Jump to content
Annons

Bra mick till inspelning för gitarr.Under 1000lappen


kr002

Recommended Posts

Tjenare alla vänner här på forumet! 😉 Jag köpte en ny mick för ett tag sedan! (MXL990) Men nu söker jag en bra mick för under tusenlappen för att spela in min akustiska gitarr! då tänker ni säkert: att det kan jag ju göra med den micken jag köpte? 🙂 men jag vill ha möjligheten att spela in gitarr och sång samtidigt! Så nu frågar jag er på forumet. Har ni några bra förslag på mickar? Nytt eller begangnat spelar ingen roll för mig! Ta gärna tid och skriv ett svar 🙂

Mvh:kr002

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använd 990n till akke och köp en SM58 att sjunga i? Min erfarenhet är att man ofta får fasproblem pga läck när man bandar akke och sång samtidigt med två kondingar. Bäst resultat har jag fått med två bandmikar och nogrann vinkling eftersom 8-karaktären ger en bra utsläckning 90 grader off axis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio CM3.

30 cm avstånd, och rikta mot mitten av gitarren dvs. där halsen slutar och kroppen börjar.

Instämmer! CM3 är en bra mick med en lagom liten prislapp. 🙂

Vill du sedan ha lite mer bas, så vinklar du micken lite mot resonanshålet och vill du ha lite mindre bas, så vinklar du micken lite mer mot stämskruvarnas håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

En beg Röde NT5 eller Oktava MK12 kanske du kan hitta för ca 1000 kr om du har tur. Då har du en mick snäppet bättre än CM3. Jag har två CM3 och jag tycker inte de är så där ruskigt bra till ak gitarr, andra verkar gilla dem mer.

Edit: När man spelar in sång o gitarr samtidigt så vill det gärna läcka in mycket av sångljudet i gitarrmicken. Tvärtom brukar det inte vara lika mycket läck. Det finns pyttesmå mickskärmar man kan sätta direkt på de ovan nämnda småmembranarna, det kan nog hjälpa till att minimera läckaget. När man mixar brukar man oftast vilja ha en annan eq på sångmicken än på gitarrmicken. Slaskar de i varann för mycket blir det svårt. Lite läck går bra.

Om du tycker det är lättare att sjunga med rätt känsla och darr om du samtidigt spelar gitarr så gör det. Om du sen inte alls blir nöjd med gitarrljuden kan du lägga om enbart gitarren efteråt. Det kommer änd att låta precis som att du sjungit o spelat samtidigt.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allesammans! jag uppskattar svaren extremt mycket! eftersom jag inte är så hajp på mickar! Jag ska ta era tips och kolla runt och se skillnaderna på mickarna!och se vilken som passar mig bäst ! 🙂 Tack ännu en gång!

mvh:kr002

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tjena ! Hoppas det går bra för dig med letandet efter mickar till gitarren !

Tänkte bara nämna om en relativt okänd tillverkare/mick som säljs billigt hos Thomann.de

Superlux PRA 383, ca 550 kronor (halsen är formad för blåsinstrument)

Blev tipsad om denna av studio-folk med betydligt mer erfarenhet än mig. Jämförd med Line Audio CM3

Den var underbar till gitarr i flera olika spelstilar :-) Slog CM3 (som är toppen) på alla kategorier enligt oss som gjorde testet . Betydligt mycket mer detaljer, anslag mm. Kändes som det låg en handduk på CM3 när vi gjorde A/B test

Känns grymt nice att billiga mickar kan leverera sån kvalitet :-)

Någon mer som har erfarenhet av den eller andra Superlux ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...