Jump to content
Annons

Soxic

Recommended Posts

Vart kom skapande av sångmelodi ifrån egentligen? Du går från ena ovidkommande ämnet till det andra. Om du inte kör en blå Volvo så är du en dålig förare, har jag fel? Motbevisa mig gärna.

Jag ser tyvärr inte sambandet. Du kan bara tala för dig själv.

Helt hopplöst att hålla sig borta när man ser sånt här.

Jag vet att jag inte kan inte övertyga dig, delar bara med mig av erfarenhet.

Men du menar alltså på fullaste allvar att du inte ser ett samband mellan melodi och stämma?

Du har inte tänkt på att en stämma ÄR en melodi, som dessutom är anpassad efter en melodi?

Jag håller med dig, det finns en miljon olika sätt att göra på.

Jag kan spela in ett gäng kamphundar och kalla det stämma och säga att det inte har någonting med melodi att göra.

Undrar hur många som kommer lyssna på det bara.

Vad konstigt. Känner massor av musiker som skriver fantastiska låtar, men tycker det är knepigt att sjunga stämmor. Hm, din förutfattade mening sprack visst.

Klart som fan det är knepigt, all skapande är väl knepig.

Men jag ber dessa musiker förklara för mig hur de lärde sig skriva stämmor utan att lära sig skriva en melodi, eller om det överhuvudtaget har underlättat i skrivandet av ovanstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Populära inlägg

Soxic

Edit

Har man utvecklat melodisinnet så pass mycket att man kan skriva bra melodier betyder det inte att man samtidigt, per automatik, har fullt utvecklat harmonisinne. Dessa sinnen sitter långt ifrån varandra. Mellan dem finns notsinnet och vansinnet.

NEJ jag tänker inte generalisera MEN, du tror inte att det generellt är lättare att lära sig på det sättet än andra obskyra vis?

Det jag tror är att det helt enkelt som i många andra fall handlar om att försöka fly den jobbigaste lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

NEJ jag tänker inte generalisera MEN, du tror inte att det generellt är lättare att lära sig på det sättet än andra obskyra vis?

Det jag tror är att det helt enkelt som i många andra fall handlar om att försöka fly den jobbigaste lösningen.

Men hur ska han lära sig, om han inte frågar någon? Visst, man kan sitta i sin ensamhet, öva, och tro sig vara på rätt väg. Så har jag själv gjort. Hade jag sökt upp termer, och hade haft intresset att ta in information, hade jag säkerligen lärt mig mycket snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt vilka konkreta och användbara tips har du bidragit med i tråden?

Alla tips är ju dessutom inte alltid bra. Bara för att någon kommer med ett tips som i deras värld är fantastiskt så betyder det inte att det de facto är så fantastiskt. Vissa kan man välja själv att direkt avfärda som ovidkommande. Man behöver inte säga tack när man blir bemött otrevligt och får skit kastat på sig.

Vad ber du om för tips?

Du får avfärda vad du vill, bryr mig inte.

Enda anledningen till att jag besudlade din tråd var att jag sysslar med liknande

musik och att det därför kunde vara intressant eftersom forumet i övrigt är 95% synthare och metalskallar.

Nåväl, det var så JAG blev mer nöjd med MINA harmonier. Du är välkommen att göra som du vill.

Att förneka sambandet melodi-harmoni är dock fr mig helt uppåt väggarna.

Men vem är jag att döma, orkar inte svara på novellen ovan, sitter med en jävla telefon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart får du allt ifrån? Vart har jag förnekat något samband? Jag har inte ens tagit upp jämförelsen eller frågan. Det är du som sitter och hittar på allt sen lägger du orden i mun på folk. Driver du med mig?

Helt ärligt mietek, jag tar hellre tips från någon utanför min genre än från någon inom "min" genre som kastar skit och kommer med konstiga inlägg som bara makes sense i dennes egna värld. Jag är helt uppriktig när jag säger att jag inte kan uppfatta var i dina så kallade tips ligger? Allt jag ser är en massa märkliga jämförelser och konstiga förutfattade meningar och bestämda åsikter om saker och ting, samt en jäkla otrevlig tongång.

Oavsett om folk här är "synthare" och "dödsmetallare" så har de under åren givit mig ovärderliga tips och jag har utvecklats MYCKET tack vare detta forum. Jag återkom med en fråga för att jag visste att jag skulle få grymma svar, vilket jag också fått. Jag förväntade mig dock inte att sitta och spendera en massa tid med att försöka förklara för någon att det är helt ok att använda youtube eller vilket verktyg som helst som man anser kan förbättra ens förmåga. Jag borde egentligen ha ignorerat dig för jag lät dig stjäla min tid och inget vettigt har kommit ur detta. Både du och jag framstår förmodligen som två clowner. Joke's on us.

Skrev ett kilometerlångt inlägg som försvann så ger nog upp nu.

Inget ont om syntharna och metallskallarna

Du vred på mina ord och fick det att se otrevligt ut.

Ang mitt tips, bara att läsa mitt första trevliga inlägg igen.

Nej det tar inte hänsyn till att du redan anser dig fulländad när det kommer till melodier.

Själv gör jag inte det och använder då denna approach.

Bara mina 2 cent som sagt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Trist utveckling i den här tråden, tjafs hör hemma i sandlådan...

Hursomhelst, valle du har helt rätt i att en sext upp är samma ton som en mollters ner.

Gällande att slaviskt följa terser på sångmelodins toner så låter det alltid rätt så länge man följer skalan. Vissa terser blir stora och andra små, av samma anledning som vissa ackord i en tonart blir dur och andra moll. Och ja, det är otroligt vanligt ätt en stämma bara använder terser, såväl i sång som på gitarr (iron maiden/thin lizzy-soundet). Tersstämma anser nog de flesta som den lättaste att skriva och sjunga.

- Öva upp ditt gehör så slipper du allt teoretiskt tjafs.

Snicksnack 😄 ett bra gehör OCH bra teorikunskap är en grym kombination. Som grillat kött och bea-sås. Det ena utesluter inte det andra och båda drar nytta av varann.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

John NT, hur (o)vanligt är det att man sjunger backup i samma ton som leaden? Antar att det inte är så vanligt inom pop/rock om man inte gör det bara för att dubba och skapa en sorts choruseffekt eller göra sången fetare?

Tjae jag är visserligen ingen musikhistoriker men i regel så låter det väl lite skumt när sångmelodin och stämman råkar landa på samma ton samtidigt, det ger ju som sagt en choruseffekt snarare än harmoni. Då väljer man nog antingen eller. Minns inte alla detaljer från när jag pluggade klassisk stämarrangering för kör (bas, tenor, alt, sopran, även känt som satslära vilket brukar orsaka fnitter längst bak i klassrummet) men jag tror att oktaver i olika stämmor räknas som "okej" men enstaka dubbleringar räknas som "fult" och bör undvikas. Men då snackar vi acapella-kör, inte pop/rock 🙂

Här är ett exempel på hur jag brukar använda stämmor: http://soundcloud.com/john-nt/barrenmix5

Mycket av det är unisont, en hel del både över -och understämmor, samt oktaveringar i falsett. I regel brukar jag spela in ett leadsångspår, två unisona stämmor och panorera ut i stereo, sen två till unisona som antingen lägger ytterligare en stämma eller oktaverar andrastämman i falsett. Tror inte att det är trestämmigt nånstans i just denna låt, minns inte så noga. Jag gör det ofta annars men vår skiva är inte släppt än så jag vill inte sitta och läcka ut för mycket på nätet 😛 Det jag länkade är för övrigt en gammal fulmix, så ha överseende med den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...