så du kan dubba dig själv?

Varför skriver du inte vad det handlar om? Ska du sitta helt ensam på en pall på krogen och sjunga utan komp? Eller är ni ett femtonmannaband? Frågan kanske enbart är ställd till de som känner dig personligen?

Edit: rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur pass duktig tycker ni man bör vara för att köra live? Räcker det att man sjunger rent och dubbar leaden eller behöver det vara stämsång för att det ska bli bra? Vad säger ni?

Haha vilken fråga. När du själv ser på livemusik, hur bra tycker du då att det ska vara? Det är givetvis en kombination av hur bra bandet spelar, hur bra låtar dom spelar och hur bra dom gör sig på en scen. 9/10 av alla band/artister har 0 förståelse för hur man betér sig på en scen och ärligt talat är det väldigt få som passar för yrket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha vilken fråga. När du själv ser på livemusik, hur bra tycker du då att det ska vara? Det är givetvis en kombination av hur bra bandet spelar, hur bra låtar dom spelar och hur bra dom gör sig på en scen. 9/10 av alla band/artister har 0 förståelse för hur man betér sig på en scen och ärligt talat är det väldigt få som passar för yrket.

Ok förlåt då för en dum fråga.

Vi är ett 5-manna band som lirar rockmusik och vi funderar på att börja ta sånglektioner så det är därför jag frågar. Jag har aldrig körat live heller så det är inte bara att gå upp och köra liksom....

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok förlåt då för en dum fråga.

Vi är ett 5-manna band som lirar rockmusik och vi funderar på att börja ta sånglektioner så det är därför jag frågar. Jag har aldrig körat live heller så det är inte bara att gå upp och köra liksom....

Att lira live är inget man får till i replokalen, så det är bara att öva så allt sitter, sen ut och börja... Man lär sig väldigt mycket med att lira live och man får den där extra energin (förhoppningsvis). TIll en början får man kanske rikta in sig på mindre tillställningar, dels, för att man kanske inte hunnit skapa sig ett namn ännu, men sen också att få scenerfarenheten. Om möjligt, försök att snacka med någon som kan kolla nästa livegig och komma med kreativ kritik. Det är så mycket "ticks" som man kan ha för sig på scenen, som man inte är medveten om, mycket beroende på just bristen av erfarenhet. Så, känns det bra i replokalen, ut och börja. Det finns (tror jag) ingen eller väldigt få, som gått direkt från replokal till att stå och göra kanongig på stor scen direkt. Många, många har harvat från öppna scener osv...

Och kom ihåg, ni är där för att underhålla publiken. Publiken har tagit en liten tid av sitt liv för att lyssna just på er. Så det är bara att leverera!!! Det är många som missar den grejen...

Mvh Magnus

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok förlåt då för en dum fråga.

Vi är ett 5-manna band som lirar rockmusik och vi funderar på att börja ta sånglektioner så det är därför jag frågar. Jag har aldrig körat live heller så det är inte bara att gå upp och köra liksom....

Jag ber om ursäkt om det verkade som jag dumförklarade frågan, det var inte alls meningen. Men jag tror svaret är självklarare än du tror! Kolla på band du själv gillar och band som är kända för att vara bra live. Hur är dom? Vad gör dom på scen?

Är ni ett rockband som kommer det handla mycket om energin ni förmedlar. Står alla still och tittar ner i golvet så kommer folk lessna snabbt. Om ni däremot interagerar med publiken, rör på er och verkligen ger allt så kommer det nog gå bättre). Sen gäller det alltid att spela bra. Det får man aldrig kompromissa bort. Och framförallt måste trivas på scenen. Det är det viktigaste.!

Lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Typisk irriterande nybörjargrej är om sångaren, som är lagom nervös och gör sitt bästa för att inte visa det, försöker sig på ett kortare snack mellan två låtar. När han hunnit säga en halv mening börjar basisten slå entonigt på basen och ratta på förstärkaren för att hitta ett bättre ljud, nåt han borde ha lagt ner tid på innan konserten. Mellansnacket blir helt förstört, liksom det groende fröet till publikkontakt. Mycket mycket störande och sångaren känner sig som en idiot. Allehanda sånt där olidligt skrammel mellan låtarna är helt oförlåtligt, men väldigt vanligt. Att inte ha instrumenten färdigstämda när det är dags att spela är bedrövligt det med. Fast man får en bra stämdosa för några hundra idag så är det en del klantskallar som skiter i att skaffa en sån, "det är väl onödigt, jag kan stämma efter keyboarden". Börjar ett band så brukar jag gå iväg. Har själv spelat med sån basist, fy fan vad jag har skämts.

När jag spelar försöker jag vara minst lika uppmärksam på alla personer ute i lokalen som på vad jag själv gör. Kan det möjligtvis vara ett gråtande barn nånstans? Hänger folk över borden och gallskriker varann i öronen för att kunna prata med varann? Isåfall är volymen åt he för stark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova och se! Att spela live är inget man kan från början, utan man lär sig på vägen. Man måste gå igenom allt det där märkliga som händer på scenen (man spelar jättefel, cymbaler välter, man själv välter, tubescreamern dör, stärkaren pajjar, strängar går av etc etc. 😄)några gånger innan man vant sig, och förhoppningsvis har man fått till det ganska bra efter ett tag 🙂 Det är bara att testa och utvärdera och öva och spela live så mycket man kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att frågan endast gäller att köra, inte lira live. Vi har lirat live många gånger men det är bara trummisen som har körat. Nu tänkte vi att hela bandet skulle försöka göra det för att lyfta det en nivå till. Dock så är vi andra i bandet inga sångare så vi kanske får nöja oss med att sjunga rent o dubba leaden. Frågan e då om det liksom låter bättre och om det är värt att ta sånglektioner för att lära sig det bra.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses, sicken missupfattning ;-)

Testa er fram, börja på några ställen i låtarna och satsa på att sätta det bra. Kolla hur det känns och funkar live och jobba vidare efter det. Finns ju inget som säger att man måste ha massa stämsång överallt heller. Hellre unisont än sura stämmor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips:

Om ni har replokal och eget PA med golvmonitorer så repa med sånglyssningen enbart genom monitorerna. De låter säkert tunnare än själva PAt, men på scen kommer PAt att vara riktat bort från er. Testa att ställa upp er mot en vägg så att alltihop blir så likt att ni står på en scen som möjligt. Kör enbart sång i monitorerna, gitarristerna kan ha stärkarna på stolar nära sig så de hör dem bra utan att distad gitarr ska ligga och bröta i sångmonitorerna. Spela så lågt det bara går på scen och gasa på i PAt, det ger bäst ljud.

Om PA finns på plats och PA-killen säger att ni ska spela skiiitsvagt på på gitarrstärkarna så han sen kan köra ut det i scenmonitorerna, så vägra det och säg att ni vill ha enbart sång i monitorerna. Om ni inte är vana att lyssna på gitarrern genom monitorer så kommer ni troligen att hata det. Så det är smart att försöka ställa upp sig i replokalen så att det liknar verkligheten på en scen, och lika tvärtom, på scenen ska man så mycket det går försöka göra lika som i replokalen. Då känner man sig mer hemma och avslappnad. Om det plötsligt kommer nån PA-Hitler och säger att ni ska hålla käft och ändra på allt det ni är vana vid kommer ni att göra skitdåligt ifrån er. Det är lätt att man övar o övar som fan så allt sitter, sen blir det skit på scen ändå pga ljudet, och kanske en PA-kille som kör över er. Så ju mer man sätter sig in i det här med ljud, ju bättre. Kan man mickla upp utrustningen kvällen före där man ska spela och i lugn och ro joxa en hel kväll med det är det perfekt- Men då ska ju stället vara tomt...

Försök sätt ihop låtlistan så det blir en ny takt och feeling för varje låt. Kör ni full patte hela tiden blir det för sargigt att lyssna på.

Eftersom du skriver att ni tänkt ta sånglektioner så verkar ni väldigt seriösa ändå, det kommer nog att gå bra för er. Stämsången kan man fördel öva på i kaffesoffan med bara en nylongitarr som komp. Bra tillfälle att vila öronen oxå.

Drick aldrig alkohol när ni ska giga. Eller när ni repar. för att göra sitt bästa inom musik måste man vara fokuserad som en idrottsman, och så lite som en folköl gör att man tappar skärpan lite grann. Det här är min åsikt, andra tycker det är okej att dricka några öl. Men vad fan, om man tycker musiken är den stora grejen i ens liv, måste man ändå behöva öla när man äntligen får stå på scen?!? Det kan man göra en annan kväll tycker jag. Själv tycker man nog att man spelar lika bra efter två starköl, men det gör man fan inte alls. Och är det på krogen, och ingen i bandet tar en enda öl så är det stort plus i kanten för er hos krögaren. "De där var riktigt seriösa kan jag säga" är vad han sen säger till sina branschpolare.

☺️☺️☺️

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Observera att frågan endast gäller att köra, inte lira live. Vi har lirat live många gånger men det är bara trummisen som har körat. Nu tänkte vi att hela bandet skulle försöka göra det för att lyfta det en nivå till. Dock så är vi andra i bandet inga sångare så vi kanske får nöja oss med att sjunga rent o dubba leaden. Frågan e då om det liksom låter bättre och om det är värt att ta sånglektioner för att lära sig det bra.

Aha! Jag läste lite snabbt, och tolkade "köra" som köra i att köra bil, köra på, köra traktor. Helt enkelt köra live 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Jag läste lite snabbt, och tolkade "köra" som köra i att köra bil, köra på, köra traktor. Helt enkelt köra live 🙂

Haha ja, jag borde skrivit lite tydligare 😄 Läser man det så blir det ganska roligt haha

Guitar Nilsson: Tack för tips! De här med alkohol innan gig har vi snackat om många gånger och vi brukar ha som regel att man max får ta 2 öl innan gig. Det brukar va ganska bra för oss att ta några öl innan (inte för många) för att släppa lite grann på nervositeten... Det är ju såklart viktigt att man inte dricker för mycket dock för då blir de pannkaka.. Det gäller att vara fokuserad som du säger.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan i denna tråd gäller alltså: Hur bra måste man sjunga för att det ska anses bra? 🙂

Mitt tips: Skaffa någon slags inspelningsmöjlighet i replokalen! Spela in några låtar

där ni provar att ha med olika sångare och lyssna sedan gemensamt på resultatet.

Tycker ni att det låter bra är det bara att gå på det!

Tycker ni inte det låter bra är det bara att öva på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan i denna tråd gäller alltså: Hur bra måste man sjunga för att det ska anses bra? 🙂

Typ, eller kanske mer om man måste kunna sjunga stämsång för att de ska bli bra live? Eller om det räcker med att sjunga unisont för att de ska bli fetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ, eller kanske mer om man måste kunna sjunga stämsång för att de ska bli bra live? Eller om det räcker med att sjunga unisont för att de ska bli fetare.

Det beror ju helt på hur ni vill att det ska låta. Man måste ingenting men både stämsång och "dubbning" är två bra knep att ta till, helt klart.

Och angående hur bra man måste kunna sjunga för att köra så måste man kunna sjunga bra nog för att det ska låta bra. Thats it!

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Oops, jag tolkade frågan som att _spela_ live, inte sjunga körsång live! Men i vilket fall som helst tror jag inte att ni behöver oroa er. Jag har sett band som spelat otajt som f*n, haft tråkiga låtar och lika mycket publikkontakt som en betongvägg, och där publiken ändå varit i extas och ropat in dem för extranummer.

Så, med andra ord: Det ordnar sig!

Förtydligande: Har sett flera såna band, men inget av dem särskilt känt, vilket gör publikens reaktion ännu mer besynnerlig... Det är sällan jag har sett dåliga konserter med större band.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Typ, eller kanske mer om man måste kunna sjunga stämsång för att de ska bli bra live? Eller om det räcker med att sjunga unisont för att de ska bli fetare.

Ok, så frågan gäller egentligen hur man bör arrangera sånginsatser.

Svaret blir detsamma som förut: spela in lite olika grejer i replokalen och fråga er själva: vilket låter bäst?

Hur ni vill arrangera sånginsatser vet ni bäst själva.

För egen del anser jag att visst blir det fetare om ni sjunger unisont.

Men man bör inte sjunga falskt i vilket fall, man kan inte gömma sig bakom någon bara för att det är unisont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nästan hela tiden är bara en som ensam sköter sången, och tex basisten plötsligt också börjar sjunga så blir det ett glatt lyft även om det inte är så där studio-doa-skickligt. Har ni med falsk körsång hela tiden på alla låtar är det förstås katastrof, det är ju självklart. Men ni kan säkert hitta några låtar med partier där går att körsjunga rätt så enkelt. Med tiden kan ni bli proffsigare på det där. Jag har ett väldigt tråkighetsproblem iom att ingen sjunger med mig. Körsång är egentligen the shit. Beatles, Beach Boys, Queen. De flesta i en vanlig publik lyssnar faktiskt enbart på sången, är världens bästa gitarrist med så tänker de inte på det. Men sång nagelfar de noggrant. Så nog är det värt att börja jobba med.

Ofta kan ju gitarristen tystna helt med gitarren just när han körar för att bli tonsäkrare...

På en del gamla Status Quo sjunger de duett låtarna rakt igenom. Det gillar jag också skarpt. Två röster som var för sig inte är så där super i världsklass kan tillsammans låta rent otroligt magiskt. Men det kostar övning att få till, bara det att sjunga lika i rytmiken...

I bland brukar man säga att man kan körsjunga som en "pedalbas". Det betyder att man nästan bara sjunger grundtonen i ackordet entonigt. Ganska lätt at göra, kan låta bra som fan ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta i en vanlig publik lyssnar faktiskt enbart på sången, är världens bästa gitarrist med så tänker de inte på det. Men sång nagelfar de noggrant. Så nog är det värt att börja jobba med.

Ja, uttrycket "när börjar låten?" som många använder är ju tillräckligt för att inse hur viktig sången och faktiskt texterna är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänd på resonemanget istället. Nu har ni bestämt er för att fixa bra stämsång! Rätt inställning gör halva jobbet.

Jag var med i ett band där alla (förutom jag) var extremt duktiga sångare. Vi övade stämsång i replokalen en gång per vecka - ackapella. Fasen vad det blev bra och vi fick till en stämsång som lät hur bra som helst live. Fördelen med att öva utan PA och instrument är att man får mycket bättre koll på vad man håller på med (magstöd, intonation och dynamik). Har ni tur kanske en av er fixar oktavstämman och då kommer det lyfta riktigt rejält.

Kör så det ryker! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ, eller kanske mer om man måste kunna sjunga stämsång för att de ska bli bra live? Eller om det räcker med att sjunga unisont för att de ska bli fetare.

Kör unisont till största del, och lägg stämmor på utvalda ställen (enstaka ord, eller fraser). Träna sedan in de utvalda ställena noggrannare! Sura stämmor är bland det hemskaste som finns! 😄

Även unisona stämmor ger mer effekt om leadsångaren får sjunga ensam t. ex. på verser osv, och att man fyller på på refränger och liknande. Hellre för lite än för mycket.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör unisont till största del, och lägg stämmor på utvalda ställen (enstaka ord, eller fraser). Träna sedan in de utvalda ställena noggrannare! Sura stämmor är bland det hemskaste som finns! 😄

Även unisona stämmor ger mer effekt om leadsångaren får sjunga ensam t. ex. på verser osv, och att man fyller på på refränger och liknande. Hellre för lite än för mycket.

+1 på det! Sura sångstämmor låter lite grann som att någon står bredvid och spelar melodin på (sur) trumpet hela tiden medan sångaren sjunger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...